2025-01-18, 15:19
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jag kan inte riktigt betygstta serien p ett trovrdigt stt. Den r unik s jag ger den 10/10 ven om den inte p lnga vgar r bland mina mest trivsamma upplevelser att kolla p.

S hr knde jag fr hela serien. Min frsta tanke nr jag sett klart var "fan vad sknt att det r slut, varfr plgade jag mig igenom hela den hr smrjan". Det finns massor av bra tillfllen som jag lskade med fr det mesta var det trgt och konstigt.

Men under hela tiden eftert s kommer jag p mig sjlv med att tnka tillbaka p hndelser och karaktrer. Helt oavsiktligt och omedvetet s har det satt sig p hjrnan och jag har uppenbarligen pverkats ganska starkt. Jag blir nyfiken p detaljer jag helt struntade i d jag tittade och sker p teorier.

Ju lngre tid det gr desto mer sugen blir jag p att se om alltihop. Med mer ppet sinne och med frmnen att veta mer som gr att detaljer blir viktiga och bra, istllet fr mrkliga. Man knner grejer framfr att bara se. Jag tyckte det var en sn jvla tntklyscha nr jag sg ngon nmna att man knner Lynchs skapelser framfr att bara se och hra, men s r det nog fan.

Twin Peaks r ganska kass, fast 10/10 😂 Makes no sense, men det ska det ju inte heller.
Citera
2025-05-09, 00:00
Medlem
Meskilstunas avatar
https://youtu.be/XEn-mmFiYDs?si=NEA5Mcwf0M6QsqpK

Finns det ngon som kan frklara den hr scenen, eller bakgrunden till den?

Kndes s himla konstigt i sammanhanget, har ju sjlv varit tonring fr lnge sen, men kndes som det var noll igenknning hr. Fattar inte karaktrerna eller nnting hr.
Citera
2025-05-09, 15:05
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna

Kndes s himla konstigt i sammanhanget, har ju sjlv varit tonring fr lnge sen, men kndes som det var noll igenknning hr. Fattar inte karaktrerna eller nnting hr.

Vad r det du inte frstr?
Citera
2025-05-10, 18:28
Medlem
Rofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna

Nog r den udda i sammanhanget, men jag tycker den fr ofrskmt mycket skit.
Citera
2025-07-27, 21:29
Medlem
Frfattaren Balsam Karam uttalar sig i DN om Twin Peaks.

https://www.dn.se/kultur/balsam-kara...initet-ar-god/

Citat:
Ett av seriens viktigaste teman r den kvinnliga sexualiteten och hur den grs farlig i vrlden. Ett annat r att absolut ingen maskulinitet r god, i synnerhet inte p en plats som Twin Peaks, dr man byggt ett i grunden vitt samhlle p urfolkens land. David Lynch tar de extremt stora frgorna och gr dem vardagliga, det blir s bra konst.

Har hon ttt i sin analys?
Citera
2025-07-28, 02:11
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Nej Dale Cooper har en sund maskulinitet.
Citera
2025-07-28, 10:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Nej Dale Cooper har en sund maskulinitet.

Jag ser fler karaktrer med vad som r en sund maskulinitet i mina gon. ven major Briggs fast han hade svrt att n fram till sin son Bobby, i alla fall initialt. Och har man sett ssong 3 s vet man att ven Bobby som vuxen blev en bra mnniska och inget fel p hans maskulinitet. Just den vndningen r en av de snyggare verraskningarna i trean fr att den handlar om att mnniskor inte r konstanta utan frndras.

ven Pete och Dr Haywood ser jag som sunda i sin maskulinitet. Finns skert fler om man tnker efter lite mer. Definitivt ven Hawk ven om vi inte ser honom som privatperson (en av de f viktigare karaktrerna vars privatliv vi inte ser fast vi vet att hans flickvn r en filosofie doktor frn stkusten), men eftersom han tillhr ursprungsbefolkningen kanske han r undantagen analysen...

Men det Balsam Karam skriver r att ingen maskulinitet r god s fr henne finns ingen sund maskulinitet. Jag hade nskat att hon argumenterade fr hur hon tnker kring detta fr det r lite svrt att bemta annars. Hon skriver i mina gon inte fr att argumentera och vertyga utan fr att dela sin vrldsbild med andra som tnker som hon och som d kan f spegla sig i den. Men det r ju en lite mrklig anvndning av sprket; det hon tycker illa om kallar hon maskulinitet och det hon tycker r bra kallar hon uppenbarligen ngot annat. En gissning r att fr henne ligger skillnaden i om mannen ifrga accepterar vld som lsning p problem och det blir fr henne en grundsten i all maskulinitet?
Citera
2025-07-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag ser fler karaktrer med vad som r en sund maskulinitet i mina gon. ven major Briggs fast han hade svrt att n fram till sin son Bobby, i alla fall initialt. Och har man sett ssong 3 s vet man att ven Bobby som vuxen blev en bra mnniska och inget fel p hans maskulinitet. Just den vndningen r en av de snyggare verraskningarna i trean fr att den handlar om att mnniskor inte r konstanta utan frndras.

ven Pete och Dr Haywood ser jag som sunda i sin maskulinitet. Finns skert fler om man tnker efter lite mer. Definitivt ven Hawk ven om vi inte ser honom som privatperson (en av de f viktigare karaktrerna vars privatliv vi inte ser fast vi vet att hans flickvn r en filosofie doktor frn stkusten), men eftersom han tillhr ursprungsbefolkningen kanske han r undantagen analysen...

Men det Balsam Karam skriver r att ingen maskulinitet r god s fr henne finns ingen sund maskulinitet. Jag hade nskat att hon argumenterade fr hur hon tnker kring detta fr det r lite svrt att bemta annars. Hon skriver i mina gon inte fr att argumentera och vertyga utan fr att dela sin vrldsbild med andra som tnker som hon och som d kan f spegla sig i den. Men det r ju en lite mrklig anvndning av sprket; det hon tycker illa om kallar hon maskulinitet och det hon tycker r bra kallar hon uppenbarligen ngot annat. En gissning r att fr henne ligger skillnaden i om mannen ifrga accepterar vld som lsning p problem och det blir fr henne en grundsten i all maskulinitet?

ven Big Ed och Sheriff Harry S. Truman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in