2015-10-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Vi saknar den tekniken eftersom den teknik som vi använder är anpassad för vår värld.
Vad för teknik syftar du på, specifikt? Mig veterligen finns det ingen regel som säger att den teknik vi har att tillgå endast kan användas för att mäta sådant som existerar "i vår värld". Ett fenomen som manifesterar sig i vår värld skulle man naturligtvis kunna observera och undersöka oavsett varifrån det kommer. Dessutom så är ett fenomen som manifesterar sig i vår värld, per definition en del av vår värld, om än tillfälligt.

Men om det nu är så som du säger, att vi inte kan mäta någonting som kommer från en annan värld, vad finns det då för anledning att överhuvudtaget tro att en annan dimension existerar, när vi enligt dig inte kan registrera dess existens?
Citera
2015-10-17, 14:56
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men vissa har fått denna gåva att känna andar som medium i Det okända och andra inte,
så de som inte känner är avundsjuka och tror inte.
Å du vet ju hur avundsjuka personer är, de kontrar och ifrågasätter, bry dig inte om de.
Ja, jag börjar tro att det är någon form av avundsjuka även om jag inte förstår varför.
Citera
2015-10-17, 15:07
Medlem
Citat:
Men vissa har fått denna gåva att känna andar som medium i Det okända och andra inte,
så de som inte känner är avundsjuka och tror inte.
Å du vet ju hur avundsjuka personer är, de kontrar och ifrågasätter, bry dig inte om de.

Belägg för att det finns folk som besitter förmågan att "känna av" och tala med andar, tack.

Du kanske inte är medveten om att samtliga, ja samtliga, "medium" som gått med på att utföra mycket enkla tester som skulle kunna bevisa deras förmåga, blivit avslöjade som fake?
Är det inte lite märkligt att denna enorma ovilja att bevisa sin förmåga, existerar bland alla som påstår sig besitta någon övernaturlig förmåga? Spelar ingen roll om det gäller medium, faith-healing, telekenesis, astrologi eller annat new-age-flum. Alla som testats är bluffmakare.
Citera
2015-10-17, 15:13
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Vad för teknik syftar du på, specifikt? Mig veterligen finns det ingen regel som säger att den teknik vi har att tillgå endast kan användas för att mäta sådant som existerar "i vår värld". Ett fenomen som manifesterar sig i vår värld skulle man naturligtvis kunna observera och undersöka oavsett varifrån det kommer. Dessutom så är ett fenomen som manifesterar sig i vår värld, per definition en del av vår värld, om än tillfälligt.

Men om det nu är så som du säger, att vi inte kan mäta någonting som kommer från en annan värld, vad finns det då för anledning att överhuvudtaget tro att en annan dimension existerar, när vi enligt dig inte kan registrera dess existens?
Vi lever i en dimension, andra i en annan. Hur kan du påstå att andliga fenomen som tillfälligt besöker oss tillhör vår värld? Naturligtvis gör dom inte det. Många här på jorden vill gärna tro att allting går att mäta och väga och placeras in i ett fack men det gör det faktiskt inte. Det kanske förvånar många men det finns faktiskt en ännu större värld därute och de kanske har hunnit mycket längre i sin utveckling.
Senast redigerad av enfindam 2015-10-17 kl. 15:17.
Citera
2015-10-17, 15:20
Medlem
Citat:
Det kanske förvånar många men det finns faktiskt en ännu större värld därute och de kanske har hunnit mycket längre i sin utveckling.

Ehh va?
Citera
2015-10-17, 15:34
Medlem
Citat:

Du kanske inte är medveten om att samtliga, ja samtliga, "medium" som gått med på att utföra mycket enkla tester som skulle kunna bevisa deras förmåga, blivit avslöjade som fake?
Är det inte lite märkligt att denna enorma ovilja att bevisa sin förmåga, existerar bland alla som påstår sig besitta någon övernaturlig förmåga? Spelar ingen roll om det gäller medium, faith-healing, telekenesis, astrologi eller annat new-age-flum. Alla som testats är bluffmakare.

Belägg för det. Bevisa vill jag ha.
Citera
2015-10-17, 15:48
Medlem
Citat:
Vi lever i en dimension, andra i en annan. Hur kan du påstå att andliga fenomen som tillfälligt besöker oss tillhör vår värld? Naturligtvis gör dom inte det.
Jag menar naturligtvis att om ett sådant fenomen eventuellt skulle manifestera sig i vår värld, så existerar det (om än tillfälligt) i vår värld vilket innebär att vi skulle kunna observera fenomenet och därmed konstatera att det existerar. Om det varken manifesterar sig i eller är en del av vår värld, så förstår jag inte hur man kan hävda att det överhuvudtaget existerar. Det är ju bara ett påstående taget ur luften i såna fall.

Citat:
Många här på jorden vill gärna tro att allting går att mäta och väga och placeras in i ett fack men det gör det faktiskt inte.
Många här på Jorden verkar också ha olika typer av ogrundade föreställningar om diverse fenomen vars existens det inte finns ett enda belägg för.

