2017-06-19, 18:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Konstigt hur det alltid ändå resulterar i personliga påhopp, förnedring och nedvärdering.

Hur så? Vad i klippet var ett personligt påhopp, förnedring och nedvärdering? I så fall var det ju Jim Jones som pekades ut som exempel. Tyckte du synd om honom? Var det förföljelse? Han kanske var den enda, sanna religionen då, m.a.o?

Om G.O.D a.k.a styrande kretsen skulle befalla dig och dina bröder och systrar att dricka gift, skulle du då göra det? G.O.D skrev ju en VT artikel år 2013 att det är viktigt för chans till evigt liv att följa alla deras befallningar, även om de verkar oresoneliga utifrån ett mänskligt perspektiv. Att dricka gift kan ju klassas som oresoneligt.

Vittnen följer ju dessa oresoneliga befallningar även nu då de dör på sjukhussalarna pga blodsvägran. Det har dött betydligt fler vittnen pga det än de som dog i Jonestown, tragiskt nog. Kanske inte har samma mediaeffekt, men likt förbannat dör dom, sakta men säkert, en efter en, barn som vuxna. Satanistisk sekt som offrar människoliv eller Guds språkrör här på jorden?
Citera
2017-06-19, 19:04
Medlem
Citat:
Usch vilken lögnare du är:

*** w95 15/10 sid. 30 Se upp för egenrättfärdigheten! ***

Som ofullkomliga människor kan vi, på grund av våra medfödda förmågor eller företräden, ibland tycka att vi är bättre än andra. Men som kristna bör vi snabbt slå bort sådana tankar. Du kanske har många års erfarenhet av kristet liv. Du kanske är en skicklig undervisare i Bibeln. Eller du kanske bekänner dig ha blivit smord till att regera tillsammans med Kristus i himlen. Somliga i församlingen åtnjuter speciella privilegier som heltidsförkunnare, äldste eller biträdande tjänare. Fråga dig själv: ”Hur skulle Jehova känna det, om jag skulle känna mig bättre än andra på grund av det han har gett mig?” Det skulle helt visst misshaga honom. — Filipperna 2:3,4.

Om en kristen visar en överlägsen inställning på grund av sina gudagivna förmågor eller privilegier eller på grund av sin gudagivna myndighet, då berövar han faktiskt Gud den ära som endast han är värd. Bibeln förmanar tydligt varje kristen att ”inte tänka högre om sig själv än man bör tänka”. Den uppmanar oss i stället: ”Var sinnade på samma sätt mot andra som mot er själva; fäst inte sinnet vid höga ting, utan låt er ledas av de ringa tingen. Bli inte sådana som håller sig själva för kloka.” — Romarna 12:3,16.
Det står inget där om hur vittnen är, bara hur de borde vara. (om de följer bibeln)
Det står även att kristna har gudagivna förmågor eller privilegier. Har du exempel på vad det kan vara?
Särskilt förmågorna är jag intresserad av. Är det något som går att testa?
Citera
2017-06-19, 19:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Usch vilken lögnare du är:

*** w95 15/10 sid. 30 Se upp för egenrättfärdigheten! ***

Som ofullkomliga människor kan vi, på grund av våra medfödda förmågor eller företräden, ibland tycka att vi är bättre än andra. Men som kristna bör vi snabbt slå bort sådana tankar. Du kanske har många års erfarenhet av kristet liv. Du kanske är en skicklig undervisare i Bibeln. Eller du kanske bekänner dig ha blivit smord till att regera tillsammans med Kristus i himlen. Somliga i församlingen åtnjuter speciella privilegier som heltidsförkunnare, äldste eller biträdande tjänare. Fråga dig själv: ”Hur skulle Jehova känna det, om jag skulle känna mig bättre än andra på grund av det han har gett mig?” Det skulle helt visst misshaga honom. — Filipperna 2:3,4.

