Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Så du är bättre på att tolka bibeln än Daniel?
""under hans första regeringsår, uppmärksammade jag, Daniel, i skrifterna hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner enligt Herrens ord till profeten Jeremia: sjuttio år."(Daniel 9:2 Bibel2000)"
Läs gärna mitt inlägg innan du svarar. Nu skriver jag samma sak för tredje och sista gången.
Daniel hade studerat Jeremias profetia, i vilken vi har konstaterat att Jerusalem överhuvudtaget inte ens nämns. Eftersom Jerusalem inte ens nämns så kunde heller inte Daniel ha trott att de 70 åren syftade på Jerusalem. Jeremia förklarar tydligt att Juda och de kringliggande nationerna ska tjäna Babylons kung i 70 år. När 70 år hade fullbordats skulle Babylons kung avkrävas räkenskap.
De 70 åren börjar alltså med att Babylon erövrar och lägger under sig Juda och de kringliggande nationerna.
Jeremia 25:11
Citat:
Och hela detta land skall bli en förhärjad plats, något man häpnar över, och dessa nationer skall tvingas tjäna Babylons kung i sjuttio år.
De 70 åren slutar med att Babylons kung avkrävs räkenskap.
Jeremia 25:12
Citat:
’Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.
Efter att de 70 år som är bestämda över Babylon är slut ska Gud vända sin uppmärksamhet till Judarna.
Jeremia 29:10
Citat:
”Ty detta är vad Jehova har sagt: ’När sjuttio år har gått för Babylon skall jag vända min uppmärksamhet till er, och jag skall gentemot er befästa mitt goda ord genom att föra er tillbaka till denna plats.’
Vid varje tillfälle de 70 åren omnämns så syftar det på perioden för
Babylon. Dessa verser har alltså Daniel studerat under det första året av Darius styre, det vill säga efter att Babylon har fallit.
Babylons kung har redan avkrävts räkenskap. De 70 åren är slut.
Daniel 9:2
Citat:
under första året av hans regering urskilde jag, Daniel, i böckerna det antal år som enligt Jehovas ord, som hade kommit till profeten Jeremia, skulle fullbordas i fråga om Jerusalems öde tillstånd, nämligen sjuttio år.
Daniel hade konstaterat att det skulle vara en tidsperiod på 70 år, och att denna nu hade nått sitt slut i och med att Babylon hade fallit. Han förstod också den logiska konsekvensen av det, att perioden också var slut i fråga om Jerusalems öde tillstånd. Därför hoppades han nu ivrigt på att Jehova skulle fortsätta med att uppfylla resten av profetian:
"skall jag vända min uppmärksamhet till er".
Detta är anledningen till att han omedelbart, efter att han forskat och förstått att tidsperioden om 70 år har nått sitt slut, vänder sig i bön till Jehova och ödmjukt vädjar om hans förlåtelse. (Daniel 9:4-19) Daniel hade alltså förstått att eftersom de 70 åren var till ända så kunde nu äntligen Judarna få tillbaka sitt förhållande till Gud.
Daniel får också direkt bönesvar med mer än han räknat med. Inte bara bekräftar Gabriel i vers 25 att ord ska utgå
"om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem", utan kommer också med en ny profetia om när Messias ska komma.