2017-06-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Du inser verkligen inte hur sorglig din Zlatan-besatthet är, va? Den här tråden är du ju bekant med, den är mer passande för den diskussionen du vill föra. Håll ditt dravel där i stället.

Att Zlatan i tävlingslandskamper gjort mål mot stornationer som Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien är förstås inget märkvärdigt. Mål mot 25-30 andra nationer är bara en axelryckning, eller?

Mästerskapen på klubbnivå? Ja, om Wikipedia listar rätt meriter snackar vi drygt 20 cupvinster. Plus alla ligatitlar, då. Uttagen till UEFA:s årets lag fyra gånger om, plus en gång i världslaget, är det också struntmeriter som inte betyder något? Att det inte blivit någon CL-framgång handlar mer om tillfälligheter.

Brolins vm brons samt plats i världslaget smäller högre än zlatans b titlar. Det är fakta.
Citera
2017-06-09, 17:03
Medlem
milkmannenknas avatar
Bekräftat: Manchester United dumpar Zlatan

Källa: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/GWvQm/bekraftat-manchester-united-dumpar-zlatan

Var väl dessvärre ganska väntat tyvärr Blev ingen PL-titel då, vad tror ni händer nu?
Citera
2017-06-09, 17:11
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna

Källa: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/GWvQm/bekraftat-manchester-united-dumpar-zlatan

Var väl dessvärre ganska väntat tyvärr Blev ingen PL-titel då, vad tror ni händer nu?

MLS är en lågoddsare?
Citera
2017-06-09, 17:23
Medlem
Han stannar i Europa, tror han drar till Italien igen.
Citera
2017-06-09, 17:25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om ni fick välja vilket lag han går till vilket skulle ni ta?

Jag skulle vilja se honom i Arsenal.
Citera
2017-06-09, 17:34
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Om ni fick välja vilket lag han går till vilket skulle ni ta?

Jag skulle vilja se honom i Arsenal.

Hade gärna sett honom i Atletico Madrid, tror det är en klubb som hade passat honom riktigt bra med en tränare likt hans karaktär i Diego Simeone. England verkar vara uteslutet efter sejouren i United. Italien känns väl mest troligt. Roma, Napoli och även Milan som ser ut att rusta upp.

Tyskland känns som en longshot, inget av topplagen lär vara särskilt intresserade av hans tjänster.

Gissar på att han hamnar i Napoli till slut.
Citera
2017-06-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Det är väl det som kännetecknar en vinnarskalle, suget och viljan att vinna, oavsett om det gäller en supercup med B-uppställningar eller ett titelavgörande ligaderby.

Titlar och i viss mån rekord är det som driver Zlatan, gissar jag. Sportslig och ekonomisk framgång, med den statusen som det senare innebär. Bli inskriven i historieböckerna. Givetvis delvis för att dämpa besvikelsen i att aldrig ha vunnit CL, men jag tror samtidigt att han på allvar inte ser det som ett måste längre.

Precis, det är jag också väldigt imponerad av.. För det där har jag kunnat bli irriterad över, att t.ex. inte en supercup skulle betyda något, som snacket kan gå.. En titel är en titel (dessutom oftast två regerande mästare som möts) och finns det något värre än att förlora en final..

Tror också det, förstår att han fokuserar på antal titlar, då det är där som han kan hävda sig (t.o.m. har ett litet försprång) gentemot spelare som t.ex. Cristiano Ronaldo & Messi..
Citera
2017-06-09, 17:48
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna

Tror fortfarande att han blir kvar i United, ansluter igen när han är frisk i januari-fönstret. Finns ju ingen anledning till att ge honom ett nytt kontrakt så länge han inte spelar.
Citera
2017-06-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Beror ju på hur man ser det, för mig är det landslaget som gäller, klubbfotbollen känns mest bara som business i nuläget..

Det beror väl på att man har ett brett sportintresse och framför allt håller på Sverige, sedan är det förstås kul om det går bra för svenskarna och deras skull ute i Europa (fotboll) eller i Nordamerika (hockey), men enligt mig övertrumfar det allt att representera sitt hemland, då hela landet berörs och följer detta, även de som inte är alltför sportintresserade hänger med och vill att det ska gå bra för deras hemland..

Skulle faktiskt säga att det känns helt överlägset med mästerskapen, uppladdningen med fans, då lagen ställer upp för nationalsånger, länder som står stilla och hela världen följer dessa matcher, för mig är det så otroligt mycket större och mer äkta än klubbfotbollen (iaf på Europanivå)..

Det som jag kan glädjas åt på klubbnivå är lag som tar fram egna spelare, kulturbärare som är födda i staden och går hela vägen upp genom ungdomsverksamhet till A-laget, men tyvärr blir de fallen mindre och mindre iaf på europeisk toppnivå, där pengarna styr..

Zlatans klubbkarriär är fantastisk, bäst i Sverige genom tiderna med marginal, det är jag helt enig om.. Alla titlarna han har tagit är otroligt imponerande, samtidigt som det för mig känns som att ta medalj för sitt land och att vinna CL är det alla siktar på, vilket gör att han saknar de allra största meriterna (vilket jag kollar mer på än antal)..

Ungefär som en svensk "stor" hockeyspelare aldrig skulle vunnit OS-guld, VM-guld eller Stanley Cup..

Maxwell har väl det där "titelrekordet" annars, iaf som det låtit tidigare..

Sedan tycker jag "Ibra" är jädrigt bra på att vinkla allt som han vinner till något otroligt viktigt (ofta mindre turneringar och individuella priser), medan det som gått honom ur stöpet (ofta de viktigaste) inte framstår som lika viktigt..

