2017-06-20, 13:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om man som barn kan välja så är det bäst att välja föräldrar som inte begår grova brott och som inte är kåkfarare.

Eftersom barn inte kan välja så borde man kanske vända på resonemanget. De som begår grova brott och därigenom blir kåkfarare borde inte skaffa barn. Om dom ändå gör det så bör kanske barnen få stöd när dom väljer en annan väg än att följa i sin kriminella förälders spår?

Jo, absolut kan barn till kriminella behöva extrastöd. Kanske särskilt i det här fallet när mamma i stort sett prickat de flesta kapitel i lagboken och anhöriga är mördade.

Lite därför som jag tycker att det vore bra om mormor Anki inte gav bort riktigt alla pengar, utan kunde hjälpa de framtida fängelsebesökande barnbarnen lite för att förbättra deras odds för framtiden.
Men Anki gör ju som hon vill, hennes pengar.

Barn är inte färdigutvecklade och deras tankar går i andra banor. Att ge ett barn stöd kanske egentligen inte borde innefatta att han frivilligt ska avlägga vittnesmål om sin mamma i domstol, ivrigt påhejad av ett målsägarombud? Han vill nu, ja, men vad vet han - eller vi - om hur han kommer känna framöver? Behöver verkligen hans totala trauma kryddas extra med att bära bördan av att ha vittnat också?

Jag vet inte, nu är det gjort och kan inte göras ogjort. Men jag tycker att han kunde fått slippa. För JMs del däremot tycker jag hon borde tvingats se på vittnesmålet flera gånger för att inse vad hon gjort sitt barn....
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-20 kl. 14:00.
Citera
2017-06-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
JM kom hem och betedde sig stressat säger A. Hon har inget bankomatkort och inte kunnat köpa mat för morgondagens picnic, är det så konstigt?
Kan aspartam och koffein vara svaret på ett blodsockerfall och stress möjligtvis?

Jag skulle vilja veta vad i bevisningen ligger för att hon var i Granliden?

Finns väl endast indicier som binder henne till Granliden.

Men eftersom du konsekvent försvarar henne och tror att hon är oskyldig så skulle det vara intressant att veta hur du motiverar hennes lappar och även de avlyssningar som finns.
Tycker du att det låter som en oskyldig person som beter sig på det sättet? Både i tal och skrift?

Som jag ser det så har hon ställt till med det mesta på egen hand. Hade MR bränt bilen och hon hade hållt tyst i både tal och skrift så har jag svårt att se hur dom skulle kunna döma henne för nånting.
Citera
2017-06-20, 14:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo, absolut kan barn till kriminella behöva extrastöd. Kanske särskilt i det här fallet när mamma i stort sett prickat de flesta kapitel i lagboken och anhöriga är mördade.

Lite därför som jag tycker att det vore bra om mormor Anki inte gav bort riktigt alla pengar, utan kunde hjälpa de framtida fängelsebesökande barnbarnen lite för att förbättra deras odds för framtiden.
Men Anki gör ju som hon vill, hennes pengar.

Barn är inte färdigutvecklade och deras tankar går i andra banor. Att ge ett barn stöd kanske egentligen inte borde innefatta att han frivilligt ska avlägga vittnesmål om sin mamma i domstol, ivrigt påhejad av ett målsägarombud? Han vill nu, ja, men vad vet han - eller vi - om hur han kommer känna framöver? Behöver verkligen hans totala trauma kryddas extra med att bära bördan av att ha vittnat också?

Jag vet inte, nu är det gjort och kan inte göras ogjort. Men jag tycker att han kunde fått slippa. För JMs skull däremot tycker jag hon borde tvingats se på vittnesmålet flera gånger för att inse vad hon gjort sitt barn....

Omsorg om barnen
Även om vi ser lite olika infallsvinklar på hur barnen kan påverkas och deras situation är det glädjande att vi alla vill barnens bästa!

Girighet som dödar
När det gäller Anki och hur hon ser på pengar och arv så har hon sagt så här (enligt SVT-referat):

"Mamman berättar att hon inte fick ha någon kontakt med två av sina barnbarn - den 19-åriga kvinnan och den 21-åriga mannen efter mordet.
- Det var polisen som sa att det skulle vara så. Skulle jag se dem skulle jag gå i väg. Allt det här eländet har varit på grund av våra pengar.
Mamman lever fortfarande med skydd."

