2017-06-02, 21:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vet vilken personer du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
För att förtydliga mig - det som jag efterfrågar är kontakt med den person med initierade uppgifter om fallet, som redan 2014 hade någonting viktigt att förtälja de anhöriga till de försvunna. Du bär uppenbarligen på ett rättspatos. Varför dröja?

Efter att ha kollat upp en sak, så vet jag nu vem det är du exakt menar samt varför du skrev som du gjorde.

H*n kom i a f inte att ta någon kontakt med Kjell-Åkes syster. Hon erhöll inga som helst uppgifter om sin bror från detta håll - tyvärr.
Citera
2017-06-12, 01:24
Medlem
E.Morses avatar
Jag tror inte vi skall krångla till detta ärende för mycket. Vad gäller herr "Hymme" så tror jag vi bekvämt kan avföra honom i största allmänhet, han har inte med saken att göra utan försvann helt på egen hand.

Övriga tre kände bevisligen varandra i alla fall lite. Och alla tre behövde pengar. Min känsla är att uppgiften om en eventuell badutflykt var ett svepskäl, särskilt med tanke på vad väder var den aktuella dagen då det ju faktiskt regnade småspik. I mycket enkla ordalag var man ute på dåligheter. Om man sedan hade något med grodmännen att göra eller inte låter jag vara osagt, men kvällen före placerades exempelvis tuber ut på ett par strategiska platser. Grodmansrånet känner jag nämligen väl till och det fanns flera flyktvägar planerade. Killarna kan, men måste inte, ha varit lokala kontakter som hjälpt till med det praktiska i utbyte mot lite kontanter. Även flyktbilar bör ju ha fixats av någon, tänker jag (i och med att man borde tagit båten till en plats och sedan vidare). Eller så planerades några dåligheter på egen hand, exempelvis rån, försäljning av narkotika eller liknande.

Min spontana känsla i detta är att Karlsson är död och dog ungefär i samband med detta datum i direkt anslutning till dåligheterna på ett eller annat sätt. Dahlsjö och Johansson blev kvar i landet, jag tror inte vi skall krångla till det med flykt utomlands. Att vid den här tiden byta identitet var extremt mycket enklare än idag. Någon datoriserad folkbokföring fanns ju inte, heller inget datoriserat bilregister. Med tanke på att bokstäverna på bilarna satt löst var det ju om inte annat en smal sak att byta länsbokstav på bilen på resan ut ur Göteborg och sedan har den förmodligen monterats ned och försvunnit.

Att bilen av misstag skulle gått över kanten någonstans är inte sannolikt. Särskilt inte som man hade grodmän att leta efter. Dessutom får jag för mig av inläggen här att Johansson och Karlsson inte var de bästa av vänner. Därför verkar det osannolikt att man skulle ta en liten nöjestur med bilen en regnig dag. Nej, ute på dåligheter var man självklart och någonting lär ha hänt under dagen som fick herrarna att frivilligt hålla sig borta. Om någon av personerna skulle vara vid liv idag sitter mina pengar på Johansson. Han är yngst och verkar också, trots detta, varit den mest förslagna och kraftfulla av herrarna.

Enbart en liten teori, mina fem cent i ärendet.
Citera
2017-06-13, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ute på dåligheter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Jag tror inte vi skall krångla till detta ärende för mycket. Vad gäller herr "Hymme" så tror jag vi bekvämt kan avföra honom i största allmänhet, han har inte med saken att göra utan försvann helt på egen hand.

Övriga tre kände bevisligen varandra i alla fall lite. Och alla tre behövde pengar. Min känsla är att uppgiften om en eventuell badutflykt var ett svepskäl, särskilt med tanke på vad väder var den aktuella dagen då det ju faktiskt regnade småspik. I mycket enkla ordalag var man ute på dåligheter. Om man sedan hade något med grodmännen att göra eller inte låter jag vara osagt, men kvällen före placerades exempelvis tuber ut på ett par strategiska platser. Grodmansrånet känner jag nämligen väl till och det fanns flera flyktvägar planerade. Killarna kan, men måste inte, ha varit lokala kontakter som hjälpt till med det praktiska i utbyte mot lite kontanter. Även flyktbilar bör ju ha fixats av någon, tänker jag (i och med att man borde tagit båten till en plats och sedan vidare). Eller så planerades några dåligheter på egen hand, exempelvis rån, försäljning av narkotika eller liknande.

