2017-06-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du kanske inte har läst på riktigt.
Ale*ander ljög inte till polisen om att JM var borta på kvällen - han sa sanningen, vilket spräckte JMs alibi. Detta står klart i förhör.

Det vittnesmål som spelades upp i domstol handlar om AGs berättelse om att JM ofta ljuger, att hon bett även AG ljuga. Detta är inte ett vittnesmål om att JM var borta på kvällen utan faktiskt mer uppgifter om hur JM brukar bete sig och att hon bett Ale*ander ljuga. Detta var han inte tvungen att vittna om, men de vuxna refererar till att han ville.

Däremot är han naturligtvis tvungen att för polisen uppge om mamma varit hemma eller inte på kvällen - vilket han också gjort.

Det är ingen som påstår att AG satt JM i fängelse, tvärt om - det har hon gjort alldeles på egen hand. Den här diskussionen handlar om vilka tankar som en 13-åring kan ha framöver om det som hänt.
Vi har applåderat hans medvekar, kallat honom "Yes" för hans käcka svar som går helt i linje med att JM rätteligen kommer bli dömd. Men det är inte säkert att det inte kommer påverka AGs mentala hälsa i framtiden, därom vet vi inget.
Om du läser om hur mycket skuldkänslor andra dömdas barn haft så finns det ju risker även för honom.

Han ljög, helt enligt JMs uppmaning, till polisen vid första polisförhöret. Men ångrade sig snabbt och rättade till det. Om det ville han berätta. Han ville förklara varför han först talade osanning men så snabbt hittade tillbaka till sanningen. Det tror jag inte han kommer att må illa av. Han känner sig stolt, tror jag. Och det med all rätt.
Senast redigerad av Remark 2017-06-20 kl. 12:52.
Citera
2017-06-20, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Med tanke på hur JMs små barn kan må är detta en läsvärd artikel.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mammans-sms-till-12-ariga-stephanie-jag-ar-domd-till-fangelse/

Jag är fortfarande av uppfattningen ett det kan vara ett väldigt stort trauma för 13-årige sonen Ale*ander att veta om att hans vittnesmål om att mamma ofta ljuger och att hon bad honom ljuga morddagen användes i domstol. Nu kanske han klarar av det mentalt, men framöver kan det ge honom många inre grubblerier och tankar. JM är och kommer alltid förbli hans mamma som tagit hand om honom tillsammans med pappan i hela hans liv fram till nu.

Även om vi skrattar och applåderar hans förnuft och klokskap nu, är han faktiskt bara ett barn som ska ha sin mor bakom galler i många, många år framöver. Barn behöver sina båda föräldrar som de knutit an till. Vi går vidare, Ale*ander lever med detta i hela sitt liv.
AG lever vidare med ett väldigt gott samvete via att han korrigerat sina lögner som han uppmanats till via sin mor.
Han följer således inte det minsta i hennes fotspår, kan gå med rak rygg genom det hela.
.. Förutom att det givetvis redan satt spår att ha ett sånt helvete till mor.

Kommer han nånsin få ångest beror det på allt hon utsatt honom för fram till det datum hon mördade hans morfar och var på väg att göra honom delaktig.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han ljög, helt enligt JMs uppmaning, till polisen vid första polisförhöret. Men ångrade sig snabbt och rättade till det. Om det ville han berätta. Han ville förklara varför han först talade osanning men så snabbt hittade tillbaka till sanningen. Det tror jag inte han kommer att må illa av. Han känner sig stolt, tror jag. Och det med all rätt.
Han ska känna sig stolt - mycket stolt över att han satt ner foten mot sin vidrigt manipulativa mor som drog in honom i sina mordsessioner.
Starkt gjort - all heder till honom.
Han har ett gott stöd i sin pappa, mormor, syster och moster och jag är säker på att de är medvetna om hans trauma och ger honom fortsatt stöd inklusive kopplar in professionell hjälp.
Senast redigerad av develi 2017-06-20 kl. 13:16.
Citera
2017-06-20, 13:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det är fullt möjligt att han därigenom räddade livet på sin mormor Anki, sin moster UF, hennes man och deras två barn. Att veta att man är ärlig bör göra alla stolta. Om den ärlige dessutom räddat livet på fem närstående så har vi en sann hjälte!

