2017-08-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
.

Riktigt sjukt det här förresten: andra svenska kvinnan som dödats utomlands detta år
och fått huvudet avlägsnat.
Zaida Catalán i afrikanska Kongo-Kinshasa var den första.

Sen ger ju redan danskens efternamn varningssignaler ifrån sig: Madsen...

Ja men dom flesta vet ju att Afrika och Danmark är riskabla länder för kvinnor att åka till.
Citera
2017-08-24, 21:26
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja det vore ju märkligt om nån arm eller ben skulle hamnat i Skåne efter fyndet i Kögeviken!
Möjligheten finns/fanns att Madsen kört sundet runt så att säga (över till Ven, ner söderöver längs kusten och så över till Kögebukten), och då kan han ha dumpat delar av Kims kropp på många olika ställen innan torson slutligen dumpades i Kögebukten.
Citera
2017-08-24, 21:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Som jag skrev till en annan. Då,hade man lika bra kunnat skita i att ta bort benen. Blir just ingen skillnad. Däremot fick jag ett annat svar och det låter rimligt. Hon har märken efter att kättingar eller nåt som bundits runt fotlederna. Vilket tyder på att hon varogt vid liv när han utfört vad han nu gjort.

Han kanske ville stycka kroppen i så små lätthanterliga delar som möjligt, men helt enkelt inte hade utrustning att stycka vid höfterna eller dela bålen ytterligare. Då gör han så gott han kan, kapar av där det går.
Citera
2017-08-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
...vilket inte heller påverkar sannolikheten på något vis. Du vill mena att med din "teori" så kan man anta massa annat strunt? Duktigt av dig... Tänker du när du tänker?

Vilken sannolikhet? Att han är en mördare? Allt detta vet vi ju redan - och det finns inget som helst rationellt motiv -

Det går att kommunicera utan att kalla folk för dumma i huvudet.
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Är kanske redan länkad, https://www.youtube.com/watch?v=ntK99h5E1RE

Om man kollar 0:21 in i det klippet så ligger det en klinga i sängen. Notera ävem stängerna som sitter i taket ovanför sängarna. Där skulle det vara lämpligt att sätta fast sitt offer. Känns fan bara sjukt att skriva det.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Mja, det jag menade var att huvudet har en annan sammansättning än bålen, d.v.s. du får gasbildning i båda men du har mer (mängd) gasbildande vävnad i t.ex. bålen eller i ett ben än i t.ex. ett ben. Dessutom finns utlopp i kraniet (näsa, munhåla, gångar / nervpassager för/i öron/hörsel, bakom ögonlober etc.) som gör att gaser kan ta sig ut. I en torso finns ju dels organ som i sin tur kan ackumulera gaser i viss mängd (tarmar m.m.) men också bukhålan om utlopp för gasen ej ges.
Nedbrytning av fett ger mycket gas och hjärnan är fettrik. Jag skulle nog säga att vad mjukdelarna består av inte är så avgörande för om en kropp/kroppsdel ska flyta eller ej (det kan dock vara skillnad i hur fort det går där snusket i magen ger ett försprång) utan det är viktigare hur väl de bildade gaserna hålls instängda.

Jag kan tänka mig att det blir skillnad beroende på på vilket håll huvudet ligger på havsbotten. Med hjässan uppåt torde det vara ganska gastätt i riktning uppåt och kunna ansamla gaser så det flyter upp medan det omvända kanske låter gaserna slinka ut.
Citera
2017-08-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Det fetede.
Det där var en finurlig fundering. Förmodligen har hon gjort en grundlig research och sparat en massa anteckningar inför (o)turen med PM i u-båten.
Där kan det finnas en del matnyttigt för utredningen. Hon kanske hade mer koll på PM än många andra.

Kanske har polisen lite koll på artikels "upplägg". KW kan mycket väl ha diskuterat med sin POJKVÄN, som inte funnits med i en enda kommentar, knappt, ändå var det han som larmade tidigt, varför?

Om KW hade nå't på G som inte gynnade PM, hade hon kanske diskuterat det med pojkvännen, som fick lägga en manlig tanke på iden. Hon ville försöka locka fram något av PM, "låtsades" vara intresserad av hans u-båtsliv, som skulle vara fatalt för hans liv som "mekano-pojke"....
Citera
2017-08-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Vilken sannolikhet? Att han är en mördare? Allt detta vet vi ju redan - och det finns inget som helst rationellt motiv -

Det går att kommunicera utan att kalla folk för dumma i huvudet.
Förstår du överhuvudtaget vad som diskuteras? Om jag säger till dig att "mer sannolikt X än Y", på vilket sätt är "vi gissar Y, för att utforska om han mördat förr" ett koherent svar?

Motivet vet vi inget om, och det är mindre relevant än fysiska detaljer i ubåten som t.ex. luckornas diameter, tiden till havs, etc, vilket kan tala för eller utesluta vissa scenarier.

