2017-08-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
NEJ, NEJ, NEJ. Radiovågor bryter inte i luft! Speciellt inte de våglängder som mobilerna använder.

Har varit ombord (inuti) på en svensk ubåt i ytläge med inpasseringslucka stängd, det plingade in meddelanden nära land.
En stapel var mottagningen på mobilen.
Att gsm/3G/4G-signalerna inte kan ta sig fram alls stämmer inte med verkligheten.
Kan Kims mobil haft täckning i tornet i hennes ficka? JA.
Senast redigerad av .CYG. 2017-08-20 kl. 18:32.
Citera
2017-08-20, 17:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Varför skulle de ge sig ut så sent kan man väl också undra...
var det något secret mission som skulle genomföras under kvällen i mörkret när inte så många andra är till sjöss...
Hon skulle intervjua honom - polisen som läst deras e-postkonversation bekräftar att de hade en rent strikt relation. En tvåtimmars-tur med ubåten mellan 19-21 på kvällen är väl inte jättesent - det kanske var en tid då PM ändå hade tänkt att åka ut? Han skulle ju ut på en längre tur följande dag - han kanske ändå hade tänkt göra ubåten klar?

Exempel-mail från Madsen:
Citat:
Ursprungligen postat av Madsen
Hej Kim

Selvfølgelig ordner vi dette!
Du er hjerteligt velkommen til å følge mig med på en tur med Nautilus på torsdag kl. 19 når jeg går ud og tester ubåden for en længere tur på fredag. Jeg kan sætte dig tilbage på broen kl. 21.
Passer dette for dig?

Med venlig hilsen
Madsen
Citera
2017-08-20, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Förstår inte vad du svamlar om. Det gällde sekretess vid häktningsframställan.

Nej det förstår du inte. Åklagaren begärde lykta dörrar vilket dom i regel gör speciellt i ett tidigt skeende. Den danska domaren gick på åklagarens linje. PM advokat begärde öppna dörrar för att hennes klient PM "mycket gärna" ville ge sin förklaring själv inför allmänhetens ögon och öron. Han skall inte sitta och hålla monolog i detta stadiet inför allmänheten.

Åklagarens motivation till detta var att uppgifterna i PMs förhör kunde vara kränkande för de anhöriga till den döde och detta med kränkande får er att se strypsex och annat stort som enda möjlighet. Fel lykta dörrar är jättevanligt även i danmark utan att det för den delen måste vara breaking news big time.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kanske med "särskilt försvårande omständigheter".

Vållande till annans död under särskilt försvårande omständigheter är danmarks begrepp till sveriges grovt vållande och då kan inte du komma med det idiotiska förslaget att PM erkänt stypsex och sen slängt ut KW till havs och tro att rubriceringen grovt vållande består tillika som den lägre misstankegraden blir alternativet under häktesförhandlingen. Är du dum på riktigt??!
Senast redigerad av proximac 2017-08-20 kl. 18:04.
Citera
2017-08-20, 18:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Danska polisen i ett uttalande.

Okej! Det har jag missat. Du har inte en länk?
Citera
2017-08-20, 18:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag har en möjlig till, att hon fick tokpsykbryt när de dök, och var fullständigt okontaktbar, t.ex., det får nog betraktas som kränkande, om PM berättat något sådant.
(Har skrivit ett antal inlägg om den varianten tidigare, men få har trott på det/ inte vidare kommenterat)
Det är inte otänkbart att hon blivit nojig/rädd när de dök - det är en jätteliten, mörk och otäck ubåt och det knakar säkert på ett läskigt sätt i skrovet när de dyker. Dock känns det inte jättetroligt att hon skulle fullständigt bryta ihop av en sådan anledning - hon har ändå varit ute och rapporterat från krigshärdar och borde ha viss självkontroll.

Men hur passar resten av händelseförloppet ihop med ett psykbryt? Har Madsen slagit ihjäl henne för att kunna koncentrera sig på att styra ubåten? Har hon hoppat på Madsen i sitt psyk-anfall och han har puttat bort henne i självförsvar och hon avlidit? Om han försvarat sig, varför då sänka ubåten så att självförsvar inte längre kan bevisas?

Dessutom, att någon får cellskräck i en ubåt, är det verkligen så kränkande mot offrets familj att han inte får tala med pressen?

Utveckla gärna hur du ser att ett psykbryt skulle passa ihop med allt annat vi vet.
Citera
2017-08-20, 18:16
Medlem
Citat:
Nu var det inte hur PM hanterar sina ventiler, utan hur jag skulle vilja ha det på min ubåt, om jag haft någon. Då hade jag föredragit en vridspjällventil.
Jag kommer att tänka på barlasttankarna. Fria vätskevolymer är bland det farligaste som finns för en båts stabilitet, och det måste ju även gälla en ubåt i högsta grad. Det borde vara väldigt tätt mellan skvalpskotten i barlasttankarna, och långsamma passager mellan dem för annars hade väl ubåten dansat jitterbugg.
Tror inte man behöver särskilt många bafflar - men jämnt fördelade. Varje skvalp kummer ju att skapa en kraft i sin del av ubåten men skvalp på vardera sidan om tygdpunktscentrum kommer ändå inte att hjälpa varandra. Däremot vill man ju ha små öppningar så att man bromsar hur fort vattnet kan förflytta sig mellan respektive zon, så framåtgung inte förstärks genom att ytterligare vatten snabbt rinner över till främsta zonen.
Citera
2017-08-20, 18:18
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Har varit ombord (inuti) på en svensk ubåt i ytläge med inpasseringslucka stängd, det plingade in meddelanden nära land.
En stapel var mottagningen på mobilen.
Att gsm/3G/4G-signalerna inte kan ta sig fram alls stämmer inte med verkligheten.
Kan Kims mobil ha täckning i tornet i hennes ficka? JA.

