2015-07-15, 22:34
Medlem
mm....du har helt rätt. Det är nog det enda som får mig tänka på att event. låna av min familj, men hade hoppats få råd med åtminstone det mest viktiga. Försvinner min skatteskuld så blir det ingen extrem lång period på att betala av rest. så att vara på existensminimum en kortare period tror jag inte mina barn märker så mycket av. Pengar är viktigare för oss vuxna än för barnen.

Vet inte om FK bryr sig om i fall jag har ökade kostnader för min yngsta dotters funktionsnedsättning. Knappast!

Citat:
Ursprungligen postat av p4tr1c
Säg upp facket eller ring radiotjänst och be dem dra åt fanders. Du prioriterar alltså att dina barn ska få se på tv istället för att få ha en vettig försäkring?
Tur är väl att dom har kvar tvn när dom råkat ut för en olycka och inte kan göra så mycket annat!

Sen tycker jag att du ska tänka mer på dina barn än ditt ego. Ta ett lån av din familj och betala av skulden sen lägger du amorteringen på 3 år så kommer du ha pengar så det räcker och bli över..
Citera
2015-07-16, 00:12
Medlem
Varför bryr du dig? Varför är du nyfiken på honom? Svartsjuk? Inget liv? Eller du vill bara lära dig hur myndigheter fungerar?

Man kan lura Skatteverket om sin adress, det är olagligt att felfolkbokföra sig MEN det är inte straffbart längre.

Man kan INTE lura Kronofogden om att Man inte har jobb när man har det, dem får all info från Skatteverket. Men dem jobbar väldigt sakta. Jag tror jag har läst om att dem driver inte in en skuld genom utmätning om inte fordringsägaren ansöker om det, alså inte bara ansöker att personen är skyldig pengar, utan även för utmätning.
Citera
2015-07-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
mm....du har helt rätt. Det är nog det enda som får mig tänka på att event. låna av min familj, men hade hoppats få råd med åtminstone det mest viktiga. Försvinner min skatteskuld så blir det ingen extrem lång period på att betala av rest. så att vara på existensminimum en kortare period tror jag inte mina barn märker så mycket av. Pengar är viktigare för oss vuxna än för barnen.

Vet inte om FK bryr sig om i fall jag har ökade kostnader för min yngsta dotters funktionsnedsättning. Knappast!

Vad är räntan på skulden på KFM? Om du kan låna av en släkting utan ränta så blir det ju mindre att betala av, och du blir skuldfri fortare?
Citera
2015-07-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hej på er!

TL;DR fetstilt i botten, bakgrundsstory följer här:

Jag är nyfiken på en grej och tänkte att nu gör jag slag i saken och frågar er som säkert vet något om sånt här.

Long story short så lämnade min f.d. tjej mig för en annan kille för ett par år sen, och detta är inget jag längre är sur över eller så, utan nu handlar det om ren och skär nyfikenhet. Jag var en aning bitter när det begav sig men lät bli att göra nån grej av det här.
Han hade tydligen skulder, kom det fram när jag snackade med tjejen under och strax efter den vevan. Hon sa att han hade blivit deprimerad när hans mamma dog nåt år tidigare och slutat betala räkningar, så hans el hade blivit avstängd och lite sånt. Fine, shit happens tänkte jag, han hade nyligen fått ett jobb då så jag tänkte att det där är väl snart avbetalat och klart. Anledningen till att jag ö.h.t. ägnade det en tanke var att jag fortfarande kände stark omtanke om tjejen och ville inte att hon skulle dras in i nåt jävla strul p.g.a. att hon väljer fel kille.

Grejen är att när jag av nyfikenhet kollade för nån vecka sen om hon bodde kvar på samma ställe (återigen, jag är bara intresserad av hur hon har det, that's it) så stod inte han på den adressen vilket gjorde mig förvånad då jag vet att de bor tillsammans och har gjort det sen vårt förhållande tog slut. När jag sökte på honom på ratsit så står ingen adress alls, bara kommunen (som han bodde i tidigare, inte bor i nu). Hur går det till? Måste man inte vara folkbokförd någonstans så att myndigheterna vet var de ska skicka post till en t.ex.?

