2018-09-30, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åkes arbetssituation vid försvinnandet.

Något mera om hur Kjell-Åkes arbetssituation såg ut då han försvann - eller rättare sagt gick under jorden tiden efter den 29 juli.

Den 14 juni 1964 började även han att arbeta som klassningsarbetare tillsammans med sin far för företaget NORAB. Han var vid försvinnandet fortfarande anställd hos NORAB. Far och son arbetade också de på bl.a. Arendalsvarvet precis som både Dahlsjö och Gay Karlsson. Om Kjell-Åke arbetade där samtidigt som de båda är oklart.

Efter enbart ca en månad så fick Kjell-Åke en balk över ena benet som gjorde att han fick gå sjukskriven mycket länge. När han väl återgick i arbete fick han ett lättare sådant. Vilka arbeten han utförde efter den svåra olyckan vet idag ingen. Vi vet i a f att Kjell-Åke var beordrad arbete å EMV under tiden 1 mars - 1 maj 1965.

Har nu fått bekräftat att Kjell-Åke betalade för mat och husrum när han började att arbeta. Under hans långa sjukskrivning är det dock möjligt att han inte betalade något hemma.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-09-30 kl. 16:41.
Citera
2018-10-07, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sveriges befolkning 1975.

I Sveriges befolkning 1975 finns fortfarande de flesta personer med som fanns runt de tre försvunna 1965.

Kjell-Åke Johansson och Janne Dahlsjö finns däremot inte med längre. Gay Karlsson finns fortfarande ännu kvar och om honom står det: "Gay Karlsson, fabriksarbetare, Annedals församling." Alltså skriven på församlingen utan någon adress.
Citera
2018-10-23, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svek.

Fick följande skickat till mig nyligen via iPhone:

"Alla föräldrar alla goda samhällen trampar då och då fel. Så skedde i folkhemmet den 29 juli 65. Jag tror att man ska söka efter händelseförloppet den 29 juli i det faktum att de tre och även Hymme utsattes för ett gigantiskt svek."

Jag håller delvis med skribenten. Det här sveket började redan åratal innan detta datum. Framför allt Gay kom att bli utsatt för ett mycket stort svek både från samhället och hans föräldrars sida. Detta blev också Kjell-Åke. Åtminstone från samhällets sida. Han var ju bara fyllda 16 år då han försvann.

Gällande Janne så är jag osäker. Däremot tycker jag inte att "Hymme" blev utsatt för svek vare sig från samhället, media eller föräldrarnas sida.
Citera
2018-10-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fick följande skickat till mig nyligen via iPhone:

"Alla föräldrar alla goda samhällen trampar då och då fel. Så skedde i folkhemmet den 29 juli 65. Jag tror att man ska söka efter händelseförloppet den 29 juli i det faktum att de tre och även Hymme utsattes för ett gigantiskt svek."

Jag håller delvis med skribenten. Det här sveket började redan åratal innan detta datum. Framför allt Gay kom att bli utsatt för ett mycket stort svek både från samhället och hans föräldrars sida. Detta blev också Kjell-Åke. Åtminstone från samhällets sida. Han var ju bara fyllda 16 år då han försvann.

Gällande Janne så är jag osäker. Däremot tycker jag inte att "Hymme" blev utsatt för svek vare sig från samhället, media eller föräldrarnas sida.

Hymmes hemsituation var ju inte helt lätt iom psykisk ohälsa hos alla utom modern, men han fick ju tom träffa en läkare vilket får ses enormt stort på den tiden. Och gällande Janne kan jag inte minnas något alarmerande (nu var jag rolig...).
Citera
2018-10-30, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
De fyra försvunna unga männens situation sommaren 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Alarmerande
Hymmes hemsituation var ju inte helt lätt iom psykisk ohälsa hos alla utom modern, men han fick ju tom träffa en läkare vilket får ses enormt stort på den tiden. Och gällande Janne kan jag inte minnas något alarmerande (nu var jag rolig...).

Du har rätt i att "Hymmes" hemsituation inte var lätt med tanke på hur det såg ut i hans familj. Däremot tycker jag inte att vare sig familjen, media eller samhället svek honom. Han hade i a f sin mors stöd och hjälp, media skrev enormt mycket om hans försvinnande och samhället ställde upp. Åtminstone två olika polisutredningar bedrevs samtidigt.

Gällande Janne Dahlsjös situation var inte den allra bästa när han försvann. P. g. a. att det är så lite känt om hans hemsituation så vet jag inte om man kan säga att han utsattes för ett stort svek. När trådstarten startades för 9½ år så var hans äldre bror som sålde bilen till honom den ende som var i livet från Jannes familj 1965. Denne bror var tyvärr mycket tystlåten och berättade mycket lite.