Frågan är vilken klass den ubåten var. Kan du ange det så kanske det går att förklara varför naturlagarna inte gällde på den.
OSA
Citera
2017-08-20, 18:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Två gånger hitintills har Danmark bett sverige att söka på den svenska sidan och det berodde på hur strömmarna har ändrat riktning första dagarna så drog dom ner mot mön och Tyskland sedan har dom ändrat riktning och går mot Sverige och vidare ut i Östersjön.

Ja, en del flashbackare verkar tycka att Danmark borde ha bett Sverige söka längs skånekusten redan dagen efter, trots ström mot Tyskland. Kim kan ju faktiskt ha simmat hela vägen till Skåne, motströms och kommit fram dagen efter, sittandes på en skånsk kobbe frysande.
Citera
2017-08-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ja, kanske till och med WW1 för de var väldigt rätt på det redan då. Det som verkar saknas på UC3 är några styrenheter med tillhörande givare sen är det nog en alldeles utmärkt hobbyubåt.
Var lite därför som jag för ett antal dagar sedan undrade lite över kunskapsfördelningen i PM:s team. Känns inte som man hade folk som jobbat med styrsystem, regleralgoritmer eller liknande. Eller också hade han någon åsikt att han inte ville lita på annat än egna händer/ögon.

I grundläggande reglerteknik brukar eleverna få labba med vattentankar och pumpar och inse problemen när det är fördröjning mellan reglerkommando och respons. Vattenpumparna börjar pumpa fortare och fortare men nivån i vattentanken sjunker - sedan kommer paniken när det vippar över och det börjar stiga i vattentanken även om pumparna stängs av. Så det är hopplöst för en människa att försöka matcha en vanlig PID-reglering.

Är ju lurigt med tankarna - går båten djupare blir trycket högre och tryckluften pressas ihop och man får mer vatten i tankarna. Går båten upp mot ytan så expanderar luften och pressar ut ytterligare vatten. Samt då att det inte gör ont om ubåten själv har kapacitet att bry sig om trim.
Citera
2017-08-20, 18:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nej det förstår du inte. Åklagaren begärde lykta dörrar vilket dom i regel gör speciellt i ett tidigt skeende. Den danska domaren gick på åklagarens linje. PM advokat begärde öppna dörrar för att hennes klient PM "mycket gärna" ville ge sin förklaring själv inför allmänhetens ögon och öron. Han skall inte sitta och hålla monolog i detta stadiet inför allmänheten.

Åklagarens motivation till detta var att uppgifterna i PMs förhör kunde vara kränkande för de anhöriga till den döde och detta med kränkande får er att se strypsex och annat stort som enda möjlighet. Fel lykta dörrar är jättevanligt även i danmark utan att det för den delen måste vara breaking news big time.

Vållande till annans död under särskilt försvårande omständigheter är danmarks begrepp till sveriges grovt vållande och då kan inte du komma med det idiotiska förslaget att PM erkänt stypsex och sen slängt ut KW till havs och tro att rubriceringen grovt vållande består tillika som den lägre misstankegraden blir alternativet under häktesförhandlingen. Är du dum på riktigt??!
Jag vet att jag inte är dum, däremot inte så himla insatt (eller inte alls faktiskt, är det tillåtet?) i den juridiska biten. Jag är dock väldigt negativt inställd till PM på grund av att han ljugit, och på det sättet orsakat KWs anhöriga ännu mer lidande.
De hoppades ju naturligtvis att det var sant att han släppt av henne på torsdagskvällen.

Han har också ljugit om sänkningen av ubåten. Han har alltså gjort bort sig, och av en sådan person kan jag vänta mig det värsta scenariot.
Varför ljuga annars? Att han var rädd om sitt rykte håller inte om han är en normalt funtad människa.

Det är ju GROVT vållande och jag är väldigt undrande vad som skett.
Citera
2017-08-20, 18:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, en del flashbackare verkar tycka att Danmark borde ha bett Sverige söka längs skånekusten redan dagen efter, trots ström mot Tyskland. Kim kan ju faktiskt ha simmat hela vägen till Skåne, motströms och kommit fram dagen efter, sittandes på en skånsk kobbe frysande.

För det första är det ingen som exakt kan säga hur strömmarna går i Öresund, eftersom de är ett sammelsurium. Detta har en man som vet vad han talar om berättat om i Aftonbladet redan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/559RE/oceanografen-kroppen-kan-finnas-i-ostersjons-djuphal

För det andra är det ingen som vet ifall ubåten var i Sverige under alla de där timmarna de var borta.

Även om chansen var liten att K skulle finnas i Sverige, så var hon en svensk medborgare och hon kunde ha varit värd ett försök. Tror det skulle kännas bättre för de anhöriga också, att alla möjligheter undersökts, även de små möjligheterna. Nu får de ju tänka hela livet "tänk OM svenska polisen hade sökt där-och-där".
Citera
2017-08-20, 18:28
Medlem
Citat:
Frågan är vilken klass den ubåten var. Kan du ange det så kanske det går att förklara varför naturlagarna inte gällde på den.
OSA

Vilken klass har Madsens ubåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in