2017-08-17, 09:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta med att Madsen eventuellt fått panik och inte kunnat larma efter en olyckshändelse som drabbat KW påminner i så fall om när Hans-Kristian Rausing upptäckte att hustrun avlidit och la en massa bråte över liket och fortsatte med kokainet i nåra dar.
Svårt att jämföra.
Madsen är en person som tänker utanför boxen. Det mesta handlar om att vara kreativ, hela tiden hitta lösningar på oväntade problem som uppstår och att tänka flexibelt. Hela hans liv handlar om att skapa problem och lösa problem.
Rausings liv är motsatsen. Han har levt i en skyddad miljö där han knappast har lärts sig att lösa någon typ av problem själv.
Citera
2017-08-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Det är så frustrerande, det händer inget!
Här i tråden är det inte ens troll längre, enbart spekulationer. På svenska nyhetssidor har nyhetsdelen om detta fall hamnat längst ner nu.. Snart åker den väl över diskvalificeringskanten.
Måste vara hutlöst jobbigt för anhöriga, det har gått snart en vecka utan ett spår av henne men det är ändå inget "nyhet" längre. Lider med dom fullt ut!

I helgen var folk intresserade av att diskutera fallet men nu säger alla jag möter "äsch, hon är borta och han får ett milt straff, livet går vidare".

Det är mycket möjligt att detta slutar med att han får ett milt straff för vållande till annans död, eller något i den stilen. I Sverige kan det ge maximalt 6 år. Han har nog inga problem med att sitta i fängelse då han absolut inte lider av klaustrofobi. Han kan troligen kassera in en större summa pengar dessutom.
Citera
2017-08-17, 10:00
Medlem
johoees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För alla er som har lust att titta på en liknande händelse och därigenom möjligtvis kunna dra några paralleler så kan jag rekommendera dokumentären om Cats Falcks försvinnande:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/897388?programid=2519
Väldigt intressant, tack!
Citera
2017-08-17, 10:01
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Han observeras ju vid Midelgrund som ligger Nord om Köpenhamn. Sen har han ju kört söderut bevisligen eftersom han hittas i Köge bugt. Och jag tror inte att han körde genom Köpenhamn -vilket är möjligt.

Det betyder att han passerar Saltholm och därefter Peberholm i sin strävan söderut.

Vill bara förtydliga eftersom det verkar som ni rör ihop Middelgrund och Middelgrundfortet. Middelgrund är ett långsträckt grund som ligger rakt öster om Köpenhamn, och Middelgrundfortet är en konstgjord ö som ligger norr om Middelgrund och rakt öster om Tuborg.
Citera
2017-08-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Det är så frustrerande, det händer inget!
Här i tråden är det inte ens troll längre, enbart spekulationer. På svenska nyhetssidor har nyhetsdelen om detta fall hamnat längst ner nu.. Snart åker den väl över diskvalificeringskanten.
Måste vara hutlöst jobbigt för anhöriga, det har gått snart en vecka utan ett spår av henne men det är ändå inget "nyhet" längre. Lider med dom fullt ut!

I helgen var folk intresserade av att diskutera fallet men nu säger alla jag möter "äsch, hon är borta och han får ett milt straff, livet går vidare".
Jobbigt att möta såna människor! Varje saknad person har ett stort nätverk av människor som nu mår väldigt dåligt. Att kanske aldrig få visshet måste vara oerhört svårt att handskas med. Kim är en ung kvinna, hon borde ha ett långt och spännande liv framför sig. Jag känner med alla dem som är engagerade i hennes försvinnande.
Citera
2017-08-17, 10:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att Cats Falcks död var en olycka. Det var ju så otroligt klantigt bara det, att övningsköra nära en kajkant, utan dubbelkommando och med en dörr som satt fast... Bra kandidater för Darwin Awards båda två!

Om det var en olycka så var det ganska otroligt.

Båda hade körkort.
Varför satt Cats i förarsätet på Lenas bil?
Lenas smycke på kajkanten som var nedtrampad.
Enl. uppgift fann man sötvatten i Cats lungor, dessutom var lungvägarna skadade (från slangar?)
Båda hade druckit vin och var smarta nog att inte köra omkring i det området.

Oavsett det hör inte hemma i denna tråden, men det går som sagt att göra liknelser till detta fallet, även om de båda fallen till 100% inte har med varandra att göra.
Citera
2017-08-17, 10:32
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Svårt att jämföra.
Madsen är en person som tänker utanför boxen. Det mesta handlar om att vara kreativ, hela tiden hitta lösningar på oväntade problem som uppstår och att tänka flexibelt. Hela hans liv handlar om att skapa problem och lösa problem.
Rausings liv är motsatsen. Han har levt i en skyddad miljö där han knappast har lärts sig att lösa någon typ av problem själv.