Min spontana känsla i detta är att Karlsson är död och dog ungefär i samband med detta datum i direkt anslutning till dåligheterna på ett eller annat sätt. Dahlsjö och Johansson blev kvar i landet, jag tror inte vi skall krångla till det med flykt utomlands. Att vid den här tiden byta identitet var extremt mycket enklare än idag. Någon datoriserad folkbokföring fanns ju inte, heller inget datoriserat bilregister. Med tanke på att bokstäverna på bilarna satt löst var det ju om inte annat en smal sak att byta länsbokstav på bilen på resan ut ur Göteborg och sedan har den förmodligen monterats ned och försvunnit.

Att bilen av misstag skulle gått över kanten någonstans är inte sannolikt. Särskilt inte som man hade grodmän att leta efter. Dessutom får jag för mig av inläggen här att Johansson och Karlsson inte var de bästa av vänner. Därför verkar det osannolikt att man skulle ta en liten nöjestur med bilen en regnig dag. Nej, ute på dåligheter var man självklart och någonting lär ha hänt under dagen som fick herrarna att frivilligt hålla sig borta. Om någon av personerna skulle vara vid liv idag sitter mina pengar på Johansson. Han är yngst och verkar också, trots detta, varit den mest förslagna och kraftfulla av herrarna.

Enbart en liten teori, mina fem cent i ärendet.

Tack för ditt intressanta inlägg! Ligger väldigt mycket i det du skriver. Klart att de var ute på dåligheter.

Jag tror inte heller att "Hymme" hade ett dyft att göra med de tre från Göteborg.

De verkar faktiskt ha känt varandra mycket bra. Gays och Jannes bekantskap kan ha skett redan i Lundby åren 1959-60. Familjerna Dahlsjö och Johansson hade 1965 bott på samma gata i nästan fem år då de tre försvann. Den yngste brodern av bröderna Dahlsjö var i samma ålder som Kjell-Åke. De arbetade även alla tre, åtminstone periodvis, som klassningsarbetare. I a f både Janne och Kjell-Åke, troligtvis även Gay, var kunder på den omtalade restaurangen Mården.

Pengar behövde de alla tre. Gay hade inte ens ett fast arbete då han försvann.

Denna bad- och campingutflykt till Åsa kan inte ha varit något annat än svepskäl. Ingen människa åker och badar och campar i ett sådant väder som rådde den här dagen.

Många personer totalt var inblandade i Grodmansrånet. Totalt 20-25 personer som skall ha haft olika uppgifter. Åtminstone en av dessa var en lokal förmåga. Likaså skall flera bilar funnits parkerade längs Säveåns stränder. En av dessa skall ha varit den midnattsblå.

Karlsson lär ha avlidit en kort tid efter detta datum. Kanske under första veckan i augusti. Det finns ett flertal uppgifter på att i a f Dahlsjö inte blev kvar i landet. När det gäller vittnesiakttagelser gällande Kjell-Åke så finns det här ett glapp mellan åren 1966-72.

Efter att Grodmansrånet hade gått av stapeln och efter att den ene av rånarna hade gripits i Säveån så slog polisen en s. k. "järnring" runt staden. På den tiden den största polisiära insats som någonsin hade gjorts i Göteborg. Denna "ring" fanns kvar tills de två återstående rånarna greps. Detta skedde söndagen den 1 augusti.

Som du helt riktigt påpekar så var det på den här tiden lätt att ändra länsbokstaven och siffrorna på nummerplåtarna. Lätta att ta loss och lätta att sätta dit. Sådana fanns att köpa lösa på div. olika ställen.

