Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
jo , det är ego tänk, alla kommer till himmelen
Har jag bestämt
Nä man ska inte sära på folk. iaf inte dom som är bra. det är nog dom flesta iaf

Och med detta vill du säga????
Citera
2017-07-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och med detta vill du säga????
Att det inte är bra med människor som sätter sig över andra med sin egen gloria med hjälp av JH kanske, inte så viktig alla gör vad dom vill.
Citera
2017-07-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Att det inte är bra med människor som sätter sig över andra med sin egen gloria med hjälp av JH kanske, inte så viktig alla gör vad dom vill.

Fast....de som har en tro på att de besitter den enda sanningen ..........blir inte direkt ödmjuka eller toleranta.........det ligger säkert i sakens natur.
Citera
2017-07-10, 23:15
Medlem
Citat:
Fast....de som har en tro på att de besitter den enda sanningen ..........blir inte direkt ödmjuka eller toleranta.........det ligger säkert i sakens natur.
Jo det är det som är problemet med människan. man får inte tveka eller vara undrande eller visa svaghet . man måste visa hundra procent tro på det man gör annars visar man svaghet och blir attakerad .
Citera
2017-07-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är bara några dagar sen du beskyllde Innesluten för att vara en lögnare när han är kvar i JV.
Nu tycker du att man ska göra precis så.
Är det nåt du inte kan anklagas för så är det att du skulle vara konsekvent.

He he he.....han är en festlig typ, den gode Titsup.

För några dagar sedan var han glad över att han hjälpt till att rensa ut Innesluten ur församlingen. Nu menar han att det är avfällingarnas fel att Innesluten lämnade. Titta bakåt i tråden så får ni se.
Citera
2017-07-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen? Du tillhör själv ett samfund som menar att Jesus kom med något nytt som ersatte judendomen. Annars borde du vara jude själv. (Vem är det nu som kommer med personangrepp? :-) )

Det är helt osannolikt att du varit en äldste, helt otroligt att du inte kan förstå dom elementära tingen.

Jag ska berätta för dig något som du verkar ha missat helt, Jesus instiftade ett nytt förbund genom hans blod:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Luk 22:20 Bibel2000)

Det var inte förrän efter hans död som det nya förbundet skulle komma i kraft, fram till dess skulle inte en enda bokstav från det gamla förbundet förgås:

"Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett."(Matt 5:18 Bibel2000)

Om jag hade levt på Jesu tid, så skulle jag stött judendomen tills det nya förbundet kom i kraft. Som sagt, det framstår mer och mer att du aldrig varit en äldste, jag kan inte tänka mig att en äldste har sådana här dåliga kunskaper i bibeln. Jag tror du är ett troll, som trollar med oss.
Citera
2017-07-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Kanske men jag är nyfiken på hur Gud ger organisationen stöd i vissa delar. Hur vet organisationen att det är Gud som vägleder dem?

Genom logisk, ödmjuk och objektiv undersökning av bibeln i alla delar. Det var därför Jehovas vittnen kallades för bibelforskarna förut, för att dom forskade i bibeln så som forskare ska göra, förutsättningslöst.
Citera
2017-07-10, 23:28
Medlem
Citat:
Så du påstår att det är gott att stanna i JV-organisationen även om denna predikar lögn? Varför i helvete skulle det vara det? Du måste i s f göra två antaganden; organisationen är likväl utvald av Gud, och Gud tillåter organisationen predika lögner. Men varför i helsicke ska en rationellt tänkandemänniska gå på en sån enkel fint?

Det är bara att studera i bibeln hur Gud har agerat mot hans utvalda folk förr i tiden, där representanterna, kungarna i Israel och Juda var så onda att dom t.o.m. offrade barn till guden Baal. Vad skulle gemene man göra då? Det står inget om i bibeln att dom skulle avsäga sig judendomen och bli avfällingar, tvärtom, avfällingar stenades till döds.