Du vet inte vad som hänt ännu, och du vill redan "se om han lustmördat förut"? Jag upprepar: tänker du när du tänker? Om du inte förstår de logiska kullerbyttorna i ditt egna resonemang så vet jag inte om jag kan hjälpa dig.
Citera
2017-08-24, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Om man kollar 0:21 in i det klippet så ligger det en klinga i sängen. Notera ävem stängerna som sitter i taket ovanför sängarna. Där skulle det vara lämpligt att sätta fast sitt offer. Känns fan bara sjukt att skriva det.
Jag tittar och tittar om och om igen men ser ingen klinga. Var ser du den?

Egentligen är det skit samma då det är en film från 2008, före renoveringen och det ser inte längre ut så i ubåten.
Citera
2017-08-24, 21:35
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Så du påstår att den gemene svensson skulle kunna skissa en ubåt och sedan leda en arbetsgrupp för att bygga den? Den gemene svensson kan då också skapa raketbränsle när h*n är 14 år gammal och jobba tillsammans med forskare på NASA för att bygga en rymdraket. Totalt nonsenssnack från din sida

Jag vet inte hur insatt du är i marin teknik i största allmänhet men att bygga en ubåt är faktiskt INTE riktigt på samma nivå som att bygga en rymdskyttel, sett till hur mycket ritningar och färdig teknik det finns att inhämta om det hela i dagens värld. Ja, de allra flesta tekniskt/mekaniskt intresserade personerna av normal intelligens med tillgång till en välutrustad verkstad bör definitivt klara att bygga en ubåt om de slår sina kloka huvuden ihop.

Vad är det du argumenterar för egentligen, varför är det så viktigt för dig att framhålla Madsen som ett übergeni? Menar du att det bevisar hans oskuld på något vis? Jag har inte sagt att han är dum i huvudet, de flesta psykopater/seriemördarpersonligheter är trots allt hyfsat intelligenta, jag har bara sagt att hans rykte som mästeruppfinnare tycks främst skapat av honom själv och antagligen är starkt överdrivet, förutsatt att det andra framhållit i tråden stämmer. Och sett till hur katastrofalt efterblivet han utförde mordet och hanterade efterspelet av det, så har jag svårt att se ett geni i arbete iaf.

Sen vet jag inte vad för pappskallar du normalt umgås med i ditt liv men att blanda raketbränsle är inte nödvändigtvis krävande av Mensa-material det heller.
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
"Teknik och fysik kan ett mongo läsa sej till"!!?? Antar att du misslyckats helt med dina egna försök att lära dej matte och teknik och nu spyr ut din mindervärdeskomplex över alla dom smarta som överglänste dej. Matte kräver en viss typ av begåvning som du saknar men tror att du kan kompensera med en stor käft. Du tror fel.

Förtydligande: Madsen klarade en del bitar, liksom du och alla andra som kan följa instruktioner i flera steg. Men sen gick det åt h-vete för honom på ett sätt som särskiljer honom från andra.
(Tråkigt att du misslyckades)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mobilen ligger på havets botten enligt PM. Kan man se vad han surfat på utan att ha tillgång till telefonen?

Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Absolut. Om det är en smartphone det rör sig om.
Även utgående sms etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Strålande! Nu tror jag inte han surfat på den efter mordet. Varför?

1) Han ville inte visa sin position och kunna bli spårad.
2) Ingen mottagning inne i ubåten. Kanske i tornet. Men risken var stor att bli sedd.

Nej, inte helt korrekt.

Att se vad han surfat på kräver att teleoperatören endera loggat vilka webbadresser han anslutit till, eller att telefonen skickar surfhistorik någonstans för "backup" / synkronisering.

Man kan i vissa fall gå baklänges via telefonens IP-adress den tilldelats för att se om den anslutit till en viss sajt, det kräver i så fall att den som förfogar över sajten gör sökningar i loggar m.m.

I vissa fall försvåras sådana sökningar av att s.k. NAT-teknik används av operatören, då har flera olika telefoner samma IP-nummer utåt, men ett annat "privat" IP-nummer internt. Då får man gå på annan information, exempelvis telefonmodell/programvara som används för att surfa o.s.v. för att med uteslutningsmetoden försöka komma fram till om just den telefonen var den som anslöt till sajten.

Om SMS skickats/tagits emot framgår av mast/systemloggar hos operatören. Om även innehållet kan läsas beror på vilken lagringspolicy operatören har.

Om exempelvis Apples iMessage (eller andra motsvarande lösningar) använts framgår detta inte av mobiloperatörens loggar, då måste man in i telefonen eller få ut info från t.ex. Apple.

Även om PM inte vågat använda telefonen måste han i så fall komma ihåg att slå av den helt, annars är "risken" att den kopplar upp sig mot en mast så snart den får täckning och då kan man avgöra riktning och via signalstyrkan få ett ungefärligt område för var telefonen befinner sig. Får man data från flera master kan man triangulera en mer exakt position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in