2017-07-29, 10:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du är bättre på att tolka bibeln än Daniel?

""under hans första regeringsår, uppmärksammade jag, Daniel, i skrifterna hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner enligt Herrens ord till profeten Jeremia: sjuttio år."(Daniel 9:2 Bibel2000)"

Din egen bibeltolknings-metodologi är ju inte precis nånting att skryta med.
Citera
2017-07-29, 11:26
Medlem
Citat:
Så du är bättre på att tolka bibeln än Daniel?

""under hans första regeringsår, uppmärksammade jag, Daniel, i skrifterna hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner enligt Herrens ord till profeten Jeremia: sjuttio år."(Daniel 9:2 Bibel2000)"

Läs gärna mitt inlägg innan du svarar. Nu skriver jag samma sak för tredje och sista gången.

Daniel hade studerat Jeremias profetia, i vilken vi har konstaterat att Jerusalem överhuvudtaget inte ens nämns. Eftersom Jerusalem inte ens nämns så kunde heller inte Daniel ha trott att de 70 åren syftade på Jerusalem. Jeremia förklarar tydligt att Juda och de kringliggande nationerna ska tjäna Babylons kung i 70 år. När 70 år hade fullbordats skulle Babylons kung avkrävas räkenskap.

De 70 åren börjar alltså med att Babylon erövrar och lägger under sig Juda och de kringliggande nationerna.
Jeremia 25:11
Citat:
Och hela detta land skall bli en förhärjad plats, något man häpnar över, och dessa nationer skall tvingas tjäna Babylons kung i sjuttio år.

De 70 åren slutar med att Babylons kung avkrävs räkenskap.
Jeremia 25:12
Citat:
’Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.

Efter att de 70 år som är bestämda över Babylon är slut ska Gud vända sin uppmärksamhet till Judarna.
Jeremia 29:10
Citat:
”Ty detta är vad Jehova har sagt: ’När sjuttio år har gått för Babylon skall jag vända min uppmärksamhet till er, och jag skall gentemot er befästa mitt goda ord genom att föra er tillbaka till denna plats.’

Vid varje tillfälle de 70 åren omnämns så syftar det på perioden för Babylon. Dessa verser har alltså Daniel studerat under det första året av Darius styre, det vill säga efter att Babylon har fallit. Babylons kung har redan avkrävts räkenskap. De 70 åren är slut.
Daniel 9:2
Citat:
under första året av hans regering urskilde jag, Daniel, i böckerna det antal år som enligt Jehovas ord, som hade kommit till profeten Jeremia, skulle fullbordas i fråga om Jerusalems öde tillstånd, nämligen sjuttio år.

Daniel hade konstaterat att det skulle vara en tidsperiod på 70 år, och att denna nu hade nått sitt slut i och med att Babylon hade fallit. Han förstod också den logiska konsekvensen av det, att perioden också var slut i fråga om Jerusalems öde tillstånd. Därför hoppades han nu ivrigt på att Jehova skulle fortsätta med att uppfylla resten av profetian: "skall jag vända min uppmärksamhet till er".

Detta är anledningen till att han omedelbart, efter att han forskat och förstått att tidsperioden om 70 år har nått sitt slut, vänder sig i bön till Jehova och ödmjukt vädjar om hans förlåtelse. (Daniel 9:4-19) Daniel hade alltså förstått att eftersom de 70 åren var till ända så kunde nu äntligen Judarna få tillbaka sitt förhållande till Gud.

Daniel får också direkt bönesvar med mer än han räknat med. Inte bara bekräftar Gabriel i vers 25 att ord ska utgå "om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem", utan kommer också med en ny profetia om när Messias ska komma.
Citera
2017-07-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Daniel hade studerat Jeremias profetia, i vilken vi har konstaterat att Jerusalem överhuvudtaget inte ens nämns.