"Men det är pengarna som har gjort det här?
- Ja, så nu ger jag bort det jag har. Nu har jag sålt husbilen också.
Du kommer att ge bort dina pengar?
- Ja, till välgörenhet och behövande. Jag vill inte bli utsatt för det här en gång till."

Min tolkning:
Anki har sett girighet, först orsaka Akis död och sedan Görans. Hon har själv skadats allvarligt. Hon och dottern UF med familj lever fortfarande på flykt under hot. Av de tre som misstänks vara inblandade i mordet på Aki och som fortfarande är på fri fot, har två, JMs barn DB och JM pekats ut som att dom kan utgöra ett hot mot Aki och UF med familj.
Anki skulle kunna bidra till att göra barn och barnbarn rika eller rikare. Kanske skulle en sådan rikedom väcka avund, girighet och mordlust hos dom som har sådana tendenser? Kanske är det därför Anki talar om "välgörenhet och behövande"? Så att hon inte riskerar att bidra till att avund och girighet orsakar mer konflikter och mer våld? Det är det sista hon vill bidra till.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-20 kl. 14:46.
Citera
2017-06-20, 14:26
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Lite nytt ang MR:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-ursinne-efter-pojkvannens-hemliga-inspelning/
Från artikeln: Med inspelningsapparaten gömd i fickan, och på en armlängds avstånd, bad Rajabi sedan Arbogakvinnan att prata igenom vad de två hade gjort, berättar han i förhör.
– Och då höjde jag rösten och då började hon självmant berätta allting.
Enligt Rajabi ska Arbogakvinnan i samtalet ha berättat om planeringen inför mordet.
Samma kväll påstår Rajabi att han lämnade över inspelningsapparaten samt en av Arbogakvinnans T-shirtar, med pappa Görans torkade blod på axeln, till samma vän som gett honom inspelningsidén.
Citera
2017-06-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Arv hit och arv dit....
Nu är det så att betydande belopp/gåvor kan/bör och skall anses vara förskott av arv, även om det ej finns omskrivet eller dokumenterat så som specifikt “arv”. Speciellt om fördelningen av "gåvor" är haltande/snedfördelade.

Således kan det vara så att JM redan fått en betydande del av ev framtida arv.
Lägenhet, ”lån”, allehanda gåvor osv osv. Hon har väl “grinat” till sig en hel del genom åren.

Mamman har dessutom all rätt att sätta sprätt på varenda öre samt utdela “gåvor” efter tycke och smak. Vill hon så blir varenda kotte arvslös.

Att något skull komma JM till gagn kan vi nog helt avskrivas.

Ja det är märkligt att AM inte känner ett större hat mot den som faktiskt har bestialiskt och besinningslöst mördat hennes man och som har gett henne skador för livet.
Citera
2017-06-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han ljög, helt enligt JMs uppmaning, till polisen vid första polisförhöret. Men ångrade sig snabbt och rättade till det. Om det ville han berätta. Han ville förklara varför han först talade osanning men så snabbt hittade tillbaka till sanningen. Det tror jag inte han kommer att må illa av. Han känner sig stolt, tror jag. Och det med all rätt.

Vad är det då som säger att han inte ljuger nu då? Påverkad av....just det.
Inget barn ska sättas i den här situationen. Skam åt Västmanlands tingsrätt och åklagarna.
Citera
2017-06-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Allvarligt talat, i detta sammanhang ska han vara ärlig. Ingenting annat.

"Ärlig"? Det är hans subjektiva uppfattning. Vad han grundar den på kan vara fördomar om beteende och kön. Inte kul att vara kvinna, eller intagen överhuvudtaget, i det häktet.
Citera
2017-06-20, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeBecks
Finns väl endast indicier som binder henne till Granliden.

Men eftersom du konsekvent försvarar henne och tror att hon är oskyldig så skulle det vara intressant att veta hur du motiverar hennes lappar och även de avlyssningar som finns.
Tycker du att det låter som en oskyldig person som beter sig på det sättet? Både i tal och skrift?

