2017-06-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Detta instämmer jag fullständigt i. Om någon utveckling ska ske måste vi fokusera på nu och framtiden, inte hålla på att älta vem som sa vad vilket år och hur denne ska straffas. Repressiva åtgärder mot de som "tänkte fel" för ett antal år sedan eller till och fortfarande gör det gör liksom inte samhället bättre än vad det är nu.

Skuldfrågan är intressant, men den ligger antagligen lite utanför ämnet oftast. Den spelar dock en avgörande roll för hur man kan reparera landet hjälpligt efter PKismen.

Citat:
Jag håller bara delvis med. Vi kan se hur regeringen agerar som en del moderna företag jag har sett. En företagsledare idag delegerar främst nedåt till underchefer som delegerar vidare. Längst ner sitter de vanliga arbetarna och tjänstemännen som "bara ska göra". Att något inte fungerar vill man inte lyssna på, det är en "utmaning" och underförstått ligger ofta att klarar man det inte kan man se sig om efter ett nytt jobb. Så man glider lite på bestämmelserna och pusslar ihop det bäst man kan, väl medveten om att det egentligen inte håller måttet, men man håller tyst för man har sin privatekonomi att tänka på. Ledningen slipper ansvar för resultatet, de har ju delegerat ansvaret nedåt tills det hamnat allra längst ner.

Regeringen delegerar till myndigheter och kommuner. Det var Polismyndigheten som skulle bestämma om gränserna behöver stängas. Det är Migrationsverket som ska bestämma hur och i vilken omfattning åldersbestämningar ska göras. Det är kommunerna som ska lösa bostadsproblemen för sina tvångstilldelade "utmaningar". Det är Arbetsförmedlingen som ska få de nyanlända i arbete. Topparna i dessa organisationer klarar sig bra. De som sitter längre ner får det tuffare och skaffar nytt jobb, eller om de inte kan det så blir de sjukskrivna eller glider på regelverken för att få undan arbete och visa resultat.

Det här är en av orsakerna till PKismen. Att det inte finns något maktfokus. Ingen plats där makten utövas. Det passar Löfven utmärkt att hänvisa till någon annan varje gång kriser uppstår. Men det avgörande är att när det inte finns någon som har kontroll över situationen så är det konsensus som bestämmer. Och den som styr konsensus i samhället har den verkliga, om än indirekta makten. Dvs. den verkliga makten finns hos media som kan styra skeppet i en viss riktning men aldrig ha kontroll i detalj. När väl ett konsensus är etablerat så fortsätter skeppet i den riktningen.

Problemet nu är att den värdelöse lotsen MSM har förlorat allt förtroende och därmed det mesta av sin kontroll och vi är på väg rakt emot ett isberg.

MSM kan göra en hårdgir och erkänna att de ljugit om allt och att vi måste göra precis tvärtemot. De kan inte försöka finjustera diskursen, utan de måste agera med stöd av sitt dåliga förtroende. Ingen tror att invandrare är ganska kriminella, varken PKistfanatikerna eller vi. Bara genom att erkänna den alternativa berättelsen/kartan som den rätta kan de påverka opinionen. Berättelsen om ljugmedia har vuxit sig så stark att endast genom att erkänna den och sin egen skuld kan de skapa ett tillräckligt starkt konsensus för förändring. Men de vill knappast erkänna sin egen skuld så totalt.

Alternativet är En Stark Ledare. En person som i egenskap av sin utstrålning och pondus kan etablera en berättelse. Om Löfven var en sådan person kunde han gått ut och från sin position tala till hela folket om vad som behöver göras. Och görs det övertygande så börjar alla lägre instanser arbeta enligt hans order även om den inte följer de praxis som brukar gälla.

Nu är Löfven motsatsen till allt gott. Han är en patetisk stackare som har en utstrålning lika trovärdig som MSM. Han är precis som alla andra politiker utvald för sin flathet och avsaknad av ryggrad. Dessutom har samhällsklimatet varit sådant att hela folket har blivit cuckar. De som kunde ha utvecklats till stora män har förtvinats av PKismens svaghetsideal. De som haft potential för en egen vilja och integritet, har genast stötts ut och förvridits till knepiga enstöringar som inte passar in i konsensuskulturen. Istället för intellektuella giganter så har vi fått Arnstad. Ingen vid en verklig maktposition kan rädda oss.