Vi har inte konstaterat det, även om ordet "Jerusalem" inte nämns, så är det uppenbart att staden Jerusalem och landet skulle ligga öde i 70 år:

8 Därför, detta är vad härarnas Jehova har sagt: ’”Eftersom ni inte lydde mina ord,
9 se, så sänder jag bud, och jag skall hämta alla släkter i norr”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, jag sänder bud till Nebukadrẹssar, Babylons kung, min tjänare, och jag skall föra dem mot detta land och mot dess invånare och mot alla dessa nationer runt omkring; och jag skall viga dem åt tillintetgörelse och göra dem till något man häpnar över och till något att vissla åt och till förhärjade platser till oöverskådlig tid.
10 Och jag skall bland dem tillintetgöra ljudet av jubel och ljudet av glädje, brudgummens röst och brudens röst, handkvarnens ljud och lampans ljus.
11 Och hela detta land skall bli en förhärjad plats, något man häpnar över, och dessa nationer skall tvingas tjäna Babylons kung i sjuttio år.”’
12 ’Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.

Även Krönikeboken bekräftar detta:

"för att Herrens ord genom Jeremia skulle uppfyllas – och tills landet tagit igen sina uteblivna sabbater. Hela den tid landet låg öde hade det sabbat, tills sjuttio år hade gått." (2 Krön 36:21 Bibel2000)
Citera
2017-07-29, 14:24
Medlem
Citat:
Citat:
Daniel hade studerat Jeremias profetia, i vilken vi har konstaterat att Jerusalem överhuvudtaget inte ens nämns.

Vi har inte konstaterat det, även om ordet "Jerusalem" inte nämns, så är det uppenbart att staden Jerusalem och landet skulle ligga öde i 70 år:

Okej. Ja men då konstaterade du det nu istället.

Citat:

"för att Herrens ord genom Jeremia skulle uppfyllas – och tills landet tagit igen sina uteblivna sabbater. Hela den tid landet låg öde hade det sabbat, tills sjuttio år hade gått." (2 Krön 36:21 Bibel2000)

Den här versen talar om två olika profetior.
  • Jeremias profetia om hur länge Babylon skulle härska över Juda och de kringliggande nationerna.
  • Jehovas varning om vad som skulle hända om Israeliterna inte höll sina sabbater.

3 Mos. 26:33-35
Citat:
33 Och er skall jag skingra bland nationerna, och jag skall förfölja er med draget svärd. Så skall ert land bli en öde trakt, och era städer skall bli öde ruiner.
34 Då skall landet ge gottgörelse för sina sabbater alla de dagar det ligger öde och ni är i era fienders land. Då skall landet hålla sabbat, eftersom det skall gottgöra sina sabbater.
35 Alla de dagar det ligger öde skall det hålla sabbat, därför att det inte höll sabbat under era sabbater då ni bodde i det.

Jeremia säger aldrig något om att landet skulle uppfylla sina sabbater. Detta är alltså inte Jeremias profetia.
Uppfyllelesen är alltså istället att de 70 åren av Babyloniskt styre skulle passera och att landet skulle ta igen sina sabbater. Landet var öde och förhärjat under större delen av de 70 åren, men det var inte det som Jeremias profetia syftade på.

Men låt oss föreställa oss att Vakttornet har rätt. Vad blir konsekvensen av det?
  • Jerusalem föll 607. (Stämmer inte med några historiska källor)
  • De 70 åren börjar med Jerusalems förstöring. (Stämmer inte med vad Bibeln säger)

Babylon föll år 539. Det betyder att enligt Vakttornets version så passerade endast 68 år.
Vad säger Bibeln? Vi läser Jeremia 25:12 igen.
Citat:
Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.

När skulle Jehova avkräva Babylons kung räkenskap? Efter att sjuttio år hade fullbordats. Alltså kan inte de 70 åren sluta senare än år 539, eftersom det Babyloniska väldet då redan hade fallit.
Citera
2017-07-29, 14:26
Medlem
Citat:
Okej. Ja men då konstaterade du det nu istället.

