2017-08-24, 21:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om man ska stycka någon av transportskäl, så måste det ju vara lättare att kapa av benen vid knäna än vid höfterna. Höftkulan vilar ju inne i kroppen, men knäskålen hänger ju bara på ledband.

Jo kanske det. Jag vet inget om styckning, men jag antar att man vill göra kroppen så lättransporterad som möjligt. Få ned vikten på varje kolli etc.

Var får man ens tag på en torso utan armar? Armhålorna är ju perfekta att bära i tänker jag.

PS kan man se platsen där man hittade torson från Turning Torso?
Citera
2017-08-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad snackar du om? Diametern visar med all önskvärd tydlighet att "helt vanlig vardag ubåts styckning" (vad nu detta särskrivna begrepp betyder...) är en enklare idé och enkla idéer är bra. Det är också i paritet med dröjsmålet ute till havs.

Det räcker naturligtvis inte med att "bevisa" (fan vad mycket snack det är i tråden om "bevis" och "teori" och annat som folk helt enkelt inte tycks begripa) att det *går* att lyfta upp en kropp. Om det *inte* skulle gå är det förstås relevant, men bara för att det går betyder det inte att det är praktiskt, möjligt för PM, möjligt just då och knappast vad som hände. Så, hur skulle det vara ett argument för "luststyckning"/"offensiv styckning"?

Dessutom: vem fan har "bevisat" att det går? Ingen vad jag kan se. Behövs inte, det är tämligen uppenbart att det kan gå. Dock inte relevant, då det räcker med att det är svårt nog för att behöva överge den hypotesen. Hypotesen förutsätter ett rep. Inte speciellt otroligt på en båt, men dock en förutsättning som transportstyckning inte behöver.

"Luststyckningslägret" tycks ta allting som är hypotetiskt möjligt som intäkt till att det var en offensiv styckning, trots att ni inte kan nämna en enda konkret faktor som visar att det är troligare än transportdito. Har ni bemödat er med att ta reda på vad a priori-sannolikheten är?

Dessutom: "lustmord" är i sig förenligt med transport- såväl som offensiv styckning. Så bestäm er vilken idé ni driver och förklara varför (det är möjligt att giftmörda någon på en ubåt, det är inte automatiskt sannolikt, etc).

Grejer är att om han har lustmördat - så är han definitivt skyldig till andra mord. thats it.
Citera
2017-08-24, 21:22
Medlem
Är kanske redan länkad, https://www.youtube.com/watch?v=ntK99h5E1RE
Citera
2017-08-24, 21:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Du fokuserar på fel sak - vi har redan bevisat att det går att få upp en person - via tornets högsta punkt

Diametern är ointressant -

Vi försöker utröna om det är ett lustmord - eller bara en helt vanlig vardag ubåts styckning.
Väldigt tveksamt om den klene PM skulle ha lyckats få ut kroppen i ett stycke genom tornet. Och när det gäller den främre öppningen så är det osäkert hur brett där är. Om båda är lika stora (52 cm) så borde ju annars den främre öppningen vara lättare för där finns inget torn. Tänk på att kroppen efter någon timme börjar bli likstel också så blir den jäkligt svår att få ut hel. Ett tänkbart scenario kan vara att KW dödas 21-22 och sen försöker han dumpa henne första gången vid 01 men lyckas inte och då får han stycka kroppen först.
Citera
2017-08-24, 21:23
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Känns makabert att skriva, men det är troligtvis otroligt viktigt att hitta huvudet.
Ju fler dagar i havet, desto sämre... Liksom flera, tror även jag det är med huvudet man med säkerhet kommer tekniskt kunna fastställa dödsorsaken.

Alltjämt, i detta oerhört särskilda ärende, tror jag en mördare kommer kunna dömas ändå. Man har brottsplatsen, man har den misstänkte och man har flera pusselbitar - det kan verkligen räcka.

Det lät för bra för att vara sant att hitta huvudet, och nu finns nog inga kroppsdelar kvar att hitta tyvärr enligt fiskargubbarna i Kögebukten.
Jo, det finns troligtvis tillräckligt med material för att kunna åtala Madsen för mord , annars skulle inte åklagaren yrka på detta.
Jag tänkte i första hand på de anhöriga, att kunna få en dödsorsak som en viktig del för dem i sorgearbetet. Så otroligt smärtsamt.
Tänker att förundersökningen kommer att kunna beskriva ett händelseförlopp i stora drag men att sanningen aldrig kommer att bli synlig utan dödsorsak såvida inte Madsen får för sig att vara grandios och stå för vad han gjort.