Som jag ser det så har hon ställt till med det mesta på egen hand. Hade MR bränt bilen och hon hade hållt tyst i både tal och skrift så har jag svårt att se hur dom skulle kunna döma henne för nånting.
Vem vet, klanske dyker det upp något tekniskt

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Från artikeln: Med inspelningsapparaten gömd i fickan, och på en armlängds avstånd, bad Rajabi sedan Arbogakvinnan att prata igenom vad de två hade gjort, berättar han i förhör.
Enligt Rajabi ska Arbogakvinnan i samtalet ha berättat om planeringen inför mordet.
Samma kväll påstår Rajabi att han lämnade över inspelningsapparaten samt en av Arbogakvinnans T-shirtar, med pappa Görans torkade blod på axeln, till samma vän som gett honom inspelningsidén.
Ja jösses jag förstår att de inte lämnade in detta igår utan tog det i en paus. Sedan i maj i år så har åkl suttit på historia nr.5 eller så från MR och kommer nu krypande på pausdagen med papper till rätten.

Jamen nu är det ute i tidningarna så vi väntar på den ej namngivna afghanen att agera på MRs order. Leverera genast JMs blodiga T-shirt och "bandaren" till polisen!!!

Kan tänka mig att Hikes vill fråga ut MR om detta. Nu är hela trovärdigheten körd i botten och åkl bönar och ber om "deldom" i Aki-fallet.

Stackars jävlar som suttit häktade på grund av denna galna afghan MR för Aki-fallet och tillika inte blivit avskrivna ännu. Åkl och poliser är allt ett jävla pack som kallar dessa till rättegång som medmisstänkta, nu är det dags att släppa dessa en gång för alla!

Att tråden dessutom valt att göra hackkyckling av DB, JB och JJ samt deras ungar för vad en knarkande tok MR påstår är lika illa. MR skall på RPU, han är fan helt galen och saknar NU all sans och trovärdighet.

Hur någon kunde gå på MRs lögner är helt ofattbart, vilka pajaser åkl och stor del av tråd nu ter sig. Skickar en high-5 till 6nysningar efter som vi båda VARNAT hela tiden för vad som komma skall om MR.
Senast redigerad av stativera 2017-06-20 kl. 15:09.
Citera
2017-06-20, 15:09
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Tack för att du citerade ur artikeln, jag fick akut stänga ner datorn pga åska.
Citera
2017-06-20, 15:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tack för att du citerade ur artikeln, jag fick akut stänga ner datorn pga åska.

Du behöver bättre åskskydd!

Är det för mycket begärt att polis och åklagare skaffar fram JMs blodiga t-shirt och inspelningsutrustningen?

Det låter ju som att båda har ett visst bevisvärde.

Jag noterar också att inspelningen gjorde JM ganska arg och att det förklarar den spräckta fronten på MRs mobil.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-ursinne-efter-pojkvannens-hemliga-inspelning/

Citera
2017-06-20, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du behöver bättre åskskydd!

Är det för mycket begärt att polis och åklagare skaffar fram JMs blodiga t-shirt och inspelningsutrustningen?

Det låter ju som att båda har ett visst bevisvärde.

Jag noterar också att inspelningen gjorde JM ganska arg och att det förklarar den spräckta fronten på MRs mobil.

Du är ju en komplett idiot som tror på vad MR säger i början på maj.
Det finns naturligtvis ingen bandspelare, T-shirt, ljudklipp eller vän, sluta spela dum är du snäll.
Citera
2017-06-20, 15:31
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Med tanke på hur JMs små barn kan må är detta en läsvärd artikel.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mammans-sms-till-12-ariga-stephanie-jag-ar-domd-till-fangelse/

Jag är fortfarande av uppfattningen ett det kan vara ett väldigt stort trauma för 13-årige sonen Ale*ander att veta om att hans vittnesmål om att mamma ofta ljuger och att hon bad honom ljuga morddagen användes i domstol. Nu kanske han klarar av det mentalt, men framöver kan det ge honom många inre grubblerier och tankar. JM är och kommer alltid förbli hans mamma som tagit hand om honom tillsammans med pappan i hela hans liv fram till nu.

Även om vi skrattar och applåderar hans förnuft och klokskap nu, är han faktiskt bara ett barn som ska ha sin mor bakom galler i många, många år framöver. Barn behöver sina båda föräldrar som de knutit an till. Vi går vidare, Ale*ander lever med detta i hela sitt liv.

Gemensamt för de barn som figurerade i det reportaget är att de fick veta på ett sent stadium att deras anhöriga avtjänade fängelsestraff. Det här fallet med AG är helt annorlunda eftersom han drogs in i de kriminella aktiviteterna genom att han skulle ljuga för polisen, stjäla nycklar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in