Den här versen talar om två olika profetior.
  • Jeremias profetia om hur länge Babylon skulle härska över Juda och de kringliggande nationerna.
  • Jehovas varning om vad som skulle hända om Israeliterna inte höll sina sabbater.

3 Mos. 26:33-35

Jeremia säger aldrig något om att landet skulle uppfylla sina sabbater. Detta är alltså inte Jeremias profetia.
Uppfyllelesen är alltså istället att de 70 åren av Babyloniskt styre skulle passera och att landet skulle ta igen sina sabbater. Landet var öde och förhärjat under större delen av de 70 åren, men det var inte det som Jeremias profetia syftade på.

Men låt oss föreställa oss att Vakttornet har rätt. Vad blir konsekvensen av det?
  • Jerusalem föll 607. (Stämmer inte med några historiska källor)
  • De 70 åren börjar med Jerusalems förstöring. (Stämmer inte med vad Bibeln säger)

Babylon föll år 539. Det betyder att enligt Vakttornets version så passerade endast 68 år.
Vad säger Bibeln? Vi läser Jeremia 25:12 igen.

När skulle Jehova avkräva Babylons kung räkenskap? Efter att sjuttio år hade fullbordats. Alltså kan inte de 70 åren sluta senare än år 539, eftersom det Babyloniska väldet då redan hade fallit.
Ni menar väl inte att bibeln är oklar om profetior? Hur ska jag veta om en profetia slår in, om inga klara förutsättningar finns?
Citera
2017-07-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ni menar väl inte att bibeln är oklar om profetior? Hur ska jag veta om en profetia slår in, om inga klara förutsättningar finns?

Osäker på vad du undrar över?

Personligen anser jag att Jehovas vittnen och Vakttornet enbart pratar strunt, och använder Bibeln för att kontrollera och manipulera människor.

Jag vill bara visa hur ologiskt och dumt Vakttornet argumenterar för att rättfärdiga att de anser sig vara Guds utvalda språkrör på jorden, på vilket sätt de kan styra organisationens medlemmar.

Eller för att citera Genesis - Jesus he love me:
"If you want to get closer to HIM - get on your knees and start paying!"
Citera
2017-07-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Inneslutens intresse är inte att tolka bibelns profetior, utan att motsäga Jehovas vittnens tolkning av profetior.
Citera
2017-07-29, 15:13
Medlem
Citat:
Inneslutens intresse är inte att tolka bibelns profetior, utan att motsäga Jehovas vittnens tolkning av profetior.

Citat:
Citat:
Återigen måste jag be om en förklaring, för jag hänger inte med i resonemanget. Hur är min personlighet väsentlig för om Jehovas vittnen är Guds utvalda folk, ledd av hans ande?

Återigen visar du din debatteknik, jag har inte påstått att din personlighet är väsentlig för om Jehovas vittnen är Guds utvalda folk. Däremot visar det att du har avfallit och använder dig av metoder som inte är förenligt med hur en kristen ska vara.

Du har redan själv konstaterat att min personlighet (eller motiv för den delen) är helt ovidkommande i resonemanget. Behöver jag verkligen påminna dig om det?
Citera
2017-07-29, 15:21
Medlem
Citat:

8 Därför, detta är vad härarnas Jehova har sagt: ’”Eftersom ni inte lydde mina ord,
9 se, så sänder jag bud, och jag skall hämta alla släkter i norr”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, jag sänder bud till Nebukadrẹssar, Babylons kung, min tjänare, och jag skall föra dem mot detta land och mot dess invånare och mot alla dessa nationer runt omkring; och jag skall viga dem åt tillintetgörelse och göra dem till något man häpnar över och till något att vissla åt och till förhärjade platser till oöverskådlig tid.
10 Och jag skall bland dem tillintetgöra ljudet av jubel och ljudet av glädje, brudgummens röst och brudens röst, handkvarnens ljud och lampans ljus.
11 Och hela detta land skall bli en förhärjad plats, något man häpnar över, och dessa nationer skall tvingas tjäna Babylons kung i sjuttio år.”’
12 ’Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.