Men uppenbarligen finns det hopp. Om någon som Jordan Peterson kan dyka upp och säga sanningen med övertygelse så finns i alla fall möjligheten. Förvisso är det en friserad sanning han berättar, anpassad efter PK-klimatet, men poängen är snarare kvalitén i honom som människa.

Alternativet är att någon mindre stark person lyfts upp av folkilskan långt senare. Ur en konsensus skapad som reaktion på medias lögner. I Sveriges fall känns det betydligt mycket mera troligt. Jag har skrivit en del om det här på min blogg för övrigt.
Citera
2017-06-03, 14:52
Medlem
Eftersom vi onekligen befinner oss mitt i processen av massinvandringens permanent negativa konsekvenser så är det alltför tidigt att göra bokslut i skuldfrågan.
Dessutom skall nuvarande situation ytterligare förvärras enligt all tillgänglig fakta via massanhöringsinvandring plus ett rejält årligt tillskott reguljär invandring.

Att i denna situation anse att det bara går att dra ett streck över alla de som gjort det möjligt är ungefär som att hoppas på peace in our time 1939.
Marteus med flera förtjänar ett erkännande för att de insett och moraliskt sett försökt göra rätt för sig gällande sin otvetydiga skuld.Att frikänna alla andra i skrivande stund går icke.

You ain´t seen nothing yet som det heter i sången.Bokslut i skuldfrågan kan först göras när massinvandringens konsekvenser fått verka ut fullt i det svenska samhället.Vi är långt ifrån denna tidpunkt just nu.

Det KOMMER att krävas ansvar i framtiden på ett helt annat sätt än vad det görs idag.Kalla det att lära av historien.Det är både sunt och riktigt.
Citera
2017-06-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jag håller bara delvis med. Vi kan se hur regeringen agerar som en del moderna företag jag har sett. En företagsledare idag delegerar främst nedåt till underchefer som delegerar vidare. Längst ner sitter de vanliga arbetarna och tjänstemännen som "bara ska göra"....
Här tror jag du berör något mycket träffande som kan vara en förklaringsmodell varför vårt samhälle och dess opinionshärförare (media och politiker) handlar som de gjort. Även TheLuckys inlägg om hur t ex hemtjänsten numera fungerar passar bra in i en sådan hypotes.

Ledare av olika slag förväntas idag vara "coacher" och ska driva sina organisationer som målstyrda och värdegrundsstyrda enligt olika slags "visioner". Dessa ledare, vare sig de är politiker, ledarskribenter, företagschefer eller ledare i den offentliga verksamheterna, anses som svaga om de håller på med detaljstyrning. Det har nästan blivit en belastning om man har för mycket operativ kunskap inom sitt verksamhetsområde, och generalisterna har besatt topposter överallt på maktpositioner i samhället.

Jag tror det är därför vi har sett en nästan ofrånkomlig utveckling av glättiga visioner som kontrollerar och tar över och styr människornas handlingar. För vår tråds diskussionsfokus så tror jag också att det gällt inom media och opinionsbildning. Det ska liksom "bara gå" att få igenom mångkulturen med gott resultat eftersom det låter så positivt och fint i visionen. Sedan kontrolleras aktörerna genom självgående mot denna visions slutmål, och de flesta agerar på ett sätt som man tror uppskattas av de som sitter på toppositionerna, fastän de sistnämnda inte har kontakt med de operativa problemen.

Jag må låta defaitistisk, men det känns som att det självgående vi har utvecklat i Sverige som naturligt slutstadium har en inneboende ödesbestämd destruktion, trots att vi på vägen dit har byggt ett öppet och välbärgat samhälle.
Citera
2017-06-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja, fast insikter kommer ju inte i färdiga 5000-kilospaket, de kommer väl snarare i omgångar. Många verkar ha rätt orealistiska förväntningar på väckelsens genomslagskraft. Som att de föreställer sig att Birgersson är Neo i The Matrix när Morpheus visar honom hur världen egentligen ser ut och säger (=citerar Baudrillard) "Welcome to the desert of the real", och att Birgersson då drabbas av så kraftiga spasmer när förnekelsen med full kraft frontalkrockar med verkligheten att hon måste hållas fast i stolen av flera personer medan hon skriker "Herregud! Jag ser allt nu. En ledartext som just jag skrev för tio år sedan ledde till att Britta, 87 år i Borlänge fick gå med molande tandvärk i 4 månader extra för att folktandvården hade så lång kö av asylanter. Vilket monster jag varit. Förlåt, Britta, för mitt omedelbara personliga ansvar för just din tandvärk!"