Detta går inte att säga med säkerhet men det kan ha varit på det sättet att Kjell-Åke och Gay inte var de allra bästa vänner. Det måste ha varit just Gay och Kjell-Åke som kände varandra sämst. Gay kom inflyttandes till Annedal 1963.

Det har framkommit mycket litet hur Janne Dahlsjö var som person men troligtvis var Kjell-Åke den mest kraftfulle och förslagne av dem. Han kan mycket väl ännu vara i livet. Enligt flera vittnen så sågs han under hösten 2012 i Vänersborg.
Citera
2017-06-25, 00:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är nu över 50 år sedan Dahlsjögänget sågs. Däremot är det inte lika länge sedan som Kjell-Åke Johansson senast sågs.

Jag gör ett litet inhopp i tråden igen... Jag var den som år 2014 letade, hittade och fotade en Volvo PV av rätt årsmodell men fel färg och fel chassinummer.

Angående det fetade ovan... Finns det verkligen iakttagelser av Kjell-Åke i nutid/närtid? Alltså iakttagelser som är säkra, inte från någon som bara tror att hen har sett honom?

Citat:
Bl. a. närstående personer till både Dahlsjö och Kjell-Åke vägrar den dag som idag är att uttala sig om sina försvunna anhöriga.

Varför vägrar de detta, efter så många år?
Citera
2017-06-26, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flera olika UL.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag gör ett litet inhopp i tråden igen... Jag var den som år 2014 letade, hittade och fotade en Volvo PV av rätt årsmodell men fel färg och fel chassinummer.

Angående det fetade ovan... Finns det verkligen iakttagelser av Kjell-Åke i nutid/närtid? Alltså iakttagelser som är säkra, inte från någon som bara tror att hen har sett honom?

Varför vägrar de detta, efter så många år?

Det är mycket bra att alla som vill bidrar på ett eller annat sätt.

I början av 2010-talet har ett flertal personer uppgivit att de skall ha sett Kjell-Åke. Däribland en person som själv var mycket väl bekant med honom. Iakttagelserna har då blivit gjorda i Västra Götaland. Dock inga efter 2012. Vill tillägga att jag själv är inte en av dessa personer.

Intressant fråga. Detta skall ha berott på att i toppskiktet skall det ha förekommit en eller flera personer som var kända. Om de var kända redan då eller om de blev det senare vet jag inte. Dessa personer skall idag vara avlidna men skall ha både barn och barnbarn som är i livet.

Dessa uppgifter har kommit från flera olika UL.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-26 kl. 23:25.
Citera
2017-06-28, 20:15
Medlem
Det som slår mig är varför har ingen bild på hur Kjell Åke kan se ut idag gjorts? Det finns ju uppenbarligen en del vittnen under de senaste åren som påstår sig ha stött på honom. Vet inte vad en sådan bild kallas, inte fantombild antar jag. Men som tex Alcatraz flykten där finns det bilder på hur John, Clarence Anglin och Frank Lee Morris skulle se ut idag på ett ungefär, uppritat av proffs.
Citera
2017-06-28, 21:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyWayne
Det som slår mig är varför har ingen bild på hur Kjell Åke kan se ut idag gjorts? Det finns ju uppenbarligen en del vittnen under de senaste åren som påstår sig ha stött på honom. Vet inte vad en sådan bild kallas, inte fantombild antar jag. Men som tex Alcatraz flykten där finns det bilder på hur John, Clarence Anglin och Frank Lee Morris skulle se ut idag på ett ungefär, uppritat av proffs.

Jag kanske kan fixa detta. Jag har en app i mobilen som man tyckte var rolig när den kom. Man fotade ex. en kompis eller nån i familjen och så tryckte man på non knapp och så åldrades den avfotade personen. Samma app-utvecklare hade också appar där man kunde lägga till mustascher och skägg i alla varianter, och en app med olika frisyrer, helt skallig, bara hår påsidorna osv. Har för mig att det fanns en app som gjorde en fetare.

