Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 20:02
  #1837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hur lätt eller svårt för mig som privat person att ta reda på om en annan privat person har hamnat hos kronofogden och eller har andra ekonomiska anmärkningar?

Du kan ringa anonymt till Kronis då detta är helt offentliga uppgifter. Du måste dock ha ett personnummer för att underlätta letande efter personen

om du begär en klassisk kreditupplysning, då får motparten information om vem som begärt kreditupplysningen
Citera
2017-04-09, 16:37
  #1838
Medlem
Klarabella79s avatar
Amatören här igen! Min farbror till granne fick i fredags reda på att han beviljats inledande om skuldsanering.

När brukar löneutmätningen stanna upp? Enligt handläggaren så var det oklart om det hinns stoppas till utbetalningen i april. Beslutet togs 5/4-17.

Kan han på ngt sätt kanske ringa kfm till löneutmätningavdelningen, eller vilka det nu är, och fråga om det? Första betalningen på sanering ska göras i slutet av mig
Citera
2017-04-09, 19:28
  #1839
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Amatören här igen! Min farbror till granne fick i fredags reda på att han beviljats inledande om skuldsanering.

När brukar löneutmätningen stanna upp? Enligt handläggaren så var det oklart om det hinns stoppas till utbetalningen i april. Beslutet togs 5/4-17.

Kan han på ngt sätt kanske ringa kfm till löneutmätningavdelningen, eller vilka det nu är, och fråga om det? Första betalningen på sanering ska göras i slutet av mig

Utmätningen upphävs i och med beslutet om att inleda skuldsanering. Men det ska delges arbetsgivaren och där beror det ju på när arbetsgivaren har sin lönekörning om det hinner stoppas. Normalt tar det två arbetsdagar från beslut till brevet kommer till arbetsgivaren (beslut dag 1, brevet genereras maskinellt och skickas dag 2 och framme dag 3 om posten funkar).
Citera
2017-04-09, 21:41
  #1840
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Utmätningen upphävs i och med beslutet om att inleda skuldsanering. Men det ska delges arbetsgivaren och där beror det ju på när arbetsgivaren har sin lönekörning om det hinner stoppas. Normalt tar det två arbetsdagar från beslut till brevet kommer till arbetsgivaren (beslut dag 1, brevet genereras maskinellt och skickas dag 2 och framme dag 3 om posten funkar).

Tack! Ja, farbrorn får ersättning från försäkringskassan, dom brukar köra sina ungefär 16-18 i månaden
Citera
2017-04-10, 21:32
  #1841
Medlem
Tjena!

Om man har skulder hos fogden ca: 60-80 papp och köper en gammal bil för cirka 8000-10000 papp, kan dom ta bilen?
Citera
2017-04-12, 19:22
  #1842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinegro
Tjena!

Om man har skulder hos fogden ca: 60-80 papp och köper en gammal bil för cirka 8000-10000 papp, kan dom ta bilen?

Satt i samma dilemma för några månader sedan. Har dock högre skulder där, men ville ha något nyare att åka i. Så jag mailade fogden och frågade. Fick då till svar att dom kollar upp ens tillgångar innan. Och om du sedan måste ha bil till och från jobbet eller i andra fall så kan dom tillåta dig att ha bil.

Vad jag vet så får man äga en bil upp till 26.000kr utan problem, om man nödvändigtvis måste ha en dvs
Citera
2017-04-15, 21:07
  #1843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Amatören här igen! Min farbror till granne fick i fredags reda på att han beviljats inledande om skuldsanering.

När brukar löneutmätningen stanna upp? Enligt handläggaren så var det oklart om det hinns stoppas till utbetalningen i april. Beslutet togs 5/4-17.

Kan han på ngt sätt kanske ringa kfm till löneutmätningavdelningen, eller vilka det nu är, och fråga om det? Första betalningen på sanering ska göras i slutet av mig
Hej din farbror kommer att få tillbaka pengar som eventuellt utmäts efter att inledande skuldsanering påbörjats.
Citera
2017-04-15, 21:09
  #1844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinegro
Tjena!

Om man har skulder hos fogden ca: 60-80 papp och köper en gammal bil för cirka 8000-10000 papp, kan dom ta bilen?
Det beror på det finns inga beloppsgränser när det gäller bilar om den inte kostar för mycket att transportera och du inte behöver ha den för ditt arbete så kan vi ta den.
Citera
2017-04-15, 21:10
  #1845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Satt i samma dilemma för några månader sedan. Har dock högre skulder där, men ville ha något nyare att åka i. Så jag mailade fogden och frågade. Fick då till svar att dom kollar upp ens tillgångar innan. Och om du sedan måste ha bil till och från jobbet eller i andra fall så kan dom tillåta dig att ha bil.

Vad jag vet så får man äga en bil upp till 26.000kr utan problem, om man nödvändigtvis måste ha en dvs
Det finns inga beloppsgränser men om man behöver den till arbetet så är 26k på gränsen.
Citera
2017-04-15, 21:13
  #1846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrippTrappFull
Kan man betala lite till kronofogden eller är det bättre att ta allt på en gång? Summor under 30k alltså
Det beror på man kan alltid betala till oss oavsett hur lite men om Kronofogden kan göra löneutmätning eller utmäta egendom så kommer vi att göra det oavsett dina egna inbetalningar (egendom utmäts endast om löneutmäning inte täcker skulden på 12 månader).
Citera
2017-04-15, 21:17
  #1847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrippTrappFull
Om jag har tre olika skulder, och jag betalar in en mindre summa, går det 1/3 till varje skuld eller betalas det av på bara en? Kan man välja enskilda skulder att avbetala?
Om Kronofogden gör löneutmätning så kommer utmätningen att fördelas proportionerligt efter skuldernas storlek förutsatt att ingen skuld är prioriterad (t.ex. underhållsstöd). Om du gör egna inbetalningar kan du välja till vilken skuld pengarna skall gå till det kan pga grundavgifter vara fördelaktigt att rikta inbetalningar till mindre skulder som håller på att "fylla år".
Citera
2017-04-15, 21:21
  #1848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreditkortet
Går i tankarna att efter 5 år utomlands nu flytta tillbaka till Sverige tillsammans med min flickvän.
Ett litet problem är mitt skuldsaldo hos KF, 185000kr. Jag har under denna utlandsvistelse ej varit i kontakt med KF och dom har ej kontaktat mig.

Jag har absolut inga tillgångar, kommer vid en eventuell flytt börja jobba direkt och få ut runt 20-21000 i månaden.

Hur kommer detta funka i praktiken?
Lägenhet antar jag att jag måste hyra i andrahand till en hutlös ockerhyra.
Då utmätning redan har gjorts så blir det väl existensminimum tills skulderna är avbetalda, påverkar detta även min flickväns inkom?

Finns där några genvägar för att göra hemflytten drägligare?
KFM kommer antagligen inte att "upptäcka dig" förrän det är dags för en ny utredning då kommer vi att proportionera era kostnader utifrån era löner för att räkna ut en korrekt löneutmätning. Vi kommer dock bara att ta hänsyn till den högsta godtagbara bostadskostnaden. Enklast är att du via din flickvän tar ett lån, betalar bort skulderna och betalar av lånet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback