2014-12-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Brukar Jehovas vittnen få höra Jesus/Guds röst?

Utförs det många mirakel i Herrens namn på era tillställningar?

Just det, vem är den allsmäktige enligt er?

Jehova Guds röst finns nedteknat i Bibeln.

1 Kor 13:1, 8
"Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har
jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra".

Allsmktige
Joh 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.
Citera
2014-12-28, 09:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Johannes 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om bara JV var lika bra på "sund" (~icke-demagogisk) argumentation som ni är på cherrypicking från bibeln.

Citat:
Detär ett erbjudande om en framtid,

Kallar du pådyvlande teism för "ett erbudande"? Ännu en manifestation av JV-demagogi.

Iövrigt var min kritik av bristen på "sund" argumentation inte riktad mot att JV väljar sin egen religion, men mot det pådyvlande tramset om självutnämnd "sanning" hit och "sanning" dit.

Citat:
i vår egen regi är det försent.

För all del: Att DU vill vara en snuttefiltist är din sak. För min del tar jag itu med problemen och försökar lösa dom.
Citera
2014-12-28, 09:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

TROR du. Det är inte ett faktum.
Citera
2014-12-28, 12:29
Medlem
Citat:
Detär ett erbjudande om en framtid, i vår egen regi är det försent.

Vilket kanonerbjudande...gå med i vår sekt....annars är du dödens lammunge....

...brukar inte maffian ha liknande erbjudanden???

Jag undrar om sektpredikanter verkligen inser hur illa såna "erbjudanden" låter, och hur ohyggligt förmätet det är............om Gud verkligen finns; varför skulle han välja ut en viss sekt för att kommunicera med mänskligheten? En allvetande och allsmäktig Gud kan säkert kommunicera bättre än så.....åtminstone borde han se till att ha bättre PR-folk än Smedjan och Tspp!
Citera
2014-12-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vilket kanonerbjudande...gå med i vår sekt....annars är du dödens lammunge....

...brukar inte maffian ha liknande erbjudanden???

Jag undrar om sektpredikanter verkligen inser hur illa såna "erbjudanden" låter, och hur ohyggligt förmätet det är............om Gud verkligen finns; varför skulle han välja ut en viss sekt för att kommunicera med mänskligheten? En allvetande och allsmäktig Gud kan säkert kommunicera bättre än så.....åtminstone borde han se till att ha bättre PR-folk än Smedjan och Tspp!

2 Tim 3:16, 17
Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar.
Citera
2014-12-28, 18:22
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
... Det är samhället som tvingar Jehovas vittnen in i detta dilemma eftersom man uppfunnit en sådan medicinsk behandling som är emot Guds ord.
...

Bara för att samhället uppfinner omoraliska medicinska behandlingar, så ska inte människor tvingas in i dessa behandlingar, det ska vara individens val, och när det gäller barn som inte kan ta egna beslut så ska det vara föräldrarnas val. ...

Du anser att det är "omoraliskt" att rädda livet på sitt barn genom att använda blodtransfusion, även om blodtransfusion vore den enda metoden som kunde rädda barnets liv. Kan du förklara det omoraliska i det enligt ditt sätt att se på världen?

Och ledsen, det räcker inte bara med att påstå att någonting är omoraliskt enbart för att JV tolkar att en bibelvers förbjuder blodtransfusion, eller att JV tolkar att deras hypotetiske gud har förbjudit det hela. Och har du inga andra moraliska argument än "det står i bibeln", bra, då vet jag att du inte har några moraliska argument, utan att du följer enbart en blind lydnad för det du tolkar är din guds vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
... Även om Jehovas vittnen har tolkat fel när det gäller blodet, så är det värre för dom som säger sig vara kristna och har tolkat fel när det gäller att vända andra kinden till, älska sina fiender och går ut i krig och dödar andra människor.
Så även om det visar sig i framtiden att Jehovas vittnen hade fel, så är jag inte orolig för Guds dom. ...

Säg det till föräldrarna som mist sitt barn i döden för att de lytt JV-ledningens tolkning av bibeln och vägrat ta emot blodtransfusion. Undrar hur de skulle känna sig ifall de senare i livet kommer fram till att JV tolkat detta fel, och att de mist sitt barn i döden för att de satt sin tilltro till en ”felaktig” bibeltolkning?! Det är faran med att sätta sådan tilltro till tolkningar av religiösa skrifter att man är beredd att låta sig själv eller sina barn dö för sin övertygelse och åsidosätta sin naturliga empati med t.ex. sina barn.

