2016-10-02, 16:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Läste om ett fall i USA där 3 ungdomar hittades i en bil på sjöbotten efter att ha varit spårlöst försvunna i 40 år. Skulle tro att något liknande hänt dessa ungdomar. Svårt att tro att alla t.ex skulle ha blivit mördade utan att man hittar någon av dem. Att alla skulle hålla sej undan frivilligt utan att någon av dem skulle " ha hittats" verkar osannolikt. Det enklaste ligger ofta närmast sanningen.
Citera
2016-10-02, 17:25
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Läste om ett fall i USA där 3 ungdomar hittades i en bil på sjöbotten efter att ha varit spårlöst försvunna i 40 år. Skulle tro att något liknande hänt dessa ungdomar. Svårt att tro att alla t.ex skulle ha blivit mördade utan att man hittar någon av dem. Att alla skulle hålla sej undan frivilligt utan att någon av dem skulle " ha hittats" verkar osannolikt. Det enklaste ligger ofta närmast sanningen.
Jo, att de kört i sjön har varit den absolut vanligaste hypotesen genom åren, fram till att denna tråd skapades och genererade ny information. I dagsläget är "kört i sjön-hypotesen" mycket osannolik faktiskt.
Citera
2016-10-02, 17:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intervju av två personer.

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Expressen/GT skriver om fallet idag. Sannolikt har de snott informationen från Flashback.

Är nog inte helt omöjligt att så delvis har skett. Artikeln från 2012 har de också haft god hjälp av.

Dessutom så har journalisten också pratat med författarinnan Eva Kullenberg och Kjell-Åkes syster.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-02 kl. 17:56.
Citera
2016-10-02, 18:03
Medlem
Plutten69s avatar
Har nu läst igenom hela tråden, samt det allra mesta via google.
I mina öron låter det som att bilen och samtliga personer ligger på sjöbotten och att dom hamnat där genom en olycka.

Om nån eller några haft ihjäl dom andra ser jag som osannolikt. Någon borde, precis som alltid, hört något om detta bakvägen. Att hålla tyst om det under så lång tid känns inte trovärdigt.

Likaså om några polare eller affärsbekanta haft ihjäl samtliga. Det skulle förr eller senare ha snackats.

Att några bekanta besökt modern vid ett senare tillfälle och berättat att sonen fanns på ett hospital i Danmark känns som högst osannolikt. Rimligtvis borde detta ha kommit fram till polisen, eller i alla fall till pressen. Att försvunna personer är synliga både här och där är inget ovanligt och händer i stort sett varje gång en person försvinner spårlöst.

Killarna var halvkriminella och gillade sponken. Sätter en slant på att de körde på fyllan och olyckan varit framme.
Citera
2016-10-02, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammal teori som dyker upp med jämna mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jo, att de kört i sjön har varit den absolut vanligaste hypotesen genom åren, fram till att denna tråd skapades och genererade ny information. I dagsläget är "kört i sjön-hypotesen" mycket osannolik faktiskt.

Så var det helt riktigt ända fram till 2009 då information började att inhämtas. Under de sju år som har gått sedan dess har det framkommit mycket och intressant sådan.

Ja den här "kört-i-sjön-teorin" dyker upp med jämna mellanrum.

De som tror på denna teori kan ju fundera över att Kjell-Åke bl. a. kom att ses vid åtminstone två tillfällen strax efteråt samt en gång ett antal år senare.

1. "Tröjmannen" som stod i dörröppningen till Gays lägenhet i augusti 1965.
2. Då Liseberg öppnade för säsongen 1966. Igenkänd av gammal bekant från Haga.
3. Linköping 1972 återigen gammal bekant från Haga som inte bara såg honom utan även kom att tala med honom.

Detta finns sedan tidigare omnämnt i tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-02 kl. 19:30.
Citera
2016-10-02, 20:19
Medlem
Plutten69s avatar
Jag vet att det står omnämnt i tråden sen tidigare.
Jag tror inte på det helt enkelt. Det finns en massa olika anledningar till varför folk säger sig ha sett nån, pratat med någon etc. Man minns fel, man vill verka viktig etc etc etc.
Hade det verkligen varit så, att någon/några träffat och pratat med honom (K-Å) flera år senare, hade hela historien varit löst för länge sen.
Om det nu var så, att nån stött ihop med honom utanför Liseberg eller annorstädes, ställdes i sånt fall inte frågan vart tusan han hållit hus?!
Jag tycker även att systern låter lite svävande när dessa iaktagelser tas upp i dagens Expressen. Det låter som att hon är tveksam till sanningshalten.
Hon nämner saken i förbigående, en sak som rimligtvis skulle fått vilken anhörig som helst att gå i spinn.

Angående "Tröjmannen". Minnesfel enligt mig. Man minns helt enkelt fel i när detta skulle ha inträffat.
En sak som jag missat när jag läste tråden; när uppdagades denne Tröjman? Alltså, är det ett minne som flutit upp nu, eller florerade han i utredningen redan då när det begav sig?

Hur gärna jag än vill, kan jag inte tro på allt detta.
Citera
2016-10-02, 21:10
Medlem
Plutten69s avatar
Däremot känns mötena med denne Lundqvist långt efter försvinnandet hyfsat trovärdiga.

Jag tror, till skillnad från många andra här inne, att han INTE liftade med killarna.
Jag tror helt enkelt han gick till sjöss.

Uppgifterna om att han ville med en båt men inte fick, pekar på att kapten (som ju ansvarar för sin besättning) inte ansåg Lundqvist ha klara papper.
Man skall dock veta att det vid denna tid fanns otaliga kaptener som såg mellan fingrarna när det gällde giltig sjömansbok.
Eftersom han sannolikt bommade sig med på fartygen och i alla fall inte till en början var inskriven på något sjömanshus, blir det hela dock svårbevisat. Gissningsvis använde han inte heller sitt riktiga namn, som säkerligen ansågs konstigt och svåruttalat ute i världen.