Vad som hänt är att hon kommit till insikt om att hon varit del av en religiös sekt som trodde de kunde bilda en änglakör och sjunga bort all världens ondska. OK, vad bra. Ett psykfall mindre. Men att hon har tagit sig ur hjärntvättens grepp innebär däremot inte per automatik att hon i samma ögonblick börjar se Sverige som ett rykande ökenlandskap av betongruiner. Hennes utsiktsplats är ju densamma som tidigare. Som en del av den skyddade eliten ser hon inte mer av mångkulturens skadeverkningar från grodperspektiv idag än hon gjorde när hon var predikant i vänsterliberala globalistkyrkan. För övrigt bor hon i Danmark sedan 2015 och hennes fullständiga namn är Birgersson Tarras-Wahlberg, vilket ger en fingervisning om hur högt upp på läktaren hon sitter.

Det här med att svenskar är "fredsskadade" har flera sidor. Den mest bekanta är en skrämmande naivitet inför potentiella faror och onda avsikter. En annan, mindre omtalad, är att många tycks tro att man kan hålla en grudge över en oförrätt i evigheter och att den som gjort fel ska förväntas krypa på knä i stoftet och vädja om förlåtelse tills knäskålarna malts till benmjöl. "OK, jag gjorde fel, kan jag gå nu?" "Åh nej! Du ska redogöra för dina brott punkt för punkt så att vi verkligen kan vara säkra på att du inser vidden av din ondska och den skada den åsamkat riket."

Well, Europa har genomlevt två världskrig de senaste 100 åren och lagt dem bakom sig. Frankrike och Tyskland var varandras fiender i två av dessa krig. Och där snackar vi inte om oförätter som att Tyskland skrivit vänsterliberala ledartexter som uppmuntrat till massinvandring från MENA till Frankrike. Vi snackar miljoner och åter miljoner döda som ligger på krigskyrkogårdar så stora att man inte ser slutet på dem pga jordens krökning. Ändå valde Västtyskland och Frankrike att endast 7 år efter andra världskriget gå in i kol- och stålunionen som så småningom utvecklades till EU, och Frankrike+Tyskland har legat i säng med varandra sedan dess. Hela den icke-fredsskadade världen utanför den svenska bubblan är van vid att borsta av sig jävligt blodiga nederlag, skaka hand och gå vidare.

Så släpp de där förväntningarna om att massinvandringens påhejare frivilligt ska ställa sig inför skranket och bekänna sina brott i någon sorts svensk Nürnbergrättegång. Det kommer inte att hända. Det som Birgersson och Martéus har bjudit på är deluxepaketet. 98% av deras kollegor kommer inte att bjuda på några förklaringar eller ursäkter överhuvudtaget. Att stå kvar med armarna i kors och stampa med foten och säga "Nååååå? När kommer er ursäkt till svenska folket?" kommer inte att leda till ett jävla dugg.

Jag håller med. Både PKismen och insikterna är ett spektrum. Men vi har också en roll i utvecklingen. De kan gå långsamt fram, men de är inte förlåtna innan de nått våra krav. Även om vi bara skulle utgöra 1% av folket så skulle vårt missnöje hela tiden vara en del av samhället. Det skulle hela tiden finnas ett krav i bakgrunden av allt. Och om vi är enträgna, och det är vi, så påverkar vi andra. Hela tiden finns kritiken kvar och om inget görs så kommer den börja växa. Utan en riktig upprättelse så kan samhället inte gå vidare och konflikten finns där hela tiden.

Visst. Det kanske går att vänta ut oss och några generationer senare är kritiken glömd. Men då är det ett samhälle format av en ständig underliggande konflikt.

