Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 01:26
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Ja du har en mycket god chans, se bara till att vara beredd på tidspressen. Min kompis fick 126 på mensa.dk och skrev senare 135+ i det övervakade testet.
Jag funderar på att göra det övervakade testet, då jag på det danska testet (som ska vara det mest träffsäkra gratistestet online) fick 130 och på mensas egna onlinetest fick jag maxvärdet (126 eller mer). Blev dock lite osäker, då jag hörde av min far att han fått bra mycket högre på gratistesterna än när han gjorde det riktiga mensa-testet och hamnade istället strax under minimigränsen (som då var runt 140, men numera 131). Det var ju dock ett gäng år sedan så det kan absolut skilja sig från idag.

Har även hört/läst att det görs olika typer av tester (problemlösningar bl.a.) under det övervakade, men på deras hemsida står det att det är progressiva matriser som utgör testet, så då är det med andra ord enbart samma typ av test som man gör på deras hemsida, fast dubbla antalet frågor?
Citera
2017-07-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Jag funderar på att göra det övervakade testet, då jag på det danska testet (som ska vara det mest träffsäkra gratistestet online) fick 130 och på mensas egna onlinetest fick jag maxvärdet (126 eller mer). Blev dock lite osäker, då jag hörde av min far att han fått bra mycket högre på gratistesterna än när han gjorde det riktiga mensa-testet och hamnade istället strax under minimigränsen (som då var runt 140, men numera 131). Det var ju dock ett gäng år sedan så det kan absolut skilja sig från idag.

Har även hört/läst att det görs olika typer av tester (problemlösningar bl.a.) under det övervakade, men på deras hemsida står det att det är progressiva matriser som utgör testet, så då är det med andra ord enbart samma typ av test som man gör på deras hemsida, fast dubbla antalet frågor?

Det var samma typ av test på det övervakade som på webben. Den stora skillnaden är tidspressen! 45 frågor på 20 minuter.

Fått 126+ på svenska webtestet, 138 på det norska och 128 på det danska.

Blev mycket förvånad när jag idag fick svaret från det övervakade. Långt ifrån medlemskap kan man säga. Får skylla på att jag var för noggrann och inte hann med frågorna. Vill försöka igen då jag tycker det var lite orättvist.
Citera
2017-07-27, 22:53
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Det var samma typ av test på det övervakade som på webben. Den stora skillnaden är tidspressen! 45 frågor på 20 minuter.

Fått 126+ på svenska webtestet, 138 på det norska och 128 på det danska.

Blev mycket förvånad när jag idag fick svaret från det övervakade. Långt ifrån medlemskap kan man säga. Får skylla på att jag var för noggrann och inte hann med frågorna. Vill försöka igen då jag tycker det var lite orättvist.
Hmm okej! På hemsidan står det att testet med instruktioner tar 1 timme, så instruktionerna tar alltså hela 40 minuter?

Synd att du inte fick tillräckligt! Får man fråga var du hamnade? Hur många rätt hade du?

Jag gjorde norska och danska mensatestet också och hamnade på ungefär samma som dig, 131 respektive 138. Jag räknar med att hamna under gränsen på det övervakade, men jag ska inte vara så petig på de första frågorna, då de nog är rätt enkla och inte kräver att man är 100% säker, då värdefull tid försvinner på att dubbelkolla, när man kanske egentligen kan svaret direkt. Gissar att det är där många förlorar tid.
Senast redigerad av Mufff 2017-07-27 kl. 22:55.
Citera
2017-07-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Hmm okej! På hemsidan står det att testet med instruktioner tar 1 timme, så instruktionerna tar alltså hela 40 minuter?

Synd att du inte fick tillräckligt! Får man fråga var du hamnade? Hur många rätt hade du?

Jag gjorde norska och danska mensatestet också och hamnade på ungefär samma som dig, 131 respektive 138. Jag räknar med att hamna under gränsen på det övervakade, men jag ska inte vara så petig på de första frågorna, då de nog är rätt enkla och inte kräver att man är 100% säker, då värdefull tid försvinner på att dubbelkolla, när man kanske egentligen kan svaret direkt. Gissar att det är där många förlorar tid.

