2017-08-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jag håller naturligtvis med dig i sak, och speciellt i detta fallet, men menar att där är ingen spikrak linje mellan inget lyse/lanterna och annan brottslighet. Det har framkommit här att UC3 inte har några lanternor installerade. Sökningarna efter en kropp är nu koncentrerade till söder om Öresundsbron efter som de rådande strömmarna har varit sydgående.
Finns inga lanternor så har Peter inte ens tänkt tanken på att segla i mörker. Han är vet vad som gäller. Så är han ute och seglar i ytläge utan lanternor så är det något som verkligen stinker.
Citera
2017-08-17, 15:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är tacksamt att dumförklara polis, åklagare mm eftersom det ju indirekt antyder att man själv är smartare.

Jo självfallet har polisen gjort fet muddring av registerutdrag från alla ställen de kommer åt, samtidigt som de t ex flaggat pass, körkort, betalkort, ... Och polisen gör givetvis detta utan att informera reportrar.
...och hade hennes kort använts så hade vi troligen hört om det för då måste hela insatsen påverkas
Citera
2017-08-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror hon kan ha sagt något liknande som tex: Den här ubåten kan väl knappast dyka.
Nu blir jag nyfiken - finns en hel bunt video där ubåten dykt. Exakt varför skulle en journalist komma på tanken att säga en sådan totalt vanvettig sak?

Skulle hon ställa en rimlig fråga vore det ju "Finns det några praktiska tillämpningar för ubåten i undervattensläge?"
Citera
2017-08-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det jag menade är att både grundet och fortet är för nära land vilket gör att man syns ganska bra där beroende på väder. Lite för bra för att det ska kännas ok att slänga en kropp i vattnet tycker jag. Det går förvisso att söka skydd om man håller sig öster om grundet eller fortet, kanske i skydd bakom ett av vindkraftverken. Men då syns du av all trafik i farleden (Drogden) istället.
Men kan en svart ubåt i ytläge verkligen ses från land mitt i natten? Räcker det inte med att han måste hinna tillräkligt långt därifrån innan det ljusnar?
Citera
2017-08-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
...och hade hennes kort använts så hade vi troligen hört om det för då måste hela insatsen påverkas
Och det har inte hänt att hennes kort använts, då hade de avblåst sökinsatsen för att spåra kortet. Nu letar de efter en kropp. Så Madsen har inte sagt något alls om att han vet vad som hänt henne. OM han sagt något om vetskap vad som hänt, så hade polisen gått ut med att "vi har fått en plausibel förklaring av händelseförloppet och kommer nu styra om riktningen på våra undersökningar", eller nåt sånt.
Citera
2017-08-17, 15:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är möjligt. Men eftersom polisen har satt rubriken "uagtsamhet" så kan han inte ha gjort det med flit. Det KAN kanske vara så att han var så otroligt tankspridd, att han glömde bort att hon var i tornet när han dök? Och när han kom på det var det för sent?

Men den oaktsamhet de sätter där utgår väl från ett slags principalansvar, det är inte normal klumpighet utan en särskild plikt han har i och med att han öht tar någon ombord på ubåten?
Citera
2017-08-17, 15:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, jag jämförde bara att synlighet är viktigt. Framförallt nattetid. Krockar man med ett fartyg så kan det få katastrofala konsekvenser. Det finns ju en anledning att det är lag på belysning på alla fordon i mörker. Och när ett fartyg har nedsläckt beslysning så kan man ju undra varför. Eller hur? Ett fartyg var ju faktiskt på väg att krocka med Nautilus mitt i natten. Just pga nedsläckta lanternor (om det nu ens fanns några). Och seglar man med nedsläckta lanternor i ett farvatten som är så oerhört trafikerat som Öresund nu är, då har man inte rent mjöl i påsen, med tanke på riskerna.

