2017-08-24, 21:18
Medlem
Merwinnas avatar
Angående detta med om M hade kunnat dra upp kroppen ostyckad, så gissar jag att polisen kommer att testa det. De kommer antingen göra det i själva ubåten eller bygga upp en lika stor passage, och så kommer han att få försöka göra det med en blytyngd docka som väger lika mycket som Kim. Samt naturligtvis att poliser med samma kroppsbyggnad som M kommer att testa om det går.
Citera
2017-08-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det må hända att huvudet har lite högre densitet än kroppen i stort men det där med skillnad i gasbildning är inte korrekt.

I tarmarna finns redan när man lever anaeroba bakterier som snabbt kan börja käka på en död kropp eller den olycksaligas sista måltidsrester. Dessa bakterier (eller egentligen arkéer, lite enklare organismer än äkta bakterier) finns dock i stort sett överallt i naturen så det är bara en tidsfråga innan det kan börja bildas gaser i vilket organiskt material som helst, gärna då när det ligger i vatten.

Vidare innehåller hjärnan c:a 60 % fett så det finns en del att äta för mikroorganismer och andra även i skallen. Om huvudets densitet vid något stadium av nedbrytning ska få lägre densitet än omgivande vattenmassa är mest en fråga om ifall de bildade gaserna stängs inne i skallen eller slinker ut.

Det har hänt att huvuden av lik flutit iland förut så tydligen är det möjligt.

Mja, det jag menade var att huvudet har en annan sammansättning än bålen, d.v.s. du får gasbildning i båda men du har mer (mängd) gasbildande vävnad i t.ex. bålen eller i ett ben än i t.ex. ett ben. Dessutom finns utlopp i kraniet (näsa, munhåla, gångar / nervpassager för/i öron/hörsel, bakom ögonlober etc.) som gör att gaser kan ta sig ut. I en torso finns ju dels organ som i sin tur kan ackumulera gaser i viss mängd (tarmar m.m.) men också bukhålan om utlopp för gasen ej ges.
Citera
2017-08-24, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Man släpper in så mycket vatten i dyktankarna att ekipaget väger mer än vatten. Dvs man går från positiv till negativ lyftkraft. Ubåten har likt alla fartyg en barlast och väger mer än vatten i sig självt. Att den flyter beror precis som för alla fartyg att den tränger undan väsentligt mycket mer vatten än de själva väger. Ubåten kan variera detta med sina tankar, precis som fiskar kan med sin simblåsa.

Jo, det förstår jag, att man gör så för att få den att sjunka! Men kastar man inte ut ett ankare så att den inte driver iväg medan man sover? Eller den är kanske för tung för det?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mobilen ligger på havets botten enligt PM. Kan man se vad han surfat på utan att ha tillgång till telefonen?

Det är tekniskt möjligt att begära ut viss data från operatören.
Just surfat på är en trubbig formulering, men jag skulle vilja svara ja på frågan.
Citera
Medlem
Så då var det inte ngn kroppsdel från människa i alla fall. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kw8w4/fynd-vid-strandkant-i-skane--inte-mansklig-kroppsdel
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Off-topic måhända, men arkéer är svårligen lite enklare organismer än bakterier. Arkéer anses närmare eukaryoterna och därmed oss, har mer utvecklade enzymer för replikering och transkription än bakterier, så man kan med fog hävda att de rentav är lite mer komplicerade än vanliga bakterier.