En annan sak jag undrar över; om nu något hänt mellan grabbarna i bilen- den ena råkade ha ihjäl den andra etc- och Johansson haft något med detta att göra, är det då sannolikt att han visat sig i sin hemstad så tidigt som året efter? Risken att stöta ihop med gamla bekanta, som gissningsvis haft en del frågor om försvinnandet torde varit uppenbara.
Risken att stöta ihop med anhöriga borde också varit ganska stor (SÅ stor stad är/var inte Göteborg...). Bara en tanke..
Citera
2016-10-02, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vintern 1965-66 i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Plutten69
Däremot känns mötena med denne Lundqvist långt efter försvinnandet hyfsat trovärdiga.

Jag tror, till skillnad från många andra här inne, att han INTE liftade med killarna.
Jag tror helt enkelt han gick till sjöss.

Uppgifterna om att han ville med en båt men inte fick, pekar på att kapten (som ju ansvarar för sin besättning) inte ansåg Lundqvist ha klara papper.
Man skall dock veta att det vid denna tid fanns otaliga kaptener som såg mellan fingrarna när det gällde giltig sjömansbok.
Eftersom han sannolikt bommade sig med på fartygen och i alla fall inte till en början var inskriven på något sjömanshus, blir det hela dock svårbevisat. Gissningsvis använde han inte heller sitt riktiga namn, som säkerligen ansågs konstigt och svåruttalat ute i världen.

En annan sak jag undrar över; om nu något hänt mellan grabbarna i bilen- den ena råkade ha ihjäl den andra etc- och Johansson haft något med detta att göra, är det då sannolikt att han visat sig i sin hemstad så tidigt som året efter? Risken att stöta ihop med gamla bekanta, som gissningsvis haft en del frågor om försvinnandet torde varit uppenbara.
Risken att stöta ihop med anhöriga borde också varit ganska stor (SÅ stor stad är/var inte Göteborg...). Bara en tanke..

Det kan jag hålla med mig om. Jag tror inte heller, numera, att han kom att få lift med den midnattsblå. Detta efter att mycket information har framkommit.

Han kan ha gått till sjöss. Finns två olika uppgifter på detta från samma del av världen.

Vad kunde Kjell-Åke göra? Att få nya papper tog sin tid. Dessutom så var vintern 1965-66 mycket kall och snörik. Ännu i april 1966 så var det snö på bilarna i Göteborg. Han var mer eller mindre "fastfrusen".

När hans bekanting får se Kjell-Åke på Liseberg så känner även han igen honom/henne. Vad gör han då? Jo han stannar upp, vänder på klacken och går i en annan riktning. Där var det inte tal om att ha ett samtal.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-02 kl. 21:33.
Citera
2016-10-02, 22:00
Medlem
Plutten69s avatar
Håll med om att det skulle vara intressant att få höra GWs synpunkter angående dessa försvinnanden?
Citera
2016-10-02, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
All information.

Citat:
Ursprungligen postat av Plutten69
Håll med om att det skulle vara intressant att få höra GWs synpunkter angående dessa försvinnanden?

Absolut!

Skulle vara mycket intressant att höra professorns synpunkter gällande dessa försvinnanden den 29 juli 1965. Fast då skulle han också ha tillgång till all information som finns att tillgå. Inte enbart polisutredningen.

51 år

"Efter 51 år - fortfarande fascinerar Dahlsjöfallet fler än mig."
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-02 kl. 22:35.
Citera
2016-10-03, 12:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vidareutveckling?

Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Jag har läst allt i tråden och kommit fram till ytterligare en konspirationsteori utan att peka ut någon.
Fundera lite på VEM som har kunskap och möjlighet och MAKT att få 4 pers och en bil att försvinna spårlöst..
Ingen ska inbilla mig att en som har en liten son skulle försvinna.
Inte heller en som var genomresa men inte kom fram och inte var kriminell.
Använder man insidan så kommer man inte ifrån detta.

Intressant det du skriver.

Skulle du vilja vidareutveckla den fetstilsmarkerade texten? Vill du inte göra det i tråden kan du skicka ett PM.

"Hymmes" försvinnande tror jag inte hade något att göra med de övriga tre och bilen.
Citera
2016-10-03, 16:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant det du skriver.

Skulle du vilja vidareutveckla den fetstilsmarkerade texten? Vill du inte göra det i tråden kan du skicka ett PM.

"Hymmes" försvinnande tror jag inte hade något att göra med de övriga tre och bilen.

Jag tror nog också mer på hypotesen att Hymme gick till sjöss under antaget namn och kanske förolyckades efter ett tag och därför aldrig hörde av sig igen.

De tre pojkarna med pvn har garanterat kört ner nånstans och drunknat. Jag tror inte på någon annan teori eftersom någon av dem borde ha hört av sig på äldre dar.

Frågan är dock var de skulle kunna tänkas ha kört ner och fortfarande inte hittats. Många tänkbara ställen har ju t.ex. muddrats sen dess och gamla vattenfyllda dagbrott etc är populära dykplatser.

Det måste alltså vara ett ställe där man inte dyker eller muddrar. Kan också vara ett ställe där man dumpat muddermassor som helt enkelt täckt bilen.

Min känsla är dock att de helt enkelt kört ner i sjön Lygnern och att bilen sjunkit ner till en bra djup (sjön är ganska djup). Då sikten är obefintlig på djupet så är det ingen som dyker där. För att hitta dem krävs det avsökning med modern miniubåt som klarar att scanna efter metaller på botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in