2017-07-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du svarar inte på sakfrågorna, du hade denna fråga från början:"Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen?"

Jag frågade dig: "känner du till det gamla och nya förbundet?"

Förstår du då att judar inte skulle göra uppror mot Guds anordning, utan vara lojala judar tills det nya förbundet trädde i kraft? Nej jag tror inte du har en aning om detta, trots att du anser dig ha varit en äldste.

Istället lägger du upp rökridåer/personangrepp som "Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart", för att dölja din okunskap när det gäller det gamla och nya förbundet.
Nej. Du frågade inte om jag känner till det gamla och nya förbundet. Nu förvränger du själv det du skrivit.
Dessutom var det du som tog upp det där med äldste. Jag bara svarade på det.
Att undvika sakfrågor genom att flytta fokus till personen är ditt signum, ttsp. Du är experten på det här. Hur går det med mina frågor om dina uttalanden? Du skrev att Jesus inte hade sanningen. Sen har du inte lyckats prestera bevis för att org inte mörkade sin egen roll i 75-haussen.
Och hur var det nu med nikotinfritt snus?
Har du svar på de frågorna, eller ska du fortsätta surra om äldsteskap och annat ovidkommande för att flytta fokus?
Citera
2017-07-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Jag undrar också vem som bestämmer vem som ska ingå i den styrande kretsen?
Den frågan är lite obekväm för ttsp, så jag tror inte du får svar av honom.
Citera
2017-07-11, 09:20
Medlem
Citat:
Genom logisk, ödmjuk och objektiv undersökning av bibeln i alla delar. Det var därför Jehovas vittnen kallades för bibelforskarna förut, för att dom forskade i bibeln så som forskare ska göra, förutsättningslöst.
Nu kallas de inte bibelforskare längre....
Citera
2017-07-11, 09:26
Medlem
Citat:

Om jag hade levt på Jesu tid, så skulle jag stött judendomen tills det nya förbundet kom i kraft.

Du godtar inga tankar utöver dem dina religiösa ledare framlagt idag.
Hur kan du då tro att du skulle varit annorlunda på Jesu tid?
Jag är övertygad om att du, när Jesus avslöjade fariseernas falskhet och påhittade regler som gick långt utöver det som stod skrivet, hade ropat "Du ljuger!" till Jesus. Du hade kallat honom avfälling och troll, som du gör idag när någon avslöjar att dina religiösa ledare går långt utöver det som står skrivet.
Citera
2017-07-11, 10:05
Medlem
Citat:

Och att Jehovas vittnen har energi att vittna för andra människor, trots att människor är negativa, elaka och ibland konfrontativa. Man känner ändå glädje att sprida Guds budskap trots motståndet. .[/b]"(Matteus 24:14 Bibel2000)
Här syns ganska tydligt den människosyn som genomsyrar framförallt ttsp och hans inlägg, men tyvärr även till stor del hela den organisation han tillhör. Den del av mänskligheten som finns utanför församlingen av jv beskrivs ofta som ond.
Citera
2017-07-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det du nämner är eftertraktade trevliga egenskaper hos kristna samt stränga regler för att behålla harmonin i kristna församlingar. Detta bevisar inte att Bibeln är inspirerad av Gud men jag förstår att man attraheras av det och låter sig övertygas emotionellt.

Jag förväntade mig inte att du skulle bli övertygad av att jag sade bara några ord om detta, jag blev inte övertygad förrän jag läste bibeln. Det finns ju en anledning till att bibeln finns och att man måste läsa bibeln för att bli övertygad.

Samma sak med vetenskap, det räcker inte med några ord, man måste undersöka och inhämta kunskap om saker och ting innan man kan bli övertygad om olika saker. Det är sällan man kan säga några ord och man blir övertygad, inte ens om man säger 1+1=2, först måste man sätta sig in i vad siffror betyder, och sedan visa det praktiskt och testa om det stämmer.

Och det är som att lägga pussel, det räcker inte med att lägga några bitar för att kunna se helheten och se vad bilden föreställer.

Dessutom är jag inte övertygad emotionellt, utan logiskt och förnuftigt.

Citat:
Vilka profetior skulle du vilja lyfta fram?

