2017-08-24, 21:13
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du tror att du är först med att observera den luckan så är du egentligen hopplöst efter. Läs lite innan du skriver.
Det var snarare en fråga, då folk verkar så fokuserad på tornet. Varför så där och slita ihjäl sig?
Citera
2017-08-24, 21:13
Medlem
Citat:
Betydligt bredare tycker jag är att ta i, titta här där PM står i den främre lucköppningen: https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/26693337

Där säger dessutom hans ubåtsbyggarkompis Jens att båda öppningarna är 52 cm i diameter. Jag mätte på mig själv och jag skulle nog rätt så precis komma igenom ett sådant hål och jag tycker det ser ut som att PM också nätt och jämnt kom igenom utan att pressa ihop axlarna.

Jag skulle säga att det inte vore så svårt att hissa upp en relativt liten tjej som KW genom en sådan öppning utan att behöva stycka kroppen men det krävs att man har ett rep. Det skulle ju kunna vara så enkelt så att han inte hade något tillräckligt långt/tjockt (ett tunt snöre räcker kanske inte för vikten eller att det skär in i händerna på den som ska lyfta) rep med sig i ubåten. Jag tycker ju han borde haft det, jag har gott om rep i mina båtar men säker kan man inte vara utan info från dem som varit involverade i ubåten tidigare. Förtöjningstamparna kan ha lämnats vid bryggan.
Det kanske inte var en förflyttningsstyckning. Utan mer att försöka sprida ut kroppsdelar. Det är ju större risk att en hel människa hittas och därmed en hel massa bevis. Sprider han ut dom så kan han hoppas på att åtminstone delar försvinner och då även bevismaterial. Så det är möjligt att han faktiskt tog upp kroppsdelarna genom den främre luckan. Nu när jag tänker på det så är det t o m väldigt troligt.
Citera
2017-08-24, 21:14
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen för att de är tunnare och lättare att såga av. Och kanske det fanns en del komprometterande skador på just smalbenen. Det där får man kanske fundera lite på.
Den sista meningen tänker jag inte ens låtsas att jag såg.

Nej. Det stämmer inte. Kan inte vara så. Att kapa benen så lite gör knappt någon skillnad så då hade han lika gärna kunnat låta bli. Hankapade hela armarna som kag förstått?
Citera
2017-08-24, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Nu blottar jag min okunnighet egentligen, men hur GÖR man egentligen för att få ubåten att säkert ligga still på botten medan man sover nattsömn? Slänger man ut ett ankare eller?
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag hade en fundering om det kunde vara spår av att KW hade varit bunden runt fot- och handleder.

Det låter rimligt. Faktiskt förmodligen det enda svaret som är rimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Du fokuserar på fel sak - vi har redan bevisat att det går att få upp en person - via tornets högsta punkt

Diametern är ointressant -

Vi försöker utröna om det är ett lustmord - eller bara en helt vanlig vardag ubåts styckning.
Vad snackar du om? Diametern visar med all önskvärd tydlighet att "helt vanlig vardag ubåts styckning" (vad nu detta särskrivna begrepp betyder...) är en enklare idé och enkla idéer är bra. Det är också i paritet med dröjsmålet ute till havs.

Det räcker naturligtvis inte med att "bevisa" (fan vad mycket snack det är i tråden om "bevis" och "teori" och annat som folk helt enkelt inte tycks begripa) att det *går* att lyfta upp en kropp. Om det *inte* skulle gå är det förstås relevant, men bara för att det går betyder det inte att det är praktiskt, möjligt för PM, möjligt just då och knappast vad som hände. Så, hur skulle det vara ett argument för "luststyckning"/"offensiv styckning"?

Dessutom: vem fan har "bevisat" att det går? Ingen vad jag kan se. Behövs inte, det är tämligen uppenbart att det kan gå. Dock inte relevant, då det räcker med att det är svårt nog för att behöva överge den hypotesen. Hypotesen förutsätter ett rep. Inte speciellt otroligt på en båt, men dock en förutsättning som transportstyckning inte behöver.

"Luststyckningslägret" tycks ta allting som är hypotetiskt möjligt som intäkt till att det var en offensiv styckning, trots att ni inte kan nämna en enda konkret faktor som visar att det är troligare än transportdito. Har ni bemödat er med att ta reda på vad a priori-sannolikheten är?