Den andra invändningen jag har är att insikter faktiskt kommer rätt stötvis. Åtminstone uppfattas de så. Någonstans blir man plötsligt medveten om vad man blivit medveten om och det tycks väldigt plötsligt. För min del var insikterna på plats långt innan pusselbitarna föll på plats.

Samma sak sker inom sekten. Plötslig inser Birgersson sin skuld i tandvärken och allt annat, kanske släpper hon fram insikten i lagom takt för att inte bli psyksjuk, men tillräckligt snabbt går det för att man kan kräva mer. För Birgersson och såna som hon väljer att gå försiktigt fram, och det är det som är problemet.

Sen undrar jag om inte någon är med om något omkullkastande av allt de trott på, vilket borde kunna vända på alla värderingar. En person som får cancerbesked, eller genomgår en skilsmässa. Sånt kan rubba de invanda värderingarna på ett sätt som gör att man kanske inte längre ser det som värdigt att mobba människor för att vinna status, karriär och en känsla av "godhet". Någon borde flippa och säga sanningen. Problemet kanske mer har att göra med man inte kan artikulera vad man insett iofs... hm
Citera
2017-06-03, 15:15
Medlem
Man behöver inte invänta någon sorts förlåtelse från PK-mobben under press. Verkligheten mal vidare och opinionen är sin egen kraft. Desillusionerade men moralstärkta oppositionella kan nöjas med... att känna förakt. KOA erinrar debaclet kring annonseringen av hans och Sandelins bok Invandring och mörkläggning, med anledning av Vingmutterns deltagande på ett seminarium på Sveriges Radio:

Citat:
Därefter fortsätter Peter Wolodarski med att redogöra för den mediastorm som utbröt samt betonar hur viktigt det är att annonser som publiceras är korrekta. Det hindrade honom inte från att veckan efter att vår annons varit införd publicera en ”motannons” från annonsbyrån Fores och Svenskt Näringsliv. Det var ett rent politiskt budskap och det som skulle säljas var inte en bok utan en ideologi.

Citat:
Inte bara annonser ska vara korrekta utan också minnesbilder. Det som Peter Wolodarski berättar innehåller flera grova lögner.

Citat:
Således, det som Peter Wolodarski påstår sig minnas är inte sant. Därmed bekräftar han att det inte finns anledning att ha förtroende för DN, i synnerhet inte när det gäller frågor kring invandring. Men det visste ju läsarna av denna blogg redan förut.

Jag undertecknar på ett sätt som jag ytterst sällan använder, men som i detta fall är befogat:

Med Förakt

Karl-Olov Arnstberg

https://morklaggning.wordpress.com/2017/06/03/dns-chefredaktor-ljuger/#more-16453

Så länge regimmedier som "public service" är en arena för inneboende och inbjudna lögnhalsar kan det vara värt att punktmarkera fortlöpande, åtminstone om man drabbats personligen som KOA. Detta hindrar inte att det är lika effektivt att på befolkningsnivå vända sig bort från MSM; solkiga fönster och regimsjälens brunnar.
Citera
2017-06-03, 15:16
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Här tror jag du berör något mycket träffande som kan vara en förklaringsmodell varför vårt samhälle och dess opinionshärförare (media och politiker) handlar som de gjort. Även TheLuckys inlägg om hur t ex hemtjänsten numera fungerar passar bra in i en sådan hypotes.

Ledare av olika slag förväntas idag vara "coacher" och ska driva sina organisationer som målstyrda och värdegrundsstyrda enligt olika slags "visioner". Dessa ledare, vare sig de är politiker, ledarskribenter, företagschefer eller ledare i den offentliga verksamheterna, anses som svaga om de håller på med detaljstyrning. Det har nästan blivit en belastning om man har för mycket operativ kunskap inom sitt verksamhetsområde, och generalisterna har besatt topposter överallt på maktpositioner i samhället.

Jag tror det är därför vi har sett en nästan ofrånkomlig utveckling av glättiga visioner som kontrollerar och tar över och styr människornas handlingar. För vår tråds diskussionsfokus så tror jag också att det gällt inom media och opinionsbildning. Det ska liksom "bara gå" att få igenom mångkulturen med gott resultat eftersom det låter så positivt och fint i visionen. Sedan kontrolleras aktörerna genom självgående mot denna visions slutmål, och de flesta agerar på ett sätt som man tror uppskattas av de som sitter på toppositionerna, fastän de sistnämnda inte har kontakt med de operativa problemen.

