2017-08-29, 14:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kronofogden -> anmärkningen ligger kvar i 5 år, och tiden börjar ticka när du betalat av skulden

Nej. Tre år är det:

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
Citat:
Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades.
Citera
2017-08-29, 14:40
Medlem
Ja den finns registrerad i 3 år för privatpersoner och 5 år för företag även om skulden är betald.
Citera
2017-08-29, 19:16
Medlem
Men betalar du skulden direkt när den hamnar hos fogden får du inte en prick. Dock kommer det synas när man gör en UC kontroll att du har haft en skuld där. Men det bryr sig inte banker om oftast. Har själv haft en skuld som hamnade där men jag betalade direkt. Nu 1 år senare syns den men den stör inte min kreditvärdighet alls och jag får ta lån.
Citera
2017-08-29, 19:29
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exstaz
Men betalar du skulden direkt när den hamnar hos fogden får du inte en prick. Dock kommer det synas när man gör en UC kontroll att du har haft en skuld där. Men det bryr sig inte banker om oftast. Har själv haft en skuld som hamnade där men jag betalade direkt. Nu 1 år senare syns den men den stör inte min kreditvärdighet alls och jag får ta lån.

Den BF-ansökan syns för företagare, inte på privatpersoner. Banker kan dock se ansökningar som blev betalda inom 14 dagar men inte andra näringsidkare
Citera
2017-08-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Den BF-ansökan syns för företagare, inte på privatpersoner. Banker kan dock se ansökningar som blev betalda inom 14 dagar men inte andra näringsidkare

På den UC som banken gjorde står det att jag haft skuld hos kronofogde i 1 månad de senaste 24 månaderna typ.
Så det är bara banken som ser detta på sin UC koll inte typ klarna eller några andra då?
Citera
2017-08-29, 19:34
Medlem
Citat:
På den UC som banken gjorde står det att jag haft skuld hos kronofogde i 1 månad de senaste 24 månaderna typ.
Så det är bara banken som ser detta på sin UC koll inte typ klarna eller några andra då?

Alla som tar en kreditupplysning på dig ser den.
Citera
2017-08-29, 19:39
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:

Du får skilja på ansökan och utslag. Lite förenklat: En ansökan är "en beställning" att KFM ska fastställa skulden och att de ska verkställa den (kräva in den). Du har sedan 14 dagar på dig att betala eller bestrida skulden. Om du bara struntar i ansökan så blir det ett utslag som i sin tur är det vi kallar betalningsanmärkning.

Om en privatperson har en skuld till dig och du går till KFM ser inte andra företagare som gör en kreditupplysning att du gjort en ansökan. Om det däremot blir ett utslag syns det.

Om din kund istället är ett företag syns även en ansökan. Det är skillnaden. I upplysningen kan man på stora bolag se att de har mängder med ansökningar men att de inte har något skuldsaldo=de har dåliga rutiner men betalar alltid till KFM innan det blir ett utslag.

Finns massa Ifs & buts men ovan är en förenklad guide.
Citera
2017-09-13, 18:36
Medlem
Hej, jag har en fråga.

Det har om mig beslutats om utmätning. Eftersom att jag inte har några tillgångar av värde så blir det löneutmätning.

Saken är den att jag är provanställd på ett nystartat företag, och undrar om någon kan ge mig ett svar eller scenario om vad som kan hända när chefen får reda på detta. Detta är ju såklart individuellt, men jag undrar generellt vad som kan tänkas hända.

Kan han till exempel ställa frågan om varför det har gått så långt som till löneutmätning? Vad ska man svara då? Mina skulder beror direkt på mina egna beslut, men indirekt har mina beslut blivit som de blivit på grund av ett ett långvarigt drogmissbruk. På ett eller annat sätt härstammar skulderna därifrån.
Ska jag svara att det beror på det eller kan någon komma på alternativa förklaringar? Vill inte ljuga egentligen, men vill absolut inte förlora jobbet.

Någon med liknande erfarenhet och isåfall vad hände?
Citera
2017-09-13, 18:41
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marksyrah
Hej, jag har en fråga.

Det har om mig beslutats om utmätning. Eftersom att jag inte har några tillgångar av värde så blir det löneutmätning.

Saken är den att jag är provanställd på ett nystartat företag, och undrar om någon kan ge mig ett svar eller scenario om vad som kan hända när chefen får reda på detta. Detta är ju såklart individuellt, men jag undrar generellt vad som kan tänkas hända.

Kan han till exempel ställa frågan om varför det har gått så långt som till löneutmätning? Vad ska man svara då? Mina skulder beror direkt på mina egna beslut, men indirekt har mina beslut blivit som de blivit på grund av ett ett långvarigt drogmissbruk. På ett eller annat sätt härstammar skulderna därifrån.
Ska jag svara att det beror på det eller kan någon komma på alternativa förklaringar? Vill inte ljuga egentligen, men vill absolut inte förlora jobbet.

Någon med liknande erfarenhet och isåfall vad hände?
Har löneutmätning, fick det några månader efter jag var nyanställd, chefen undrade bara lite kort varför så jag förklarade vad det berodde på. Sen har det rullat på automatiskt ett par år nu via löneavdragen. Det är ju inte direkt nått farligt brott begånget så det är bara för arbetsgivaren att acceptera, de sätter bara in en summa på annat konto än ditt.
Citera
2017-09-19, 13:28
Medlem
Tjena! Jag undrar om det går att få reda på exakt vad för ärenden man har hos kfm , utan att ringa kfm? Alltså jag vill kontakta dom jag är skyldig och be dom dra tillbaka från kfm så jag kan avbetala. Men har nu ringt runt och tagit reda på vad jag har för skuld hos en del. Och det fattas nu en del från det jag har kommit fram till , till totala skulden hos kfm. Så hur hittar jag resten, utan att ringa kfm? Någon som har något tips?
Citera
2017-09-19, 16:58
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theman90
Tjena! Jag undrar om det går att få reda på exakt vad för ärenden man har hos kfm , utan att ringa kfm? Alltså jag vill kontakta dom jag är skyldig och be dom dra tillbaka från kfm så jag kan avbetala. Men har nu ringt runt och tagit reda på vad jag har för skuld hos en del. Och det fattas nu en del från det jag har kommit fram till , till totala skulden hos kfm. Så hur hittar jag resten, utan att ringa kfm? Någon som har något tips?
Använd dig förslagsvis av UC, Bisnode, Creditsafe, Syna, Decidas eller Sergel.
Citera
2017-09-20, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theman90

Kreditupplysning via ett av de företagen som Justitiemord nämnde ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in