2017-08-24, 20:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du då förklara varför PM samt ubåten var försvunnen i ungefär tolv timmar, satt PM och rullade tummarna och väntade på tidvattet?

Han har haft all tid i världen att stycka kroppen och du diskuterar minuter som om det skulle vara relevant nu när vi har facit i hand.

Styckmörderskan i Askersund grejade en styckning galant och relativt snabbt, hon var inte särskilt vältränad. Inte heller var KJ i Boden överdrivet muskulös och stark. Såvitt känt är, nybörjare båda två

Vad PM själv upplevt och hur han agerat, samt hur han har spenderat sin tid, kan vi bara spekulera i. Men jag instämmer definitivt med dem som menar att han haft ont om tid. Och det gör även alls vår Leif GW

Först skall det initiala brottet skall genomföras, hur lång tid nu det tar. Sedan ska han, beroende på vad som hänt och vad som varit planerat, förberett och inte, komma på, och förbereda styckningen. Han har inte tillgång till någon lokal med ett stort bord och allt vad det innebär, utan måste hantera kroppen i ubåten (antaget att han inte gjorde det på däck, vilket jag håller för helt osannolikt). Stycka kroppen där nere. Det är säkerligen inte gjort i en handvändning, särskilt inte i ett så trångt utrymme. och det är ett fysiskt jobb att stycka en människokropp. Huruvida han tömde kroppen på blod innan styckningen, eller genomförde den med allt blod i den sörja det skulle bli, vet vi inte. Sedan skall kroppsdelarna upp och ut ur båten. Knappast mer än en åt gången genom de små luckorna. Själva torson lär ha tagit en stund att förbereda och hissa upp och ut. Någonstans på vägen så har han också punkterat torson. Antingen hade han alla dessa kunskaper i förväg, vilket i så fall är en stark indikation på att det var ett lustmord, menar jag, eller så har han behövt ta reda på hur allt detta skall göras, under tiden han gör det. Surfa och läsa på. Det tar också tid. Sedan skall delarna förberedas för "begravning", så att de inte flyter upp igen. kedja runt torson. Försök att vira en kedja runt en torso på det smala och hala däcket på en ubåt mitt i natten, med blod och allt vad det är. Sedan, eller innan, resten av kroppsdelarna, kläderna, verktygen osv. När allt detta är klart, måste han ner och städa i ubåten, åtskilliga liter blod måste tas om hand och städas upp. Det lär ha tagit åtskilliga timmar att göra allt detta. Högst troligt har han under tiden allt detta pågår, också hört att han blivit föremål för ett sjöräddningsuppdrag och att folk nu är ute och letar efter honom. Vilket ökar stressen ännu mer. Han har väl sedan gått till botten med ubåten. Städat vad han kunnat. Kanske vilat någon timme eller två, om alls, innan han gick till ytan för att iscensätta de sista delarna av sin plan med att sänka ubåten. Ett nödvändigt ont som ett resultat av att han inte fick den tid han behövde för att städa båten.

Nej, gott om tid har han verkligen inte haft. Där har GW helt rätt, det är jag övertygad om
Citera
2017-08-24, 20:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Har jag missat en diskussion kring detta det ber jag om ursäkt.

Hur fan ska PM kunna förklara en styckning av KW. Jag kan inte komma på någon "vettig" förklaring som ska kunna rädda honom från att ev dömas för mord.
För att han ska kunna dömas för mord måste det vara ställt utom rimligt tvivel att det är mord. I det här fallet tyder precis allt på att det är mord, men man kan ännu inte bevisa det såvitt jag vet.
Å andra sidan är frågan om det verkligen finns något rimligt tvivel? Det kan säkert finnas en del orimligt tvivel från försvaret, men frågan är om man kan döma för mord utan att kunna bevisa hur hon dog. Psykopaten kommer knappast snacka.
Citera
2017-08-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du då förklara varför PM samt ubåten var försvunnen i ungefär tolv timmar, satt PM och rullade tummarna och väntade på tidvattet?

Han har haft all tid i världen att stycka kroppen och du diskuterar minuter som om det skulle vara relevant nu när vi har facit i hand.