Daniels profetior, och främst Daniel kapitel 2 där alla dom världsvälden som påverkat Guds folk ända sedan Daniels tid fram till vår tid finns, med Babylon som det första världsväldet.

Sedan också Daniel kapitel 8, där Daniel med stor träffsäkerhet profeterar om Medo-Persien och Greklands kung Alexander den store, där Alexanders rike delades upp i fyra delar efter hans död. Daniel profeterade detta i Babylon ungefär på 500-talet f.Kr, alltså nästan 200 år innan Alexander ens var född.

Citat:
Det betyder isåfall att ni är mer trogna bibliska läror än andra kristna organisationer men det är inte bevis på att Gud valt ut Jehovas vittnen. Finns det stöd i Bibeln för att Gud valt ut Jehovas vittnen?

Det står i bibeln att en grupp är utvalda av Gud:

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet."
(1 Petr 2:9-10 Bibel2000)

Men man kan inte vara utvald om man inte följer bibeln och är kristen. En som tror på Muhammed kan ju Gud inte utvälja och Gud utväljer inte heller kristenheten eftersom det är en helt annan religion(eller tusentals olika religioner egentligen) än den som det står om i bibeln.

Det handlar alltså inte bara om att Jehovas vittnen är "mer" trogna bibliska läror, utan om att det skiljer sig så otroligt mycket jämfört med kristenheten. Kristenheten kan inte kallas för kristna, eftersom dom flesta t.ex. tillber en skapelse, Jesus, det är avgudadyrkan, det kan Gud inte acceptera.
Kristenheten följer en helt annan gud än bibelns gud, och är en helt annan religion än sann kristendom.

Och inte bara att dom tillber Jesus istället för Jehova, det finns massor med saker som är helt emot bibeln, och emot Guds vilja, och därför kan Gud omöjligen ha valt ut dom.

T.ex. att dom inte använder Guds, faderns namn som är Jehova. Dom tillber till en som dom själva erkänner är en mystisk treenig gud, hur kan dom be till någon som dom inte känner?

Och t.ex. att kristenheten deltar i krig, det är helt emot Jesu lära, människan har även innan Jesus fått lagen om att man inte får mörda andra människor, hur kan då Gud välja sådana "kristna"?

Det återstår bara en grupp som uppfyller alla kriterier i bibeln.

Att det skiljer sig så mycket, och att "kristna" anser sig följa bibeln, vilket inte stämmer och vilket man lätt kan förstå om man undersöker bibeln ödmjukt, så är det i sig ett bevis på dels att någon annan grupp är utvald, och dels att bibeln stämmer och Gud borde existera. Bibeln talar ju om dessa som förvränger bibelns budskap, som bibeln kallar för anti-kristna.

Dessutom sade Jesus att hans efterföljare skulle bli hatade och förföljda:

"Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor. Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor. Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er.

Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet. Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Om man förföljer er i den ena staden, så fly till nästa.
"(Mateus 10:16-23 Bibel2000)

Vilken annan grupp blir hatade av alla?

https://en.wikipedia.org/wiki/Persec...%27s_Witnesses

Citat:
Jehovas vittnen predikar väldigt mycket men det bevisar inte att Gud valt ut dem. Även andra kristna organisationer predikar. T.ex. predikar mormonerna på liknande vis som Jehovas vittnen och baptisterna sprider sig genom att döpa folk och bygga kyrkor.

Till en viss del gör dom det, men mormonerna predikar bara en gång i livet som jag förstår, en kort stund, och det är bara vissa som gör det. Hos Jehovas vittnen så predikar alla i församlingen, och dagligen, vilka är det som är kända för att ringa på dörren? Det borde tala sitt tydliga språk.

Vilken grupp passar bäst till detta skriftställe?

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matteus 24:14 Bibel2000)

Jehovas vittnen finns över hela jorden. En massa olika folkgrupper, från alla slags klasser och religioner runt om på jorden har blivit Jehovas vittnen.

Och som sagt, det här är bara en del av pusslet.
Citera
2017-07-11, 11:13
Medlem
Citat:
Jag förväntade mig inte att du skulle bli övertygad av att jag sade bara några ord om detta, jag blev inte övertygad förrän jag läste bibeln. Det finns ju en anledning till att bibeln finns och att man måste läsa bibeln för att bli övertygad.

