Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Jag är medlem i mensa. Jag blev det nätt och presterade exakt 131 vilket är minimum. innan 2007 så användes Ravens matriser med 36 uppgifter på en timma. Nu används reasoning figures. Det nya testet har enklare uppgifter men kräver som någon innan skrev att man istället har 45 uppgifter att lösa på 20 minuter. Det nya testet upplever jag som mer stressande än det förra. Nu för tiden så har du 2 chanser så om du misslyckas på första så får du en chans till men med ett annat test givetvis. Förr (innan 2007) så fick man tre försök på samma test.

Jag skulle inte vilja säga att testprovet som ligger uppe på hemsidan går att jämföra med det riktiga testet. Det finns likheter eftersom det går ut på förmågan till logiskt tänkande.

Fler kvinnor än män klarar det riktiga testet.

Hmm... man kanske skulle testa och se om man klarar av provet, kan finnas raggningspotential kanske
Citera
2009-10-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grymkheft
Hmm... man kanske skulle testa och se om man klarar av provet, kan finnas raggningspotential kanske

Av dem som tar testet så lyckas kvinnor oftare än män. Men endast en av tio som klarar testet (eller egentligen 1/10 som är medlemmar) är kvinnor.
Citera
2009-10-06, 17:36
Bannlyst
Fick 126 eller mer..
Citera
2009-10-07, 22:18
Bannlyst
Mensas test kostar pengar. Någon som har funderat på om ett provtest kanske är till för mer än att bara visa vilken eventuell IQ du har. Du känner dig ganska nöjd och smart vid det här laget. Kan det vara för att eventuellt få dig att göra det riktiga testet, som kostar pengar?
Citera
2009-10-07, 23:10
Medlem
wrtsdfgs avatar
Varför betalar någon för att gå med i denna "klubb"? Är det för att känna sig viktig även om man innerst inne vet att man inte är viktigare än random Svensson? Eller är det några fantastiska diskussionsunderlag som bara personer med en viss IQ förstår, som andra fora helt enkelt saknar?

On topic så fick jag 126 på internettestet.
Citera
2009-10-07, 23:44
Medlem
Hel-ges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReyRake
Mensas test kostar pengar. Någon som har funderat på om ett provtest kanske är till för mer än att bara visa vilken eventuell IQ du har. Du känner dig ganska nöjd och smart vid det här laget. Kan det vara för att eventuellt få dig att göra det riktiga testet, som kostar pengar?

Å andra sidan är frågorna på det riktiga testet minst lika lätta som de som var på provtestet, 45 enkla frågor, dock gör testet bara så man kommer in i mensa, det visar inte din egentliga IQ då maxresultatet är 136

PROVTEST: Grattis, du har fått högsta möjliga resultat på provet, 126
RIKTIGT TEST: Grattis, du har fått högsta möjliga resultat på provet, 136
Kom också ihåg att de har en felmarginal på 3 på det riktiga testet så 42/45 ger 136 vilket betyder att du kan ha fel på antagligen upp till 5-8 frågor och ändå komma in
Citera
2009-10-07, 23:49
Medlem
Hel-ges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrtsdfg
Varför betalar någon för att gå med i denna "klubb"? Är det för att känna sig viktig även om man innerst inne vet att man inte är viktigare än random Svensson? Eller är det några fantastiska diskussionsunderlag som bara personer med en viss IQ förstår, som andra fora helt enkelt saknar?

Förstår inte hur du tänker, det är väl ett allmänt kännetecken för människor att vilja hävda sig. Du får ett kort som säger att du har högre intelligens än 99 % av befolkningen, det höjer ens självkänsla helt enkelt. Precis som att du hävdar dig när du försöker trycka ned dom och ändå var tvungen att nämna att du fick 126.
För att svara på din fråga så har dom rätt trevliga träffar på diverse pubar till relativt billiga priser och mycket erbjudanden, dessutom får du hem X antal tidningar/år med olika artiklar och såklart problemlösningar, ingen superb tidning men den ger iaf 30 minuters - 1 h stimulering. Sist och, ja kanske minst, så får du tillgång till bland annat ett internetforum.
Citera
2009-10-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrtsdfg

Räcker det inte till att referera till fb och kvaliten på inläggen?

Jag gissar att diskutionerna där inte som oftast är helt mongolida.
Citera
2009-10-08, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Jag gissar att diskutionerna där inte som oftast är helt mongolida.

Jag har själv störst behållning av forumet. Det håller en genomgående hög nivå, både vad gäller informationsutbyte och medlemmarnas attityd mot varandra. Detta har nog inte med IQ att göra i första hand, utan det handlar nog mer om det faktum att det är en exklusiv grupp som har möjlighet att vara där, och som dessutom betalar för det.
Citera
2009-10-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hel-ge
Å andra sidan är frågorna på det riktiga testet minst lika lätta som de som var på provtestet, 45 enkla frågor, dock gör testet bara så man kommer in i mensa, det visar inte din egentliga IQ då maxresultatet är 136

PROVTEST: Grattis, du har fått högsta möjliga resultat på provet, 126
RIKTIGT TEST: Grattis, du har fått högsta möjliga resultat på provet, 136
Kom också ihåg att de har en felmarginal på 3 på det riktiga testet så 42/45 ger 136 vilket betyder att du kan ha fel på antagligen upp till 5-8 frågor och ändå komma in

Fast taket på nuvarande antagningstest ligger inte på 136, det ligger på 135...
Citera
2009-10-08, 16:27
Medlem
wrtsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hel-ge
Förstår inte hur du tänker, det är väl ett allmänt kännetecken för människor att vilja hävda sig. Du får ett kort som säger att du har högre intelligens än 99 % av befolkningen, det höjer ens självkänsla helt enkelt. Precis som att du hävdar dig när du försöker trycka ned dom och ändå var tvungen att nämna att du fick 126.
För att svara på din fråga så har dom rätt trevliga träffar på diverse pubar till relativt billiga priser och mycket erbjudanden, dessutom får du hem X antal tidningar/år med olika artiklar och såklart problemlösningar, ingen superb tidning men den ger iaf 30 minuters - 1 h stimulering. Sist och, ja kanske minst, så får du tillgång till bland annat ett internetforum.

Jag nämnde det på grund av att jag inte ville gå off topic och få mitt inlägg raderat, så dum är jag inte ^^.
Forumet vet jag inte om det överstiger medel, här är det EQ som spelar någon roll.
Jag ogillar bara konceptet med IQ på grund av att det inte är något man behöver för att lyckas i livet, eller för att vara ansedd som smart där det finns långt fler faktorer som spelar in.

Jag tror att ForFunksSake är ganska rätt i antagandet angående forumet, även om jag personligen inte hade betalt för detta.
Citera
2009-10-08, 16:29
Medlem
Man får ju ta det här testet med en nypa salt ändå. Det skulle ju inte förvåna mig om det visar en högre IQ än vad man egentligen har för att locka fler att göra det riktiga provet som kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in