2017-08-23, 19:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Säsong 3 är extremt skum. Jag såg fram emot återkomsten oerhört mycket då jag tycker att Twin Peaks (säsong 1 & 2) är en av de bästa tv-serierna någonsin (topp 10 iaf). Jag har sett de flesta mer kända verk av David Lynch utöver Twin Peaks säsong 1 och 2, filmer som Elefantmannen, Blue Velvet, Eraserhead, Lost Highway, Mulholland Drive, Twin Peaks-"filmerna" och Inland Empire. Han gör speciella filmer och vissa är bättre än andra, men säsong 3 av Twin Peaks är så obeskrivligt dåligt att jag vet inte vad. Det verkar vara antingen eller när folk recenserar säsong 3. Antingen jättebra eller så pass dåligt att man undrar om han har tagit (eller inte tagit) droger/sina mediciner när han både skrev, producerade och regisserade denna säsongen av Twin Peaks.

Jag orkade tre-fyra avsnitt, sedan la jag ner. Det finns ingen logik eller röd tråd och allt är helt irrationellt och ingen hittar på något så märkligt som säsong 3 av Twin Peaks utan att vara smått störd. Lynch är speciell och jag gillar hans tidigare verk men säsong 3 av Twin Peaks kan vara något av det sämsta jag någonsitt sett på TV. Blir den bättre efter några avsnitt eller? Jag har sett de 3-4 första men känner att jag måste vara påverkad utav någon substans för att öht klara igenom skiten om nivån är densamma som de tidiga avsnitten.

Jag tänker inte diskutera smak med dig utan ditt omdöme respekterar jag, men jag kan konstatera att de röda trådarna finns där och knyter redan nu ihop ganska mycket som också pekar bakåt mot de två första säsongerna och inte minst mot FWWM. Det har för mig blivit ett antal ganska kul "aha" under dessa hittillsvarande femton avsnitt men det betyder ju inte att du behöver uppskatta det... Men tro mig, det finns nog fler röda trådar i detta än vi ännu anar.
Citera
2017-08-23, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tänker inte diskutera smak med dig utan ditt omdöme respekterar jag, men jag kan konstatera att de röda trådarna finns där och knyter redan nu ihop ganska mycket som också pekar bakåt mot de två första säsongerna och inte minst mot FWWM. Det har för mig blivit ett antal ganska kul "aha" under dessa hittillsvarande femton avsnitt men det betyder ju inte att du behöver uppskatta det... Men tro mig, det finns nog fler röda trådar i detta än vi ännu anar.
Angående trådarna - det gör det säkert. Lynch är ingen idiot, men säsong 3 hittills är så jävla dålig. Blir den bättre och mer rationell så är det väl bra, jag tänker tvinga mig igenom avsnitten och hoppas på att serien levererar någonting rationellt och inte Lynch's opiuminducerade drömmar.
Citera
2017-08-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kärt barn, absolut...

En annan reflektion:

Citera
2017-08-23, 21:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito

Du har givetvis rätt, jag hade för mig att hon sköt sig men det var jag som mindes fel. https://youtu.be/eiYxoVrNua4
Citera
2017-08-23, 21:16
Medlem
Citat:
Alltså noll logik och obeskrivligt jävla dåligt. Jag har sett både solsidan och vänner och gillar de starkt på sitt sätt.

Men jag föredrar en mer svart, avancerad humor som i Seinfeld, Frasier, Curb Your Enthusiasm och verk av Woody Allen.