JV uppmanar inte bara sina medlemmar att låta sina barn hellre dö än att ta emot en medicinsk behandling som de tolkar i bibeln är förbjudet, de uppmanar dessutom sina medlemmar att frysa ut sina barn som väljer att inte vara JV’n då de blir äldre, d.v.s. att inte umgås med dem. Ett exempel på en sådan uppmaning kan läsas på www.flashback.org/p51242812. Ytterligare ett exempel med att låta en bibeltolkning åsidosätta sin naturliga empati med t.ex. sina barn.
Citera
2014-12-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ingen blir uteslten utan att begå grova moraliska brott mot Gud.

Man vet vad man gör när man blir ett Jehova vitne, ingen är okunnig om den moraliska väg man dyrt och heligt lovat Gud.

Du har ingen aning!
Det är något som de flesta vittnen tror iofs om de inte är äldste själv eller har någon erfarenhet om hur det verkligen går till.
Jag trodde så också i 25år, men ack vilken baksida man kan få se.

Jag har inte brutit någon biblisk regel ej heller min fru. Likväl är vi båda uteslutna. Jag både baktalades och ljögs om i äldstekretsen och till andra äldste för att rädda deras eget skinn.
Så många som inte tror längre som därmed blir uteslutna, de har heller inte brutit någon biblisk regel.
De äldste gör som de vill, blir det fel, vilket det blir OFTA så backar organisationen upp. Det FÅR inte komma fram att de gör fel. Den s.k. utesluningsanordningen gör dessutom så att den uteslutne kan aldrig förklara sig eller försvara sig för andra. Skulle något framkomma till JV-medlemmen så finns det 'kärleksfulla' rådet till varje JV att "de äldste vet mer än vad jag vet" eller uteslutna är onda och ljuger och är falska och själviska.
Det märkliga är att vittnet köper denna desinformation.
Citera
2014-12-28, 19:39
Medlem
Jag läste ett inlägg på hjälpkällan och tänkte att jag måste fråga er vittnen

Vakttornet för 1942 15 mars, sidan 88

"För sju år sedan framhöll Vakttornet, att enligt profetiorna skulle Förenta staterna komma att bli en diktaturstat"

Min fråga blir följdaktligen:
När skall vi förvänta oss att det händer?
Lite nyfiken på uppföljning.
Citera
2014-12-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Du har ingen aning!
Det är något som de flesta vittnen tror iofs om de inte är äldste själv eller har någon erfarenhet om hur det verkligen går till.
Jag trodde så också i 25år, men ack vilken baksida man kan få se.

Jag har inte brutit någon biblisk regel ej heller min fru. Likväl är vi båda uteslutna. Jag både baktalades och ljögs om i äldstekretsen och till andra äldste för att rädda deras eget skinn.
Så många som inte tror längre som därmed blir uteslutna, de har heller inte brutit någon biblisk regel.
De äldste gör som de vill, blir det fel, vilket det blir OFTA så backar organisationen upp. Det FÅR inte komma fram att de gör fel. Den s.k. utesluningsanordningen gör dessutom så att den uteslutne kan aldrig förklara sig eller försvara sig för andra. Skulle något framkomma till JV-medlemmen så finns det 'kärleksfulla' rådet till varje JV att "de äldste vet mer än vad jag vet" eller uteslutna är onda och ljuger och är falska och själviska.
Det märkliga är att vittnet köper denna desinformation.

Do är inget Jv
Citera
2014-12-28, 20:56
Bannlyst
JV sekten började med lögnaktiga profetior, säkerligen har inte en enda slagit in. Det står faktiskt i bibeln att vi ska akta oss för de som sprider sina "profetior" i sina hjärtans svek. Falska profeter som Jesus också kallade dem.

Citat:

1 Kor 13:1, 8
"Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har
jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra".

Allsmktige
Joh 17:3
Jesus är Gud. Risken är att du aldrig kommer höra hans röst om du tror att det finns nån högre.
Citera
2014-12-28, 21:40
Medlem
Citat:
Do är inget Jv

Vem nu Do är. Oavsett vem det är så är det lite "goddag yxskaft" över ditt svar.
Citera
2014-12-28, 22:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Do är inget Jv

Uppenbarligen inte, eftersom han just berättat att han blivit utesluten.

Som före detta Jehovas vittne förtjänar han dock att lyssnas till, särskilt som han har egen erfarenhet av uteslutningsanordningen som den tydligen kallas. Kan du bemöta den kritik han för fram om godtycklighet och maktmissbruk bland de äldste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in