Ubåten har inga lanternor.
Citera
2017-08-17, 15:31
Medlem
Citat:
Nej, jag jämförde bara att synlighet är viktigt. Framförallt nattetid. Krockar man med ett fartyg så kan det få katastrofala konsekvenser. Det finns ju en anledning att det är lag på belysning på alla fordon i mörker. Och när ett fartyg har nedsläckt beslysning så kan man ju undra varför. Eller hur? Ett fartyg var ju faktiskt på väg att krocka med Nautilus mitt i natten. Just pga nedsläckta lanternor (om det nu ens fanns några). Och seglar man med nedsläckta lanternor i ett farvatten som är så oerhört trafikerat som Öresund nu är, då har man inte rent mjöl i påsen, med tanke på riskerna.
Jag har svårt att tro att mer än 50% av studenter har lyse på sin cykel trots att det på det personliga planet kan få rätt katastrofala konsekvenser att krocka. Så är det då så att mer än 50% av studenter inte har rent möl i påsen när de är ute och cyklar? Eller bara att det skiter i det? PM är ju en person som nog tar en del genvägar. Han dyker i ubåt som inte kan se andra fartyg runt omkring vilket innebär att även om han på slutet hör ljudet av annalkande båt kan han inte veta vilken riktning han behöver försöka sprinta för att undvika krock.

Är ju tämligen välkänt att olika människor bryr sig olika mycket om saker och ting - även om det rör den egna säkerheten. Annars skulle inte folk köra utan säkerhetsbälte eller köra onyktra eller klättra upp på tak och skråla.
Citera
2017-08-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ubåten har inga lanternor.
Har de inte nåt som lyser i ytläge? Eller som BORDE lysa.
Citera
2017-08-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, som jag ser det (med genusvetenskapen), så förstår väldigt få svenskar (kanske nordbor) vad det egentligen är. Feminism/Queer etc är bara en liten del av detta vetenskapsområde, mänsklig kommunikation, klasstillhörighet (social gender) är ex större/mycket mer vanligt utomlands inom genusvetenskapen. Man analyserar sitt intervjuobjekt utifrån beteendevetenskap (genusteorier). Metoder som (kan) användas går ut på att man jobbar typ "undercover", tar ett jobb hos/med//blir "kompis" hos/med intervjuobjektet, och man "spelar med". Deltagande analys, fast intervjuobjektet vet inte om att hen är "under analys". Detta arbetssätt är förbjudet i Sverige (anses oetiskt), men är i mitt tycke det bästa för att "se/nå sanningen".

Lady Dahmer vet jag inte vem/vad det är utom det jag hann snabbt googla nu. Någon typ arg feminist med blogg etc.
KW verkar ha varit bra mycket mer seriös, men troligen en slags Lady Dahmer fast inom klasstillhörighet, utrikespolitik och dess strategier. Intervjuobjekten brukar nämligen bli rätt arga på den mindre smickrande bild av dem som ofta brukar framkomma i den studie man har gjort om dem.

Kanske artikeln om Havana liknar den som KW arbetade på om PM.

Kroppsspråket dem emellan på de sista bilderna är i mitt tycke inte bra, PM tittar oftast bort, ut mot havet någonstans. KW verkar inte ha rört sig ur fläcken mellan första och sista fotot/filmen. Det är i mitt tycke en distans mellan dem, så stor den kan vara i en topplucka på en u-båt.

Men allt är ju som sagt spekulationer tills vi eventuellt får veta mer.

Synd på KW, hon verkar ha varit en mycket bra journalist i mitt tycke
Intressant det du sa där med undercover-intervju, täntke faktiskt inte på det... Ja, nej, jag håller med dig, hehe, jag skrev först ännu ett "potentiellt upplägg" men jag tog bort det, skulle bara bli kaka på kaka på kaka i diskussionstråden här och det finns det ju redan en del av...
Citera
2017-08-17, 15:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Har de inte nåt som lyser i ytläge? Eller som BORDE lysa.

Den har inte det pga kostnadsskäl. Den borde nog ha det men den har inte det. Avhandlat i tråden tidigare.
Citera
2017-08-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kan ingen med en drone åka över vattnet och leta. Ön Middelgrund ligger runt 3 km från land. Många drone har en räckvidd på 7 km enkel resa. Men så finns risken att förlora dronen också vilket många säkert inte vill ta. Om jag haft en Drone som DJI F550 eller Phantom 3/4/5 så hade jag tänkt över saken att leta med drone.
Skulle nog kunna tänka mig att något större, och bemannade, flygetyg redan hunnit avverka en bunt kvadratkilometer, med mänskliga ögon konstant svepande havsytan. Man har alltså tillgång till helikoptrar, förutom de ytfartyg man använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in