Jag ska leta upp en bra bild på Kjell-Åke och testa på den bilden. Den finns väl en bild när han sitter och ev. har sitt barn i famnen och tittar neråt, det är ju inte så bra, men jag tror att jag även har en porträttbild på honom också.

Nu är ju denna app knappast någon FBI eller CIA-teknik, men väl värt att testa...
Citera
2017-06-28, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Det mäktiga fotot" är det bästa fotot på Kjell-Åke.

Citat:
Jag kanske kan fixa detta. Jag har en app i mobilen som man tyckte var rolig när den kom. Man fotade ex. en kompis eller nån i familjen och så tryckte man på non knapp och så åldrades den avfotade personen. Samma app-utvecklare hade också appar där man kunde lägga till mustascher och skägg i alla varianter, och en app med olika frisyrer, helt skallig, bara hår påsidorna osv. Har för mig att det fanns en app som gjorde en fetare.

Jag ska leta upp en bra bild på Kjell-Åke och testa på den bilden. Den finns väl en bild när han sitter och ev. har sitt barn i famnen och tittar neråt, det är ju inte så bra, men jag tror att jag även har en porträttbild på honom också.

Nu är ju denna app knappast någon FBI eller CIA-teknik, men väl värt att testa...

Jättebra om du skulle kunna göra detta.

Det bästa fotot på honom är det som kallas "det mäktiga fotot". Detta kan ha varit det sista fotot som togs på Kjell-Åke innan den 29 juli 1965? Fotot bör ha tagits en kort tid innan. Det var på detta sätt han såg ut då han försvann. Här ser man klart och tydligt hela ansiktet och håret.

Skolfotot från Kronängsskolan läsåret 1963-64 har använts en hel del men detta är inte lika bra som det ovan nämnda fotot.

Med tanke på den försvunnes pappa och bröder, så bör han idag vara om inte helt flintskallig så i a f tunnhårig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-28 kl. 23:02.
Citera
2017-06-28, 23:15
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jättebra om du skulle kunna göra detta.

Det bästa fotot på honom är det som kallas "det mäktiga fotot". Detta kan ha varit det sista fotot som togs på Kjell-Åke innan den 29 juli 1965? Fotot bör ha tagits en kort tid innan. Det var på detta sätt han såg ut då han försvann. Här ser man klart och tydligt hela ansiktet och håret.

Skolfotot från Kronängsskolan läsåret 1963-64 har använts en hel del men detta är inte lika bra som det ovan nämnda fotot.

Med tanke på den försvunnes pappa och bröder, så bör han idag vara om inte helt flintskallig så i a f tunnhårig.

Vart hittar man det fotot? Jag tror att jag har skolfotot, det liknar ett sådant i alla fall...
Citera
2017-06-28, 23:17
Medlem
Pajosvs avatar
Här är i alla fall Kjell-Åke som ung, äldre och när han tappat lite hår. Jag kanske kan göra honom lite plufsigare...

Man får trycka på förstoringsglaset med plustecknet i övre högra hörnet för att få bilden större.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Volvo%20PV/Kjell-Aringke%20x%203_zpsvhlcurpz.jpg.html
Senast redigerad av Pajosv 2017-06-28 kl. 23:19.
Citera
2017-06-28, 23:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotot 1965.

Citat:
Vart hittar man det fotot? Jag tror att jag har skolfotot, det liknar ett sådant i alla fall...

Skolfotot är inte lika bra. Här är det fotot jag menar och här har han också växt till sig:

Kjell-Åke Johansson 1965.

Jag tror inte att han skulle vara helt flintskallig. Enbart tunnhårig eller mycket tunnhårig men fortfarande med lite hår.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-28 kl. 23:30.
Citera
2017-06-28, 23:33
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Skolfotot är inte lika bra. Här är det fotot jag menar och här har han också växt till sig:

Kjell-Åke Johansson 1965.

Jag tror inte att han skulle vara helt flintskallig. Enbart tunnhårig eller mycket tunnhårig men fortfarande med lite hår.

Jag hade detta foto också, men jag tror att foto är för litet och har för låg upplösning för att det ska bli bra, men jag gör ett försök...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in