Tycker faktiskt inte alls att han är en sån som tänker utanför boxen. Allt han har gjort är kopia på en u-båt och en kopia på en raket. Så jävla märkvärdig är han inte. Då är herrarna i Myth Busters bra mycker mer imponerande.
Citera
2017-08-17, 10:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Examineringen innefattar det självständiga arbetet, det visar hur man prioriterar och planerar samt hurr man presenterar sin kunskap. Plus att det ingår att dels opponera på annans arbete och själv få bemöta kritik på sitt arbete. En nog så viktig erfaranhet för mer kvalificerade upppgifter (alla momenten förutsäätter att kunskapen på någott sättt skka relatera till andra även om det till störstaa delen är timmar i bibliotek och eller något lab).

Och den här jeppen kör en mörk undervattensfarkost i ytläge i mörker utan lantternor i vatten som är rätt väl trafikerat... Att inte gå klart en utbildning behöver inte vara konstigt, man kan ha valt fel inriktning, och det är nog svårt att veta exakt vad en framtida uppdragsgivare effterfrågar (i typfallet), men i detta fallet är det något som plusssar på konstigheten.

Nu var det inte främst examensarbetet jag tänkte på, då. Men på alla universitetsutbildningar brukar det ingå böcker man måste plöja igenom som inte ger något, ofta är det lärarens egenförfattade bok man måste köpa och läsa för att han ska tjäna pengar på den... Dessutom skulle det inte förvåna mig, om det fanns genus- och mångfaldskurser som obligatoriska inslag till och med på KTH nuförtiden... (Fast Danmark är kanske inte lika anfäktat?)

Om Madsen kör en svart ubåt i mörker utan lanternor, så beror det inte på bristande kunskap utan på att han inte vill bli sedd...
Citera
2017-08-17, 10:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Var har du hittat uppgifter om att han inte kunde finansiera ubåten? Det var ju hans brors företag som var huvudfinansiär, båten var inte finnsierad av lånade pengar utan av redan insamlade pengar. Varför skulle han förstöra sin brors investering så där?

Och ubåten var ju tydligen en integral del av hans raketplaner.

Det enda man kan fundera på som skulle kunna hänga ihop är avblåsningen av Bornholm-aktiviteten som torde hängt ihop med de inbokade testuppskjutningarna av raketen.

Han valde ju att låta sitt gamla sällskap få skjuta upp sin raket före (de hade skickat in ansökan före), kan det vara så tokigt att han inte vill erkänna att raketen han byggt är för dålig och därför sänker ubåten under föregivelse att den hade tekniska problem bara för att ha en 'giltig' ursäkt till att inte skjuta upp raketen och därmed behöva visa upp sitt misslyckande?

Det har stått i tråden att han hade KF efter sig, men jag vet inte om det är sant. Dock hade han ytterst begränsad ekonomi, han var ju tvungen att bygga sina farkoster av skrotdelar som egentligen hörde till andra maskiner o.s.v..

Ditt sista stycke är fullt rimligt, det också! Jag kan tänka mig att en sådan man har väldigt, väldigt svårt att visa upp ett misslyckande, och att han är desperat att komma ur situationen.
Citera
2017-08-17, 10:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Japp, det finns flera fall där bilar har bränts upp för att förstöra DNA- och andra spår utan att för den sakens skull bränna upp någon person i. Minns inte på rak arm några specifika namn men finns exempel på där man i den 'undre världen' mördat folk, grävt ned dem och sen bränt bilen man färdades i dit

OK, det visste jag inte. Jag tycker jämt man hör att likhundar har nosat i bilar och hittat spår.
Citera
2017-08-17, 10:57
Avslutad
Vad tror ni om min teori att han stängde luckan och dök med ubåten medan hon fortfarande var på däck ??
Ett ganska säkert sätt att ta död på henne då hon knappast orkar simma iland.
Citera
2017-08-17, 11:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror PM insåg att journalisten KW inte hade goda tankar om PM, hon var där för att sänka honom som person genom att skapa negativa rubriker i media. Hon ställde antagligen väldigt obekväma frågor senare på kvällen och han insåg att det skulle bli negativa rubriker i media om honom. Han var tvungen att agera snabbt!

Sagt och gjort så insåg PM att KW var ett stort hot mot PMs framtid som raketforskare och han var tvungen att göra något. Personligen tror jag han stängde luckan och dök ner medan hon fortfarande var på däck, då behövde han inte se på när hon gick under. Kanske slog han till henne innan han gick under ytan med ubåten och då kunde hon bara flyta en liten stund. KW dog troligen genom att PM slog till henne och sedan dök med ubåten, jag tror inte han ens dumpade henne någonstans, det fick naturen ta hand om.

KW dog mest troligast genom drunkning på havet och av ren utmattning, han kan även ha slagit till henne med något så hon aldrig återfick medvetandet.

Hennes personliga saker var antagligen kvar på ubåten och det var därför han var tvungen att sänka den för han kunde inte förklara varför dom var kvar, han hade ju tänkt säga att KW gick av som planerat vid 22.30.

PM är troligtvis en person som inte har känslor för andra av det man läst, han saknar helt enkelt empati och brydde sig inte om att KW drunknade. Han visste heller inte hur hon dog eftersom han hade dykt ner med ubåten, dock måste han naturligtvis ha insett att hon inte skulle klara sig själv på havet.

Han kunde bara ha dumpat sakerna i havet, eller gått i land någonstans och grävt ner dem. Behövde inte sänka sitt livsverk för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in