Om en kristen visar en överlägsen inställning på grund av sina gudagivna förmågor eller privilegier eller på grund av sin gudagivna myndighet, då berövar han faktiskt Gud den ära som endast han är värd. Bibeln förmanar tydligt varje kristen att ”inte tänka högre om sig själv än man bör tänka”. Den uppmanar oss i stället: ”Var sinnade på samma sätt mot andra som mot er själva; fäst inte sinnet vid höga ting, utan låt er ledas av de ringa tingen. Bli inte sådana som håller sig själva för kloka.” — Romarna 12:3,16.

Artikeln tar ju upp att du inte ska ska tro du är förmer i församlingarna, bättre än dina bröder och systrar. Inte att du inte ska tro att du är förmer än världsliga människor. För hur många artiklar och tal har inte getts om hur så mycket bättre vittnen är än de som står utanför? Och hur världsligt folk inte förtjänar att leva för evigt om de inte blir vittnen och hur avhoppare är mentalsjuka och farligt smittsamma som ruttnande lik?
Citera
2017-06-20, 08:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen har kunnat bevisa att makroevolution är sant, och ingen har kunnat bevisa att liv uppstod ur livlöst materia genom naturliga processer är sant, och ingen har kunnat bevisa att universum uppstått genom naturliga processer är sant.

Börja nu inte med bevisbörda-jonglerande ... och på köpet i ditt meningslösa fixerande vid det för religions-debatten tämligen obsoleta käbblande om evolutionsteorin.

Citat:
Jag har aldrig påstått att jag kan bevisa Gud, men teorin om Guds existens är minst lika trovärdig som evolutionsteorin eller abiogenesesteorin, och jag menar att teorin om Guds existens är mycket mer trovärdigt när man ser till helheten.

Falsk dikotomi.
Citera
2017-06-20, 19:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Men se här, i VT studieupplagan för april 2017 så "lär dom ut" att man ska inte tjalla på sina bröder och systrar, hur illa du än blivit behandlad. Dvs anmäl inte till snuten, även om en broder våldtagit dig eller en annan lurat dig på pengar.

"13. Var det så att Josef såg sig som ett offer och bara förlikade sig med situationen? Absolut inte. Han visste mycket väl att han hade utsatts för många orättvisor. Han trodde att munskänken kanske kunde hjälpa honom, så han förklarade klart och tydligt för honom vad som hade hänt. Men det finns inget i Bibeln som tyder på att Josef berättade för någon – inte ens för farao – att det var hans egna bröder som hade kidnappat honom. Så småningom kom Josefs bröder till Egypten och försonades med honom, och farao tog emot dem med öppna armar."

Finns att hitta på JW punkt org under ovan angivet ställe.

Så Josef hade blivit kidnappad av sina bröder och såldes som slav men sa aldrig nåt om det till någon. Ja, enligt JV ledningen då, som tar för givet här (utan gudomlig inspiration) att det måste ha gått till så. Detta är ingen biblisk lära, det står ingenting om detta att Josef knep om vilka förövrarna var.

Vidare skriver artikeln att man inte ska tala högt om att man blivit behandlad illa av en broder utan man ska på sin höjd berätta det för de äldste. Så här kommer det tydligt fram, blir ens barn sexuellt utnyttjade av nån i församlingen ska man tiga. Endast gå till äldsten som i sin tur endast kontaktar Betels rättsliga avdelning.

Blir ett vittne utsatt för orättvisor av andra församlingsmedlemmar ska man vänta på Jehova, han kommer ge en försoning inom sin egna lilla tid. Man ska tiga, inte vara så stolt och helt enkelt svälja skiten för det är så Jehova vill att man gör.

Vilken dynga!! Men nu går detta inte att förneka när det är svart på vitt. Vidrigt är vad det är. Så om en broder blir förskingrad på tusentals kronor av en annan broder ska det hållas käft. Om det inte finns vittnen till händelsen och den anklagade brodern nekar så kan äldstekretsen inte göra mer än att säga "vänta på Jehova". Och den bestulna brodern måste i värsta fall hankra sig fram med vetskapen om att den är en skamfläck i Jehovas ögon om denne ältar och jämrar sig om saken.

