Citat:
Ursprungligen postat av
Alarmerande
Hymmes hemsituation var ju inte helt lätt iom psykisk ohälsa hos alla utom modern, men han fick ju tom träffa en läkare vilket får ses enormt stort på den tiden. Och gällande Janne kan jag inte minnas något alarmerande (nu var jag rolig...).
Du har rätt i att "Hymmes" hemsituation inte var lätt med tanke på hur det såg ut i hans familj. Däremot tycker jag inte att vare sig familjen, media eller samhället svek honom. Han hade i a f sin mors stöd och hjälp, media skrev enormt mycket om hans försvinnande och samhället ställde upp. Åtminstone två olika polisutredningar bedrevs samtidigt.
Gällande Janne Dahlsjös situation var inte den allra bästa när han försvann. P. g. a. att det är så lite känt om hans hemsituation så vet jag inte om man kan säga att han utsattes för ett stort svek. När trådstarten startades för 9½ år så var hans äldre bror som sålde bilen till honom den ende som var i livet från Jannes familj 1965. Denne bror var tyvärr mycket tystlåten och berättade mycket lite.
Ang. Kjell-Åkes och Gays situation och hur denna såg ut 1965 så råder här motsatsen. Här finns mycket uppgifter som har berättats av anhöriga.
Gay blev helt klart utsatt för ett
mycket stort svek från alla håll och kanter. Familjen, media och samhället bidrag alla till detta. Ingen brydde sig ett enda dyft om honom - förutom hans yngre syster. Man skulle faktiskt kunna säga att han redan var "försvunnen" innan han verkligen försvann.
Även Kjell-Åke blev utsatt för ett mycket stort svek. Åtminstone från medias och samhällets sida. Hans mor anmälde honom åtminstone bara några få dagar efter att han försvann till polisen. Hade hon inte gjort detta så hade vi troligtvis inte vetat lika mycket som vi idag vet.