Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag förstår inte vad du menar. Mensa är väl för folk med IQ över 130+ nånting, och det motsvarar om jag minns rätt ca 1%.

Precis de finns ju en föreställning om att mensa medlemmar är extremt intelligenta förmodligen tror dom de skälva också. Nedan har du bell kurvan och de är drygt 3% som ligger över 130 (de finns olika skalor men detta är den mensa använder).

Men jag tror att minst 10% av populationen kommer in i mensa om dom övat innan vilket de flesta mensa medlemmar sannolikt gjort då motivationen att komma in måste varit stor ibland dom som gör testet.

https://www.google.se/imgres?imgurl=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Standard_deviation_diagram.svg/400px-Standard_deviation_diagram.svg.png&imgrefurl=https ://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%25C3%25B6rdelning&h=200&w=400&tbnid=CxCZ2c QG7HO7vM:&vet=1&tbnh=100&tbnw=200&docid=B9-P72P3ctmYHM&itg=1&usg=__CpUy2H99HIIi9KeCgCCPod4zEj 8=&sa=X&ved=0ahUKEwi334LqwfHRAhUDAZoKHYY6CboQ_B0Ih gEwCg&ei=izOTWPftE4OC6ASG9aTQCw#h=200&imgdii=dIVNU LvKeSj6NM:&imgrc=CxCZ2cQG7HO7vM:&tbnh=100&tbnw=200 &vet=1&w=400
Senast redigerad av Ki 2017-02-02 kl. 14:44.
Citera
2017-02-02, 15:45
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
De är ju en intressant tanke att man skulle ha lätt för att lösa problem men inte va kapabel att se dom. Men de svårt att bevisa så ditt påstående kanske är taget ur luften?
Du missförstod. Man kan vara duktig på att lösa en viss typ av problematik men usel på annan typ av problemlösning. För att generalisera riktigt hårt så kan man vara fenomenalt duktig på att skriva IQ-test men helt oförmögen att skruva ihop en IKEA-möbel.
Citat:
Tror de finns en kvinna som har en kolumn i New York times vars IQ uppmäts till 170! hon har ju uppenbarligen inte lyckat aplicera sin problemlösningsförmåga inom något vetenskapligt fält eller så vill hon inte.
Alltså säger hennes IQ-resultat inte så mycket om hennes intelligens. I den mening vi normalt använder begreppet intelligens.
Citat:
Men generellt sätt anses IQ ge ett mått på en persons kognitiva förmåga och så länge de inte finns något annat handikapp så stämmer de nog rätt bra. Förmåga att lösa problem på IQ test förutsäger en persons förmåga att göra de på andra områden. Antagligen då de samma kognitiva bearbetning som sker i de två sammanhangen.

Sen finns de andra faktorer som måste komplettera IQ för att de ska bli något så som: personlig drivkraft, kreativ förmåga etc. Och ovan på detta finns oändligt många faktorer som avgör om en person blir framgångsrik eller inte.
Det här är just min poäng. Det man egentligen menar med intelligens är inte begränsat till att (exempelvis) lösa matriser. IQ-test äger sin relevans i vissa sammanhang, men jag tycker att det är synd att man blandar inte termen intelligens i den typen av utvärderingar. Eftersom intelligens rent semantiskt betyder smart eller begåvad.
Citera
2017-02-02, 15:49
Bannlyst
bara du har gjort 2 eller 3 st test förstår du tänket,,då tar du dom.
Citera
2017-02-02, 16:12
Medlem
Citat:
Precis de finns ju en föreställning om att mensa medlemmar är extremt intelligenta förmodligen tror dom de skälva också. Nedan har du bell kurvan och de är drygt 3% som ligger över 130 (de finns olika skalor men detta är den mensa använder).

Men jag tror att minst 10% av populationen kommer in i mensa om dom övat innan vilket de flesta mensa medlemmar sannolikt gjort då motivationen att komma in måste varit stor ibland dom som gör testet.

https://www.google.se/imgres?imgurl=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Standard_deviation_diagram.svg/400px-Standard_deviation_diagram.svg.png&imgrefurl=https ://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%25C3%25B6rdelning&h=200&w=400&tbnid=CxCZ2c QG7HO7vM:&vet=1&tbnh=100&tbnw=200&docid=B9-P72P3ctmYHM&itg=1&usg=__CpUy2H99HIIi9KeCgCCPod4zEj 8=&sa=X&ved=0ahUKEwi334LqwfHRAhUDAZoKHYY6CboQ_B0Ih gEwCg&ei=izOTWPftE4OC6ASG9aTQCw#h=200&imgdii=dIVNU LvKeSj6NM:&imgrc=CxCZ2cQG7HO7vM:&tbnh=100&tbnw=200 &vet=1&w=400

Jo, att 10% skulle klara testet efter att ha övat som små blå, det tror jag på. Men det är i då fall ganska intelligenta 10%, typ folk med IQ 120+. Däremot har de inte blivit så mycket mer intelligenta genom träningen. Bara bättre på att lösa IQ-test.
Citera
2017-02-02, 17:34
Medlem
Citat:
Jo, att 10% skulle klara testet efter att ha övat som små blå, det tror jag på. Men det är i då fall ganska intelligenta 10%, typ folk med IQ 120+. Däremot har de inte blivit så mycket mer intelligenta genom träningen. Bara bättre på att lösa IQ-test.

