2017-08-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där var ju två veckor innan som katten var dålig (17 dagar innan). Hur kan den stressen göra att han mördar och styckar en människa? Hade du reagerat så?

Det var en väldigt märklig tolkning av vad jag skrev...

Kim Wall gick ombord på ubåten den 10 augusti, alltså för 14 dagar sedan. Det var tre dagar tidigare som PM tiggde om pengar.

Jag hävdar inte att det var den utlösande faktorn, men för att ens försöka förstå varför han utfört sådana bestialiska handlingar kan det faktum att han förmodligen var stressad till följd av sin privatekonomiska situation vara en pusselbit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
PM verkar ju ha varit lite knäpp redan 2015 .. Här är SMS där han svamlar om att det vilar en förbannelse över ubåten och att förbannelsen är han själv..

http://uc3nautilus.dk/wp-content/uploads/2015/03/Et-studium-i-modstridende-udmeldinger_b.pdf

Det hade han ju helt rätt i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Tvärtom, det tyder på en olycka.

Om jag körde ihjäl en människa på fyllan, då skulle jag lasta liket i skuffen och senare gräva ner detta.
Inget konstigt.

Om jag hade varit frisk i huvudet så hade jag aldrig kunnat vara så känslokall som Madsen var efter påstigning. Gå runt med ett litet flin på läpparna och se helt oberörd ut, ljuga polisen rätt upp i ansiktet och kasta slängkyssar efter att ha styckat en människa är det inte många friska människor som klarar av.

Det som talar emot att det var en slumpartad olycka.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Huvuden är troféer för beställare och samma sak skedde i Sahida Catalán fallet. Huvudena saknas fortfarande.

I det här fallet är det svårt att ta huvudet som trofé. Han bar inte på det när han blev räddad och det fanns inte på båten. Inget tyder på att han tagit risken att gå i land och gömma huvudet. Det mest troliga i just det här fallet är att det är fiskmat.
Citera
2017-08-24, 13:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det var en väldigt märklig tolkning av vad jag skrev...

Kim Wall gick ombord på ubåten den 10 augusti, alltså för 14 dagar sedan. Det var tre dagar tidigare som PM tiggde om pengar.

Jag hävdar inte att det var den utlösande faktorn, men för att ens försöka förstå varför han utfört sådana bestialiska handlingar kan det faktum att han förmodligen var stressad till följd av sin privatekonomiska situation vara en pusselbit.
Jag gissar att den utlösande faktorn endera är sexuellt motiv eller att hon ställt "fel" frågor gällande ubåten.
Citera
2017-08-24, 13:59
Medlem
Tror verkligen att det handlar om ett våldtäktsförsök som blev hennes död och han sedan försökte dölja spåren.

Tycker verkligen synd om hennes pojkvän och familjen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han ser ut att ha ett rivsår på ena näsan också, näsborren. Jag reagerade på det. På bilden där han talar med en polis.
Jag tror det kan vara torkat blod, men kan absolut vara ett rivsår. Han har nån liten liten bloddroppe vid vardera ögat också. Ögonvrån och in mot näsan. De finns ju inte på andra bilder.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tror han berättat merparten stora bitar inför häktningsförhandlingen, då hans rubricering ändrades. Med försvårande omständigheter som då tillades, är jag rätt övertygad om att han redan då avslöjat att han styckat kroppen, ihop med att ha begravt kroppen till sjöss avslöjat att han tyngt ner kroppsdelar för sänkning.
Begravt är lite av ett nyckelord, som massmedia knappast tagit fram själva.
Försvårande omständigheter är ett tillägg som inte tillkommer utan belägg, tex som här då - en hittad kropp/offer.

Att polisen var på från första minut har nog mest att göra med anmälan om försvunnen person, och Kim som då sannolikt aldrig skulle försvinna/undanhålla sig självvalt. Självklart blir det då intressant med den senaste person som såg henne - särskilt om denne person därtill havererar med den farkost som han haft den försvunna-anmälda Kim ombord på.

Rubriceringen ändrades inte. Den var från början försvårande omständigheter för vållande till annans död. Blev ett fel i anteckningarna från rättens sida där försvårande omständigheter föll bort, detta gick men sedan ut med och även korigerade.
Senast redigerad av proximac 2017-08-24 kl. 14:06.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tror att få människor sätter sig i fängelse frivilligt.
Jämför med Mats Alm.

