2017-07-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Förresten har du skurit av dig förhuden??

Du visar bara din okunnighet:

"Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk. Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem...

Men några från fariseernas parti som hade kommit till tro steg upp och sade att man måste omskära hedningarna och ålägga dem att hålla Moses lag. Apostlarna och de äldste kom då samman för att utreda frågan. Efter en lång överläggning reste sig Petrus och sade:...

"Han har inte gjort någon skillnad mellan oss och dem utan har renat deras hjärtan genom tron. Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett sådant ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har orkat bära?"...

Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod.
"(Apg 15:1-2, 5-7, 9-10, 19-20 Bibel2000)
Citera
2017-07-11, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Förresten har du skurit av dig förhuden??

Har du blivit döpt hos Jehovas vittnen? Om du har, så är din okunnighet ännu mer förvånande.
Citera
2017-07-11, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är helt osannolikt att du varit en äldste, helt otroligt att du inte kan förstå dom elementära tingen.

Jag ska berätta för dig något som du verkar ha missat helt, Jesus instiftade ett nytt förbund genom hans blod:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Luk 22:20 Bibel2000)

Det var inte förrän efter hans död som det nya förbundet skulle komma i kraft, fram till dess skulle inte en enda bokstav från det gamla förbundet förgås:

"Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett."(Matt 5:18 Bibel2000)

Om jag hade levt på Jesu tid, så skulle jag stött judendomen tills det nya förbundet kom i kraft. Som sagt, det framstår mer och mer att du aldrig varit en äldste, jag kan inte tänka mig att en äldste har sådana här dåliga kunskaper i bibeln. Jag tror du är ett troll, som trollar med oss.

För i helvete....vänta nu ett tag. Tror du att alla äldste har sådana bibelkunskaper? Organisationen väljer aktivt bort sådana äldste till förmån för sådana som alltid är lojala. Såväl mina morbröder som min yngre bror (alla äldsten )vänder sig sig ibland till mig med frågor, trots att jag varit overksam sedan 1980-talet. Äldsten som vet för mycket aktar man sig för.
Citera
2017-07-11, 00:18
Medlem
Citat:
Det är bara att studera i bibeln hur Gud har agerat mot hans utvalda folk förr i tiden, där representanterna, kungarna i Israel och Juda var så onda att dom t.o.m. offrade barn till guden Baal. Vad skulle gemene man göra då? Det står inget om i bibeln att dom skulle avsäga sig judendomen och bli avfällingar, tvärtom, avfällingar stenades till döds.

Men jag antar att du inte kan fördjupa dig så pass att du studerar i bibeln?

Men, för i helvete karl......vi lever i en modern demokrati nu vi har möjlighet att tänka själva. Inser du inte skillnaden?
Citera
2017-07-11, 00:23
Medlem
Citat:
Du svarar inte på sakfrågorna, du hade denna fråga från början:"Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen?"

Jag frågade dig: "känner du till det gamla och nya förbundet?"

Förstår du då att judar inte skulle göra uppror mot Guds anordning, utan vara lojala judar tills det nya förbundet trädde i kraft? Nej jag tror inte du har en aning om detta, trots att du anser dig ha varit en äldste.

Istället lägger du upp rökridåer/personangrepp som "Varför du inte är äldste är dock helt uppenbart", för att dölja din okunskap när det gäller det gamla och nya förbundet.

Men där har vi dig ju.............lojalitet är viktigare än självständigt tänkande. Förvisso är det så organisationen lär..........men den är aldrig explicit med detta. Och du TTSP........du har aldrig varit äldste, eller hur?????? Rätta mig om jag har fel......men du har inte ens varit i närheten................och du begriper inte ens varför.
Citera
2017-07-11, 00:27
Medlem
Vasectomaters avatar
Så enligt ttsp ska man stanna kvar hos lögnaktiga representanter för Gud, även om det betyder att de t.o.m kan ljuga om sitt representativa ämbete.
...ok...

Guds representanter är inte inspirerade av Gud och de kan ha fel, lika som vanligt folk kan ha fel. Ändå kräver dom full lydnad som om de vore inspirerade likt Jesu lärljungar.