Dessutom: "lustmord" är i sig förenligt med transport- såväl som offensiv styckning. Så bestäm er vilken idé ni driver och förklara varför (det är möjligt att giftmörda någon på en ubåt, det är inte automatiskt sannolikt, etc).
Citera
2017-08-24, 21:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Kan någon komma på varför han har valt att kapa av benen strax under knäna? Kan inte komma på en enda. Eller ja drt vore väl om han legat med den styckade kroppen men vill fortfarande kunna göra det bakifrån.

Har missat denna info. Var hennes ben alltså inte helt avkapade - det var inte bara en torso utan också kvarvarande ben ner till knäna?

Om det är så skulle jag gissa att det beror på att det är väldigt mycket svårare att stycka vid ljumskarna än nere vid knäskålarna.
Citera
2017-08-24, 21:17
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu blottar jag min okunnighet egentligen, men hur GÖR man egentligen för att få ubåten att säkert ligga still på botten medan man sover nattsömn? Slänger man ut ett ankare eller?

Du gör så att båten sjunker. Vet inte hur man gör på en u-båt men tar in vatten eller släpper ut luft.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Betydligt bredare tycker jag är att ta i, titta här där PM står i den främre lucköppningen: https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/26693337

Där säger dessutom hans ubåtsbyggarkompis Jens att båda öppningarna är 52 cm i diameter. Jag mätte på mig själv och jag skulle nog rätt så precis komma igenom ett sådant hål och jag tycker det ser ut som att PM också nätt och jämnt kom igenom utan att pressa ihop axlarna.

Jag skulle säga att det inte vore så svårt att hissa upp en relativt liten tjej som KW genom en sådan öppning utan att behöva stycka kroppen men det krävs att man har ett rep. Det skulle ju kunna vara så enkelt så att han inte hade något tillräckligt långt/tjockt (ett tunt snöre räcker kanske inte för vikten eller att det skär in i händerna på den som ska lyfta) rep med sig i ubåten. Jag tycker ju han borde haft det, jag har gott om rep i mina båtar men säker kan man inte vara utan info från dem som varit involverade i ubåten tidigare. Förtöjningstamparna kan ha lämnats vid bryggan.

Notera att PM står i lucköppningen, således finns det möjlighet att nå upp med kropp eller kroppsdelar och kasta ut dem den vägen.

Motivet till styckning kan vara en kombination. Sänka kroppsdelarna, lätt att transportera ut ur ubåten, försvåra identifiering samt skadebild(dödandet).
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om det är huvudet man hittat så är det bara fruktansvärt, men iofs borde man ju förstått det tidigare, att huvudet inte hängde ihop med bålen. Finns ingen orsak att kapa av huvudet, möjligen då för att sarga halsen och dölja ev, strypmärken kan jag tänka mig, annars är det bara ren och skär stympning och mannen är mycket, mycket sjuk. En Hannibal Lecter helt enkelt.
Visst bör det vara så; antingen har han råkat ha ihjäl henne med upprepade slag mot
huvudet i något plötsligt raserianfall eller så har hon dött till följd av strypvåld som
sannolikt i så fall skett i samband med ett våldtäktsförsök som alldeles gått överstyr.
Bålen har nog inte åsamkats några skador som lett till Walls frånfälle,
inget knivdödande.

Riktigt sjukt det här förresten: andra svenska kvinnan som dödats utomlands detta år
och fått huvudet avlägsnat.
Zaida Catalán i afrikanska Kongo-Kinshasa var den första.

Sen ger ju redan danskens efternamn varningssignaler ifrån sig: Madsen...
Senast redigerad av Grandioso 2017-08-24 kl. 21:37.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag hade en fundering om det kunde vara spår av att KW hade varit bunden runt fot- och handleder.

Om man ska stycka någon av transportskäl, så måste det ju vara lättare att kapa av benen vid knäna än vid höfterna. Höftkulan vilar ju inne i kroppen, men knäskålen hänger ju bara på ledband.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man släpper in så mycket vatten i dyktankarna att ekipaget väger mer än vatten. Dvs man går från positiv till negativ lyftkraft. Ubåten har likt alla fartyg en barlast och väger mer än vatten i sig självt. Att den flyter beror precis som för alla fartyg att den tränger undan väsentligt mycket mer vatten än de själva väger. Ubåten kan variera detta med sina tankar, precis som fiskar kan med sin simblåsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in