Jag gillar även filmer av Tarkovskij och att läsa böcker av t.ex Dostorjevskij. Det är inte något fel på mitt intellekt och det handlar inte om vad jag tagit eller inte tagit. Twin Peaks (2017) har sjunkit från 9.5 till 8.7 på några månader på IMDB. Antingen är det skit eller jättebra när det recenseras där. Detsamma gäller personer jag talat med. En del tycker det är overkligt jävla dåligt medans en del tycker det är bra.
Absolut är man helt berättigad sin åsikt och man är ju absolut inte ointellektuell för att man inte gillar en TV serie vilken det än är. Ja jag tror denna serie är så pass extrem så antingen gillar man det skarpt eller så står man inte ut med konceptet, finns nog endel som gillade originalet som "tvingar" sig igenom något man inte gillar i förhoppning om att det ska bli något det inte är. Serien är uppbyggd som en 18 timmars långfilm så efter tre avsnitt så är du ju som en kvart in i en film typ, ett helt annat koncept än vad vi är vana vid. Den här serien är så bra för Logiken får du skapa på egen hand och som Lynch själv säger är det så du upplever så är det så det är. Har sett om alla avsnitt och det blir mycket tydligare och bättre när man ser om det. Gillar dock att det kommer ett avsnitt i veckan så man har en vecka att fundera, diskutera och analysera men tror den kommer göra sig bäst att sträck kollas. Ska personligen säga att jag tycker det börjar snudda vid originalet nu när vi är 15 avsnitt in i denna "långfilm". Ska ju även tilläggas att folk pallade inte originalet särskilt länge heller för att folk inte var vana med något så nyskapande som det var då, och idag diskuteras Twin Peaks som en serie som lagt grunden för hur man gör TV serier idag. Så undra vad the Return kommer ha för betydelse för framtidens TV?
Senast redigerad av Amelito 2017-08-23 kl. 21:24.
Citera
2017-08-23, 21:36
Medlem
Citat:
Angående trådarna - det gör det säkert. Lynch är ingen idiot, men säsong 3 hittills är så jävla dålig. Blir den bättre och mer rationell så är det väl bra, jag tänker tvinga mig igenom avsnitten och hoppas på att serien levererar någonting rationellt och inte Lynch's opiuminducerade drömmar.
Börja med avsnitt 8 så blir du nog inspirerad att fortsätta titta ganska många lösa trådar reds ut men i ärlighetens namn tror jag det kommer finnas en uppsjö frågetecken och jag skulle bli otroligt förvånad om det inte är vidöppet för egen spekulation när detta är över vilket inte stör mig det minsta. Tycker personligen att avslutet i originalserien är så bra att det nästan kan störa mig att historien inte avslutades på det viset även om jag är jätteglad för Säsong 3
Citera
2017-08-23, 21:45
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Absolut är man helt berättigad sin åsikt och man är ju absolut inte ointellektuell för att man inte gillar en TV serie vilken det än är. Ja jag tror denna serie är så pass extrem så antingen gillar man det skarpt eller så står man inte ut med konceptet, finns nog endel som gillade originalet som "tvingar" sig igenom något man inte gillar i förhoppning om att det ska bli något det inte är. Serien är uppbyggd som en 18 timmars långfilm så efter tre avsnitt så är du ju som en kvart in i en film typ, ett helt annat koncept än vad vi är vana vid. Den här serien är så bra för Logiken får du skapa på egen hand och som Lynch själv säger är det så du upplever så är det så det är. Har sett om alla avsnitt och det blir mycket tydligare och bättre när man ser om det. Gillar dock att det kommer ett avsnitt i veckan så man har en vecka att fundera, diskutera och analysera men tror den kommer göra sig bäst att sträck kollas. Ska personligen säga att jag tycker det börjar snudda vid originalet nu när vi är 15 avsnitt in i denna "långfilm". Ska ju även tilläggas att folk pallade inte originalet särskilt länge heller för att folk inte var vana med något så nyskapande som det var då, och idag diskuteras Twin Peaks som en serie som lagt grunden för hur man gör TV serier idag. Så undra vad the Return kommer ha för betydelse för framtidens TV?
Dock känns det som bullshit att det är en 18 timmars film.
Det är ju verkligen en cliffhanger-serie. Saker man får grubbla på i en vecka, som sen vänds upp och ner direkt.

Väldigt mycket försämras när svaren väntar runt hörnet i säsong 3.

Jag älskar nya säsongen, men jag har läst så många krönikör och antagligen påverkats av andras hype. Var riktigt skeptisk först.
Citera
2017-08-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Dock känns det som bullshit att det är en 18 timmars film.
Det är ju verkligen en cliffhanger-serie. Saker man får grubbla på i en vecka, som sen vänds upp och ner direkt.

Väldigt mycket försämras när svaren väntar runt hörnet i säsong 3.

Jag älskar nya säsongen, men jag har läst så många krönikör och antagligen påverkats av andras hype. Var riktigt skeptisk först.