Styckmörderskan i Askersund grejade en styckning galant och relativt snabbt, hon var inte särskilt vältränad. Inte heller var KJ i Boden överdrivet muskulös och stark. Såvitt känt är, nybörjare båda två

Kvalificerad gissning är följande:

- Något händer i ubåten mellan ca. 21:00 och 23:30. KW mister troligen livet under denna tid.

- PM beslutar sig för att stycka kroppen (en del tror är att det är pga att det är lättare att få ut kroppen från ubåten, andra inklusive undertecknad tror att det är för att dölja spår / göra det svårt att hitta samtliga kvarlevor)

- PM är upptagen med någon obskyr aktivitet vid midnatt då ett fartyg är mycket nära att kollidera med den nedsläckta ubåten.

- PM torde vid det läget ha börjat fundera på hur han ska agera och vad han ska säga. Han bestämmer sig för att säga att han satt henne i land i det hamnområde han sedan hänvisade till. Han planerar troligen också att ta ubåten till en plats där han kan rengöra den mer grundligt.

- PM räknar inte med att sökaktiviteter i större skala ska dras igång redan under natten, han hör anrop över VHF ca. 03:00 och/eller läser media.

- Han vill nog inte sänka ubåten men inser att han troligen inte har något val såvida han inte kan hitta någonstans att lägga till för sanering (vilket är ganska osannolikt att hitta - undanskymt - i närområdet)

- När han siktas väljer han att sänka ubåten. Hans uttalande direkt när han kommer iland om att det kommer att bli en dyr bärgning indikerar att han nog tänkt sig att ubåten kommer att ligga ett tag i saltvattnet (spår förstörs då med tiden).

- När PM inser att omgående bärgning är på gång ändrar han sin historia till att det hände en olycka (svårt att förklara blod/spår annars)

D.v.s. att anledningen till att han är ute med ubåten under så lång tid är att sökinsatsen påbörjades nära nog omgående vilket han inte räknat med. Han hade kanske tänkt låta något läcka i ubåten (olja eller liknande), ordna en "falsk" brand eller något för att ha en förevändning varför ubåten skulle saneras (typ: "det blev tekniska problem så jag satte henne i land lite tidigare/på annan plats än planerat och nu blev det så mycket olja inne i ubåten att vi måste totalsanera den")

Så tänker iaf jag om saken.

Jag tror inte att det är mer komplicerat än så. Men vad som hände när KW miste livet och varför, det är en annan femma.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det var tusan vad alla tjafsar om huruvida det är en styckning för att kunna få ut kroppen ur båten eller inte. Det är SJÄLVKLART att det är BETYDLIGT jobbigare både fysiskt och psykiskt samt mer tidskrävande att stycka en kropp och slänga ut den än att baxa upp kroppen med ett rep genom tornet. Det första (stycka) tar säkert en timma totalt. Det andra förmodligen inte mer än 15-20 minuter.

Så anledningen till styckningen är INTE - och det menar jag är helt tydligt - att han var tvungen att göra det för att få ut kroppen ur fartyget.

Betänk även hur mycket mer komplicerat det är att undgå upptäckt av liket om det är sex delar istället för en del. Hade han istället sänkt kroppen hel med metalldelarna, så hade chansen varit större att den låg kvar på botten (när man har armar, ben och huvud att binda kring). Dessutom är sannolikheten större när du har sex olika delar i havet att minst en av dem hittas.

Frågan är då varför styckningen skedde. Ja det kan ju inte vara för att dölja någons identitet - eftersom några timmar med valfri likdel ger DNA-identifiering. Sådant VET en person med normalbegåvning idag.

Det var således ett annat skäl.

Betänk att skälen inte BEHÖVER vara rationella - istället kan de vara helt irrationella, med tanke på vad personen (PM) faktiskt gjort.

Mina fem cent: Jag tror att han gjort styckningen för att försvåra fastställande av dödsorsak. Exempelvis skiljt huvudet från kroppen där han tagit strypgrepp. Detta vore på ett sätt rationellt. Eller försökt dölja våldtäkt genom att ha sönder kroppen. Detta vore på ett sätt rationellt, för att dölja ett brott.

Man hoppas ju innerligt att brottsoffret inte var vid medvetande varken vid eventuell våldtäkt eller början av styckningen. Det går inte ens att föreställa sig dödsångesten. Det är ren ondska.