Jag antar att han inte vill folkbokföra sig på hennes adress eftersom då kronofogden kan mäta ut även hennes ägodelar, men det jag då är mest nyfiken över är hur fan skulden kan finnas kvar nu efter mer än 3 år av heltidsarbete i "lager/industri", skulle tippa på att hans lön ligger runt 22 tkr före skatt. Då måste det väl ändå vara mer än några sketna elräkningar. Borde ju vara så att KFM tagit minst 10 000 kr/mån, alltså ca 400 000 kr vid det här laget. Eller kan man "lura" KFM genom att inte rapportera att man har jobb? De måste väl samordna sina register med skatteverket så att de ser vilken inkomst en person deklarerar på ett år, så att det inte går att lura dem?

Kort och gott:

Kan man lura kronofogden att man inte har nåt jobb?
Kan man lura kronofogden att man inte har nån bostad?
Kan man folkbokföra sig på "ingen adress" utan bara i en kommun (där man inte ens har bott senaste 3 åren)?
Kan det rimligtvis vara simpla obetalda räkningar eller måste det vara nån annan skuld (gammalt spelberoende känns nära till hands då han är sportintresserad)?

Släpp den där tjejen och gå vidare med ditt eget liv istället.
Citera
2015-07-16, 00:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87
Det beror väl på vilket perspektiv man ser det från? Man kan lämna in ett ärenden för att man är skyldig någon pengar eller för att någon är skyldig en själv pengar.

Här är det ju Piamerete, Fogden och Advokaten.

Advokaten får ju pengar av Fogden eftersom Piamerete inte kunnat betala.
Sen har ju Fogden uppdraget av riksdagen att se till att Piamerete betalar hela summan, men i den takt h'n kan. (Enligt schablonerna)

Så trodde jag det funkade iaf, men rätta mig om jag har fel.
Nej, så fungerar det inte.

KFM driver in pengar åt borgenären, vilket innebär att borgenären inte erhåller ett öre förrän gäldenären betalar. Naturligtvis ligger inte KFM ute men pengar, hur fick du ens den idén?
Citera
2015-07-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Varför bryr du dig? Varför är du nyfiken på honom? Svartsjuk? Inget liv? Eller du vill bara lära dig hur myndigheter fungerar?

Man kan lura Skatteverket om sin adress, det är olagligt att felfolkbokföra sig MEN det är inte straffbart längre.

Man kan INTE lura Kronofogden om att Man inte har jobb när man har det, dem får all info från Skatteverket. Men dem jobbar väldigt sakta. Jag tror jag har läst om att dem driver inte in en skuld genom utmätning om inte fordringsägaren ansöker om det, alså inte bara ansöker att personen är skyldig pengar, utan även för utmätning.

Att kronofogden jobbar väldigt sakta får du gärna belägga på något vis.
Uppgifter om var en person är anställd samt vad denne har för lön kommer i allmänhet inte skattemyndigheten tillhanda förrän kalenderåret passerat, företaget som betalar ut lön lämnar varje månad uppgift om hur mycket som betalats in i arbetsgivaravgifter och hur mycket som innehållits i källskatt, men det framgår inte för vilka personer detta har skett.

Sedan har du en märklig formulering: "ansöker att personen är skyldig pengar", vad du menar är antagligen att fordringsägaren ansöker om betalningsföreläggande. En ansökan om betalningsföreläggande resulterar normalt i ett utslag, efter det genomförs utmätning om begäran därom inkommit, det är alltså fordringsägaren som avgör hur hanteringen skall ske i det avseendet.

För övrigt blir inläggen lättare att läsa om "de" respektive "dem" används i rätt sammanhang.
Citera
2015-07-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Släpp den där tjejen och gå vidare med ditt eget liv istället.

