2015-12-28, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utredningsledare.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Om du inte hittar någon begagnad bok, kan du ju alltid pröva E-boken. Och den finns ju annars på bibliotek.
Men var det verkligen Haglind som ledde utredningen om Hymme?

Skall försöka att få tag på den som häftad. Är väl inte helt omöjligt kan jag tänka mig.

Det är möjligt att han fanns med någonstans bland alla som arbetade med försvinnandet, men någon utredningsledare var Haglind inte. Åtminstone inte när man tar del av alla namnen.

En polis som deltog flitigt i både Dahlsjö-gänget och Hymmes förvinnande var Björndahl.
Citera
2015-12-30, 15:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björndahl.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skall försöka att få tag på den som häftad. Är väl inte helt omöjligt kan jag tänka mig.

Det är möjligt att han fanns med någonstans bland alla som arbetade med försvinnandet, men någon utredningsledare var Haglind inte. Åtminstone inte när man tar del av alla namnen.

En polis som deltog flitigt i både Dahlsjö-gänget och Hymmes förvinnande var Björndahl.

Citerar mig själv här.

En polisman som deltog flitigt i arbetet med dessa båda utredningar var Björndahl. Hans namn förekommer ofta. Han var alltså involverad i båda dessa fall när det gällde utredningsarbetet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-12-30 kl. 15:45.
Citera
2016-01-06, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bokus.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Boken - pappersupplagan - är redan recenserad hos Bokus (leveranstid någon vecka) med ett riktigt uselt omdöme. Finns den att få tag i i bokhandlarna så att någon åtminstone i teorin hunnit läsa den eller är det någon som vill avskräcka köpare bara för att?

Var idag inne och läste recensionerna om Kullenbergs bok på Bokus.

Boken har nu erhållit tre recensioner och fem röster. Alla mycket positiva.

Eftersom hennes bok nu har varit till försäljning under fyra veckor så har den börjat att spridas.
Citera
2016-01-12, 06:33
Medlem
Lyssnade nu på programmet i radion och som vanligt uppstod samma fråga hos mig:

OM nu 3 alternativt 4 personer skulle vilja försvinna frivilligt och hålla sig borta så är det en sak och det kan/kunde nog ha fungerat på den tiden. MEN, bilen!?!?...Försvann den också frivilligt?

Angående Hymme så har jag inga som helst teorier om var han kan ha tagit vägen men de 3 i/och bilen måste ju rimligen, enligt mig, finnas på samma plats. Möjligheten att inte EN av dessa 3 personer OCH en bil skulle ha siktats någonstans, den måste ju vara obefintlig.

OM killarna skulle ha velat gå under jorden av en eller annan anledning så kan det ju inte ha funnits någon anledning till att göra detta efter, säg, 25 år.

1. Av den enkla anledningen att OM de begått ett mord till ex. så skulle detta då varit preskriberat.
2. Med stigande ålder så försvinner rädslor för ev. repressalier från andra utomstående.
3. Också med stigande ålder så ökar begäret av att ha kontakt med sina rötter.

Jag är övertygad om att en dag, nånstans, så kommer en bil med kvarlevorna av 3 grabbar att hittas vid något bygge eller tömning av något vattendrag. Vägen till Åsa 1965 var inte direkt någon motorväg utan landsväg och rena skogsvägar där man kan ha kört av vägen och dödats omgående. Kanske tom i ett vattendrag stor nog att dölja en bil. Där fanns och finns fortfarande stora skogsområden som man kanske körde in i för en "pissepaus" eller liknande och sen körde bort sig i.

Kanske bilen hittades redan då av någon som tog tillfället i akt att "tömma" den och att den sedan har rullat i annan skepnad. Kropparna kan då ligga väl gömda någonstans i de stora områden med skog och natur som finns på vägen till Åsa, alternativt någon annanstans då det inte finns något som säger att de inte valde att åka till en annan destination.

Som sagt var, sannolikheten att 3 personer (och en bil) som frivilligt har avlägsnat sig hemifrån inte har siktats/hörts av levande under 50 år är för mig obefintlig.