Citat:
Det kanske förvånar många men det finns faktiskt en ännu större värld därute och de kanske har hunnit mycket längre i sin utveckling.
Denna mening kunde jag inte tyda. Vilka är "de"?
Citera
2015-10-17, 15:53
Medlem
Citat:
Belägg för det. Bevisa vill jag ha.

Jag kan naturligtvis inte länka till samtliga vetenskapliga tester som någonsin gjorts. Använd dig av Google och Youtube. Det går att hitta omfattande vetenskapliga undersökningar på i stort sett alla välkända övernaturliga förmågor folk påstår sig besitta.

Du kan ju försöka hitta en undersökning eller video på när det bevisas att någon besitter en övernaturlig förmåga också. Du kommer misslyckas. Det borde vara en tillräckligt stark indikation på att det bara är rent trams.
Citera
2015-10-17, 16:10
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Jag menar naturligtvis att om ett sådant fenomen eventuellt skulle manifestera sig i vår värld, så existerar det (om än tillfälligt) i vår värld vilket innebär att vi skulle kunna observera fenomenet och därmed konstatera att det existerar. Om det varken manifesterar sig i eller är en del av vår värld, så förstår jag inte hur man kan hävda att det överhuvudtaget existerar. Det är ju bara ett påstående taget ur luften i såna fall.

Många här på Jorden verkar också ha olika typer av ogrundade föreställningar om diverse fenomen vars existens det inte finns ett enda belägg för.

Denna mening kunde jag inte tyda. Vilka är "de"?
Om ett fenomen som tillhör en annan värld observeras i vår värld så tillhör ju det den andra världen.
Det är ju inte möjligt att bevisa dessa fenomen då lämplig mätteknik saknas.
När jag skriver "de" så menar jag fenomen som lever i en annan, högre dimension, änglar t. ex.
Senast redigerad av enfindam 2015-10-17 kl. 16:14.
Citera
2015-10-17, 16:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om ett fenomen som tillhör en annan värld observeras i vår värld så tillhör ju det den andra världen.
Det är ju inte möjligt att bevisa dessa fenomen då lämplig mätteknik saknas.
När jag skriver "de" så menar jag fenomen som lever i en annan, högre dimension, änglar t. ex.

Om de kan observeras i vår värld så kan de givetvis även dokumenteras med ljud- eller bildupptagning. Och då kan man även mäta dem, exempelvis ljudnivå, ljusgenomsläpp etc. Om de dessutom är någon form av "energier" (som tidigare påståtts) så bör det även gå att mäta dessa "energier" men som vanligt har väl paranormalt troende en helt annan definition av ordet "energi" än de mentalt stabila delarna av världen.
Citera
2015-10-17, 16:19
Medlem
Citat:
Det här är bara en lek med ord. Finns inte en chans att du missförstod min poäng. Men för all del, du får en till förklaring:
Om ett fenomen manifesterar sig i vår värld, så som tex ett spöke, så spelar det väl ändå ingen roll om spöket i fråga bara är på ett tillfälligt besök? Vi skulle ju ändå kunna observera spöket och konstatera att det existerar.
Citat:
Det är ju inte möjligt att bevisa dessa fenomen då lämplig mätteknik saknas?
Om det nu är så att ett visst fenomen varken kan mätas eller observeras och var existens inte på något sätt kan bevisas eller förklaras: Varför då sitta och påstå att ett sådant fenomen existerar? Det finns ju ingen som helst grund för ett sådant påstående i såna fall.

I vanliga fall när man hävdar att någonting finns, så har man ju åtminstone ett gott skäl till att göra det. Det gäller inte när vi talar om andra dimensioner eller?

Citat:
Du utökar bara din grundlösa spekulation om andra dimensioner, med andra ord.
Citera
2015-10-17, 16:34
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Det här är bara en lek med ord. Finns inte en chans att du missförstod min poäng. Men för all del, du får en till förklaring:
Om ett fenomen manifesterar sig i vår värld, så som tex ett spöke, så spelar det väl ändå ingen roll om spöket i fråga bara är på ett tillfälligt besök? Vi skulle ju ändå kunna observera spöket och konstatera att det existerar.

Om det nu är så att ett visst fenomen varken kan mätas eller observeras och var existens inte på något sätt kan bevisas eller förklaras: Varför då sitta och påstå att ett sådant fenomen existerar? Det finns ju ingen som helst grund för ett sådant påstående i såna fall.

I vanliga fall när man hävdar att någonting finns, så har man ju åtminstone ett gott skäl till att göra det. Det gäller inte när vi talar om andra dimensioner eller?

Du utökar bara din grundlösa spekulation om andra dimensioner, med andra ord.
Ja, det existerar, men i en annan dimension. Så länge det inte finns metoder att påvisa deras existens så får vi förlita oss på att det finns människor som kan uppfatta dessa fenomen. De är ett viktigt verktyg så vi måste ta dom på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in