Frågeställningarna som ts samlat sist i sitt inlägg kan ha sitt allmänintresse, inte enbart kopplat till de personer som står bakom ts' nyfikenhet. Ser inte på vad sätt ditt svar skulle tillföra något vare sig för ts eller oss övriga.
Citera
2015-07-16, 01:24
Medlem
Men se det som en amortering av din skuld, lev snålt som fan i ett år. Barnen klarar sig. Ni behöver inte tv, så jag rekommenderar er att sälja all tv-utrustning så slipper du tv-avgift samt får lite slantar. Sälj onödiga teknikprylar, behåll ändå barnleksaker och sånt som kan ha ett emotionellt värde för dig och barnen om många år. Jag vet inte hur långt du har till jobbet men du kanske kan ställa av bilen och cykla till jobbet. Barnförsäkring är viktigare än tv-avgift, fattar inte alls hur du tänker där????

Jag tycker inte du ska flytta för en sådan piss-skuld.
Citera
2015-07-16, 07:46
Medlem
Jagarjagarens avatar
Killen kan vara folkbokförd - men ha något slags "kvarskrivning" eller liknande (i en tidigare kommun) därför att han på något sätt ha behövt myndigheters skydd. Det ena behöver inte ha med det andra att göra.

Att _du_ inte får upp något på honom betyder inte att han "inte finns" - och skatteverk och kronofogdemyndighet (liksom polis t.ex.) kan givetvis ha koll på honom ändå, även om han har något slags skydd. Det här är inte ovanligt bland människor som haft en hotbild mot sig av olika slag. Och just i de lägena _vill_ man att personen (för sin egen säkerhets skull) bor i en annan kommun än den man är kvarskriven i.

I övrigt - är det inte lättare att antingen A) skita i ditt ex och vem hon umgås med nuförtiden eller B) fråga henne själv i stället för att liksom "snoka" runt?
Citera
2015-07-16, 10:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
Då skulle det innebära att mina skatteskulder försvinner mars 2016? Låter märkligt men antar du vet vad du pratar om. Vore det inte läge för de förlänga preskriptionstiden? varför skulle de inte göra det när det ändlig kommer in några pengar...

Jag tror inte att du behöver oroa dig för förlängd preskriptionstid, det görs bara i speciella fall tex gjordes det för Björn Borg och Berth Milton.

Jag föreslår att du försöker få till en omprövning av Skatteverkets beslut att taxera dig för något som du anser är fel, då går det fortare att betala de andra skulderna, om omprövningen går som du vill, då får du tillbaka de pengar som är inbetalda pga det felaktiga beslutet.

Preskriptionen behöver du inte tänka på, den sköter sig själv.
Senast redigerad av trottwell 2015-07-16 kl. 10:43.
Citera
2015-07-16, 11:00
Medlem
Förstår inte problemet.

Lön 26500
Netto 17755
bidrag 4796
Vårdbidrag 3700
Summa 26251

Hyra 7000
El 800
Transport 200
TV 183
Barnoms. 300
Facket 300
Försäkring 330
Summa 9113

CF 17138

Om vi antar at du kan klara andra utgifter (Mat etc) på 7138kr per månad så har du 10000(!) över.

Dina skulder är på 75.000 - du borde tveklöst kunna få till en avbetalningsplan över 1 år inklusive räntor.

Har du diskuterat med fordringsägarna?
Citera
2015-07-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Förstår inte problemet.

Lön 26500
Netto 17755
bidrag 4796
Vårdbidrag 3700
Summa 26251

Hyra 7000
El 800
Transport 200
TV 183
Barnoms. 300
Facket 300
Försäkring 330
Summa 9113

CF 17138

Om vi antar at du kan klara andra utgifter (Mat etc) på 7138kr per månad så har du 10000(!) över.

Dina skulder är på 75.000 - du borde tveklöst kunna få till en avbetalningsplan över 1 år inklusive räntor.

Har du diskuterat med fordringsägarna?

Dessutom tillkommer OB't som h*n nämnde lite i efterhand. Borde inte vara några som helst problem att betala av skulden på 12-18 månader. Bara inse att för dom flesta arbetande människor är att ha 10k i månaden över när utgifter och mat är betalt är en dröm och för dom flesta finns inget utrymme för spontanfika, hämtmat eller oplanerade klädinköp.

Något är fel i verklighetssynen här eller något döljs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in