Jag må låta defaitistisk, men det känns som att det självgående vi har utvecklat i Sverige som naturligt slutstadium har en inneboende ödesbestämd destruktion, trots att vi på vägen dit har byggt ett öppet och välbärgat samhälle.

Detta är precis vad PJ Anders Linder tagit upp i Axess. Denna tidning verkar ha bytt värdegrund. Artikeln är inte särskilt intressant men liksom i de bättre funderingarna från Santesson framstår här politikernas abdikation som ett stort problem.

http://axess.se/magasin/default.aspx?article=3370
Citera
2017-06-03, 15:17
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Meiji länkade i tråden till Neuding, om Expressen är tillräckligt konkret som källa för dig:
Ja, en konkret källa är väl det minsta man kan begära av dig när du upprepat skriver "media-kurder", inom citationstecken alltså, fastän Cwejman själv aldrig har uttryckt sig så.
Citat:
Paulina etnifierar alltså Adam på ett betydligt mer svepande sätt än jag gjort. Jag vet inte om han talat henne tillrätta sedan dess - det kanske han rentav borde göra om han vill vårda sitt varumärke som icke-identitär med händerna på täcket.

Eller är det skillnad på antaganden om tillhörighet beroende på avsändaren, menar du? Är det OK med dig att karaktärisera Neudings inlaga som ett exempel på kritik av identitetspolitik som identitetspolitik?

Vad du och Adam än önskar har han alltså allra minst tilldelats en ingrupp, på gott och ont. Han är antingen förmäten eller korkad om han inte tror att även denna upplevda identitet blir en del av hans budskap när han uttryckligen skriver att "judehoran" är ensam om att flytta undan etniskt hat inom Sverige eller väljer att exemplifiera sin poäng med (hypotetiskt!) överrepresenterade "media-kurder".

Det flagranta var ju att han i denna tråd hade en mycket hög svansföring om att inte vara intresserad av etnicitet, men ändå fick cred för att han oproblematiskt tillstod att det förstås finns etniska svenskar. På den tiden detta var ett kontroversiellt ämne.

Så det var inte som att han inte var medveten om frågeställningen när han osynliggjorde henne, "svennehoran", samtidigt som han händelsevis drog en lans för "judehorans" exklusiva utsatthet. Liksom Naomi Abramowicz glömmer etniskt hat - mot svenskar. Samtidigt som svenskar förväntas stå upp mot antisemitismen.

Ser du verkligen inte bristen på ömsesidighet och konsekvens här? Min poäng är att vare sig du eller de gör det eller ej, så uppfattas deras exkluderande partsinlagor av utgrupperna.
OK, så Neuding gör samma koppling som du. Men huvudpersonen själv kanske ändå inte håller med er, vilket väger tyngre i detta fall. Att Cwejman säger sig vara ointresserad av etnicitet skulle kunna åsyfta på att han känner sig svensk oavsett sina förfäders ursprung. Jag skulle gissa att han inte ens kan tala polska, grekiska, hebreiska eller jiddisch.

Vi har alltså en debattör som är öppen med att han är medlem i den lilla invandringsvurmande extremsekten Folkpartiet och att han brinner för fri rörlighet. Men du väljer trots detta att bemöta honom som "jude" på blotta misstanken att han känner mer lojalitet mot denna grupp än majoriteten människor i det land som han är född och uppvuxen i, grundat på att hans farfar varit polsk jude. Att Cwejman inte ens kallar sig jude, tycker du inte är intressant.

Och du fattar tydligen heller inte hur kontraproduktivt det är när Sverigevänner skriker "jude", med tanke på vilka associationer detta ger, för ditt lilla korståg mot Cwejman bara måste fortgå här i tråden vecka efter vecka, månad efter månad.
Senast redigerad av KeithRichards 2017-06-03 kl. 15:28.
Citera
2017-06-03, 15:37
Medlem
longbow4ys avatar
När mediekriget är vunnet kommer det att resas krav på straff. Precis på samma sätt som skedde i alla ockuperade länder efter andra världskriget. Quislingar hängdes då.
Det nya Tyskland och resten av Europa försonades för majoriteten av Européer kan förlåta.
Men först efter att straff avkunnats i domstolar.
Mediebubblan kommer kräva straff men också ge förlåtelse, men inte urskillningslöst utan rannsakan.