Vilket inte innebär att allt dödande är olyckor. Det är ju inte hur GM känner inför ett ev straff som bestämmer rubriceringen för ett brott. Slår jag en yxa i huvudet på en rattfyllerist är det ju inte olycka för att jag inte känner för att sitta inne eller betala böter.
Citera
2017-08-24, 14:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Han sänkte ju ubåten i samma ögonblick som de hittade honom. Bara det i sig är skäl nog att hålla kvar honom.
Ja givetvis, men jag är bombsäker på att ubåtssänkningen aldrig var del av planen. Han hamnade i ett omöjligt läge på grund av en serie ganska specifika omständigheter som han inte hade räknat med:

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Pojkvännen var snabb med att anmäla
Pojkvännen visste att hon var på ubåten och anmälde henne försvunnen redan vid tvåtiden på natten. Många hade nog utgått ifrån att allt var okej, båtturen kanske tagit lite längre tid än tänkt eller att hon satt på en krog nånstans och snackade med PM efter turen (med tomt mobilbatteri, eller glömt att slå på telefonen). Den snabba anmälan satte igång dominot.

Kustbevakningen anropade ubåten på VHF utan att få svar
20 minuter efter att polisen mottagit anmälan, försökte kustbevakningen nå ubåten via radio utan framgång. Sannolikt låg den då i u-läge - kanske för att PM för fullt höll på att stycka KW. Ubåten kan inte ta emot radioanrop i u-läge. Detta gjorde att kustbevakningen utgått ifrån att något hänt med ubåten. Om PM inte hade missat detta anrop, hade han givetvis svarat och sagt att han satt i land KW redan kl. 22.30. Det var uppenbart detta svar han hade förberett och det första han försökte sig på när han kom i land, fast då var det förstås för sent.
Kustbevakningen och polisen skulle aldrig misstänka något skumt om PM svarat så, utan utgått ifrån att hon försvunnit någonstans på land.

Polisen agerade otroligt snabbt, och bad allmänheten hålla utkik
Polisen eskalerade det snabbt till media - på bara få timmar efter att man fått anmälan, var hela Skandinavien medvetna om den saknade ubåten. Hade polisen väntat några timmar till, hade man fått radiokontakt med ubåten och PM hade sagt att han släppt av KW som avtalat. Han hade då aldrig blivit tagen med handen i kakburken på det sätt han blev.

Dessa tre saker gjorde sammantaget att PM plötsligt fann sig i en situation där han stod i tornet på sin nerblodade ubåt, med en helikopter hängande över sig, en fritidsbåt några meter bort med en telefonförbindelse till polisen.
PM var sannolikt rejält överraskad - den situationen var han helt oförberedd på. Sänkningen var säkert en spontan desperat åtgärd när han fann sig fångad i en svår sits - det var nog ingenting han tänkt göra.

Om någon av de ovanstående tre punkterna inte inträffat, hade PM hunnit tillbaka i hamn och sanerat sin ubåt. När man till slut fått kontakt med honom, hade han sagt att han släppt av KW på kvällen som avtalat. Det hade då tagit ytterligare timmar innan man tog in PM för mer granulära förhör. Vid den tidpunkten skulle alla spår i ubåten vara borta och PM vara en fri man.
Citera
2017-08-24, 14:01
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
PM verkar ju ha varit lite knäpp redan 2015 .. Här är SMS där han svamlar om att det vilar en förbannelse över ubåten och att förbannelsen är han själv..

http://uc3nautilus.dk/wp-content/uploads/2015/03/Et-studium-i-modstridende-udmeldinger_b.pdf

Ju mer som framkommer ju mer inser man hur ostabil denna människa är. Bind fast han i ubåten i undervattensläge och skicka han rakt ut i Atlanten...
Citera
2017-08-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Rubriceringen ändrades inte. Den var från början försvårande omständigheter för vållande till annans död till annans . Blev ett fel i anteckningarna från rättens sida där försvårande omständigheter föll bort, detta gick men sedan ut med och korigerade.
Ja, så var det. Den första rubriceringen, tyckte jag mig läsa efteråt, skulle inte ens gå att häkta på. Men där är jag osäker. Men ett skrivfel var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in