I övrigt stämmer det du skriver helt och hållet. Huvuden kan flyta upp, må vara att det är mer sällsynt och hjärna är väldigt bra mat för många organismer. Förutom gas kan det finnas åtskilliga andra orsaker till varför ett huvud dyker upp. Något tyngre än vatten men knappast någon sten, så hårt väder kan räcka om det är grunt, och luft i bihålor och andra utrymmen kan ge lyftkraft (något som kanske bara är relevant på ett tidigt stadium).
Jag borde vid närmare eftertanke inte heller ha skrivit "egentligen arkéer" som om det skulle utesluta äkta bakterier i nedbrytningsprocessen. Det är oftast både bakterier, arkéer och andra små gynnare inblandade. Fettnedbrytning ger lite annan gaskomposition än nedbrytning av muskelmassa men vad det gäller förmåga att få kroppsdelar att flyta så spelar det ingen större roll.
Citera
2017-08-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hon ringde själv polisen så det kan ha med det att göra.
Nja det var killen hon bodde hos som förmådde henne att ringa. Nu var det inte det jag tänkte på utan mer det taffliga förgiftningsförsöket med alimemazin, vilket inte var så lyckat.

Men allt detta är gravt OT . . .
Citera
2017-08-24, 21:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Absolut. Om det är en smartphone det rör sig om.
Även utgående sms etc.

Strålande! Nu tror jag inte han surfat på den efter mordet. Varför?

1) Han ville inte visa sin position och kunna bli spårad.
2) Ingen mottagning inne i ubåten. Kanske i tornet. Men risken var stor att bli sedd.
Citera
2017-08-24, 21:21
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Fråga någon insatt om man har winchar idag, svaret kommer att förbluffa dig.
Menar du Hkp 14 eller 16? Mig veterligt har båda vinschar, även om Hkp 14s vinschar är (de)monterbara medan jag har för mig att Hkp 16s vinsch är fast monterad.

Citat:
Som alla helikoptrar i Försvarsmakten är den utrustad med vinsch för att kunna släppa av eller hämta upp personer eller utrustning på platser där det inte går att landa.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/helikopter-16/

Citat:
Utrustning
vinsch, enkel eller dubbel
http://www.fmv.se/sv/Projekt/Helikopter-14/Hkp-14/
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har missat denna info. Var hennes ben alltså inte helt avkapade - det var inte bara en torso utan också kvarvarande ben ner till knäna?

Om det är så skulle jag gissa att det beror på att det är väldigt mycket svårare att stycka vid ljumskarna än nere vid knäskålarna.

Som jag skrev till en annan. Då,hade man lika bra kunnat skita i att ta bort benen. Blir just ingen skillnad. Däremot fick jag ett annat svar och det låter rimligt. Hon har märken efter att kättingar eller nåt som bundits runt fotlederna. Vilket tyder på att hon varogt vid liv när han utfört vad han nu gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nej. Det stämmer inte. Kan inte vara så. Att kapa benen så lite gör knappt någon skillnad så då hade han lika gärna kunnat låta bli. Hankapade hela armarna som kag förstått?
Jag vet inte om just armarna är kapade, de är ganska lätta att bryta ur led och sen såga igenom. Och det kan vara som jag skrev för några inlägg sedan. Det kan vara meningen att han spred ut delarna eftersom en hel människa som hittas, har massor med bevis på sig. Men om några delar försvinner så försvinner också bevis. Chansen att man bara hittar nån enstaka kroppsdel är ju stor. Lårben är besvärliga. Men - nån gång får vi kanske veta. Allt är knepigt i detta. Och jag tror inte han hade några direkta tankar HUR han skulle göra, bara VAD.
Citera
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
En ny teori..... .

Kan det ha skett någon helt otrolig olycka nere i U-båten i undervattenläge, som gjorde att KW fastnat (redan/mycket snabbt uppenbart död), och PM var tvungen att göra en slags nödstyckning för att kunna komma upp till ytan igen och slippa dö själv??

Om det bara är kedjan på torson som anses vara en tyngd kan ju sitta kvar från försök att dra bort kroppen från något den fastnat (ordentligt) i.

Nödstyckningar har förekommit, men då utförd av räddningspersonal för att nå ex levande barn i jordbävningsdrabbat område.

Helt vild teori, jag vet, men jag har inte sett den i tråden........

"Min enda chans att rädda henne var att skära av henne huvudet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in