Samma sak med vetenskap, det räcker inte med några ord, man måste undersöka och inhämta kunskap om saker och ting innan man kan bli övertygad om olika saker. Det är sällan man kan säga några ord och man blir övertygad, inte ens om man säger 1+1=2, först måste man sätta sig in i vad siffror betyder, och sedan visa det praktiskt och testa om det stämmer.

Och det är som att lägga pussel, det räcker inte med att lägga några bitar för att kunna se helheten och se vad bilden föreställer.

Dessutom är jag inte övertygad emotionellt, utan logiskt och förnuftigt.

Daniels profetior, och främst Daniel kapitel 2 där alla dom världsvälden som påverkat Guds folk ända sedan Daniels tid fram till vår tid finns, med Babylon som det första världsväldet.

Sedan också Daniel kapitel 8, där Daniel med stor träffsäkerhet profeterar om Medo-Persien och Greklands kung Alexander den store, där Alexanders rike delades upp i fyra delar efter hans död. Daniel profeterade detta i Babylon ungefär på 500-talet f.Kr, alltså nästan 200 år innan Alexander ens var född.

Det står i bibeln att en grupp är utvalda av Gud:

"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet."
(1 Petr 2:9-10 Bibel2000)

Men man kan inte vara utvald om man inte följer bibeln och är kristen. En som tror på Muhammed kan ju Gud inte utvälja och Gud utväljer inte heller kristenheten eftersom det är en helt annan religion(eller tusentals olika religioner egentligen) än den som det står om i bibeln.

Det handlar alltså inte bara om att Jehovas vittnen är "mer" trogna bibliska läror, utan om att det skiljer sig så otroligt mycket jämfört med kristenheten. Kristenheten kan inte kallas för kristna, eftersom dom flesta t.ex. tillber en skapelse, Jesus, det är avgudadyrkan, det kan Gud inte acceptera.
Kristenheten följer en helt annan gud än bibelns gud, och är en helt annan religion än sann kristendom.

Och inte bara att dom tillber Jesus istället för Jehova, det finns massor med saker som är helt emot bibeln, och emot Guds vilja, och därför kan Gud omöjligen ha valt ut dom.

T.ex. att dom inte använder Guds, faderns namn som är Jehova. Dom tillber till en som dom själva erkänner är en mystisk treenig gud, hur kan dom be till någon som dom inte känner?

Och t.ex. att kristenheten deltar i krig, det är helt emot Jesu lära, människan har även innan Jesus fått lagen om att man inte får mörda andra människor, hur kan då Gud välja sådana "kristna"?

Det återstår bara en grupp som uppfyller alla kriterier i bibeln.

Att det skiljer sig så mycket, och att "kristna" anser sig följa bibeln, vilket inte stämmer och vilket man lätt kan förstå om man undersöker bibeln ödmjukt, så är det i sig ett bevis på dels att någon annan grupp är utvald, och dels att bibeln stämmer och Gud borde existera. Bibeln talar ju om dessa som förvränger bibelns budskap, som bibeln kallar för anti-kristna.

Dessutom sade Jesus att hans efterföljare skulle bli hatade och förföljda:

"Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor. Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor. Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er.

Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet. Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Om man förföljer er i den ena staden, så fly till nästa.
"(Mateus 10:16-23 Bibel2000)

Vilken annan grupp blir hatade av alla?

https://en.wikipedia.org/wiki/Persec...%27s_Witnesses

Till en viss del gör dom det, men mormonerna predikar bara en gång i livet som jag förstår, en kort stund, och det är bara vissa som gör det. Hos Jehovas vittnen så predikar alla i församlingen, och dagligen, vilka är det som är kända för att ringa på dörren? Det borde tala sitt tydliga språk.

Vilken grupp passar bäst till detta skriftställe?

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matteus 24:14 Bibel2000)

Jehovas vittnen finns över hela jorden. En massa olika folkgrupper, från alla slags klasser och religioner runt om på jorden har blivit Jehovas vittnen.

