2017-08-24, 20:49
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sydsvenskan.se/2017-08-24/tiden-rinner-ut-i-sokandet-efter-fler-kroppsdelar

Traktens fiskare säger att det finns massor av krabbor där, som antagligen har ätit upp eventuella återstående kroppsdelar vid det här laget.
Citera
2017-08-24, 20:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Skojar du! Knappast att har var i uläge vid styckningen! Du vet inte vad som krävs för att hålla en sån här hobbyubåt i stabilt uläge. Glöm det! Allt skit efter mord har hänt i ytläge!
Enligt PM:s bror har PM sovit på bottnen i sin ubåt hela nätter.
Jag vet måhända inte vad som krävs för att hålla en sån här hobbyubåt i stabilt u-läge, men jag är ganska säker på att du heller inte har en susning
Citera
2017-08-24, 20:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Har jag missat en diskussion kring detta det ber jag om ursäkt.

Hur fan ska PM kunna förklara en styckning av KW. Jag kan inte komma på någon "vettig" förklaring som ska kunna rädda honom från att ev dömas för mord.

Det har diskuterats både en och annan gång tycker jag mig minnas.

Nu fattar ju både du och jag att han dödat henne. Men domstolar behöver bevis. Och bara för att man styckat någon betyder det inte att man automatiskt har dödat den personen. PM säger att det skett en olycka som dödat henne. Åklagaren måste därför på något vis med konkreta bevis eller en tydlig indiciekedja visa på att PM mördat henne.

Problemet är bara att huvudet saknas och torson legat länge i vatten. Om hon fick ett dödande slag mot huvudet så syns det inte vid en obduktion av torson. Fast kan man visa att hon mördats så finns det bara en mördare pga att det skedde i en ubåt med 2 personer i. Men kan man inte påvisa att hon mördats blir det genast svårare. Nu kanske det finns bevis. Eller något som PM har sagt alternativt säger framöver som tydligt talar för att han mördat henne.

Däremot kommer han utan tvekan att dömas för brott mot griftefriden.
Citera
2017-08-24, 20:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det är 57 eller 59 cm - dvs ca 60 cm

Bägge utgångarnas minsta diameter är 52 cm. Tornröret är 2meter långt med 52cm bredd.
Den föreliga öppning har bara en passage på 30cm längd där bredden endast är 52 cm, resten är bredare för över.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-24 kl. 20:58.
Citera
2017-08-24, 20:52
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teeuwen
Enligt ryktet är fyndet vid tippen vilket är 350 meter norr om fiskehoddorna.

Mycket intressant, ett känt tillhåll för livare. Tillfällighet? Ja, kanske...

För er som inte känner till stället: http://www.fotevikensmuseum.se/
Citera
2017-08-24, 20:53
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Skojar du! Knappast att har var i uläge vid styckningen! Du vet inte vad som krävs för att hålla en sån här hobbyubåt i stabilt uläge. Glöm det! Allt skit efter mord har hänt i ytläge!

Helt okunnig om ubåtar, men skulle man kunna ställa den på botten säkert?
Citera
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:

Skojar du? Fattar du hur stabilt den ligger på botten?
Vi vet ingenting, sluta spela MR.knowitall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Lilla vän, de kommer testa detta i utredningen - konkret på båten. Men tills dess, låt oss leka med en tanke som gäller DIG:
Det är sannolikt så att polisen kommer testa detta ja, beroende på PMs utsagor. Vad vill du ha sagt om det?
Citat:
Du har en död person inne i ubåten och du är enda personen där. Då får veta att om du inte får ut personen inom 60 minuter från båten kommer kroppen att sprängas och ta död på dig om du inte får ut del eller SAMTLIGA DELAR. Nu har du två val:
Det var inte vad som hände, stolle.
Citat:
- Ta repet (en av förtöjningstamparna), fästa kring huvudet och försöka dra upp kvinnokroppen via tornet, som du gjort med all tung utrustinng och packning tidigare, eller

- Sätta igång och leta verktyg och knivar för styckning och genomlida det fysiska och psykiska helvete det tar att stycka en kropp och sedan till på köpet bli tvungen att baxa upp 45 kilo torso ändå.
Snälla, vad har du för belägg för att han inte gjort precis som du föreslår (eller JAG föreslår), men misslyckats gång på gång?

Du förstår inte att man utgår från händelsen och arbetar utåt, inte hittar på idéer och försöker knöla in verkligheten där. Ingenting i det du säger (fram tills du upprepar mina idéer) visar att du följt med i fallet alls. Du tänker bara "död kropp, vertikalt lyft, rep, klart". Ingenting som berör att han var ute många timmar längre än avsett, att om Wall inte skulle saknas så skulle ändå ubåten göra det.
Citat:
Du är en komplett idiot. Var och en av oss som läser detta förstår att om det går NED en person i tornet, går det också UPP en person i tornet. En ung, rätt smal kvinna som det handlar om. Det förstår väl till och med ETT BARN SOM DU att det måste gå att få upp. Oaktat taljor och andra system.
Hörru, hur understår du dig? Du bör veta lite hut tack! Du: genererar hypoteser utan stöd. Jag: är helt evidensdriven och försöker med ett minimum av lösa antaganden.
Citat:
Eller skulle du välja styckning?
Varför målar du in dig i ett hörn och antar att styckning måste vara ett "val"? Kom tillbaka när du läst på om fallet och vet vad som är känt. Först då är det relevant att hitta på "just so"-historier.
Citat:
Nej just det. INGEN här skulle välja styckning. Men PM gjorde det. Frågan är varför?
Nej. Du förutsätter vad du ska bevisa. Belägg att han valde styckning framför lyft eller håll truten med dig. Vi vet inte alls hur lång ner styckning kom i hans priolista, men mina utsagor är åtminstone inte beroende av sådant utan är kompatibelt med samtliga idéer.

