2017-08-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roligarevardag
Har kronan själv.
Dagen du betalat av dina skulder så har du en femårsperiod med betalningsanmärkning. Då får du inga lån. Med borgenär kan du få en hyreslägenhet ändå, kan du bevisa inkomst och ör ordentlig så löser det sig nog för dig min vän

Pricken sitter i i 36 månader d.v.s 3 år.......
Citera
2017-08-23, 14:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Fel. Tiden räknas från när skulden uppkom hos kronofogden.

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Inte bara registrerades utan senaste gången ett utslag gjordes, vilket kan ske en gång om året.
Ponera du har en skuld som blev registrerad 2013, betalninsanmärkning från då. Var år begär den du har skuld till en koll på din ekonomi och om du har utmätbara grejer, då registreras anmärkningen igen, 2017 betalar du skulden efter en sådan koll och du har en anmärkning till 2020.
Alla gör inte så, men många.
Citera
2017-08-24, 17:48
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Inte bara registrerades utan senaste gången ett utslag gjordes, vilket kan ske en gång om året.
Ponera du har en skuld som blev registrerad 2013, betalninsanmärkning från då. Var år begär den du har skuld till en koll på din ekonomi och om du har utmätbara grejer, då registreras anmärkningen igen, 2017 betalar du skulden efter en sådan koll och du har en anmärkning till 2020.

Det visste jag inte. Tack för klargörandet! Jag vill inte vara den som tråkar ut dig med "källa på det?" men det hade varit intressant att veta var man kan läsa på lite mer om detta. Man vill ju inte gärna ge fel råd till folk man försöker hjälpa. Har du några tips Dockland?
Citera
2017-08-24, 18:01
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Det visste jag inte. Tack för klargörandet! Jag vill inte vara den som tråkar ut dig med "källa på det?" men det hade varit intressant att veta var man kan läsa på lite mer om detta. Man vill ju inte gärna ge fel råd till folk man försöker hjälpa. Har du några tips Dockland?
Kan inte terminologin, jag passar den pucken till någon mer insatt.
Citera
2017-08-25, 08:55
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Citat:
Det är utmätningsförsök som åsyftas. Att kronofogden gör en tillgångsundersökning och exempelvis kontaktar gäldenärens bank och "drar pengar" från kontot, eller tar prylar och säljer dem.

Det finns ingen egentlig definition på vad som innefattas i begreppet betalningsanmärkning - UC listar här några stycken vanligt förekommande.

När det gäller kronofogden, vars databas säljs vidare till kreditupplysningsföretagen, regleras vad som registreras i kronofogdens databaslag och -databasförordning, emedan UC, Bisnode m.fl. även har att förhålla sig till kreditupplysningslagen.

Datainspektionen har samlat lite information om betalningsanmärkningar och kreditupplysningar i sina frågor och svar.
Citera
2017-08-25, 10:49
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Det är utmätningsförsök som åsyftas. Att kronofogden gör en tillgångsundersökning och exempelvis kontaktar gäldenärens bank och "drar pengar" från kontot, eller tar prylar och säljer dem.

Det finns ingen egentlig definition på vad som innefattas i begreppet betalningsanmärkning - UC listar här några stycken vanligt förekommande.

När det gäller kronofogden, vars databas säljs vidare till kreditupplysningsföretagen, regleras vad som registreras i kronofogdens databaslag och -databasförordning, emedan UC, Bisnode m.fl. även har att förhålla sig till kreditupplysningslagen.

Datainspektionen har samlat lite information om betalningsanmärkningar och kreditupplysningar i sina frågor och svar.
Nu spekulerar jag en smula, men tror skatteskulder och andra skulder till myndigheter gör detta konsekvent var år. Privata aktörer kanske inte bryr sig så länge pengarna rullar in. Men jag är högst osäker.
Haft en del med utmätningar i bekantskapskretsen.
Citera
2017-08-27, 10:39
Medlem
WykkedWitchs avatar
Fogden sover aldrig!

Om man har ca 30.ooo kr hos kronofogden och åtskilligt hos inkassobolag, även lite skulder till skatteverket.
Now!. ; om jag får den FOND som jag skall söka, kan de från något vänster dra mina pengar direkt från kontot så att jag inte ens kommer åt mona pengar eller via "stickprov"?
Citera
2017-08-27, 10:54
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Om man har ca 30.ooo kr hos kronofogden och åtskilligt hos inkassobolag, även lite skulder till skatteverket.
Now!. ; om jag får den FOND som jag skall söka, kan de från något vänster dra mina pengar direkt från kontot så att jag inte ens kommer åt mona pengar eller via "stickprov"?
30000? Skitsumma för fan! Bara betala av istället för hålla på trixa och sätta dig ännu mer i skiten. Hur tänker du egentligen?
Citera
2017-08-27, 10:56
Medlem
Citat:

Är inte riktigt med på vad du menar. "Söka fond"??
Kronofogden har möjlighet att göra utmätning i en gäldenärs tillgångar, därmed egalt om de är placerade i en fond, på ett bankkonto eller skrivbordslådan, även realiserbart lösöre och fast egendom kan bli föremål för utmätning.
Citera
2017-08-27, 10:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ja, Kalle har rätt att undersöka alla tillgångar, även bankkonton, och har rätt att ta ut tillgångar för att täcka skulden. Du har rätt till minimal levnadsstandard, men allt därutöver kan Kalle ta i beslag. KronKalle alltså.
Citera
2017-08-27, 11:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
30000? Skitsumma för fan! Bara betala av istället för hålla på trixa och sätta dig ännu mer i skiten. Hur tänker du egentligen?
TS tänker nog som så att h*n inte har denna "skitsumma" eftersom TS inte enbart är skyldig kronofogden pengar utan också har åtskilligt hos inkassobolag, även lite skulder till skatteverket.

Men eftersom det är en sån skitsumma för dig så kanske du kan ställa upp och betala. Tjänster och gentjänster, du vet
Citera
2017-08-27, 16:36
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är inte riktigt med på vad du menar. "Söka fond"??
Kronofogden har möjlighet att göra utmätning i en gäldenärs tillgångar, därmed egalt om de är placerade i en fond, på ett bankkonto eller skrivbordslådan, även realiserbart lösöre och fast egendom kan bli föremål för utmätning.
daimet! Så Fogden kan förekomma mig och ta fondpengarna? Har de sån jävla koll!?
Jag planerar att ta ut alla fondpengarna i kontanter precis efter de sätts in på kontot.
Bakgrundsbild: Jag lever på existensminimum och kronofogden kan sedan två fyra år tillbaka inte dra pengar för jag har så pass höga utgifter. Hög hushyra, direktelectricitet osv.

Jag har sökt en fond för personer med låg inkomst. En klumpsumma betalas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in