Citera
2017-06-20, 13:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Antag att JM lyckats få ett alibi från något av sina barn, som hon försökt, och därigenom släppts fri.
Om JM sedan mördat Anki och UF och hela hennes familj, vems ansvar hade det varit då? JMs naturligtvis, men det fortsatta mördandet hade inte varit möjligt utan hjälp.

Att hjälpa en mördare att fortsätta mörda och vara medveten om att det är vad man gör är en aktiv handling som kan ses som medhjälp till mord.

Om jag var i situationen att jag kunde hjälpa till att förhindra att fem nära släktingar mördades så skulle jag tveklöst göra det. Om jag inte fick bidra med den hjälpen så skulle jag ha svårt att leva vidare med detta.

Om det finns en "barnkonvention" eller ett "barnperspektiv" som hindrar mig att hjälpa närstående att överleva då är det fel på dessa.

Allt IMHO...

Det handlar inte om JMs alibi, har aldrig gjort.
AG har sanningsenligt till polisen uppgett att JM var ute med MR på kvällen. Det har inte varit frågan om att AG skulle givit JM ett falsk alibi så hon kunde fortsätta sin mordiska verksamhet på släkten, den delen blev överspelad när AG uppgav att hon inte var hemma på kvällen.

AGs frivilligt uppspelade förhör i rätten handlar i stället om att mamma ofta ljuger, viskade med MR och bad AG ljuga. Antagligen också helt sanningsenligt och fullt överensstämmande med bilden av JM.

Problemet är bara att när strålkastarna slocknar fortsätter vi med våra liv, men Ale*ander ska ha sin mamma i fängelset många år framöver. Han ska växa upp med detta varje dag för resten av sitt liv. Han kommer kanske grubbla, ha malande tankar och fundera. Det kommer kanske framstå helt annorlunda för honom om några år - vi vet inte.

Ett barn på tretton år är inte mentalt färdigutvecklad, hans psyke är inte format eller stabilt. Vilka effekter hans frivilliga vittnesmål om mammas vana att ljuga etc kan ha på honom framöver vet vi inte.

På de barn som refereras i artikel hade föräldrars fängelsedomar stora effekter, många hade egna skuldkänslor. De flesta barn till långtidsdömda behöver terapi. Om AG är ett undantag vet vi inte, men hans utsatthet är extrastor både pga sin uppväxt med JM och för att han är medveten om vad som nu sker i domstol/massmedia.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-20 kl. 13:11.
Citera
2017-06-20, 13:18
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Allvarligt talat - häktesvakten verkar lite konstig. Han verkar ha förutfattade meningar och ogilla JM.
Inte bra alls. Han ska vara opartisk och professionell. Han ska inte gå omkring och känna "rysningar". Då ska han inte jobba som häktesvakt. (Är han också kvinnohatare?)

Allvarligt talat, i detta sammanhang ska han vara ärlig. Ingenting annat.
Citera
2017-06-20, 13:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
AG har sanningsenligt till polisen uppgett att JM var ute med MR på kvällen. Det har inte varit frågan om att AG skulle givit JM ett falsk alibi så hon kunde fortsätta sin mordiska verksamhet på släkten, den delen blev överspelad när AG uppgav att hon inte var hemma på kvällen.

AGs frivilligt uppspelade förhör i rätten handlar i stället om att mamma ofta ljuger, viskade med MR och bad AG ljuga. Antagligen också helt sanningsenligt och fullt överensstämmande med bilden av JM.

Problemet är bara att när strålkastarna slocknar fortsätter vi med våra liv, men Ale*ander ska ha sin mamma i fängelset många år framöver. Han ska växa upp med detta varje dag för resten av sitt liv. Han kommer kanske grubbla, ha malande tankar och fundera. Det kommer kanske framstå helt annorlunda för honom om några år - vi vet inte.

Ett barn på tretton år är inte mentalt färdigutvecklad, hans psyke är inte format eller stabilt. Vilka effekter hans frivilliga vittnesmål om mammas vana att ljuga etc kan ha på honom framöver vet vi inte.