Det tar en timme från att man anmäler sig till man lämnar lokalen typ. De ska gå igenom några exempel innan och sedan frågestund på slutet. Testet är exakt 20 min.

Precis. Man ska gå efter första magkänslan och bara gå vidare om man är osäker på någon fråga. Jag satt och grubblade på en fråga o början i flera minuter (hjärnsläpp), fick lite stresspåslag och har väl ett för stort kontrollbehov för att gå vidare . Samt ha en tidtagare framför sig. Hade armbandsuret men glömde kolla tiden mot slutet . Hann bara med 34 frågor av 45. 30 rätt ger 100 i iq tror jag. Så speed är avgörande.

Jag upplevde att det övervakade testet hade några andra varianter på figurerna jämfört med det svenska webtestet så det kan vara bra att göra alla man kommer över på nätet. Finns ett danskt, norskt och tjeckiskt. Finns även genomgång av lösningar på youtube. Finns även ett klassiskt iq-test som sägs vara det bästa. Raven iq test. 60 frågor med matriser. Finns en gratisvariant där man får reda på resultat direkt. Det är samma iq-test som brittiska armen fick göra under andra världskriget för att se vad man passade för. Där fick jag full pott också 60/60 (Genius) så jag är grymt revanschsugen att göra mensas omtest.
Senast redigerad av Kungzholmen 2017-07-28 kl. 13:05.
Citera
2017-08-04, 12:58
Bannlyst
E 14 har adhd fick 110 i iq glad trodde jag skulle få typ 50. Jag e mer på den korkade sidan
Citera
2017-08-16, 13:27
Medlem
Xhaoss avatar
Jag gjorde det, dock två gången efter varandra pga att jag gjorde det på ipaden först och det blev något fel mes webbläsaren och svaren las im fel. Fick IQ 12 xD
Sen gjorde jag den på datorn och der funkade bättre. Tror jag svarade ganska lika som innan. Bara lite osäker eftersom en bara ska göra den en gång. Men tror inte det gjorde så mkt skillnad eftersom svaren blev det samma. Fick också hög IQ.
Men nu var ju detta ett logiskt test mes mönster som skulle passa in. Att göra uppgifter i skolan eller liknande är jag inte alls bra på, dålig på att minnas saker osv. Men det har ju inte med IQ att göra.
Däremot vet jag inte vad jag ska göra med min IQ eftersom jag inte kan använda den som vanligt folk.. x)
Citera
2017-11-22, 17:58
Medlem
speedygonsalezs avatar
någon som har facit till tex illustrerad vetenskaps IQ test??

ska nämligen göra IQ test på rättspsyk snart.
Citera
2017-11-22, 22:51
Medlem
Hade du haft 70 i intelligenskvot hade du haft svårt att uttrycka dig så bra språkligt...
Citera
2017-11-23, 18:15
Medlem
Någon som skrivit högt på HP men lågt på IQ-test hos Mensa, eller vice versa? Skulle vara intressant att höra
Citera
2017-12-12, 02:57
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Det tar en timme från att man anmäler sig till man lämnar lokalen typ. De ska gå igenom några exempel innan och sedan frågestund på slutet. Testet är exakt 20 min.

Precis. Man ska gå efter första magkänslan och bara gå vidare om man är osäker på någon fråga. Jag satt och grubblade på en fråga o början i flera minuter (hjärnsläpp), fick lite stresspåslag och har väl ett för stort kontrollbehov för att gå vidare . Samt ha en tidtagare framför sig. Hade armbandsuret men glömde kolla tiden mot slutet . Hann bara med 34 frågor av 45. 30 rätt ger 100 i iq tror jag. Så speed är avgörande.

