2017-08-03, 16:49
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att vara skeptisk, är det nåt fult? Nåt som är fel att vara?

Man ska tänka självständigt säger du? Ok, låter ju fint. Men hur ska man veta om man tänker rätt då?
Om jag tänker självständigt på t ex ämnen som berör mitt jobb, så är det rätt stor chans att jag tänker rätt, vilket då även kan verifieras via välkända kontrollerbara fakta etc.

Men om en yngling utan samma erfarenheter och kunnande på detta som jag har, tänker självständigt, så kanske han kommer fram till nåt helt annat men som han ändå upplever som en sanning. Men vid kontroll med kända fakta så är det faktiskt fel. Hur ska vi hantera detta?

Menar du att alla som tänker självständigt, alltid har rätt? Och att en upplevelse man har, alltid är sann och att man aldrig kan ha misstagit sig i det man upplever?

Är du helt omedveten om att våra sinnen, som förvisso är mycket perceptiva på många sätt, trots det kan vara mycket lätta att manipulera så vi upplever nåt som bevisligen är helt felaktigt, oavsett hur stark och verklig upplevelsen än är.

Bara en sådan sak man kan kolla och förundras över själv, är om man går in på sidor som behandlar optiska illusioner. Där får man verkligen svart på vitt att vi inte alltid kan lita på vår syn och att det vi ser alltid är verkligt.
Skeptiker har en mall att gå efter, de uttrycker sig på ett likartat sätt och har ett enda syfte nämligen attt sprida sitt budskap. Jag ställer inte upp på det.
Citera
2017-08-03, 16:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Skeptiker har en mall att gå efter, de uttrycker sig på ett likartat sätt och har ett enda syfte nämligen attt sprida sitt budskap. Jag ställer inte upp på det.
Att fråga efter belägg är inte ett budskap.
"Jag vet att andar finns i andra dimensioner", det är ett budskap.
Citera
2017-08-03, 16:55
Medlem
Citat:

Ok, du kan alltså inte svara seriöst på mina seriösa frågor utan väljer att ducka och istället flamsa med diffust svammel? Du framstår som mycket oseriös.....
Citera
2017-08-03, 17:05
Medlem
Citat:
Jag hör inga röster därför att jag är fullt frisk. Hur ska man kunna mäta utomkroppslig aktivitet?

Fast om man registrerar ("känner av") utomkroppslig aktivitet, så aktiveras ju minst ett sinnescentra i hjärnan, vilket går att bevisa med vetenskapliga verktyg.
Citera
2017-08-03, 17:06
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

"Mallen" kallas bildning med andra ord, något du tydligen saknar och därför föraktar!?
Citera
2017-08-03, 17:15
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, du kan alltså inte svara seriöst på mina seriösa frågor utan väljer att ducka och istället flamsa med diffust svammel? Du framstår som mycket oseriös.....
Det här är ett utmärkt exempel på hur en skeptiker uttrycker sig.
Citera
2017-08-03, 17:16
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
"Mallen" kallas bildning med andra ord, något du tydligen saknar och därför föraktar!?
Det är inte bildning man tänker på i ditt fall.
Citera
2017-08-03, 17:20
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att fråga efter belägg är inte ett budskap.
"Jag vet att andar finns i andra dimensioner", det är ett budskap.
Jag skrev att ni skriver här för att sprida ert budskap.
Citera
2017-08-03, 17:21
Medlem
Citat:
Det är inte bildning man tänker på i ditt fall.

Jag har åtminstone hyfsat mycket studieskulder, något du uppenbarligen totalt saknar!

Nu vet vi åtminstone var skon klämmer, lilla du!
Citera
2017-08-03, 17:22
Medlem
Citat:

Är det fel att varna för uppenbara charlataner och lurendrejare?
Citera
2017-08-03, 17:23
Medlem
Citat:
Det här är ett utmärkt exempel på hur en skeptiker uttrycker sig.

Är det nåt fel i att ifrågasätta varför du inte svarar seriöst på seriöst ställa frågor utan väljer att börja tramsa, och som nu, fortsätter att tramsa?

Du kan alltså inte ge seriösa svar på de seriösa frågor jag ställde, sannolikt för att du vet att du då kommer att måla in dig i ett hörn, och istället väljer du att tramsa för att ändå synas...
Citera
2017-08-03, 17:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilket budskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in