Citat:
Ursprungligen postat av
J.G.R
1990: 1-2, 1-2, 1-2
1994: Brons
1998: Inte kvalificerade (trea bakom Österrike och Skottland)
2002: Åttondelsfinal
2006: Åttondelsfinal
2010: Inte kvalificerade (trea bakom Danmark och Portugal)
2014: Inte kvalificerade, ut mot Ronal... Portugal
2018: Tvåa efter fem matcher. På playoff-plats.
Efter att ha ögnat igenom 2002-truppen och 2010-truppen (i sista matchen mot Nederländerna) är det tre spelare som hållt sig kvar. Andreas Isaksson, Anders Svensson och Zlatan Ibrahimovic. Desto fler spelare var desamma under 2002 och 2006 är min uppfattning.
Jag tänker spontant att Sverige gick igenom en generationsväxling mellan 2002 och 2010, där man förlorade spelare som Patrik Andersson, Henrik Larsson och Fredrik Ljungberg. Det är inga förluster som är lätta att täcka upp.
Sen är folk väldigt glada för att dra snabba slutsatser av Janne Anderssons tid i landslaget. Jag tycker att det spelmässigt ser bra ut, men en andraplats i ett VM-kval med hälften kvar. Nåja, vi kanske ska lugna oss lite...
Sen förstår jag inte det eviga landslagsfokuset (även om jag bevisligen lagt tid på det nu). Klubblag är, i min värld viktigare, eftersom det är där spelare spenderar i princip hela säsongen. Och jag vet, Zlatan saknar en Champions League-titel, vilket såklart gör det lätt att kritisera honom för bristande prestationer på hög klubblagsnivå.
Dock vill jag flika in, som jag skrivit tidigare i tråden, att diskussionen blir tramsig när man diskvalificerar spelare baserat på titlar (eller avsaknad av titlar) utan att kolla på spelet och betydelsen av spelaren på plan för sina olika lag.
Men, om man ska spela "ert" spel kan man kolla på vunna titlar. Där ligger Zlatan på en femteplats (totalt). Han kommer mellan Pelé och Maldini (bakom Giggs, Vitor Baia och Daglish). Det är ett ganska okej facit, som faktiskt borde väga ganska tungt. Givetvis kan man diskutera vikten av alla 26 titlar (28 med Juventus), men bara siffrorna borde imponera på de flesta.
Spelmässigt krävs det ganska låg fotbollskunskap för att se huruvida Zlatan är duktig eller inte. Därför tänker jag inte dra igång det, utan hålla mig på titeltittarnas planhalva.
Beror ju på hur man ser det, för mig är det landslaget som gäller, klubbfotbollen känns mest bara som business i nuläget..
Det beror väl på att man har ett brett sportintresse och framför allt håller på Sverige, sedan är det förstås kul om det går bra för svenskarna och deras skull ute i Europa (fotboll) eller i Nordamerika (hockey), men enligt mig övertrumfar det allt att representera sitt hemland, då hela landet berörs och följer detta, även de som inte är alltför sportintresserade hänger med och vill att det ska gå bra för deras hemland..
Skulle faktiskt säga att det känns helt överlägset med mästerskapen, uppladdningen med fans, då lagen ställer upp för nationalsånger, länder som står stilla och hela världen följer dessa matcher, för mig är det så otroligt mycket större och mer äkta än klubbfotbollen (iaf på Europanivå)..
Det som jag kan glädjas åt på klubbnivå är lag som tar fram egna spelare, kulturbärare som är födda i staden och går hela vägen upp genom ungdomsverksamhet till A-laget, men tyvärr blir de fallen mindre och mindre iaf på europeisk toppnivå, där pengarna styr..
Zlatans klubbkarriär är fantastisk, bäst i Sverige genom tiderna med marginal, det är jag helt enig om.. Alla titlarna han har tagit är otroligt imponerande, samtidigt som det för mig känns som att ta medalj för sitt land och att vinna CL är det alla siktar på, vilket gör att han saknar de allra största meriterna (vilket jag kollar mer på än antal)..
Ungefär som en svensk "stor" hockeyspelare aldrig skulle vunnit OS-guld, VM-guld eller Stanley Cup..
Maxwell har väl det där "titelrekordet" annars, iaf som det låtit tidigare..
Sedan tycker jag "Ibra" är jädrigt bra på att vinkla allt som han vinner till något otroligt viktigt (ofta mindre turneringar och individuella priser), medan det som gått honom ur stöpet (ofta de viktigaste) inte framstår som lika viktigt..
Det ger jag honom, en seger är alltid en seger, men det är ju ändå lite roligt.. I hockey är det Stanley Cup och i fotboll är det Champions League som gäller på klubbnivå, men för "Ibra" gäller alla möjliga och omöjliga troféer som lyfts till skyarna i brist på CL-bucklan..
Växte själv upp med EM 92, där Danmark tog guld och Sverige brons, sedan VM 94 då vi tog brons, efter det vann danskarna Confed. Cup 95 efter att ha besegrat Argentina med 2-0 i finalen, vid VM 98 slog Norge "brassarna" i gruppspelet och Danmark var en ribbträff i slutminuten från att få 3-3 mot Brasilien i "kvarten", så tycker inte man ska underskatta förmågan som ofta finns hos nordiska lag, när det gäller att få ihop gruppen, trots begränsat spelarmaterial..