Om han inte har ett rep är det betydligt svårare och ändå inte så lät att bara dra upp 60kg eller vad hon nu vägde utan något bra att kroka fast i.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Om det inte hade varit en kroppsdel så borde det väl ha kommit fram nu? Känns som det borde vara ganska enkelt att bedöma om det rör sig om en/ett arm/ben/huvud(inte troligt) men att det lär dröja innan det bekräftas vara KWs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrejermedGreider
Nej, lyssna inte på den idioten. Dockan har inte heller kapade ben, de är ledade. På dockans huvud ser man en mössa eller keps. Säkerligen med projektets logga på, som en maskot.

Bara en apa skulle tro att testdockan är upphängd av en annan anledning än att det är jobbigt att flytta en 80 kg plastdocka in och ut ur kapslar. Det var för bövelen inte den galna professorns hemliga sexbunker, utan en öppen arbetsplats.

Misstänkte det, verkade lite för bra för att vara sant. Tack!
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:

Hur fan ska PM kunna förklara en styckning av KW. Jag kan inte komma på någon "vettig" förklaring som ska kunna rädda honom från att ev dömas för mord.

Han verkar tro han kan styra sin omgivning på olika sätt. Prata lite, smsa lite, vinka lite till (idioterna på sjön) säga "jag släppte av henne där och då".

Han är på en helt annan nivå än vi med normalt konsekvenstänkande.
Han har inte lyckats lära sig det sociala spelets, ingen har tränat honom och han tror han är kompetent och "hoppade av kursen" när han trodde han kunde allt.
I själva verket kunde han ingenting.

Teknik och fysik kan ett mongo läsa sig till. Inte resten. Då krävs mer begåvning än matte.
Citera
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Konstigt i så fall med tanke på polisens uttalande...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fynd-hittat-vid-vattnet-i-vellinge

Edit: eller du kanske menar ett nytt fynd?

Underligt att dementera något som inte är bekräftat! Jaja, det blir rörigt så fort det händer nåt.
Om huvudet dyker upp vore bästa scenario då det i så fall finns chans att se spår efter ev dödligt våld , ex strypning/tungben av och öka chanserna att fastställa dödsorsak. Är den förmodade kroppsdelen en del av benet eller armen, kommer det förmodligen inte kunna bidra till att fastställa dödsorsak.
Citera
2017-08-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Jobbigt att förklara varför han var tvungen att begrava henne till havs, och varför han inte kontaktade sjöräddning/polis direkt efter olyckan, han har ju mördat henne det är väl solklart.

Han kan ha haft panik också , folk kan reagera otroligt konstigt då. Han har ju efter hennes död, styckat henne (möjligen för att få ut henne ur ubåten lättare) och drivit runt hela natten, sedan sänkt ubåten och allt möjligt, hela sceanariot andas panik tycker jag. Att han var lugn vid ankomsten handlar nog mest om att han var utmattad av hela situationen.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teeuwen
Ryktet bland lokalbefolkningen i Höllviken just nu är att dom funnit ett huvud.
Det är som sagt ett rykte, jag har inte sett några bildbevis eller dylikt.

Det är väldigt vindstilla just nu, inga vågor.

*Kan* vara en fördel om det handlar om just huvudet, sett till teknist bevisvärde.
Citera
Medlem
Teeuwens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Konstigt i så fall med tanke på polisens uttalande...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fynd-hittat-vid-vattnet-i-vellinge

Edit: eller du kanske menar ett nytt fynd?

Enligt ryktet är fyndet vid tippen vilket är 350 meter norr om fiskehoddorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det där ser jag som väldigt lösa rykten. Jag vet hur människor fungerar i såna här lägen, räcker att någon stolle kläcker ur sig att det var ett huvud så är ryktesspridningen igång.
Det stämmer, det är ett rykte, inga konkreta bevis existerar.
Citera
2017-08-24, 20:39
Medlem
80231s avatar
Citat:

Vem vet? Han ville "begrava" henne i vattnet (sure...), så han kanske försöker med att påstå att hon var för stor, eller för tung, för att han skulle klara av att få upp hennes kropp ur båten, och att han därför styckade den i mindre och mer hanterbara delar (så makabert detta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in