2017-08-17, 17:43
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ubåten har inga lanternor.
Den hade väl någon slags lanternor som kunde sättas upp vid behov? Vill minnas att jag läst det någonstans. Det är så mycket information från olika håll nu att det blir svårt att hålla reda på källor och sådant.

Edit: Svar finns i detta inlägg:
(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av 80231 2017-08-17 kl. 17:48.
Citera
2017-08-17, 17:52
Medlem
Mycket märklig historia och person. Jag slänger upp lite bollar i luften.

Den förra ubåten sänkte han under nästan ritualliknande omständigheter. Sen grät han över den.

Nu sänker han sin andra ubåt men fäller ingen tår. Den här ubåten var större och säkert betydligt mer påkostad än den förra. Jag inbillar mig att den borde ha ett större sentimentalt värde för PM.

Han tar med denna kvinna ut på kvällen. Var tanken att de skulle vara ute efter mörkret eller återvända?

Han kör mot området där han sänkte sin andra ubåt.

Han tar stora risker genom att framföra farkosten i mörker utan lanternor i hårt trafikerade farleder.

Om hans historia stämmer att han släppt av kvinnan. Varför kör han ut igen och sänker ubåten?
Citera
2017-08-17, 17:52
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är det bra surrat och relativt tungt, kommer inte "paketet" upp till ytan. Gaser bildas inuti lik, de sipprar ut men kan bli kvar temporärt i bukhålan och kanske under huden, osäker. Exakt vikt som behövs lär inte gå att säga, det är nog individuellt, men en 10-20 kg skulle jag vara rätt säker på, håller kvarlevorna under ytan, det skulle motsvara ungefär lika många liter likgas som blir kvar i kroppen.

Paketet, kan nog färdas med strömmar, men färden bromsas upp av tyngden ( ganska självklart) och kan säkert fastna i någon på botten också, det är nog gott om gammalt skräp på botten i Öresund.

Insurrad i 5-6 meter ankarkätting så stannar en kropp på botten för evigt.
Citera
2017-08-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Beror nog på hur väl han packeterat kroppen kan den stanna kvar i 2-3 veckor tills gasen blir pungterad så lär den stanna kvar på botten.
kroppar brukar flyta upp till ytan efter 2-3 veckors tid för att där efter sjunka igen på grund av att dom löser upp sig.
Men kroppen kan likaväl hamna i en fartygspropeller som maler sönder den till fiskmat.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är det bra surrat och relativt tungt, kommer inte "paketet" upp till ytan. Gaser bildas inuti lik, de sipprar ut men kan bli kvar temporärt i bukhålan och kanske under huden, osäker. Exakt vikt som behövs lär inte gå att säga, det är nog individuellt, men en 10-20 kg skulle jag vara rätt säker på, håller kvarlevorna under ytan, det skulle motsvara ungefär lika många liter likgas som blir kvar i kroppen.

Paketet, kan nog färdas med strömmar, men färden bromsas upp av tyngden ( ganska självklart) och kan säkert fastna i någon på botten också, det är nog gott om gammalt skräp på botten i Öresund.
Tack för svar!//
Citera
2017-08-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Jodå inga kortslutningar utan det handla om alla skador statisk el kan göra, nog om det men det behöver vi inte tjata om här, men det finns beskrivet på IDG.se
Det är nog du som missförstått bilderna och trott att det handlat om ett PCB när det egentligen varit frågan om skador "on die". För precis som cellplast skriver så orsakar inte statiska urladdningar (nåja, normala sådana, statiska urladdningar i sig kan givetvis vara godtyckligt stora, t.ex. s.k åska) med blotta ögat synbara skador på ledningsbanor (som är koppar, täckt av lödmask) eller på lödställen (pads). Oavsett var (chip, PCB) så behövs mikroskopi och elektronmikroskopi för att se. Dessutom hör det till saken att tenn på ett kretskort vanligen har väldigt många mikroskopiska defekter naturligt, så jag tror inte man kan se någon större skillnad på en förtennad pad som utsatts för ESD eller inte.