Ang. Kjell-Åkes och Gays situation och hur denna såg ut 1965 så råder här motsatsen. Här finns mycket uppgifter som har berättats av anhöriga.

Gay blev helt klart utsatt för ett mycket stort svek från alla håll och kanter. Familjen, media och samhället bidrag alla till detta. Ingen brydde sig ett enda dyft om honom - förutom hans yngre syster. Man skulle faktiskt kunna säga att han redan var "försvunnen" innan han verkligen försvann.

Även Kjell-Åke blev utsatt för ett mycket stort svek. Åtminstone från medias och samhällets sida. Hans mor anmälde honom åtminstone bara några få dagar efter att han försvann till polisen. Hade hon inte gjort detta så hade vi troligtvis inte vetat lika mycket som vi idag vet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-30 kl. 16:02.
Citera
2018-11-21, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sveriges befolkning 1985.

I Sveriges befolkning 1985 finns Gay Karlsson fortfarande med. Däremot inte Janne eller Kjell-Åke.

Han står då fortfarande på församlingen skriven i Annedal utan adress. Den sista adressen han bodde på var Risåsgatan 9 C. Huset där Gay hade varit boende hade då varit rivet ända sedan 1967.

Här kan man verkligen tala om ett stort svek från framförallt samhällets sida men också från hans familjs sida. Ingen brydde sig det minsta. Verkligen tragiskt.

Ytterligare en person som också står på församlingen skriven detta år är Jannes omtalade yngste bror och då i Masthugget.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-21 kl. 16:00.
Citera
2018-12-10, 00:48
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
I Sveriges befolkning 1985 finns Gay Karlsson fortfarande med. Däremot inte Janne eller Kjell-Åke.

Han står då fortfarande på församlingen skriven i Annedal utan adress. Den sista adressen han bodde på var Risåsgatan 9 C. Huset där Gay hade varit boende hade då varit rivet ända sedan 1967.

Här kan man verkligen tala om ett stort svek från framförallt samhällets sida men också från hans familjs sida. Ingen brydde sig det minsta. Verkligen tragiskt.

Ytterligare en person som också står på församlingen skriven detta år är Jannes omtalade yngste bror och då i Masthugget.

Får du några tips numera angående detta försvinnande?
Citera
2018-12-15, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika handlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Får du några tips numera angående detta försvinnande?

Naturligtvis framkommer mindre tips ju längre tiden går.

Den här tråden är snart 10 år men fortfarande framkommer en del intressant information då och då oftast från olika handlingar.

För att komma vidare i vad som hände så måste någon/några själva berätta. Finns fortfarande personer som är i livet som befann sig i kretsen runt de tre som försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-12-15 kl. 14:12.
Citera
2018-12-15, 17:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Naturligtvis framkommer mindre tips ju längre tiden går.

Den här tråden är snart 10 år men fortfarande framkommer en del intressant information då och då oftast från olika handlingar.

För att komma vidare i vad som hände så måste någon/några själva berätta. Finns fortfarande personer som är i livet som befann sig i kretsen runt de tre som försvann.

Ett märkligt fall är det...
Citera
2018-12-15, 18:08
Medlem
Eoppoyzs avatar
Hur är möjligheten att dyka i de områden de möjligen kan ha druttat i med bilen? Kan vemsomhelst göra det överallt där eller behöver vissa områden tillstånd?
Citera
2018-12-15, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vare sig före eller efter 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ett märkligt fall är det...

Ja verkligen.

Det är därför som detta fall har rönt så stort intresse i utlandet och då framför allt i USA.

Består åtminstone av två olika händelser som inträffade under en och samma dag och i samma stad. De tre som försvann och Grodmansrånet. Därtill tillkommer "Hymmes" försvinnande. Om nu detta kom att ske i Göteborg eller inte är omöjligt att uttala sig om.

Den regniga, blåsiga och kalla torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg har mig veterligen aldrig inträffat något liknande i Sverige. Vare sig före 1965 eller efter 1965.
Citera
2018-12-18, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svårt, dyrt och tidskrävande.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur är möjligheten att dyka i de områden de möjligen kan ha druttat i med bilen? Kan vemsomhelst göra det överallt där eller behöver vissa områden tillstånd?

Dessa områden har naturligtvis förändrats mycket under drygt ett halvt århundrade.

Vem som helst kan bedriva sök efter bilen och de försvunna. Ev. kan en del områden vara privatägda och då behövs det tillstånd av markägaren om dykningar skulle göras i privat regi.

Jag tror att det skulle bli mycket svårt, dyrt och tidskrävande att börja söka. Först behövs en noggrann karta från 1965-66 som visar på hur det då såg ut. Stränderna har förändrats, skog har växt upp, ny bebyggelse tillkommit, förändring av vägnätet m. m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in