Citat:
Kan du då förklara varför PM samt ubåten var försvunnen i ungefär tolv timmar, satt PM och rullade tummarna och väntade på tidvattet?
Han har haft all tid i världen att stycka kroppen och du diskuterar minuter som om det skulle vara relevant nu när vi har facit i hand.
Styckmörderskan i Askersund grejade en styckning galant och relativt snabbt, hon var inte särskilt vältränad. Inte heller var KJ i Boden överdrivet muskulös och stark. Såvitt känt är, nybörjare båda två
Han har haft all tid i världen att stycka kroppen och du diskuterar minuter som om det skulle vara relevant nu när vi har facit i hand.
Styckmörderskan i Askersund grejade en styckning galant och relativt snabbt, hon var inte särskilt vältränad. Inte heller var KJ i Boden överdrivet muskulös och stark. Såvitt känt är, nybörjare båda två

Vad PM själv upplevt och hur han agerat, samt hur han har spenderat sin tid, kan vi bara spekulera i. Men jag instämmer definitivt med dem som menar att han haft ont om tid. Och det gör även alls vår Leif GW

Först skall det initiala brottet skall genomföras, hur lång tid nu det tar. Sedan ska han, beroende på vad som hänt och vad som varit planerat, förberett och inte, komma på, och förbereda styckningen. Han har inte tillgång till någon lokal med ett stort bord och allt vad det innebär, utan måste hantera kroppen i ubåten (antaget att han inte gjorde det på däck, vilket jag håller för helt osannolikt). Stycka kroppen där nere. Det är säkerligen inte gjort i en handvändning, särskilt inte i ett så trångt utrymme. och det är ett fysiskt jobb att stycka en människokropp. Huruvida han tömde kroppen på blod innan styckningen, eller genomförde den med allt blod i den sörja det skulle bli, vet vi inte. Sedan skall kroppsdelarna upp och ut ur båten. Knappast mer än en åt gången genom de små luckorna. Själva torson lär ha tagit en stund att förbereda och hissa upp och ut. Någonstans på vägen så har han också punkterat torson. Antingen hade han alla dessa kunskaper i förväg, vilket i så fall är en stark indikation på att det var ett lustmord, menar jag, eller så har han behövt ta reda på hur allt detta skall göras, under tiden han gör det. Surfa och läsa på. Det tar också tid. Sedan skall delarna förberedas för "begravning", så att de inte flyter upp igen. kedja runt torson. Försök att vira en kedja runt en torso på det smala och hala däcket på en ubåt mitt i natten, med blod och allt vad det är. Sedan, eller innan, resten av kroppsdelarna, kläderna, verktygen osv. När allt detta är klart, måste han ner och städa i ubåten, åtskilliga liter blod måste tas om hand och städas upp. Det lär ha tagit åtskilliga timmar att göra allt detta. Högst troligt har han under tiden allt detta pågår, också hört att han blivit föremål för ett sjöräddningsuppdrag och att folk nu är ute och letar efter honom. Vilket ökar stressen ännu mer. Han har väl sedan gått till botten med ubåten. Städat vad han kunnat. Kanske vilat någon timme eller två, om alls, innan han gick till ytan för att iscensätta de sista delarna av sin plan med att sänka ubåten. Ett nödvändigt ont som ett resultat av att han inte fick den tid han behövde för att städa båten.
Nej, gott om tid har han verkligen inte haft. Där har GW helt rätt, det är jag övertygad om