Grisigt vidrigt!!
Senast redigerad av Vasectomater 2017-06-20 kl. 19:31.
Citera
2017-06-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det står inget där om hur vittnen är, bara hur de borde vara. (om de följer bibeln)

Så du tror återigen på allt som Jehovas vittnens motståndare säger? Du är inte alls kritisk mot personens hatiska framtoning? Frågar du dig inte hur det är möjligt att ALLT som Jehovas vittnen gör är hemskt och fel?

Finns det inget positivt att säga om Jehovas vittnen?

Tycker du verkligen att Jehovas vittnen har: "en aura av högfärdighet omkring sig, att dom är bättre än världsliga människor"? Och att artikeln bara är ett spel för gallerierna?
Senast redigerad av ttsp 2017-06-21 kl. 09:09.
Citera
2017-06-21, 09:25
Medlem
Citat:
Så du tror återigen på allt som Jehovas vittnens motståndare säger? Du är inte alls kritisk mot personens hatiska framtoning? Frågar du dig inte hur det är möjligt att ALLT som Jehovas vittnen gör är hemskt och fel?

Finns det inget positivt att säga om Jehovas vittnen?

Tycker du verkligen att Jehovas vittnen har: "en aura av högfärdighet omkring sig, att dom är bättre än världsliga människor"? Och att artikeln bara är ett spel för gallerierna?
Mmm, sa jag så?
Tycker mest att det är "roligt" att du svarar med bibelcitat, som om det stämde in på alla.
Det finns säkert positiva saker om vittnen.
Citera
2017-06-21, 09:50
Medlem
Citat:
Mmm, sa jag så?

Du säger aldrig(eller sällan) motsatsen.

Citat:
Tycker mest att det är "roligt" att du svarar med bibelcitat, som om det stämde in på alla.

Mmm, sade jag så?

Detta är var Jehovas vittnen lär sig på mötena, att respektera andra, att inte se ner på andra. Motståndare vill påskina och ljuga om att Jehovas vittnen är det motsatta.

Hur mycket troligare är det att en människa respekterar andra om man får en sådan undervisning, jämfört med att inte få en sådan undervisning?

En sådan här undervisning och liknande får Jehovas vittnen var och varannan dag, hur ofta får andra i samhället det talat för sig att:

”inte tänka högre om sig själv än man bör tänka”, ”Var sinnade på samma sätt mot andra som mot er själva; fäst inte sinnet vid höga ting, utan låt er ledas av de ringa tingen. Bli inte sådana som håller sig själva för kloka.”???

Ändå är det Jehovas vittnen som är hemska och "har en aura av högfärdighet omkring sig, att dom är bättre än världsliga människor".

Tycker du inte det låter lite överdrivet med dessa påhopp?

Jag har antagit att folk förstår att personer som agerar på det här sättet kan man inte ta på allvar, att folk inser det orimliga i alla anklagelser, ofta motsatta anklagelser. Men när man ser hur människor i USA stödjer en rasistisk, hatisk lögnare och mansgris, och hur detta sprider sig även till Sverige, så får jag nog tänka om. Människor blir lika vilseledde som under Hitlertyskland, man går på och anammar det hatiska budskapet, man tror på allt som är konfrontativt och stödjer ens egen syn. Retoriken och stämningen i samhällena liknar det som fanns innan kriget. Man har inte lärt sig av historien, återigen.

Att vanligt folk inte säger ifrån, utan låter dessa få agitera, ger i själva verket stöd åt dessa krafter och det kommer att få konsekvenser.

Det är i och för sig ingen överraskning för mig att världen är på väg åt det hållet.

Citat:
Det finns säkert positiva saker om vittnen.

Som vad?
Citera
2017-06-21, 11:57
Medlem
Citat:

Mmm, sade jag så?