Så länge du behåller din hemlighet för dig själv så är det en hemlighet. Tre personer som tiger i 50 år? Nope!
Citera
2016-01-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa

OM nu 3 alternativt 4 personer skulle vilja försvinna frivilligt och hålla sig borta så är det en sak och det kan/kunde nog ha fungerat på den tiden. MEN, bilen!?!?...Försvann den också frivilligt?

Angående Hymme så har jag inga som helst teorier om var han kan ha tagit vägen men de 3 i/och bilen måste ju rimligen, enligt mig, finnas på samma plats. Möjligheten att inte EN av dessa 3 personer OCH en bil skulle ha siktats någonstans, den måste ju vara obefintlig.

OM killarna skulle ha velat gå under jorden av en eller annan anledning så kan det ju inte ha funnits någon anledning till att göra detta efter, säg, 25 år.

1. Av den enkla anledningen att OM de begått ett mord till ex. så skulle detta då varit preskriberat.
2. Med stigande ålder så försvinner rädslor för ev. repressalier från andra utomstående.

Jag är övertygad om att en dag, nånstans, så kommer en bil med kvarlevorna av 3 grabbar att hittas vid något bygge eller tömning av något vattendrag. Vägen till Åsa 1965 var inte direkt någon motorväg utan landsväg och rena skogsvägar där man kan ha kört av vägen och dödats omgående. Kanske tom i ett vattendrag stor nog att dölja en bil. Där fanns och finns fortfarande stora skogsområden som man kanske körde in i för en "pissepaus" eller liknande och sen körde bort sig i.

Kanske bilen hittades redan då av någon som tog tillfället i akt att "tömma" den och att den sedan har rullat i annan skepnad. Kropparna kan då ligga väl gömda någonstans i de stora områden med skog och natur som finns på vägen till Åsa, alternativt någon annanstans då det inte finns något som säger att de inte valde att åka till en annan destination.

Som sagt var, sannolikheten att 3 personer (och en bil) som frivilligt har avlägsnat sig hemifrån inte har siktats/hörts av levande under 50 år är för mig obefintlig.

Så länge du behåller din hemlighet för dig själv så är det en hemlighet. Tre personer som tiger i 50 år? Nope!

Tänk dig följande. Om något händer och du måste försvinna snabbt under många många år, och när det gått en avsevärd tid, tror du på fullaste allvar att du återgår till ditt gamla liv då? När du under lång tid har byggt upp ett nytt liv, i en annan stad eller kanske ett annat land? Kom igen!
Citera
2016-01-12, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Dahlsjö, Johansson och Karlsson efter den 29/7 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa

Att Hymme skulle ha haft något med de övrigas försvinnande är enligt min åsikt inte troligt.

Misstankarna kan mycket väl ha funnits att O18920 skulle komma att bli "het". Nu kom den aldrig att bli det men detta var inget som någon kunde veta.

Volvon kan ev. ha hamnat i vatten, men då först någon gång efter den 29 juli 1965. I Haga fanns vid den här tiden en mycket stor mängd verkstäder/garage av allehanda slag. Att låta en bil försvinna permanent var säkert inga som helst problem.

Du tar upp detta att ingen av de tre har hört av sig på över 50 år vilket är helt riktigt. Hur vet vi att alla tre kom att leva vidare? Hur vet vi att inte Dahlsjö tog kontakt med sin familj och Kjell-Åke med sin mamma? Gällande Kjell-Åke så finns det faktiskt tecken som skulle kunna tyda på just detta.

Jag tror följande:

1. Dahlsjö kan ha avlidit i utlandet många år efter han försvann.

2. Kjell-Åke kan vara den av dessa tre som fortfarande mycket väl kan vara i livet - här i Sverige. Det finns en del indikationer på att så skulle kunna vara fallet. Fast då under en annan identitet förstås. Han skulle då fylla 67 år om några månader.

