vervaka James och Laura i skogen strax innan han leder in henne p en ny 'framtid' s fr man se deras mte ur olika vinklar och med alternativ dialog.
Ngon som vet hur pass mycket det r gammalt oanvnt material och vad som r nytt?
Det dr tnkte jag ocks p...
Nr Pete str o fiskar har jag inget minne av frn tidigare ssonger. Jack Nance, som spelade Pete r ju dd.
Egentligen kunde man skippa hela sista avsnitt 18. Det kunde slutat efter avsnitt 17, ev. knyta ihop lite fler spr i ett sista avsnitt istllet. Lyckligare slut!
Nu, eller inom kort, ska jag se om allt Twin Peaks-material, i ordningen;
-The Secret Story of Twin Peaks (bok/ljudbok)
-Fire, Walk with Me
-Fire, Walk with Me - The Missing Pieces
-Twin Peaks, ssong 1
-Twin Peaks, ssong 2
-Twin Peaks, ssong 3
Nr Pete str o fiskar har jag inget minne av frn tidigare ssonger. Jack Nance, som spelade Pete r ju dd.
Egentligen kunde man skippa hela sista avsnitt 18. Det kunde slutat efter avsnitt 17, ev. knyta ihop lite fler spr i ett sista avsnitt istllet. Lyckligare slut!
Nu, eller inom kort, ska jag se om allt Twin Peaks-material, i ordningen;
-The Secret Story of Twin Peaks (bok/ljudbok)
-Fire, Walk with Me
-Fire, Walk with Me - The Missing Pieces
-Twin Peaks, ssong 1
-Twin Peaks, ssong 2
-Twin Peaks, ssong 3
Har jag missat ntt?
Du har ven Diane - tapes of agent Cooper att lyssna p samt Lauras hemliga dagbok att lsa. Tror inte det finns mer officiellt material att plja.
Fan, man skulle stngt av nr Diane kom tillbaka, d var det ju Happy end!
Jag tror att filmbolaget vill hlla ppet fr en fortsttning och Lynch hade inga problem med att sluta serien p ett stt s vi lmnas i ovisshet.
Nr Pete gick och fiskade tror jag att det var en annan skdis. Dremot fattar jag inte hur de gjorde med Leo & Co. om det inte var s att de hade en massa oanvnda gamla klipp de kunde plocka fram.
Jag reagerade ocks ver coopers beteende.. Hans frndring, Detta till en brjan. Sen funderade jag lite p det dr. r han verkligen s annorlunda?
Jag tnker lite p ssong 1 & 2 nr han ibland vergr frn att vara en flummig och glad till fokuserad och allvarligt. Nu r det vl lite drygt ett r sedan jag sg serien sist. S jag mins inte riktigt ngra exempel. Men jag vet att han liksom byter av ganska snabbt blir en helt annan coop nr han fokuserar.
Och jag mste sga att han gr det frbannat jvla bra ocks. Nr Coop blev Coop s att sga...
Men ja, kan fortfarande hlla med om att han nog r lite vl mycket annorlunda. Men jag vill lyfta tanken att det inte alls behver betyda ngot. Egentligen... Sen har ju cooper alltid varit annorlunda nr han r inne i sina drmmar och i black lodge. Tex s ler han ju inte en endaste gng, och oftast s pratar han inte alls. Ungefr som p slutet nu, nr han och Diane drar ivg.
Jag har alltid tolkat det som att Coop gr in i ett slags "work mode". Han tar t sig av allt, varenda liten detalj. Han bara lyssnar och ser och fokuserar p allt runt omkring. Knslan jag fr av slutet r precis det. Same old coop,but diffrent. Typ.. Han har ju uppenbarligen ett uppdrag. Och d har man inte tid med thumbsup och gldjeskrika ver gott kaffe.
EDIT:
Nu mins jag lite, Om man jmfr Ssong 1 med 2 s skiljer sig cooper ganska kraftigt i beteende. Jag tnker mycket p utredningen kring windom earl tex... Nr det jobbas med det s r han ju inte alls den coop som vi ser i frsta ssongen. vet inte vad jag vill ha sagt egentligen...
r vl bara det att man inte alls behver dra fr stora vxlar p att han frndras lite.
Det r ett tag sen jag sg de 2 frsta ssongerna s jag har inte allt om Coopers personlighet i jttefrskt minne. Du har helt klart en pong dr.
Nr jag sg avsnitt 17/18 s
fick jag ibland knslan att Lynch lobbade ut konstigheter p pin kiv fr att irritera tittare och gra allt nnu tvetydigare. Varfr sg t.ex. Diane en kopia av sig sjlv p motellparkeringen nr hon satt i bilen och vntade p Coop?
Iofs har han vl gjort snt dr hela tiden under seriens gng, det r bara det att man tnker mer p det nu i finalen nr man frvntar sig ngot slags avslut.