Det ger jag honom, en seger är alltid en seger, men det är ju ändå lite roligt.. I hockey är det Stanley Cup och i fotboll är det Champions League som gäller på klubbnivå, men för "Ibra" gäller alla möjliga och omöjliga troféer som lyfts till skyarna i brist på CL-bucklan..

Växte själv upp med EM 92, där Danmark tog guld och Sverige brons, sedan VM 94 då vi tog brons, efter det vann danskarna Confed. Cup 95 efter att ha besegrat Argentina med 2-0 i finalen, vid VM 98 slog Norge "brassarna" i gruppspelet och Danmark var en ribbträff i slutminuten från att få 3-3 mot Brasilien i "kvarten", så tycker inte man ska underskatta förmågan som ofta finns hos nordiska lag, när det gäller att få ihop gruppen, trots begränsat spelarmaterial..

Jag förstår vad du menar, men kan inte hålla med. Landslag borde ses som en bisak i det stora sammanhanget.

Att man håller på ett landslag är inte detsamma som att det är den viktigaste måttstocken i den betydelselösa mätningen titlar = bra spelare.

Som jag har skrivit tidigare är inte Peter Nielsen en bättre fotbollsspelare än exempelvis Michael Laudrup. Inte heller är Angelos Charisteas bättre än, säg, Wayne Rooney.

På klubblagsnivå finns möjligheten att flytta runt, och genom egen talang, flytta från FBK Balkan till Manchester United via Barcelona osv. Den möjligheten saknas på landslagsnivå (typ), och det är helt enkelt så att hade du oturen att födas i en sämre fotbollsnation så kommer du, mest troligt, att sakna tunga titlar från landslagssammanhang.

Jag kan som sagt hålla med om att Zlatans meritlista sett bra ut med en Champions League-titel, men att minimera honom och hans framgång genom att peka på det faktum att han saknar den är orimligt och okunnigt. Samma sak gäller i NHL, även om jämförelsen med hockey är meningslös. Börje Salming eller Alex Ovechkin är inga dåliga spelare, bara för att dom saknar just den titeln.

Vilken tur att du växte upp till det första EM-slutspelet Sverige var med i (och det pga att man var arrangörer, man missade att kvalificera sig mellan 1964 och 1988 + 1996). Du missade dessutom dom två missade VM-slutspelen på 80-talet.
Senast redigerad av J.G.R 2017-06-09 kl. 17:57.
Citera
2017-06-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Jag förstår vad du menar, men kan inte hålla med. Landslag borde ses som en bisak i det stora sammanhanget.

Att man håller på ett landslag är inte detsamma som att det är den viktigaste måttstocken i den betydelselösa mätningen titlar = bra spelare.

Som jag har skrivit tidigare är inte Peter Nielsen en bättre fotbollsspelare än exempelvis Michael Laudrup. Inte heller är Angelos Charisteas bättre än, säg, Wayne Rooney.

På klubblagsnivå finns möjligheten att flytta runt, och genom egen talang, flytta från FBK Balkan till Manchester United via Barcelona osv. Den möjligheten saknas på landslagsnivå (typ), och det är helt enkelt så att hade du oturen att födas i en sämre fotbollsnation så kommer du, mest troligt, att sakna tunga titlar från landslagssammanhang.

Jag kan som sagt hålla med om att Zlatans meritlista sett bra ut med en Champions League-titel, men att minimera honom och hans framgång genom att peka på det faktum att han saknar den är orimligt och okunnigt. Samma sak gäller i NHL, även om jämförelsen med hockey är meningslös. Börje Salming eller Alex Ovechkin är inga dåliga spelare, bara för att dom saknar just den titeln.

Vilken tur att du växte upp till det första EM-slutspelet Sverige var med i (och det pga att man var arrangörer, man missade att kvalificera sig mellan 1964 och 1988 + 1996). Du missade dessutom dom två missade VM-slutspelen på 80-talet.

Och jag förstår hur du och andra tänker, klart klubbkarriären är basen, men när man jämför de allra bästa med varandra (även över idrotter), så lär man ju även ta fram framgångar i landslaget, sedan kanske jag rankar dessa generellt högre än gemene man..

Det beror på vad du menar med minimerar, det är ju de allra bästa jag jämför med också..

Förr i tiden var det ju bara 8 st lag som spelade EM, nu är det 24 st.. Enorm skillnad!
Citera
2017-06-09, 18:45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en humörhöjare särskilt Ralf Edströms kommentarer 1.09 in i videon är roliga att höra.

Zlatan har i alla fall givit det svenska folket många klassiska ögonblick.

Fotboll kan vara konst och inte bara tävling.

Det heter ju den vackra/sköna sporten.

Ronaldinho och Denilson spelade också vackert.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-06-09 kl. 18:55.
Citera
2017-06-09, 19:01
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Peter Forsberg eller Tomas Brolin tillbringade båda många år som skadade och försökte komma tillbaka. Zlatan Ibrahimović har levererat år efter år.

I yttersta världstoppen inom landslag och klubblag är zlatan enormt överskattad. Zlatan är mycket bra mot blåbärslagen.
I senaste landslagsmösterskapet var zlatan förmoderligen den sämst av alla ordinarie spelare, sista matchen var han på enormt låg nicvå dessutom.

Forsberg, sundin, brolin etc klev fram och blev ännu bättre i de viktigaste matcherna.
Ta tex peter forsberg som är direkt avgörande i både osguldet 1994 & 2006.

Vad har zlatan gjort som ens kommer i närheten av detta!?

Dessutom är forsberg, sundin etc spelare som höjer sina medspelare, samma kan icke sägas om zlatan.
Skönt att zlatans karriär nu är över.
Senast redigerad av dannee 2017-06-09 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in