Är inte riktigt beredd att hålla med dig där, givetvis får man ju grubbla en vecka då det är en veckas uppehåll tror man hade grubblat ganska mycket om man tittade på en film man var helt inne i och tyckte var spännande och så sa någon nu måste du pausa tills imorgon. Tycker inte detta är en cliffhanger serie kan inte påminna mig om att något avsnitt avslutats som en cliffhanger faktiskt. I en traditionell cliffhanger serie avslutas ju ett avsnitt med något spännande som man bara måste se hur det går och så får man svaret levererat direkt i nästa avsnitt typ Prison Break detta är ju inte alls på detta vis däremot får man ju sällan några tydliga svar vilket medför en hel del funderingar men det är inte en cliffhanger för mig. Tycker inte heller att något vänds upp och ner direkt i nästa avsnitt väldigt sällan i denna serie man fortsätter där man avslutade det föregående avsnittet.
Senast redigerad av Amelito 2017-08-23 kl. 22:51.
Citera
2017-08-23, 22:54
Medlem
dubbel
Citera
2017-08-23, 23:10
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Är inte riktigt beredd att hålla med dig där, givetvis får man ju grubbla en vecka då det är en veckas uppehåll tror man hade grubblat ganska mycket om man tittade på en film man var helt inne i och tyckte var spännande och så sa någon nu måste du pausa tills imorgon. Tycker inte detta är en cliffhanger serie kan inte påminna mig om att något avsnitt avslutats som en cliffhanger faktiskt. I en traditionell cliffhanger serie avslutas ju ett avsnitt med något spännande som man bara måste se hur det går och så får man svaret levererat direkt i nästa avsnitt typ Prison Break detta är ju inte alls på detta vis däremot får man ju sällan några tydliga svar vilket medför en hel del funderingar men det är inte en cliffhanger för mig. Tycker inte heller att något vänds upp och ner direkt i nästa avsnitt väldigt sällan i denna serie man fortsätter där man avslutade det föregående avsnittet.
Håller med, plus tempot som tydligt har ökat, vilket som utspelas väldigt likt just långfilmer.
De första avsnitten gav väldigt lite, chockande lite nu när man tänker tillbaks. Men som en film så beskrivs först världen och människorna i den.
Men nu knyts säcken ihop, därför ökar tempot och vi ser mer händelser per avsnitt. Som slutet på en film.
Citera
2017-08-23, 23:14
Medlem
Neofytens avatar
Citat:

Jag håller med dig det är inte riktigt traditionella cliffhangers i den här serien, utan det är mer av WTF?!-moments stora delar av tiden och då menar jag på ett mycket bra sätt. Angående din spoiler, ja det bör väl hända något på den fronten nu det är ju inte så många avsnitt kvar. Någon som vet om det sagts något officiellt om en till säsong?
Senast redigerad av Neofyten 2017-08-23 kl. 23:17.
Citera
2017-08-24, 00:32
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Alltså noll logik och obeskrivligt jävla dåligt. Jag har sett både solsidan och vänner och gillar de starkt på sitt sätt.

Men jag föredrar en mer svart, avancerad humor som i Seinfeld, Frasier, Curb Your Enthusiasm och verk av Woody Allen.

Jag gillar även filmer av Tarkovskij och att läsa böcker av t.ex Dostorjevskij. Det är inte något fel på mitt intellekt och det handlar inte om vad jag tagit eller inte tagit. Twin Peaks (2017) har sjunkit från 9.5 till 8.7 på några månader på IMDB. Antingen är det skit eller jättebra när det recenseras där. Detsamma gäller personer jag talat med. En del tycker det är overkligt jävla dåligt medans en del tycker det är bra.

Det personerna du talar med. Har dom tidigare sett David Lynch filmer? För övrigt sjunker alltid betygen på IMDB. Inget oväntat med det direkt. Och jag har för övrigt också läst en del av Dostojevskis verk. Och Tarkovskij är en av mina absoluta favoritregissörer. Solaris är väll favoriten. Men den räknas ju som kanske hans mest lättillgängliga film. Säger ju en hel del om den regissören. Och som jag skrev tidigare så tycker jag inte du ska fortsätta kolla på serien, då du med stor sannolikhet inte kommer att gilla avsnitten efter. Men det är ju ditt val såklart.
Senast redigerad av Mysteriousstranger 2017-08-24 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in