Vilket potensiellt gör mensa till en ganska tragisk sammanslutning med måttligt begåvade som intalar sej att dom är överbegåvad. Vilket bekräftas av alla andra som inte förstår hur pass mycket man kan förbättra sej.

Om man har 130-140 IQ vill man väl knappast va med i mensa tänker jag.

Och du har rätt de klart man inte plötsligt blivit bättre på annat bara för att man förbättrat sitt resultat på IQ test.
Senast redigerad av Ki 2017-02-02 kl. 17:40.
Citera
2017-02-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du missförstod. Man kan vara duktig på att lösa en viss typ av problematik men usel på annan typ av problemlösning. För att generalisera riktigt hårt så kan man vara fenomenalt duktig på att skriva IQ-test men helt oförmögen att skruva ihop en IKEA-möbel.

Alltså säger hennes IQ-resultat inte så mycket om hennes intelligens. I den mening vi normalt använder begreppet intelligens.

Det här är just min poäng. Det man egentligen menar med intelligens är inte begränsat till att (exempelvis) lösa matriser. IQ-test äger sin relevans i vissa sammanhang, men jag tycker att det är synd att man blandar inte termen intelligens i den typen av utvärderingar. Eftersom intelligens rent semantiskt betyder smart eller begåvad.

Har man den kognitiva kapacitet som hon har så finns förutsättningar att förstå teoretisk fysik etc. skälvklart få man jobba men förutsättningarna finns där.

De verkar som att många missuppfattar vad iq verkligen mäter och verkar tror att hög iq bara korellerar med intelligens men poängen är att om du kan processa information i ett iq test så kan du göra de på andra områden som inbegriper abstrakt tänkande också.

Men i allmänhet inbegriper abstrakt tänkande på andra områden ett mått av kunskap som måste förvärvats genom studier. För att verkligen kunna göra något räcker de inte med god förmåga till abstrakt tänkande du behöver kunskapen eller verktygen också.

De finns föresten en populärvetenskaplig bok om "grit" som enligt författaren är den strarkaste faktor som avgör hur framgångsrik man blir (har inte läst den dock såg en artikel om de bara).
Senast redigerad av Ki 2017-02-02 kl. 18:52.
Citera
2017-02-02, 19:12
Medlem
"grit" betyder uthållighet eller driv ungefär. "har man bara grit så kan man komma lång" ungefär så.
Senast redigerad av Ki 2017-02-02 kl. 19:25.
Citera
2017-02-02, 22:53
Medlem
Citat:
De finns föresten en populärvetenskaplig bok om "grit" som enligt författaren är den strarkaste faktor som avgör hur framgångsrik man blir (har inte läst den dock såg en artikel om de bara).
flit alltså? industriousness?
https://www.youtube.com/watch?v=q15eTySnWxc&t=11m11s
Citera
2017-02-02, 22:56
Medlem
Vad gör dom egentligen i Mensa? Suger av varandra?
Citera
2017-02-03, 08:58
Medlem
Citat:
Vilket potensiellt gör mensa till en ganska tragisk sammanslutning med måttligt begåvade som intalar sej att dom är överbegåvad. Vilket bekräftas av alla andra som inte förstår hur pass mycket man kan förbättra sej.

Om man har 130-140 IQ vill man väl knappast va med i mensa tänker jag.

Och du har rätt de klart man inte plötsligt blivit bättre på annat bara för att man förbättrat sitt resultat på IQ test.

Vad är det du försöker bevisa? Att du själv är för smart för att vilja vara med i Mensa och trösta dig med att det är därför du inte klarar intagningsprovet?
Citera
2017-02-03, 10:24
Medlem
Citat:
Vad är det du försöker bevisa? Att du själv är för smart för att vilja vara med i Mensa och trösta dig med att det är därför du inte klarar intagningsprovet?

Så du menar att jag bara skulle gått dit gjort testet två gånger legat precis under gränsen 130. Och nu intalar jag mej att jag visst skulle kommit med om jag bara övat eftersom jag insett hur mycket man kan förbättra sej.

Och nu när jag som sagt inser hur mycket man verkligen kan förbättra sej tröstar jag mej med att jag egentligen inte alls vill vara med eftersom alla som är med övat och i skälva verket måste va dummare än mej (som fick 130 utan att ha övat) och ligger på en basnivå på 115-120.

Faktiskt tycker jag bara att de är roligt om de verkligen är så att folk övar sej in i mensa och att ungefär 10% kan komma med. Vilket jag tror stämmer vilket potentiellt innebär att riktigt intelligenta personer inte ens är med i nån större grad och i såna fall att medlemmarna inte representerar de övre 2%en.

Detta i organisation vars medlemmar ska utmärka sej genom sin exceptionellt höga iq. Lägg där till att de antagligen är en viss typ av människor med vissa motiv som söker sej till mensa och man har ett fascinerande fenomen.

Ungefär så ser min utgångspunkt ut.
Senast redigerad av Ki 2017-02-03 kl. 11:09.
Citera
2017-02-03, 10:29
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Så hur stor del av befolkning kan verkligen nå upp till 130+ efter att övat? ?

Inte många alltför i stor skala, för om resultaten börjar abrupt stiga kommer Mensa justera gränserna uppåt på provet så man får samma fördelning av värden som förut. Men om du menar hur många som har potentialen för att genomföra det i liten skala så tror jag de som har IQ 125 + kanske kan höja sig, till exempel genom att gå igenom liknande prov med facit för att se mönster i svaren.
Senast redigerad av Gunvald66 2017-02-03 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in