Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Antag att JM lyckats få ett alibi från något av sina barn, som hon försökt, och därigenom släppts fri.
Om JM sedan mördat Anki och UF och hela hennes familj, vems ansvar hade det varit då? JMs naturligtvis, men det fortsatta mördandet hade inte varit möjligt utan hjälp.
Att hjälpa en mördare att fortsätta mörda och vara medveten om att det är vad man gör är en aktiv handling som kan ses som medhjälp till mord.
Om jag var i situationen att jag kunde hjälpa till att förhindra att fem nära släktingar mördades så skulle jag tveklöst göra det. Om jag inte fick bidra med den hjälpen så skulle jag ha svårt att leva vidare med detta.
Om det finns en "barnkonvention" eller ett "barnperspektiv" som hindrar mig att hjälpa närstående att överleva då är det fel på dessa.
Allt IMHO...
–
Det handlar inte om JMs alibi, har aldrig gjort.
AG har sanningsenligt till polisen uppgett att JM var ute med MR på kvällen. Det har inte varit frågan om att AG skulle givit JM ett falsk alibi så hon kunde fortsätta sin mordiska verksamhet på släkten, den delen blev överspelad när AG uppgav att hon inte var hemma på kvällen.
AGs frivilligt uppspelade förhör i rätten handlar i stället om att mamma ofta ljuger, viskade med MR och bad AG ljuga. Antagligen också helt sanningsenligt och fullt överensstämmande med bilden av JM.
Problemet är bara att när strålkastarna slocknar fortsätter vi med våra liv, men Ale*ander ska ha sin mamma i fängelset många år framöver. Han ska växa upp med detta varje dag för resten av sitt liv. Han kommer kanske grubbla, ha malande tankar och fundera. Det kommer kanske framstå helt annorlunda för honom om några år - vi vet inte.
Ett barn på tretton år är inte mentalt färdigutvecklad, hans psyke är inte format eller stabilt. Vilka effekter
hans frivilliga vittnesmål om mammas vana att ljuga etc kan ha på honom framöver vet vi inte.
På de barn som refereras i artikel hade föräldrars fängelsedomar stora effekter, många hade egna skuldkänslor. De flesta barn till långtidsdömda behöver terapi. Om AG är ett undantag vet vi inte, men hans utsatthet är extrastor både pga sin uppväxt med JM och för att han är medveten om vad som nu sker i domstol/massmedia.