Det är inte bara politiker som abdikerat från makten. I GP skriver gästkolumnisten Malcom Kyeyune. :
Citat:

I stället för byråkratier som girigt roffar åt sig mer och mer uppdrag så verkar vi alltså se hur svenska myndigheter, i en slags air av desperation, gör allt för att fly så långt bort det bara går. "Det är inte mitt fel är att det är så här", säger den ene byråkraten. "Det här är inte vårt område", säger den andre. "Det är någon annans ansvar", säger då den tredje. Så lyder mantrat allt mer i dag, i vårt stackars föregångsland.

Detta är ett sjukdomstecken, och faktiskt ett mycket allvarligt sådant.
...
Växande, giriga byråkratier är kanske inte särskilt roliga att ha att göra med. Byråkratier som inte växer är om möjligt ännu värre.
http://www.gp.se/ledare/kyeyune-byr%C3%A5kratiernas-dilemma-1.4338588

Och Apropå ideologier och religion. Alice T idag:
Citat:
Skälet till att Socialdemokraterna kunde behålla makten i Sverige decennium efter decennium var att de hade en tydlig ideologisk kompass att navigera efter. De socialdemokratiska väljarna var ideologiskt övertygade, de trodde på sina värderingar som troende tror på sin religion.

Religös övertygelse.

Men också samma ledare:
Citat:
Varför söker politiker väljarnas förtroende i en demokrati? Förhoppningsvis för att de är övertygade om att just deras idéer kommer att driva samhället i en önskvärd riktning. Om dagen skulle komma då alla dessa politiker skulle uppfatta allt exakt likadant skulle poängen med ett flerpartisystem försvinna - utan alternativa ståndpunkter finns det av uppenbara skäl föga att tvista och konkurrera om.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-kliv-inte-i-stefan-l%C3%B6fvens-f%C3%A4lla-1.4339881

Med Kyeyeunes inlägg i tankarna påvisas paradoxen att oppositionen idag inte vill ha makt. Precis som resten av byråkraterna. De inför hellre DÖ, och partibråk än utmanar makten.

Om det är S eller medierna som har makten och som inte vågar utmanas kan man fråga sig.

Varför?
Citera
2017-06-03, 15:45
Medlem
Apropå skuldfrågan så funderade jag på vad journalisterna egentligen gjort.

Vilka är egentligen de stora milstolparna i utvecklingen? För att vara ett mediakrig så måste jag säga att själva kriget inte varit särskilt avgörande. Jag kan inte minnas mer än Marteuz text om åsiktskorridoren och kanske hon på aftonbladet som vände sig mot identitetspolitik. Men på det stora taget så var det väldigt fjuttiga saker. Det utvecklingen har handlat om är snarare en verklighet som man hela tiden måste reträttera från. Media har bara reagerat på när verkligheten gjort lögnerna omöjliga.

De avgörande händelserna som förändrat debatten har varit SDs valresultat som fick dem att sluta kalla alla SDare för obildade rasister och istället offer som blivit vilseledda. Resten handlar om att sexövergrepp inte gick att dölja längre, att resultaten från ålderstesterna kom, att politikerna ändrade sig om invandringen. Osv.

Även de som signalerat att de fattar vad som händer, hon på DN t.ex. har ändå aldrig vågat ta ställning. Så det är fel att, som Crispy Creem gör, tala om att det är sektmedlemmar som kommer till insikt i etapper. Snarare verkar de komma till insikt med ändå spela med och enbart kritisera invandringen på det harmlösaste sätt och fortfarande hålla fast vid att invandring är bra eller självklar om man är liberal.

De enda som faktiskt tagit tydlig ställning är de som inte jobbar kvar längre. Heberlein t.ex.