Om "Guds representanter" kan ha fel som alla andra, varför måste man då ge dom sin fulla lydnad om man lika gärna kan ha fel på egen hand? Dvs var och en söker och bekräftar sanning för sig själv. Är det ändå inte bättre att falla i en grop på egen hand än att man låtit nån dåre övertalat en att trilla i?

Om de inte är inspirerade men organisationen är "andevägledd", hur går det ihop? Är det organisationen som talar för Gud, till representanterna? (Se b.l.a sista dopfrågan)

Varför är det så hemligt hur dessa representanter kommer fram till nytt ljus och Guds vägledning? Finns Gud verkligen i någon av de inre kamrarna på Betel, undangömd och osynlig? Som en mystisk figur endast sju män i hela världen har tillgång till?

Ttsp, har du ett personligt förhållande med Gud? Har du tvättat dina synder rena i Lammets blod och gjort dig värdig genom Hans rättfärdighet så att du kan ha ett andligt förhållande med Honom? Eller tvättar du dina synder rena genom lydnad till jordemänniskor som själva säger att de inte för Guds talan?

Du är så förlorad min vän, så vilseledd och bedragen. Varje dag försöker du köpa dig själv fri genom att behaga jordemänniskor och få deras godkännanden. Du vägrar ta emot Lammets fria gåva, du rynkar på näsan åt hans kött och blod. Du har glömt Honom eftersom han är osynlig och instängd någonstans dit endast sju män i Warwick når. Du vet inte ens Hans namn, vem Han är.
Citera
2017-07-11, 00:27
Medlem
Citat:
Har du blivit döpt hos Jehovas vittnen? Om du har, så är din okunnighet ännu mer förvånande.
Icke alls , det är du som är okunnig. Skulle du stödja judendomen innan det nya förbundet så skulle skulle du få göra ingrepp/våld på kuken för att bli godkänd som en proselyt.
Det var t o m som så att Petrus vägrade äta tillsammans med oomskurna långt efter Jesu död.
Citera
2017-07-11, 00:29
Medlem
Citat:
Du visar bara din okunnighet:

"Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk. Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem...

Men några från fariseernas parti som hade kommit till tro steg upp och sade att man måste omskära hedningarna och ålägga dem att hålla Moses lag. Apostlarna och de äldste kom då samman för att utreda frågan. Efter en lång överläggning reste sig Petrus och sade:...

"Han har inte gjort någon skillnad mellan oss och dem utan har renat deras hjärtan genom tron. Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett sådant ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har orkat bära?"...

Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod.
"(Apg 15:1-2, 5-7, 9-10, 19-20 Bibel2000)

För helvete karl........allt detta var efter Jesu död........och det var inte det judiska etablisemanget som yttrade sig över detta. Hur jävla oärlig kan man vara?
Citera
2017-07-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Så enligt ttsp ska man stanna kvar hos lögnaktiga representanter för Gud, även om det betyder att de t.o.m kan ljuga om sitt representativa ämbete.
...ok...

Guds representanter är inte inspirerade av Gud och de kan ha fel, lika som vanligt folk kan ha fel. Ändå kräver dom full lydnad som om de vore inspirerade likt Jesu lärljungar.

Om "Guds representanter" kan ha fel som alla andra, varför måste man då ge dom sin fulla lydnad om man lika gärna kan ha fel på egen hand? Dvs var och en söker och bekräftar sanning för sig själv. Är det ändå inte bättre att falla i en grop på egen hand än att man låtit nån dåre övertalat en att trilla i?

Om de inte är inspirerade men organisationen är "andevägledd", hur går det ihop? Är det organisationen som talar för Gud, till representanterna? (Se b.l.a sista dopfrågan)

Varför är det så hemligt hur dessa representanter kommer fram till nytt ljus och Guds vägledning? Finns Gud verkligen i någon av de inre kamrarna på Betel, undangömd och osynlig? Som en mystisk figur endast sju män i hela världen har tillgång till?