Det cellplast skrivit om SD-kort, gyroskop och PCBs har hittills varit helt korrekt. Jag hade valt andra ord för att beskriva samma sak, men det är bara jag.
Citera
2017-08-17, 18:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Jobbigt att möta såna människor! Varje saknad person har ett stort nätverk av människor som nu mår väldigt dåligt. Att kanske aldrig få visshet måste vara oerhört svårt att handskas med. Kim är en ung kvinna, hon borde ha ett långt och spännande liv framför sig. Jag känner med alla dem som är engagerade i hennes försvinnande.

"Att aldrig få visshet" får mig att minnas regissören Daniel Lind-Lagerlöf som försvann vid Tjurpannan i Bohuslän 2011. Hans kvarlevor är fortfarande borta. En vidrig situation för de anhöriga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Daniel_Lind_Lagerlöf
Citera
2017-08-17, 18:06
Moderator
OYs avatar
Mysteriet med att PM seglade utan lanternor i mörkret kan ha en enkel förklaring. PM var tvungen att göra sig av med KW, fundera på vad han ska göra med brottsplatsen. Ubåten saknar lanternor, det fick bli som det blev trots att det blev mörkt.

Att han tog en stor risk talar för att det fanns något som var ännu riskablare, att förtöja med ett lik ombord på en brottsplats.

Enligt dansk polis så har ubåten dykt, vad jag förstår så har det skett i i området kring Middelgrund.
Citera
2017-08-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag tycker det är dåligt man inte begärt mer hjälp av allmänheten. Typ som skallgång fast på vatten. Finns många fritidsfiskare med bra elektronisk utrustning idag som hade ställt upp och hjälpt till.
Och tänkt om 10 av dem varit PM-vänner som vid eventuellt fynd hade varit redo att gömma kroppen ännu bättre?
Citera
2017-08-17, 18:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt dansk polis så har ubåten dykt, vad jag förstår så har det skett i i området kring Middelgrund.
Jaså, länk med citat tack!
Citera
2017-08-17, 18:16
Medlem
Riomios avatar
Glöm inte att kolla på danska TV2 i kväll klockan 20.50. "Ubåden og den svenske kvinde"
Finns också på nätet.
https://play.tv2.dk/live/tv-2/#tv-2
Citera
2017-08-17, 18:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jaså, länk med citat tack!

En polisinspektör JM säger, citat;

Han fortæller, at ubåden sejlede ud torsdag aften omkring klokken 19, hvorefter den sejlede rundt i farvandet omkring Middelgrund og på et tidspunkt dykker ned.

http://ekstrabladet.dk/112/se-tv-om-ubaads-mysteriet-her-er-sidste-nyt-fra-politiet/6781979

Vassego!

EDIT;

Däremed bör frågan om dyk eller inte dyk på grund av för grund vatten vara avgjord. Det finns även ett vittnes mål som går ut på att vittnet talade med PM när han mötte dem på havet, PM säger att han inte ska dyka just där de befinner sig på grund av förhållanden(djup eller trafik, minns ej), men på en på en annan plats.
Senast redigerad av OY 2017-08-17 kl. 18:21.
Citera
2017-08-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mysteriet med att PM seglade utan lanternor i mörkret kan ha en enkel förklaring. PM var tvungen att göra sig av med KW, fundera på vad han ska göra med brottsplatsen. Ubåten saknar lanternor, det fick bli som det blev trots att det blev mörkt.

Att han tog en stor risk talar för att det fanns något som var ännu riskablare, att förtöja med ett lik ombord på en brottsplats.

Tänk om lanternorna var just vikten han använde för att sänka kroppen - och kabeln till lanternorna användes för att knyta runt kroppen.

Borde det vara på väg ut eller hem som det andra fartyget upptäckte ubåten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in