2017-08-24, 14:08
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I det här fallet är det svårt att ta huvudet som trofé. Han bar inte på det när han blev räddad och det fanns inte på båten. Inget tyder på att han tagit risken att gå i land och gömma huvudet. Det mest troliga i just det här fallet är att det är fiskmat.

Ja, det kom väl inga förbipasserande båtar och hämtade beställningen innan han blev funnen.
Dessutom flyter ju inte plastpåsar av sig själv, eller så flyter de och då kan de ju bara ha plockat upp ett huvud, funnit det intressant och behåller istället för att gå till polisen.

Om du själv funnit huvudet av en känd person och var lite skum själv, kanske du väljer att behålla det som ett minne av händelsen, även om du inte är den som är skyldig till dådet.

Jag skulle inte bli förvånad om det fanns ett ställe där flera huvuden av saknade personer finns sparade av någon samlare. Även om det inte är särskilt troligt i det här fallet.
Senast redigerad av ModerRota 2017-08-24 kl. 14:12.
Citera
2017-08-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är nog väldigt osannolikt att man sätter igång och skär loss huvud, armar och ben från en tjej som man nyss pratat med, om tjejen dött av en olycka. Även om man har ett visst ansvar för olyckan, så är strafftiden i regel relativt kort. Endast en svårt mentalsjuk människa sätter igång och styckar olycksoffret.

Däremot om man har mördat/dräpt någon och riskerar decennier i fängelse, då kan det finnas en viss logik här. Det tar emot att stycka, men om man inte gör det så väntar garanterat ett mycket långt fängelsestraff. Man måste då välja mellan pest och kolera.

Styckningen indikerar starkt att han mördat eller dräpt henne.

Amen.
Citera
2017-08-24, 14:11
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Amen.

Fast nu glömmer ni bort att en död kropp är något väldigt annorlunda en levande människa.
När någon dör så blir det bara som en docka, en livlös fruktansvärd tung och otymplig bit ruttnande kött. Som måste bort oavsett om det skett en olycka eller mord.
Citera
2017-08-24, 14:12
Medlem
Mäns våld mot kvinnor har fått en djupare dimension i och med u båten
Citera
2017-08-24, 14:13
Medlem
pelle.baumgarths avatar
Hallå ?

PM är inte sinnessjuk ?, men kan nog ändå förklaras sinnessjuk av myndigheterna
(jag litar inte för fem öre på myndigheter/na) - han bara känslokall, vill/ville bara
komma undan bevisen som är/blir allt mer graverande, men han är tyvärr djävligt
korkad eller skall vi säga s.k. "normalbegåvad", det är väl klarlagt med tanke på
hur han hanterat situationen, kroppen, ubåten mm..
Är det något mer ni vill ha klarlagt ?

Glöm ej vad jag tidigare sa !
-----------------------------------------
PM*- kåt ?
KW*- inte lika kåt ?
PM*- mycket kåt ?, våldtäkt enda (ut)vägen för att "reda upp sin situation", tänker han ?
KW*- dog ?
PM*- inte begåvad med tillräcklig hög IQ/kunnig/smart/stresstålig(?)*
för att kunna dölja brottet/"olyckan" effektivt ?

enkelt ?
Citera
2017-08-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Fast nu glömmer ni bort att en död kropp är något väldigt annorlunda en levande människa.
När någon dör så blir det bara som en docka, en livlös bit ruttnande kött. Som måste bort oavsett om det skett en olycka eller mord.
Nej, det är inte riktigt så. Man måste avhumanisera den. Att hugga av ett huvud ex.vis är inte något som vem som helst gör. Det finns en orsak till att torpeder sätter en huva över huvudet på sina offer ex.vis. Att en, till synes, relativt normal människa som Madsen gjort detta beror på, som hans egen vän uttrycker det, att han måste "haft det i sig". Ingen fullständigt frisk människa klarar av detta.
Citera
2017-08-24, 14:14
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Mäns våld mot kvinnor har fått en djupare dimension i och med u båten

Framförallt har det satt ett ganska abrupt slut på idén om romantiska ubåtsfärder på tu man hand.
Citera
2017-08-24, 14:16
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Blod runt naglarna och under naglarna. Det är väl allt blod, kroppsvätskor, benmärg, strupen, adamsäpplet, senor mm som han varit tvungen att dra i, skära i.

Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han ser ut att ha ett rivsår på ena näsan också, näsborren. Jag reagerade på det. På bilden där han talar med en polis.
Han måste rimligen ha erkänt styckningen innan torsot hittades. Annars så kan man rada upp bevisen.
Det är där jag tror man är i utredningen. En uppenbart sinnessjuk person som med en axelryckning medger styckning efter en olycka. Han har säkert en komplicerad, teknisk förklaring på varför en styckning var självklar, och brusar snabbt upp om man ställer motfrågor. Polisen har ju slutat att intressera sig för vad han säger.
Citera
2017-08-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I det här inlägget(se länken) berättar jag om Peter Madsen uppväxt. Allt annat än enkel kan man lugnt säga.

(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Allt det där vet jag redan - jag vill veta de inofficiella detaljerna från lärare och elever i grundskolan - den typen av smaskens.

Bara för att man växer upp i ett skillsmässohem betyder ju inte att man styckar sina medmänniskor.
Citera
2017-08-24, 14:17
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det är inte riktigt så. Man måste avhumanisera den. Att hugga av ett huvud ex.vis är inte något som vem som helst gör. Det finns en orsak till att torpeder sätter en huva över huvudet på sina offer ex.vis. Att en, till synes, relativt normal människa som Madsen gjort detta beror på, som hans egen vän uttrycker det, att han måste "haft det i sig". Ingen fullständigt frisk människa klarar av detta.

Det finns andra situationer där folk kapat huvuden på nyligen mördade personer. Exempelvis Arab-barn ur ISIS-kulten som kapar huvudet på levande fångar.

Avhumaniseringen kan ske på många olika sätt. När en soldat tas som krigsfånge är det inte längre en människa för motparten, utan ett objekt för hämnd kanske.

I PM's fall kan det ha varit insikten om att Kim var död som gjorde att han besinnade sig nog för att bedöma den "olyckliga" situationen. Annars hade han bara gett upp och gråtit ut direkt för räddningstjänst och polis, utan att vare sig stycka eller gömma bevis.

Dessutom kände PM knappt Kim alls. Han visste bara förnamnet enligt egen utsago. Där har vi antingen genuin avhumanisering eller påklistrad avhumanisering inför situationens allvar.
Senast redigerad av ModerRota 2017-08-24 kl. 14:21.
Citera
2017-08-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det har ju stått i mängder av tidningar. Och polisen har även pratat med vittnet:

Aftonbladet och SVT jo jag tackar Jag sa varifrån kommer den uppgiften ursprungligen..(?)
Citera
2017-08-24, 14:18
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
När någon dör så blir det bara som en docka, en livlös fruktansvärd tung och otymplig bit ruttnande kött. Som måste bort oavsett om det skett en olycka eller mord.

Vissa ser det säkert så, men vi kallar dom psykopater. I dagens samhälle skulle dom flesta knappt klara av att nacka en kyckling eller knäcka nacken på en abborre. Går man direkt ifrån att "oj, hon trillade och slog i huvudet och dog" till "bäst jag skär henne i bitar och kastar henne i sjön" så har man en en del psykiska problem att ta tag i. Är man däremot förberedd på vad som ska ske, för att man redan förberett på att ta livet av henne kan jag köpa att han genast skrider till verket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in