Ttsp, har du ett personligt förhållande med Gud? Har du tvättat dina synder rena i Lammets blod och gjort dig värdig genom Hans rättfärdighet så att du kan ha ett andligt förhållande med Honom? Eller tvättar du dina synder rena genom lydnad till jordemänniskor som själva säger att de inte för Guds talan?

Du är så förlorad min vän, så vilseledd och bedragen. Varje dag försöker du köpa dig själv fri genom att behaga jordemänniskor och få deras godkännanden. Du vägrar ta emot Lammets fria gåva, du rynkar på näsan åt hans kött och blod. Du har glömt Honom eftersom han är osynlig och instängd någonstans dit endast sju män i Warwick når. Du vet inte ens Hans namn, vem Han är.

Men så blir det om man utgår från att cellskapet är Guds organisation.
Det finns t o m JV som menar att det är ett fint lojalitetstest..........om man tror på det som uppenbart är osant är man ödmjuk och lojal. JAg kommer ihåg en gång en sammankomst på sent 70-tal, möjligen tidigt 80-tal en älsdste som höll upp en bok. Boken var grön (nya testamentet på NWT)....och sade: om sällskapet säger att denna bok är röd, så säger jag det också. Han fick stormande applåder.
Citera
2017-07-11, 00:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Om jag hade levt på Jesu tid, så skulle jag stött judendomen tills det nya förbundet kom i kraft. Som sagt, det framstår mer och mer att du aldrig varit en äldste, jag kan inte tänka mig att en äldste har sådana här dåliga kunskaper i bibeln. Jag tror du är ett troll, som trollar med oss.

Om du levt på Jesu tid hade du vart den som satte första spiken i Jesu händer på korset.
Citera
2017-07-11, 01:42
Medlem
XGPs avatar
Citat:
För min egen del var det budskapen om att älska sina fiender, att kristna är bröder och systrar som ställer upp för varandra o.s.v. Men även det negativa, disciplinära åtgärder som kristenheten ignorerar, där man istället älskar även det onda, vilket bibeln aldrig har sagt.
Det du nämner är eftertraktade trevliga egenskaper hos kristna samt stränga regler för att behålla harmonin i kristna församlingar. Detta bevisar inte att Bibeln är inspirerad av Gud men jag förstår att man attraheras av det och låter sig övertygas emotionellt.
Citat:
Dessutom profetiorna i bibeln som pekar på vår tid som tiden innan harmageddon.
Vilka profetior skulle du vilja lyfta fram?
Citat:
Det finns mycket, men t.ex. att Jehovas vittnen inte tror på en ologisk treenig gud, att Jehovas vittnen inte tror på en bokstavligt helvete där människor bokstavligt pinas för evigt, och en massa annat som står i bibeln, som alla andra ignorerar.
Det betyder isåfall att ni är mer trogna bibliska läror än andra kristna organisationer men det är inte bevis på att Gud valt ut Jehovas vittnen. Finns det stöd i Bibeln för att Gud valt ut Jehovas vittnen?
Citat:
Och att Jehovas vittnen har energi att vittna för andra människor, trots att människor är negativa, elaka och ibland konfrontativa. Man känner ändå glädje att sprida Guds budskap trots motståndet. Dom flesta andra som säger sig vara kristna går under av första motståndet, och struntar i att förkunna Guds ord. Detta stämmer helt överens med profetian i Guds ord:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma."(Matteus 24:14 Bibel2000)
Jehovas vittnen predikar väldigt mycket men det bevisar inte att Gud valt ut dem. Även andra kristna organisationer predikar. T.ex. predikar mormonerna på liknande vis som Jehovas vittnen och baptisterna sprider sig genom att döpa folk och bygga kyrkor.
Citera
2017-07-11, 06:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jehovas vittnen, vilka anser ni är de mest övertygande bevisen för att Bibeln är inspirerad av Gud?

Citat:
För min egen del var det budskapen om att älska sina fiender,

Konstigt. Den 'gud'/teologi du brukar försvara är ju annars en makt-fixerad, underkastelses-teologisk demiurg/demiurgisk teologi.

Hur hänger det ihop med att "älska sina fiender"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in