Citat:
Ursprungligen postat av
beaver_se
Jodå inga kortslutningar utan det handla om alla skador statisk el kan göra, nog om det men det behöver vi inte tjata om här, men det finns beskrivet på IDG.se
Det är nog du som missförstått bilderna och trott att det handlat om ett PCB när det egentligen varit frågan om skador "on die". För precis som cellplast skriver så orsakar inte statiska urladdningar (nåja, normala sådana, statiska urladdningar i sig kan givetvis vara godtyckligt stora, t.ex. s.k åska) med blotta ögat synbara skador på ledningsbanor (som är koppar, täckt av lödmask) eller på lödställen (pads). Oavsett var (chip, PCB) så behövs mikroskopi och elektronmikroskopi för att se. Dessutom hör det till saken att tenn på ett kretskort vanligen har väldigt många mikroskopiska defekter naturligt, så jag tror inte man kan se någon större skillnad på en förtennad pad som utsatts för ESD eller inte.
Det cellplast skrivit om SD-kort, gyroskop och PCBs har hittills varit helt korrekt. Jag hade valt andra ord för att beskriva samma sak, men det är bara jag.