Det hnde kanske ngon gng nr man var riktigt liten att man fick se en skymt av en barnfrbjuden film som de vuxna tittade p. Det behver inte ndvndigtvis ha varit en skrckfilm, men det upplevdes i alla fall som otckt eftersom man var alldeles liten fr att frst vad som hnde p TV:n och varfr karaktrerna betedde sig som de gjorde.
Det som varit s hftigt med denna omgng av Twin Peaks (i synnerhet avsnitt 8 och 18) r att den lyckats ingjuta en liknande knsloblandning av frvirring och ngest infr det oknda i mig i vuxen lder. Ibland lyckas Lynch trycka p precis rtt knappar s att man fr uppleva ngot vldigt unikt, kanske rentav ngot man inte knt sen tidig barndom.
Jag vet inte varfr jag satt och hoppades p ett lyckligt slut genom samtliga avsnitt. Eller ja, inte lyckligt kanske, men ett slut dr sckar knyts ihop. Det var ju aldrig ens intressant fr Lynch att avslja mrdaren i originalserien. Jag kunde leva med att
Cooper var fast i the Black Lodge besatt av Bob, men jag vet inte om jag fixar att han r fast i en annan dimension (tid? universum?) med typ hundra nya lsa trdar. Den gamla Twin Peaks/Black Lodge-mystiken frstod man ju sig TYP p, men allt det hr nya?
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Nr Pete gick och fiskade tror jag att det var en annan skdis. Dremot fattar jag inte hur de gjorde med Leo & Co. om det inte var s att de hade en massa oanvnda gamla klipp de kunde plocka fram.
Jag tror att det r en kombination av gammalt material och nyinspelat, delarna nr Laura interagerar med Cooper mste ju vara nyinspelat med smink och CGI.
Och Sarah Palmers ansikte? Men det tror jag var Sarah som drmde.
Knns definitivt som att Sarah = "Judy". Krypet som krlar in i flickan i den svartvita flashbacken, Sarahs konstiga upptrdande, ansiktet, vrlen i hennes hus och nr hon slog snder flaskan p Lauras portrtt. Definitivt Sarah/"Judy" som skriker "Laura" precis innan det blodisande avslutsskriket.
Man kan anta att "Judy" funnits dr i henne genom hela historien i samarbete med Bob fr att frgra Laura.
vervaka James och Laura i skogen strax innan han leder in henne p en ny 'framtid' s fr man se deras mte ur olika vinklar och med alternativ dialog.
Ngon som vet hur pass mycket det r gammalt oanvnt material och vad som r nytt?
Ngon annan som tnkte p det hr med bilarna i sista avsnittet?
Nr Diane och Cooper kr kenvgen fram fr att komma till Odessa s ker de i vad som ser ut som en bil modell 60-70tal.
Nr Cooper vaknar efter natten med Diane och kr ivg s kr han i en liknande bil men som uppenbart r en ny modell, ngot som ser ut som en typisk FBI-krra.
Ang det sista om bilarna.
Mjo, mrkte ocks att det var nyare modell, men framfrallt satt jag och vntade p att de skulle ka igenom det dr samma "grnsvergng" eller vad man ska kalla det som de tog sig igenom, dr det var s speciellet med exakt 430 miles. Missade de avfarten? Cooper kan vl inte ha glmt en sn viktig sak som sjlva genomgngsstllet fr att komma tillbaka till sin egen tid/dimension?
Knns definitivt som att Sarah = "Judy". Krypet som krlar in i flickan i den svartvita flashbacken, Sarahs konstiga upptrdande, ansiktet, vrlen i hennes hus och nr hon slog snder flaskan p Lauras portrtt. Definitivt Sarah/"Judy" som skriker "Laura" precis innan det blodisande avslutsskriket.
Man kan anta att "Judy" funnits dr i henne genom hela historien i samarbete med Bob fr att frgra Laura.
Ja, absolut en mjlig tolkning... men jag kan ocks tnka mig att det var Judy som var monstret i glasldan som sedan fdde Bob. Gr man p de fdelser som finns p ntet (vet inte hur mycket de stmmer med Lynch's kronologi) r Sarah fr ung fr att vara tjejen med krypet. Det stmmer istllet p The Log Lady ldersmssigt. Och Sarah... talade inte Cooper genom henne till Major Briggs i slutet av ssong tv?
Ja, absolut en mjlig tolkning... men jag kan ocks tnka mig att det var Judy som var monstret i glasldan som sedan fdde Bob. Gr man p de fdelser som finns p ntet (vet inte hur mycket de stmmer med Lynch's kronologi) r Sarah fr ung fr att vara tjejen med krypet. Det stmmer istllet p The Log Lady ldersmssigt. Och Sarah... talade inte Cooper genom henne till Major Briggs i slutet av ssong tv?
Ja, Sarahs lder talar nog emot min teori, som du ppekar. Men att Judy var i glasboxen och r i Sarah hller jag fr mycket troligt
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!