Ta reda på hur ubåten ser ut, var polisen har hittat blod, hur passagerna ner ser ut, hur färden avvek tidsmässigt och och hur en kropp helt utan tonus beter sig. Det är inte jag som är en "komplett idiot". Du förutsätter en massa trams du inte kan belägga, det gör inte jag.
Citera
2017-08-24, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad PM själv upplevt och hur han agerat, samt hur han har spenderat sin tid, kan vi bara spekulera i. Men jag instämmer definitivt med dem som menar att han haft ont om tid. Och det gör även alls vår Leif GW

Först skall det initiala brottet skall genomföras, hur lång tid nu det tar. Sedan ska han, beroende på vad som hänt och vad som varit planerat, förberett och inte, komma på, och förbereda styckningen. Han har inte tillgång till någon lokal med ett stort bord och allt vad det innebär, utan måste hantera kroppen i ubåten (antaget att han inte gjorde det på däck, vilket jag håller för helt osannolikt). Stycka kroppen där nere. Det är säkerligen inte gjort i en handvändning, särskilt inte i ett så trångt utrymme. och det är ett fysiskt jobb att stycka en människokropp. Huruvida han tömde kroppen på blod innan styckningen, eller genomförde den med allt blod i den sörja det skulle bli, vet vi inte. Sedan skall kroppsdelarna upp och ut ur båten. Knappast mer än en åt gången genom de små luckorna. Själva torson lär ha tagit en stund att förbereda och hissa upp och ut. Någonstans på vägen så har han också punkterat torson. Antingen hade han alla dessa kunskaper i förväg, vilket i så fall är en stark indikation på att det var ett lustmord, menar jag, eller så har han behövt ta reda på hur allt detta skall göras, under tiden han gör det. Surfa och läsa på. Det tar också tid. Sedan skall delarna förberedas för "begravning", så att de inte flyter upp igen. kedja runt torson. Försök att vira en kedja runt en torso på det smala och hala däcket på en ubåt mitt i natten, med blod och allt vad det är. Sedan, eller innan, resten av kroppsdelarna, kläderna, verktygen osv. När allt detta är klart, måste han ner och städa i ubåten, åtskilliga liter blod måste tas om hand och städas upp. Det lär ha tagit åtskilliga timmar att göra allt detta. Högst troligt har han under tiden allt detta pågår, också hört att han blivit föremål för ett sjöräddningsuppdrag och att folk nu är ute och letar efter honom. Vilket ökar stressen ännu mer. Han har väl sedan gått till botten med ubåten. Städat vad han kunnat. Kanske vilat någon timme eller två, om alls, innan han gick till ytan för att iscensätta de sista delarna av sin plan med att sänka ubåten. Ett nödvändigt ont som ett resultat av att han inte fick den tid han behövde för att städa båten.

Nej, gott om tid har han verkligen inte haft. Där har GW helt rätt, det är jag övertygad om

Jag skiter i vad GW säger, dessutom så misstänker jag att GW i så fall menar att PM hade en bortre tidsgräns att förhålla sig till, men det handlar inte om minuter. Det fanns kanske en fru som hade börjat undra var han håller hus, för att inte tala om KW:s partner som givetvis kommer att efterlysa KW med sannolikt polisiärt pådrag som följd.

Styckmörderskan i Askersund styckade sin rival i ett badrum, sannolikt inte stort och förberett för en styckning. Mycket blod, det var slabbigt enligt den dömda kvinnan.

Blod och slabb i ubåten kan förklara varför PM sänkte den, hur många gånger ska vi behöva dra det?

Punktera kroppsdelar kan man göra i samband med styckning, gör det inte svårare än det är.

Och lägg nu ner det där tramset om att hissa kropp eller kroppsdelar, det går med största sannolikhet utmärkt att lyfta kroppsdelarna över huvudet och skicka ut dem genom den främre luckan. Och om PM lyfte ut kroppsdelarna genom tornluckan så var det som sagt var kroppsdelar, det är ingen större bedrift att göra det.

Du försöker att måla upp en bild som inte måste vara sann, du vill att det ska vara omständigare än det egentligen är att stycka och göra sig av med en kropp.
Citera
2017-08-24, 20:55
Medlem
Den danska vetenskapsmannen verkar ha satsat på en ubåt för att obehindrat syssla med seriemord.Han har sannolikt mördat minst en till dvs den japanska som föll offer för en mördare ett par år sedan.Killen har troligen Aspberger och besatt av styckning.
Citera
2017-08-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bägge utgångarnas minsta diameter är 52 cm. Tornröret är 2meter lång med 52cm bredd.
Den föreliga öppning har bara en passage på 30cm längd där bredden endast är 52 cm, resten är bredare för över.

Du fokuserar på fel sak - vi har redan bevisat att det går att få upp en person - via tornets högsta punkt

Diametern är ointressant -

Vi försöker utröna om det är ett lustmord - eller bara en helt vanlig vardag ubåts styckning.
Citera
2017-08-24, 20:56
Medlem
52 cm kan knappast stämma, det är bara att titta på youtube så ser man män klättra ner genom rören, och även om det är trångt så är det betydligt bredare än deras axlar, vilket lär vara mer än 52cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in