Men jag antar att du inte kan fördjupa dig så pass att du studerar i bibeln?
Citera
2017-07-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jehovas vittnen, vilka anser ni är de mest övertygande bevisen för att Bibeln är inspirerad av Gud?

För min egen del var det budskapen om att älska sina fiender, att kristna är bröder och systrar som ställer upp för varandra o.s.v. Men även det negativa, disciplinära åtgärder som kristenheten ignorerar, där man istället älskar även det onda, vilket bibeln aldrig har sagt.

Dessutom profetiorna i bibeln som pekar på vår tid som tiden innan harmageddon.

Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Vilka anser ni även är de mest övertygande bevisen för att er organisation blivit utvald av Gud?

Det finns mycket, men t.ex. att Jehovas vittnen inte tror på en ologisk treenig gud, att Jehovas vittnen inte tror på en bokstavligt helvete där människor bokstavligt pinas för evigt, och en massa annat som står i bibeln, som alla andra ignorerar.

Och att Jehovas vittnen har energi att vittna för andra människor, trots att människor är negativa, elaka och ibland konfrontativa. Man känner ändå glädje att sprida Guds budskap trots motståndet. Dom flesta andra som säger sig vara kristna går under av första motståndet, och struntar i att förkunna Guds ord. Detta stämmer helt överens med profetian i Guds ord:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matteus 24:14 Bibel2000)
Citera
2017-07-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är helt osannolikt att du varit en äldste, helt otroligt att du inte kan förstå dom elementära tingen.

Jag ska berätta för dig något som du verkar ha missat helt, Jesus instiftade ett nytt förbund genom hans blod:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Luk 22:20 Bibel2000)

Det var inte förrän efter hans död som det nya förbundet skulle komma i kraft, fram till dess skulle inte en enda bokstav från det gamla förbundet förgås:

"Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett."(Matt 5:18 Bibel2000)

Om jag hade levt på Jesu tid, så skulle jag stött judendomen tills det nya förbundet kom i kraft. Som sagt, det framstår mer och mer att du aldrig varit en äldste, jag kan inte tänka mig att en äldste har sådana här dåliga kunskaper i bibeln. Jag tror du är ett troll, som trollar med oss.

Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart. Det blir nämligen katastrof i en församling om äldste beter sig som du.
Förresten, så tjurskallig som du är så hade du aldrig godtagit jesu påståenden om de judiska religiösa ledarna. Du hade bara skrikit "avfälling" och "vik hädan, notoriska lögnare som bara smutskastar våra fina fariseer dag och natt" till Jesus
Citera
2017-07-10, 23:57
Medlem
Citat:
Citat:
Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen? Du tillhör själv ett samfund som menar att Jesus kom med något nytt som ersatte judendomen. Annars borde du vara jude själv. (Vem är det nu som kommer med personangrepp? :-) )
Citat:

Citat:
Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart. Det blir nämligen katastrof i en församling om äldste beter sig som du.
Förresten, så tjurskallig som du är så hade du aldrig godtagit jesu påståenden om de judiska religiösa ledarna. Du hade bara skrikit "avfälling" och "vik hädan, notoriska lögnare som bara smutskastar våra fina fariseer dag och natt" till Jesus

Du svarar inte på sakfrågorna, du hade denna fråga från början:"Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen?"

Jag frågade dig: "känner du till det gamla och nya förbundet?"

Förstår du då att judar inte skulle göra uppror mot Guds anordning, utan vara lojala judar tills det nya förbundet trädde i kraft? Nej jag tror inte du har en aning om detta, trots att du anser dig ha varit en äldste.

Istället lägger du upp rökridåer/personangrepp som "Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart", för att dölja din okunskap när det gäller det gamla och nya förbundet.
Citera
2017-07-11, 00:03
Medlem
Citat:

PÅ ett sätt har du väldigt rätt Jesus var en klart judisk sektledare. Det var Paulus som fick kristendomen att expandera bland "hedningarna".

Förresten har du skurit av dig förhuden??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in