Och som sagt, det här är bara en del av pusslet.
Är det många kungar som är JV:n?
Citera
2017-07-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det många kungar som är JV:n?

Det är ingen som är kung när dom lever som människa på jorden, men när dom kommer till himlen blir dom kungar tillsammans med Jesus :

"Det är ni som har stått vid min sida under mina prövningar, och jag överlämnar riket till er liksom min Far har överlämnat det till mig. Ni ska äta och dricka vid mitt bord i mitt rike, och ni ska sitta på troner och döma Israels tolv stammar.
"(Lukas 22:28-30 Bibel2000)

"Och jag såg själarna av dem som halshuggits för Jesu vittnesbörd och Guds ord... De fick liv igen och var kungar med Kristus i tusen år...
Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år.
"(Upp 20:4,6 Bibel2000)

"Därför uthärdar jag allt för de utvaldas skull, för att de ska få del av frälsningen i Kristus Jesus och den eviga härligheten. Detta är ett ord att lita på.
 Har vi dött med honom,
 ska vi också leva med honom.
 Härdar vi ut,
 ska vi också regera med honom.
"(2 Tim 2:10-12 Bibel2000)
Citera
2017-07-11, 11:29
Medlem
Citat:
Det är ingen som är kung när dom lever som människa på jorden, men när dom kommer till himlen blir dom kungar tillsammans med Jesus :

"Det är ni som har stått vid min sida under mina prövningar, och jag överlämnar riket till er liksom min Far har överlämnat det till mig. Ni ska äta och dricka vid mitt bord i mitt rike, och ni ska sitta på troner och döma Israels tolv stammar.
"(Lukas 22:28-30 Bibel2000)

"Och jag såg själarna av dem som halshuggits för Jesu vittnesbörd och Guds ord... De fick liv igen och var kungar med Kristus i tusen år...
Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år.
"(Upp 20:4,6 Bibel2000)

"Därför uthärdar jag allt för de utvaldas skull, för att de ska få del av frälsningen i Kristus Jesus och den eviga härligheten. Detta är ett ord att lita på.
 Har vi dött med honom,
 ska vi också leva med honom.
 Härdar vi ut,
 ska vi också regera med honom.
"(2 Tim 2:10-12 Bibel2000)
Ditt förra citat säger annorlunda, när du tog upp vilka som är utvalda.
Citera
2017-07-11, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ju en anledning till att bibeln finns och att man måste läsa bibeln för att bli övertygad.

Det finns många potentiella "anledninger" till att bibeln finns. JVs anledning är bara ÉN av dessa, och är bestämd inte den "anledning" som är den allmäna.

Citat:
Samma sak med vetenskap, det räcker inte med några ord, man måste undersöka och inhämta kunskap om saker och ting innan man kan bli övertygad om olika saker.

Ännu en av dina falska analogier.
Citera
2017-07-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ditt förra citat säger annorlunda, när du tog upp vilka som är utvalda.

Jag misstänkte att du skulle haka upp dig på det.

Dom är kallade och utvalda som kungar, men dom börjar inte regera som kungar förrän dom kommer till himlen.

Vi kallar dom för smorda, men dom har inga speciella privilegier eller förmåner jämfört med andra Jehovas vittnen, dom, liksom äldste städar i toaletterna som alla andra Jehovas vittnen.

Dom har blivit utvalda av Gud, dom vet att dom ska till himlen, men jag vet att när jag föreställer mig det eviga livet, så handlar det om jordiska ting, alltså frisk luft att andas, natur, att äta god mat, att umgås med djur och människor o.s.v Inget sådant finns i himlen, jag lockas inte av att komma till himlen. Dom smorda däremot ser fram emot himlen och kan föreställa sig ett liv där.

Det är bara dom smorda och Gud som vet att dom ska till himlen, inget annat Jv kan döma detta. Jag skulle kunna påstå att jag är en smord, och ta del av brödet och vinet, utan att någon kan säga emot, men jag ser alltså inget liv i himlen så därför tar jag inte del av brödet och vinet.
Citera
2017-07-11, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ingen som är kung när dom lever som människa på jorden,

Kanske inte i JVs demagogi/terminologi ... utanför dessa finns det en del kunger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in