2017-01-01, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Massförsvinnande, flerförsvinnande, trippelförsvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Ser detta som ett gränsfall. Fyra skulle nog utan problem kunna kallas massförsvinnande. Är det exakt tre personer skulle jag säga
trippelförsvinnande. Det
låter inte perfekt, men det är informativt eftersom det talar om det exakta antalet.

Ordet flerförsvinnande är väl också tänkbart men det låter på gränsen till konstruerat.

Intressanta kommentarer från ett flertal skribenter.

Jag håller med dig att detta är ett gränsfall om vi "bara" räknar med dessa tre. Skulle vi däremot även räkna in "Hymme" så blir det fyra st. Då blir det helt klart ett massförsvinnande. Nu tror jag dock inte att han hade något med dessa tre personer att göra. Detta går tyvärr inte att säga med säkerhet eftersom ingen av oss vet hur det förhöll sig.

Hur som helst så har Dahlsjö-fallet blivit accepterat som ett massförsvinnande av dags- och veckopressen, radiodokumentären och boken.

Ett flerförsvinnande ser jag då två personer försvinner tillsammans. När två personer mördas blir det ett dubbelmord. Man skulle kanske också kunna kalla när två personer som försvinner samtidigt för ett dubbelt försvinnande eller dubbelförsvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-01 kl. 21:48.
Citera
2017-01-02, 11:24
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur som helst så har Dahlsjö-fallet blivit accepterat som ett massförsvinnande av dags- och veckopressen, radiodokumentären och boken.
Fast det användes inte om fallet innan denna tråd skapades.
Jag tror att eftersom fenomenet att en handfull personer försvinner spårlöst är så pass ovanligt, finns det inget inarbetat standarduttryck för det i svenskan. Så vi har själva en möjlighet att välja ett uttryck som vi tycker passar bäst för ändamålet. Och enligt all logik är fyra personer "flera" och inte "en (folk)massa". I engelskan använder man uttrycket "multiple disappearances" om fall som dessa.
Citera
2017-01-02, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget inarbetat standarduttryck på svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Fast det användes inte om fallet innan denna tråd skapades.
Jag tror att eftersom fenomenet att en handfull personer försvinner spårlöst är så pass ovanligt, finns det inget inarbetat standarduttryck för det i svenskan. Så vi har själva en möjlighet att välja ett uttryck som vi tycker passar bäst för ändamålet. Och enligt all logik är fyra personer "flera" och inte "en (folk)massa". I engelskan använder man uttrycket "multiple disappearances" om fall som dessa.

Det är helt riktigt att den benämningen aldrig användes före 2009. Första tiden efter att de försvann visste man inte ens att trion hade försvunnit tillsammans utan man trodde att de hade gjort det var för sig. Dessutom blev försvinnandet - märkligt nog - mycket litet omskrivet.

Jag delar din uppfattning. Det finns inget inarbetat standarduttryck på svenska när en sådan ovanlig - dessbättre - händelse inträffar. Därför får vi själva välja det ord som vi tycker är det mest passande.

När det gäller försvinnanden i Mexiko så använder svensk media ordet massförsvinnande när 5-6 personer har försvunnit där.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-02 kl. 21:22.
Citera
2017-01-02, 21:46
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Den här gedigna tråden har verkligen haft inverkan, på flera olika sätt.
Citera
2017-01-02, 23:01
Medlem
BHBs avatar
God fortsättning alla i tråden.

Ja, allt är märkligt med detta försvinnande. Varenda gång jag kommer i kontakt med någon som är i trions ålder eller har anknytning till Haga och trakterna däromkring så frågar jag så klart om dom vet nåt eller hört nåt. Lika tyst varje gång. Det är precis som inget har hänt. Minnet på folk suddas nog ut och blir otydligt, jag ser bara på mig själv 55+, redan nu har det börjat. Hur det blir när man blir 75+ vill jag inte veta. Det är synd att inte fler i bekantskapskretsen runt trion har hört av sig. Nån därute måste veta. Kanske pengar skulle lossa på munkaveln?

// BHB
Citera
2017-01-03, 01:59
Medlem
Ja,det är ju märkligt på många sätt! Men det kan inte vara många som vet något. Det har jag svårt för att tro.
Trots att det har skrivits flera tidningsartiklar på senare tid,en radiodokumentär och mer uppmärksamhet så har ju ingen ny information framkommit så vitt jag vet. Det är ju sorgligt men så är det ju med många försvinnanden. Men visst är det fascinerande och det är ju ett fall som i alla fall fångat min fantasi.
Citera
2017-01-03, 11:56
Medlem
Jag tycker inte det är konstigt, att inget nytt framkommer. Vi talar här om familjer, där en inte obetydlig del av de anhöriga antingen visat ointresse eller varit för unga för att agera vid tidpunkten för försvinnandet. En dalig social kontroll. Och knappast kan det ha varit manga, som verkligen vet/visste vad som hänt.
Citera
2017-01-03, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Munkavel.

Citat:
Ursprungligen postat av BHB
God fortsättning alla i tråden.

Ja, allt är märkligt med detta försvinnande. Varenda gång jag kommer i kontakt med någon som är i trions ålder eller har anknytning till Haga och trakterna däromkring så frågar jag så klart om dom vet nåt eller hört nåt. Lika tyst varje gång. Det är precis som inget har hänt. Minnet på folk suddas nog ut och blir otydligt, jag ser bara på mig själv 55+, redan nu har det börjat. Hur det blir när man blir 75+ vill jag inte veta. Det är synd att inte fler i bekantskapskretsen runt trion har hört av sig. Nån därute måste veta. Kanske pengar skulle lossa på munkaveln?