Detta är var Jehovas vittnen lär sig på mötena, att respektera andra, att inte se ner på andra. Motståndare vill påskina och ljuga om att Jehovas vittnen är det motsatta.

Hur mycket troligare är det att en människa respekterar andra om man får en sådan undervisning, jämfört med att inte få en sådan undervisning?

En sådan här undervisning och liknande får Jehovas vittnen var och varannan dag, hur ofta får andra i samhället det talat för sig att:

”inte tänka högre om sig själv än man bör tänka”, ”Var sinnade på samma sätt mot andra som mot er själva; fäst inte sinnet vid höga ting, utan låt er ledas av de ringa tingen. Bli inte sådana som håller sig själva för kloka.”???

Ändå är det Jehovas vittnen som är hemska och "har en aura av högfärdighet omkring sig, att dom är bättre än världsliga människor".

Jag har antagit att folk förstår att personer som agerar på det här sättet kan man inte ta på allvar, att folk inser det orimliga i alla anklagelser, ofta motsatta anklagelser. Men när man ser hur människor i USA stödjer en rasistisk, hatisk lögnare och mansgris, och hur detta sprider sig även till Sverige, så får jag nog tänka om. Människor blir lika vilseledde som under Hitlertyskland, man går på och anammar det hatiska budskapet, man tror på allt som är konfrontativt och stödjer ens egen syn. Retoriken och stämningen i samhällena liknar det som fanns innan kriget. Man har inte lärt sig av historien, återigen.

Att vanligt folk inte säger ifrån, utan låter dessa få agitera, ger i själva verket stöd åt dessa krafter och det kommer att få konsekvenser.

Det är i och för sig ingen överraskning för mig att världen är på väg åt det hållet.

Som vad?

En liten vink om hur vittnena ofta är i förhållande till andra är ju, om du tänker efter, själva anledningen till att artikeln skrevs. Jag kan inte föreställa mig att även du inte mött denna attityd när du gått i tjänsten med andra.
Tex nedsättande kommentarer om sådana som visar sig avvisande.
Eller kommentarer på mötena om hur dåliga andra kristna är.
Osv.
JV centralt vet att det är så, och så vill de inte framstå, så därför skrivs sådana artiklar.
Bra försök, om vi ska skriva något bra om de styrande.
Du ser det finns något bra hos JV också, om man tänker efter.
Citera
2017-06-21, 12:08
Medlem
Citat:

Mmm, sade jag så?

Som vad?
Jag känner inga vittnen, så jag kan inte uttala mig om hur de är som individer. Men jag antar att det varierar? Dock gillar jag inte bibelns människosyn. Många av dina, och andras, citat har visat átt ni försöker följa dem så gått det går.
Citera
2017-06-21, 12:59
Medlem
Citat:
Jag känner inga vittnen, så jag kan inte uttala mig om hur de är som individer. Men jag antar att det varierar?

Så vad var anledningen till att du skrev så här:

Citat:

Jag tycker att du antyder att Vasectomater har rätt när han säger: "Vittnen har ju en aura av högfärdighet omkring sig, att dom är bättre än världsliga människor."

Eller åtminstone misstänker att Jehovas vittnen är på det sättet. Du ifrågasätter det jag skriver, inte vad Vasectomater skriver.
Citera
2017-06-21, 13:04
Medlem
Citat:
Så vad var anledningen till att du skrev så här:

Jag tycker att du antyder att Vasectomater har rätt när han säger: "Vittnen har ju en aura av högfärdighet omkring sig, att dom är bättre än världsliga människor."

Eller åtminstone misstänker att Jehovas vittnen är på det sättet. Du ifrågasätter det jag skriver, inte vad Vasectomater skriver.
Han har rätt att tycka så, särskilt då jag anser att en bibeltext inte bevisar motsatsen. Jag vet inte hur många vittnen han träffat, och vad han bygger sin åsikt på.

Vad är det för "gudagivna förmågor" ni vittnen har? Har inte fått svar på det än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in