På de barn som refereras i artikel hade föräldrars fängelsedomar stora effekter, många hade egna skuldkänslor. De flesta barn till långtidsdömda behöver terapi. Om AG är ett undantag vet vi inte, men hans utsatthet är extrastor både pga sin uppväxt med JM och för att han är medveten om vad som nu sker i domstol/massmedia.

Om man som barn kan välja så är det bäst att välja föräldrar som inte begår grova brott och som inte är kåkfarare.

Eftersom barn inte kan välja så borde man kanske vända på resonemanget. De som begår grova brott och därigenom blir kåkfarare borde inte skaffa barn. Om dom ändå gör det så bör kanske barnen få stöd när dom väljer en annan väg än att följa i sin kriminella förälders spår?

Citera
2017-06-20, 13:27
Medlem
Lova33s avatar
Citat:

Jag förstår hur du tänker, absolut, men han kunde lika gärna riskerat att få skuldkänslor om han inte varit ärlig och/eller medverkat i rättegången. Inte mot sin mor i det fallet men mot sina morföräldrar.
Citera
2017-06-20, 13:28
Medlem
Smhfs avatar
Lite nytt ang MR:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-ursinne-efter-pojkvannens-hemliga-inspelning/
Citera
2017-06-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, otroligt skrämmande. Dags för ett Lex Möller?

Men JM är inte den enda kvinnan som mördat för att få sitt föräldraarv. Sara Lundblad är en annan kvinna med liknande tankegångar. Nu var hon enda barnet. Frågan är vad hon gjort om hon haft syskon.

Sara har en halvsyster... det är nu hon som ärvt alla 50 miljonerna. Sara sitter i Ystad. Hon fick 18 år.
Citera
2017-06-20, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att hjälpa en mördare att fortsätta mörda och vara medveten om att det är vad man gör är en aktiv handling som kan ses som medhjälp till mord.

Om jag var i situationen att jag kunde hjälpa till att förhindra att fem nära släktingar mördades så skulle jag tveklöst göra det. Om jag inte fick bidra med den hjälpen så skulle jag ha svårt att leva vidare med detta.

Om det finns en "barnkonvention" eller ett "barnperspektiv" som hindrar mig att hjälpa närstående att överleva då är det fel på dessa.
Tänkvärda ord.
Jag skulle dock vilja skriva "om det finns en barnkonvention" som förhindrar ett barns önskan att göra sin röst hörd; sin vilja att ställa till rätta; att bli tagen på allvar och lyssnad på - så är det väldigt snedvridet.

Det handlar givetvis om att varje händelse ska bedömas utifrån att varje barn är unikt, även ålder spelar in, mogenhetsgrad och allvarsgrad. Han sitter inte med en liten intetsägande vardagslögn.
AGs önskan var att få uppspelat, ställa tillrätta och så har skett.
Citera
2017-06-20, 13:36
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Självklart blir det en RPU.

Den kommer inte fram till psykos, paranoia eller andra per definition psykiska sjukdomar som ger sluten psykvård.

Hon är allmänt dum i huvudet, narcissist, sannolikt ADHD, mytoman och lite psykopastisk, den typen alltså. Det är inte skäl för psykvård.

Nä, hon får nu börja i skolan. Livets hårda skola på livstid. Behind bars...
http://www.narcissism.se/20
Johanna Möller är skolboks exempel på narcissism.
Citera
2017-06-20, 13:45
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Arv hit och arv dit....
Nu är det så att betydande belopp/gåvor kan/bör och skall anses vara förskott av arv, även om det ej finns omskrivet eller dokumenterat så som specifikt “arv”. Speciellt om fördelningen av "gåvor" är haltande/snedfördelade.

Således kan det vara så att JM redan fått en betydande del av ev framtida arv.
Lägenhet, ”lån”, allehanda gåvor osv osv. Hon har väl “grinat” till sig en hel del genom åren.

Mamman har dessutom all rätt att sätta sprätt på varenda öre samt utdela “gåvor” efter tycke och smak. Vill hon så blir varenda kotte arvslös.

Att något skull komma JM till gagn kan vi nog helt avskrivas.

Ja, jag tänkte mer specifikt på om hon kan ge ena dottern hur mycket som helst utan att det påverkar arvet senare. Sen om hon själv lever loppan för sina egna pengar är ju nåt helt annat 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in