Citat:
Ursprungligen postat av
enfindam
Jag tillhör inte en grupp människor där man förväntas vara skeptisk. Återigen, man ska tänka självständigt.
Att vara skeptisk, är det nåt fult? Nåt som är fel att vara?
Man ska tänka självständigt säger du? Ok, låter ju fint. Men hur ska man veta om man tänker rätt då?
Om jag tänker självständigt på t ex ämnen som berör mitt jobb, så är det rätt stor chans att jag tänker rätt, vilket då även kan verifieras via välkända kontrollerbara fakta etc.
Men om en yngling utan samma erfarenheter och kunnande på detta som jag har, tänker självständigt, så kanske han kommer fram till nåt helt annat men som han ändå upplever som en sanning. Men vid kontroll med kända fakta så är det faktiskt fel. Hur ska vi hantera detta?
Menar du att alla som tänker självständigt, alltid har rätt? Och att en upplevelse man har, alltid är sann och att man aldrig kan ha misstagit sig i det man upplever?
Är du helt omedveten om att våra sinnen, som förvisso är mycket perceptiva på många sätt, trots det kan vara mycket lätta att manipulera så vi upplever nåt som bevisligen är helt felaktigt, oavsett hur stark och verklig upplevelsen än är.
Bara en sådan sak man kan kolla och förundras över själv, är om man går in på sidor som behandlar optiska illusioner. Där får man verkligen svart på vitt att vi inte alltid kan lita på vår syn och att det vi ser alltid är verkligt.