3. Gay kom att avlida någon gång efter den 29 juli och fram till den 10 augusti 1965. Hur han avled kan ingen säga men inte var det av naturliga orsaker.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-12 kl. 16:45.
Citera
2016-01-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Tänk dig följande. Om något händer och du måste försvinna snabbt under många många år, och när det gått en avsevärd tid, tror du på fullaste allvar att du återgår till ditt gamla liv då? När du under lång tid har byggt upp ett nytt liv, i en annan stad eller kanske ett annat land? Kom igen!

Jag har också nog tänkt som dig , men jag har aldrig glömt min bror och jag hoppas om han än idag lever att han har ett bra liv.
Citera
2016-01-12, 23:37
Medlem
Jag läste i Kullenbergs bok om en uppgift som jag inte tror mig ha sett förut. Hon räknar upp saker som hände under hösten 1965 och skriver: "I december säjer en släkting till Jan Olof att Jan Olof och
Kjell-Åke rest till Australien. Inget nämns om Gay."

Detta påminner ju om vad Linda Dahlsjö påstod för några år sedan. Hon har väl ansetts mindre trovärdig. Men är intressant om uppgiften fanns redan 1965.
Citera
2016-01-13, 01:57
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag läste i Kullenbergs bok om en uppgift som jag inte tror mig ha sett förut. Hon räknar upp saker som hände under hösten 1965 och skriver: "I december säjer en släkting till Jan Olof att Jan Olof och
Kjell-Åke rest till Australien. Inget nämns om Gay."

Detta påminner ju om vad Linda Dahlsjö påstod för några år sedan. Hon har väl ansetts mindre trovärdig. Men är intressant om uppgiften fanns redan 1965.

Linda Dahlsjö ser jag som trovärdig av en enkel anledning. Eftersom hon har ett känd historia bakom sig så tror jag inte hon är den som bryr sig om fasaden (om jag säger så). Hon skulle inte tjäna något på att ljuga om det..

Dessutom verkar/är hon likgiltig för om vi tror henne eller inte, det rör inte hennes liv s.a.s. Hon har inte heller varit aktiv i tråden för att försöka övertyga någon om det hon en gång sa.

Jag tror hon sa sanningen, och när de inläggen försvann (varför gjorde de det förresten?) så struntade hon i det. Jag tycker hennes trovärdighet är väldigt stor. Vi andra spekulerar, medan hon kan sitta på hårdfakta, men inte bry sig om det.

I dokumentären som gick på P4, framstod det också tydligt att både Kjell-Åkes son och hans mamma var övertygade om att han stuckit. Så det enda frågetecknet är Gay..
Citera
2016-01-13, 02:06
Medlem
why123s avatar
Citat:

+1 Det har jag också skrivit tidigare.. Helt plötsligt har det gått 10, 15 och sedan 25 år osv.. Vad ska man säga att anledningen är att man varit borta så länge utan att ha hört av sig. Det är klart att man prioriterar det liv man har skaffat sig förmodligen i ett annat land. Komma hem efter x antal år och presentera fru och barn.
Citera
2016-01-13, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ju längre tiden går desto svårare blir det att ta kontakt.

Citat:

Exakt!

Ett mycket vettigt och bra inlägg och jag håller helt och hållet med dig. Ju längre tiden går desto svårare blir det att ta kontakt med sin gamla familj som en person en gång försvann ifrån.

Vad skulle t. ex. Kjell-Åke säga till sin son och syster efter dryga 50 år? "Hej det är Kjell-Åke hur står det till"?

Under tiden har han byggt upp ett nytt liv med en ny familj under ett annat namn på en annan ort. Vad skulle han säga till sin fru, dessa barn och ev. barnbarn?
Citera
2016-01-13, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ligger mycket i inlägg # 4361.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Jag har också nog tänkt som dig , men jag har aldrig glömt min bror och jag hoppas om han än idag lever att han har ett bra liv.

Det är klart att du aldrig har glömt din bror. Hur skulle du kunna göra detta?

Lever Kjell-Åke så har han heller aldrig kunnat glömma dig.

Jag tror att han fortfarande är i livet. Verkligen inte lätt att dyka upp efter alla dessa år som saknad/obefintlig. Vad skall han säga? Det ligger mycket i inlägg # 4361.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-13 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in