Jag upplevde att det övervakade testet hade några andra varianter på figurerna jämfört med det svenska webtestet så det kan vara bra att göra alla man kommer över på nätet. Finns ett danskt, norskt och tjeckiskt. Finns även genomgång av lösningar på youtube. Finns även ett klassiskt iq-test som sägs vara det bästa. Raven iq test. 60 frågor med matriser. Finns en gratisvariant där man får reda på resultat direkt. Det är samma iq-test som brittiska armen fick göra under andra världskriget för att se vad man passade för. Där fick jag full pott också 60/60 (Genius) så jag är grymt revanschsugen att göra mensas omtest.
Hur gick det för dig, gjorde du det testet igen? Om inte så kan jag peppa dig genom att meddela att jag kom in i höstas med god marginal och du och jag hade ju liknande resultat på de olika onlinetesten. Så gör det igen och gå direkt på magkänslan denna gång istället för att kontrollera om det är rätt, för det är det troligtvis. Som du vet behöver du den tiden längre fram.

Sen vet jag i och för sig inte om jag kommer få ut ett dyft av att vara medlem, men det är väl en annan femma.
Citera
2017-12-13, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Tja!

Gjorde Mensa IQ test igår och fick detta resultat:

Din IQ beräknas vara: 126, eller mer.

Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, Vilket uppnås av 2% av befolkningen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Har alltid uppfattat mig själv som rätt korkad , Skolan har jag fixat men med nöd o näppe och mycket hjälp.
Mensa testet förvånar mig extremt mycket, Blev glad förstås.

Kan man ha ADHD och ändå prestera så här?

Kanske är så att min Elvanse medicinering fungerar bättre än vad jag själv känner ..

Någon annan med ADHD eller ADD som gjort detta test? Eller till o med Asperger?
(asperger har jag dock inte)

Sorry för necro, men...

Under utredningen bör du ha gjort WAIS eller WISC, som är långt mer ingående än prick-testet.

För att svara på frågan så absolut. Jag är nyligen diagnosticerad med ADHD och AS, och fick 154 på WAIS-IV.

ADHD betyder inte att man är dum, det betyder dock att man sannolikt inte är särskilt kompatibel med utbildningssystemet. Jag gick ut gymnasiet med 2.8 i snitt, och då hade jag ändå lyft snittet med nästan 1 genom en kraftansträngning i nian.
Citera
2017-12-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Tja!

Gjorde Mensa IQ test igår och fick detta resultat:

Din IQ beräknas vara: 126, eller mer.

Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, Vilket uppnås av 2% av befolkningen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Har alltid uppfattat mig själv som rätt korkad , Skolan har jag fixat men med nöd o näppe och mycket hjälp.
Mensa testet förvånar mig extremt mycket, Blev glad förstås.

Kan man ha ADHD och ändå prestera så här?

Kanske är så att min Elvanse medicinering fungerar bättre än vad jag själv känner ..

Någon annan med ADHD eller ADD som gjort detta test? Eller till o med Asperger?
(asperger har jag dock inte)

Har själv ADD och alltid haft problem med skolan pga impulsivitet främst i lägre ålder men också koncentrationssvårigheter vid ointresse. Vilket hela skolan var. Förutom träslöjd och idrott, då mådde man.
Jag skulle anse mig själv som ganska intelligent. Funderar en hel del och gillar att luska ut saker och ting genom tankegång. Något jag också är oerhört skicklig på.
Fick också där som dig runt 125.

Det är en myt att ADHD/ADD diagnoser medför ointelligens. Många är jävligt dåligt impulsstyrda och väldigt dålig självinsikt många gånger som framställer dem som korkade. Säger olämpliga saker osv.
Vi har ett litet hinder men samtidigt också många gånger en stor begåvning inom oss, så som t.ex. författare, konstnär, musiker etc. Kreativa ådror många gånger.

Diagnoser=intelligens.

Varför säger man "Han är så smart så det slår över till att vara dum" eller "Gränsen mellan geni och idiot är hårfin" etc. Jo för att det är så. Kolla på dem riktigt framgångsrika och världskända profilerna såsom Albert Einstein, Nikola Tesla, Hitler osv osv. Där är många bokstavskombinationer i bagaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in