Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Är du säker??? På min tid var välgörenhet absolut No No....och röda korset förknippades med kristenheten just p g a korset.
Men...varför skulle nikotinfria cigaretter egentligen vara förbjudna? Är det för att det efterliknar tobaksrökning? Ungefär som samlag bakifrån var förbjudna under 60-70-talen, då de efterliknade homosexuellas samlagsställningar?
Angående röda korset så vet jag iallafall ett vittne får handla där åtminstone(för min tidigare studieledare härstammar inte från falsk religion eller vad han nu sade(nåt liknande argument iallafall och detta tydde på att ett jv får vara kund hos röda korset). Så om det är så, tror jag inte ett jehovas vittne är förbjuden att skänka pengar till röda korset om röda korset inte är något som strider mot bibeln? Välgörenhet är väl inte förbjudet som vittne åtminstone i dag? Fast det är klart att andra vittnen skulle kanske ha åsikter om detta möjligtvis ändå. För det är lite så inom jv märker jag att vissa vittnen kan peta på en för saker som inte är något emot bibelns principer och som är helt och hållet min ensak. För att de inte tycker jag ska syssla med det.
Apropå Röda korset så vet jag dock att en broder här i sverige(skåne t o m) fick skit för hans inblandning i röda korset och hans äldstebröder dryftade om med avdelningskontoret om detta var uteslutningsbart. Dock minns jag inte hur det gick för honom men detta var på 80-talet. Så iallafall att röda korset har inte varit helt grönt inom jv hur länge som helst.
Nikotinfria cigaretter ska vara förbjudet och en uteslutningsorsak precis som tobaksanvändning, typ att andra kan tro att det är tobak personen röker och att det är inget oskadligt för hälsan. Ett vittne ska inte röka överhuvudtaget helt enkelt där rök ska dras in i lungorna. För att köttet och anden förorenas(2 kor 7:1 vittnenas favoritvers att ge stöd för att det är fel att röka)
Jag vet inte om detta gäller fortfarande helt säkert men aldrig hört nåt att detta skulle ändras, dessutom tobaksrökning är en uteslutningsorsak fortfarande.