// BHB

Tack det samma.

Det beror på att deras försvinnande knappast kom att bli omskrivet tiden efter att de hade försvunnit samt att deras försvinnande bara var känt inom vissa kretsar.

Däremot skrevs det flitigt om Grodmansrånet och "Hymme" Lundquists försvinnande. Den ende av dessa tre som kom att omnämnas något litet i media var Kjell-Åke. En gång omnämndes Dahlsjö och då erhöll han namnet Palmsjö.

Det finns folk än idag som vet mycket väl vad som hände. Nej pengar kommer inte att lossa dessa personers munkavel.
Citera
2017-01-03, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att berätta något.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag tycker inte det är konstigt, att inget nytt framkommer. Vi talar här om familjer, där en inte obetydlig del av de anhöriga antingen visat ointresse eller varit för unga för att agera vid tidpunkten för försvinnandet. En dalig social kontroll. Och knappast kan det ha varit manga, som verkligen vet/visste vad som hänt.

Det gör inte jag heller faktiskt.

De tre försvunna umgicks i kretsar där man inte precis sprang benen av sig för att berätta för polisen. Dessa personer ville helt enkelt ha så lite som möjligt att göra med farbror blå.

Detta var säkert känt bland många vad som hände men då enbart i vissa kretsar. Vi vet att t. ex. hamnarbetarna i Göteborgs hamn visste vad som var orsaken.

Känner till mer än en handfull personer som än idag vet vad som hände men som aldrig kommer att berätta något.
Citera
2017-01-03, 23:20
Medlem
Hej. Jag har följt denna tråd regelbundet i flera år nu. Det jag finner märkligt, är att de som eventuellt visste vad som hänt, skulle hålla mun när det faktiskt gått 50+ år sen Dahlsjögänget senast sågs. Vad är man rädd för? Att nån långvårdspatient ska söka upp dem med hagelbrakare? Ursäkta om jag verkar lite raljant, men ibland kanske sanningen inte är så spännande, utan står att finna i en bil som åkt av vägen ner i vatten. I övrigt är jag lika angelägen som de flesta här, att få en lösning på mysteriet,,,,,i vilken ände man nu ska börja ; )
Citera
2017-01-04, 07:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släktingar.

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Hej. Jag har följt denna tråd regelbundet i flera år nu. Det jag finner märkligt, är att de som eventuellt visste vad som hänt, skulle hålla mun när det faktiskt gått 50+ år sen Dahlsjögänget senast sågs. Vad är man rädd för? Att nån långvårdspatient ska söka upp dem med hagelbrakare? Ursäkta om jag verkar lite raljant, men ibland kanske sanningen inte är så spännande, utan står att finna i en bil som åkt av vägen ner i vatten. I övrigt är jag lika angelägen som de flesta här, att få en lösning på mysteriet,,,,,i vilken ände man nu ska börja ; )

En av de sista säkra uppgifterna då den midnattsblå PV syns är ett par dagar innan den 29/7. Den kommer då i god fart på Vasagatan i riktning mot Vasaplatsen. Vittnet kände de tre försvunna och kände väl igen bilen. Vilka som då befann sig i den är dock oklart.

Det är nu över 50 år sedan Dahlsjögänget sågs. Däremot är det inte lika länge sedan som Kjell-Åke Johansson senast sågs.

Nej det är här inte fråga om någon långvårdspatient som skulle dyka upp. De flesta som var inblandade i denna härva är idag avlidna men det finns släktingar kvar i livet till dessa. Däremot så lever de tre personerna som ingick i Grodmansligan ännu.

Bl. a. närstående personer till både Dahlsjö och Kjell-Åke vägrar den dag som idag är att uttala sig om sina försvunna anhöriga.

Gällande Dahlsjö-fallet så handlar det inte om att bilen tillsammans med dessa tre har kört ner i ett vattendrag. Om den efter detta datum kom att hamna i ett vattendrag är omöjligt att uttala sig om.

Skribenten har-analys skrev bl. a i sitt inlägg # 4891 följande: "där en inte obetydlig del av de anhöriga antingen visat ointresse eller varit för unga för att agera vid tidpunkten för försvinnandet." Detta stämmer till fullo.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-04 kl. 07:55.
Citera
2017-01-04, 22:49
Medlem
Raven666s avatar
Vad visste hamnarbetarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det gör inte jag heller faktiskt.

De tre försvunna umgicks i kretsar där man inte precis sprang benen av sig för att berätta för polisen. Dessa personer ville helt enkelt ha så lite som möjligt att göra med farbror blå.

Detta var säkert känt bland många vad som hände men då enbart i vissa kretsar. Vi vet att t. ex. hamnarbetarna i Göteborgs hamn visste vad som var orsaken.

Känner till mer än en handfull personer som än idag vet vad som hände men som aldrig kommer att berätta något.

Skaraborg2: Det här gör mig nyfiken. Du har säkert skrivit om det här i tråden tidigare, men jag har missat det. Då har jag ändå läst hela tråden för ett par år sedan och följt den efter det. Har du tid och lust att kort redogöra för detta, alternativt kanske länka till ett eller flera inlägg där det står om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in