Straffsatserna är vad dem är, spelar ingen roll hur lite eller mycket tid han får. Hans liv är förstört för all framtid och ingen kommer vilja
ha med honom att göra, oavsett påföljd kommer han alltid vara en outcast för allmänheten. Styckare eller mördare, skit samma.
Citera
2017-08-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, det förstår jag, att man gör så för att få den att sjuka! Men kastar man inte ut ett ankare så att den inte driver iväg medan man sover? Eller den är kanske för tung för det?
Nej, precis. Ankare behövs ej på samma sätt som sjunkna fartyg inte behöver ankare för att ligga still. Man är helt enkelt så mycket tyngre än vattnet att det inte spelar någon roll. Vilken marginal aktuell ubåt har vet jag inte, men med åtta ton av reglerbart trim så kanske ubåten kan väga (fan ta den viktigpetter som nu kommer och förklara skillnaden mellan massa, vikt, tyngd, etc) 4 ton under vatten, och det är ett rejält ankare det. Jag bara antar löst att den är barlasttrimmad så att med nominell last ombord har den ett deplacement som vatten när tankarna är halvfulla. Hur det egentligen är vet jag ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nej. Det stämmer inte. Kan inte vara så. Att kapa benen så lite gör knappt någon skillnad så då hade han lika gärna kunnat låta bli. Hankapade hela armarna som kag förstått?
Märken efter handklovar? Nåt som visar att han hållit henne bunden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Som jag skrev till en annan. Då,hade man lika bra kunnat skita i att ta bort benen. Blir just ingen skillnad. Däremot fick jag ett annat svar och det låter rimligt. Hon har märken efter att kättingar eller nåt som bundits runt fotlederna. Vilket tyder på att hon varogt vid liv när han utfört vad han nu gjort.

Källa på detta? Vart har du fått den infon ifrån?
Citera
2017-08-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Grejer är att om han har lustmördat - så är han definitivt skyldig till andra mord. thats it.
...vilket inte heller påverkar sannolikheten på något vis. Du vill mena att med din "teori" så kan man anta massa annat strunt? Duktigt av dig... Tänker du när du tänker?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Så då var det inte ngn kroppsdel från människa i alla fall. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kw8w4/fynd-vid-strandkant-i-skane--inte-mansklig-kroppsdel

Åh, vad tråkigt. Var rädd för att det skulle vara ett djur. I ruttnat tillstånd är det nog inte lätt att ockulärt se skillnaden.
Citera
Medlem
Här ser man hur "trångt " det är. https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Kvalificerad gissning är följande:

- Något händer i ubåten mellan ca. 21:00 och 23:30. KW mister troligen livet under denna tid.

- PM beslutar sig för att stycka kroppen (en del tror är att det är pga att det är lättare att få ut kroppen från ubåten, andra inklusive undertecknad tror att det är för att dölja spår / göra det svårt att hitta samtliga kvarlevor)

- PM är upptagen med någon obskyr aktivitet vid midnatt då ett fartyg är mycket nära att kollidera med den nedsläckta ubåten.

- PM torde vid det läget ha börjat fundera på hur han ska agera och vad han ska säga. Han bestämmer sig för att säga att han satt henne i land i det hamnområde han sedan hänvisade till. Han planerar troligen också att ta ubåten till en plats där han kan rengöra den mer grundligt.

- PM räknar inte med att sökaktiviteter i större skala ska dras igång redan under natten, han hör anrop över VHF ca. 03:00 och/eller läser media.

- Han vill nog inte sänka ubåten men inser att han troligen inte har något val såvida han inte kan hitta någonstans att lägga till för sanering (vilket är ganska osannolikt att hitta - undanskymt - i närområdet)

- När han siktas väljer han att sänka ubåten. Hans uttalande direkt när han kommer iland om att det kommer att bli en dyr bärgning indikerar att han nog tänkt sig att ubåten kommer att ligga ett tag i saltvattnet (spår förstörs då med tiden).

- När PM inser att omgående bärgning är på gång ändrar han sin historia till att det hände en olycka (svårt att förklara blod/spår annars)

D.v.s. att anledningen till att han är ute med ubåten under så lång tid är att sökinsatsen påbörjades nära nog omgående vilket han inte räknat med. Han hade kanske tänkt låta något läcka i ubåten (olja eller liknande), ordna en "falsk" brand eller något för att ha en förevändning varför ubåten skulle saneras (typ: "det blev tekniska problem så jag satte henne i land lite tidigare/på annan plats än planerat och nu blev det så mycket olja inne i ubåten att vi måste totalsanera den")

Så tänker iaf jag om saken.

Jag tror inte att det är mer komplicerat än så. Men vad som hände när KW miste livet och varför, det är en annan femma.

Njae, du missar några saker. Dels finns inget behov av att lägga till någonstans för att städa. Tvärtom, skulle jag säga. Bästa stället är havsbotten. Där kan han städa i lugn och ro utan risk att bli hittad. Jag är övertygad om att det var så han gjorde. Det var därför ingen hittade honom. Han hade säkert gått till ytan strax innan han blev funnen. Som redan påtalats många gånger så är det ett område som är starkt trafikerat av båtar.

Det är inte heller så att han ändrade sin historia när han insåg att ubåten skulle komma att bärgas, det är inte ens säkert att han fick någon sådan förhandsinformation. Det är tvärtom mycket troligt att han inte fick någon sådan information. Det var istället så att han ändrade sin historia när hans lögn avslöjades av polisen. Ty, det område han sade sig ha landsatt KW vid, var videoövervakat. Videon avslöjar hans lögn när man kan se att ingen landsättning sker där. Han tvingas ändra sin historia.

Sedan kan ju jag tänka mig att han hade varit ute längre med ubåten om en sökinsats inte inletts. Då hade han kunnat vara ute längre utan att någon funderade över det. Men nu hade han inget alternativ, antingen håller han sig under ytan, vilket han bara kan göra under begränsad tid, eller så blir han avslöjad, då han inte kan ligga i ytläge lång stund utan upptäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in