2017-08-17, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men.... det är ju bara en rubricering! De har ju ingen aning vad som hänt. De var tvungna att sätta en rubrik på brottet för att få honom häktad och i förvar under utredningstiden. Så det där med oaktsamhet kan du lägga åt sidan.

Jaså? Jag trodde att polisen alltid sätter en så GRAV brottsrubricering som möjligt, för att få till stånd så lång häktningstid som möjligt och så mycket resurser som möjligt till sitt förfogande?
Citera
2017-08-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Jag trodde att polisen alltid sätter en så GRAV brottsrubricering som möjligt, för att få till stånd så lång häktningstid som möjligt och så mycket resurser som möjligt till sitt förfogande?
I Sverige ja. Helt rätt. Men vi pratar Danmark. Här hade de satt mord som rubrik.
Citera
2017-08-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
...och hade hennes kort använts så hade vi troligen hört om det för då måste hela insatsen påverkas
Just en sådan sak hade varit närmast revolutionerande för polisutredningen. Om kortet använts i en bankomat eller betalterminal så har kortet ju uppenbarligen lämnat ubåten - vilket skulle innebära att PM har medbrottsling han lämnat över kortet till under natten, eller att det var sant att KW lämnat ubåten.

Och om kortet använts över internet, så skulle man ju i panik behöva undersöka om denna anslutning var med PM:s eller KW:s telefon.

Det skulle allra minst bli rätt höga svallvågor inne i polishuset när man kastar om utredningen.
Citera
2017-08-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ubåten har inga lanternor.
Hur mycket tänkte du detta skulle tjatas om? Tycker du inte det räcker med att det redan så klart och tydligt har fastställs att den inte har fasta lanternor men tidigare har haft lösa lanternor och att den nu kan ha haft eller inte haft dessa lösa lanternor med sig. Och att polisen kanske - eller kanske inte - har hittat dessa lanternor inne i ubåten eller där PM lagrar materiel, verktyg mm.

Hittar man inte de lösa lanternorna så kommer man ju att fråga var de finns - om de är kastade eller om de förvaras någonstans. Hittar man dem, så kommer ju polisen då att veta om de fanns med på turen eller ej - vilket då är information vi inte har.
Citera
2017-08-17, 15:48
Medlem
Om madsen har dumpat kroppen med tyngder, vad händer då? Flytter den till slut upp, dras den av strömmar eller blir inget kvar att hitta?
Citera
2017-08-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ubåten har inga lanternor.
Citat:
Har de inte nåt som lyser i ytläge? Eller som BORDE lysa.
Citat:
Den har inte det pga kostnadsskäl. Den borde nog ha det men den har inte det. Avhandlat i tråden tidigare.
Citat:
Finns inga lanternor så har Peter inte ens tänkt tanken på att segla i mörker. Han är vet vad som gäller. Så är han ute och seglar i ytläge utan lanternor så är det något som verkligen stinker.
Enligt Nautilus facebookgrupp så fanns det en gång en kombilanterna på en träpinne med förlängningskabel. Det sägs vidare att det inte är nåt konstigt om Peter glömde att sätta upp den och det var i så fall inte första gången.

Bild här:
http://imgur.com/z8WCCCV

Jag har själv inte kunnat se med säkerhet om kombilanternan har varit med på de bilder som finns. Men det verkar inte som om den var det.

Det står även att det är ett missförstånd att Nautilus skulle kunna dyka djupare än 400m då den inte skulle kunna klara att stiga upp igen från det djupet. Den är tydligen nominerad till ca 100m, men mer realistiskt är 65-80m.

Har för mig att jag har läst nånstans att dom har gått ca 40m som djupast.

https://www.facebook.com/groups/26947331877/permalink/10155492207096878/
Citera
2017-08-17, 15:51
Medlem
Tomblandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
att det var sant att KW lämnat ubåten.

Hon har lämnat ubåten, annars hade dom hittat henne där. Kan ju ligga i något lönnfack men verkar långsökt.
Citera
2017-08-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomblands
Hon har lämnat ubåten, annars hade dom hittat henne där. Kan ju ligga i något lönnfack men verkar långsökt.
Hon har lämnat båten på något sätt. Att teknikerna skulle ha missat henne ens i ett lönnfack är inte troligt.
Citera
2017-08-17, 16:01
Medlem
Lao Tzus avatar
Alla ger upp för lätt.

Om Kim är så snäll som brodern intygar tror jag hon lever och har spolats upp på exempelvis Flakfort eller Ven.

Hon är intelligent och kan säker överleva under lång tid som exempelvis Alexander Selkirk gjorde
Citat:
The story of Alexander Selkirk, the Scottish sailor who spent four years as a castaway,

https://www.boaterexam.com/blog/2011/05/real-castaways.aspx
Citera
2017-08-17, 16:02
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Om madsen har dumpat kroppen med tyngder, vad händer då? Flytter den till slut upp, dras den av strömmar eller blir inget kvar att hitta?
Beror nog på hur väl han packeterat kroppen kan den stanna kvar i 2-3 veckor tills gasen blir pungterad så lär den stanna kvar på botten.
kroppar brukar flyta upp till ytan efter 2-3 veckors tid för att där efter sjunka igen på grund av att dom löser upp sig.
Men kroppen kan likaväl hamna i en fartygspropeller som maler sönder den till fiskmat.
Citera
2017-08-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag lyckas inte hitta länken - och för lång tråd för att gå igenom allt - men om jag inte minns fel så var planen först att försöka få PM häktad för drab - vilket tvetydigt är dråp eller mord i svensk lagstiftning.

Men åklagaren valde i slutändan att gå på vållande till annans död - och jag har för med att någon av de danska tidningarna då har ett uttalande av åklagaren att det var samma häktningslängd för båda alternativen.

Är det sedan så att häktningstiden inte räcker så kan ju åklagaren be rätten förlänga häktningen - och då kanske det finns nya fakta som gör att åklagaren samtidigt kan välja att byta rubricering.
Citera
2017-08-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det står även att det är ett missförstånd att Nautilus skulle kunna dyka djupare än 400m då den inte skulle kunna klara att stiga upp igen från det djupet. Den är tydligen nominerad till ca 100m, men mer realistiskt är 65-80m.
I youtubeklipp jag länkat till tidigare säger PM att fönstren klarar 40 bar - dvs 400 meter.

I samma youtubeklipp (från i år) så säger han att 30 meter är det djupaste ubåten har dykt. Framgår dock inte om det avser efter ombyggnaden eller totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in