Jag tror man kan dra gränsen för förlåtelse där. De som inte längre kan jobba inom MSM är förlåtna. För uppriktigt kan man inte vara en anständig människa och jobba inom en sån kultur.
Citera
2017-06-03, 15:54
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
OK, så Neuding gör samma koppling som du. Men huvudpersonen själv kanske ändå inte håller med er, vilket väger tyngre i detta fall. Att Cwejman säger sig vara ointresserad av etnicitet skulle kunna åsyfta på att han känner sig svensk oavsett sina förfäders ursprung. Jag skulle gissa att han inte ens kan tala polska, grekiska, hebreiska eller jiddisch.

Fast som svensk har jag rätt att poängtera att det handlar inte om att känna sig som svensk som gör att man blir svensk. Att vara svensk handlar inte om känslor eller hur man uppfattar sig själv. I alla andra sammanhang förkastas sociala konstruktioner - så varför inte göra det här också?

Svensk är en exklusiv tillhörighet. En VIP-klubb. Endast den som har två svenska föräldrar är svensk. Ingen annan. Alla andra är hycklare eller lögnare och ägnar sig åt kulturell appropriering.

Anledningen till att så många av utländsk härkomst bosatta i Sverige känner sig som svenskar handlar ju om att de vill uppgradera deras egen status. Hade svenskar haft samma status som resandefolket romer, afghaner eller somalier så hade inga av dessa utlänningar känt sig som rom, afghan eller somalier. De hade inte ens befunnit sig i Sverige. För de vill dra nyttan av det kollektiva arv som generationer av svenskar har samlat på hög genom årtusenden - men som försvinner likt sand genom fingrarna idag. Så är det bara.

Ärligast i frågan är väl Lena Posener, alltså Joakim Poseners mamma som säger att hon är judinna och hennes svenskhet ligger i att hon har ett svenskt pass som hon använder när hon reser utomlands. Förutsättningen för att hon ska ha ett svenskt pass i väskan beror på att hon betalar skatt som alla andra för att Sverige ska uppfylla de krav som hon som judinna ställer på värdlandet. Annars drar hon någon annanstans.

Som svensk respekterar jag judinnan Lena Poseners inställning i svenskfrågan fullt ut. Hennes inställning är baserad på fakta, inte önsketänkande och fnoskler. Då är det inte för mycket begärt att juden Adam Cwejman, rumänskan Alice Teodorescu eller grekiska Alexandra Pascalidou gör detsamma. Låter oss svenskar vara svenskar i fred medan de värnar sitt ursprung utan att ofreda oss svenskar i onödan.
Senast redigerad av rough-justice 2017-06-03 kl. 16:04.
Citera
2017-06-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Om det är S eller medierna som har makten och som inte vågar utmanas kan man fråga sig.

Varför?

Med risk för att det var en retorisk fråga och jag bara är autistisk så är svaret: media. Konsensusmakten dock.

Men inlägget väckte en annan tanke hos mig. När makten är så decentraliserad att den inte längre finns. När makten utövas genom en konsensusprocess där politiker beslutar att någon ska utreda och utredningen kommer fram till x, och x ska implementeras av myndighetschefer som delegerar makten vidare ända ner till den enskilde handläggaren, vem sjutton vill ha ansvar då?

Jag är säker på att det är en del i förklaringen till att ingen vill ta ansvar. Ansvar brukar komma tillsammans med makt och inflytande, men nu får man ingen makt bara risk att straffas för sitt slarv. Klart ingen vill ha ansvar då.

Alliansen ville bara ha väljarnas röster, inte deras förtroende. Demokratin har devalverats till en PR-kampanj. Makt får man ändå inte så varför sträva efter ansvar? Det är status och en lönsam karriär som hägrar.
Citera
2017-06-03, 16:00
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Fast som svensk har jag rätt att poängtera att det handlar inte om att känna sig som svensk som gör att man blir svensk. Att vara svensk handlar inte om känslor eller hur man uppfattar sig själv. I alla andra sammanhang förkastas sociala konstruktioner - så varför inte göra det här också?

Svensk är en exklusiv tillhörighet. En VIP-klubb. Endast den som har två svenska föräldrar är svensk. Ingen annan. Alla andra är hycklare eller lögnare och ägnar sig åt kulturell appropriering.
Men man kan inte negligera att människor formas av kulturen i det land som de växer upp i, oavsett var föräldrarna kommer ifrån. Men detta tema får vi ta i rätt tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in