Förklara då varför landet beskrivs som öde och tomt flera år före Jerusalems förstöring.

Jer 33:10,11:
"10Så säger Herren: I denna trakt, som ni säger är förhärjad och tom på människor och djur, i Judas städer och på Jerusalems gator, som ligger öde och folktomma, utan människor, utan djur, 11här skall ännu en gång höras glada röster, jubelrop och bröllopsglädje, rop från dem som bär fram tackoffer i Herrens hus: ”Tacka Herren Sebaot, ty Herren är god, evigt varar hans nåd.” Jag skall vända landets öde, och det skall bli som det en gång var, säger Herren".

Förklara varför Jeremia stannar hos de som uppges vara kvar i landet efter Jerusalems förstöring då det enligt dig ska vara tomt.

Jer 40:1-7:
"1Detta är det ord som kom till Jeremia från Herren sedan gardesbefälhavaren Nebusaradan hade släppt honom fri i Rama; han hade låtit hämta Jeremia, som fjättrad i bojor befann sig bland de fångar från Jerusalem och Juda som skulle deporteras till Babylonien.2När gardesbefälhavaren hade hämtat Jeremia sade han till honom: ”Herren, din Gud, har hotat denna plats med olycka, 3och det hotet har Herren nu verkställt. Ni syndade mot Herren och lyssnade inte till honom. Därför har detta drabbat er. 4Nu befriar jag dig från bojorna du bär. Vill du följa med mig till Babylonien, så gör det. Jag skall beskydda dig. Vill du inte följa med mig till Babylonien, så behöver du inte. Hela landet ligger öppet för dig 5om du föredrar att stanna. Du kan vända tillbaka till Gedalja, son till Achikam, Shafans son, som den babyloniske kungen har gjort till ståthållare över städerna i Juda, och stanna hos honom och folket där, eller också kan du gå vart du vill.” Gardesbefälhavaren gav Jeremia färdkost och en gåva och lät honom gå. 6Jeremia begav sig till Gedalja, Achikams son, i Mispa och stannade hos honom och dem som var kvar i landet. 7Befälhavarna för trupperna på landsbygden och deras män fick höra att den babyloniske kungen hade gjort Gedalja, Achikams son, till ståthållare i landet och gett honom ansvaret för män, kvinnor och barn, de fattiga som inte hade förts bort till Babylonien"

Förklara varför babylonierna förde bort folk från ett påstått tomt land fyra år efter Jerusalems förstöring.

Jer 52:28:
"28Detta är de som bortfördes av Nebukadnessar: under det sjunde året 3 023 judeer, 29under Nebukadnessars artonde regeringsår 832 personer från Jerusalem 30och under Nebukadnessars tjugotredje regeringsår 745 judeer som fördes bort av gardesbefälhavaren Nebusaradan – sammanlagt 4 600 personer."
Citera
2017-07-29, 15:25
Medlem
Citat:

Ttsp är inte intresserad av vad som kan bevisas med fakta.
Han vill bara ha de alternativa fakta som kan se ut att bekräfta vad han i förväg har bestämt sig för att tro på.
Citera
2017-07-29, 15:28
Medlem
Citat:
Osäker på vad du undrar över?

Personligen anser jag att Jehovas vittnen och Vakttornet enbart pratar strunt, och använder Bibeln för att kontrollera och manipulera människor.

Jag vill bara visa hur ologiskt och dumt Vakttornet argumenterar för att rättfärdiga att de anser sig vara Guds utvalda språkrör på jorden, på vilket sätt de kan styra organisationens medlemmar.

Eller för att citera Genesis - Jesus he love me:
"If you want to get closer to HIM - get on your knees and start paying!"
Jag menar att det borde vara ganska klart vad profetior säger. Nu finns det ju trådar om sådant. Jag ville bara påpeka att det är konstigt att Gud misslyckas med att vara tydlig.
Citera
2017-07-29, 15:30
Medlem
Citat:
Så kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in