2017-05-22, 14:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Är det någon som har koll på betydelsen av festen i Älvsbyn på e.m. den 13/4 som Linna deltog i?
NK rapporterar om detaljer kring ett tfn-samtal till EK kl 16:25 och att det tvistas om vem som ringde det samtalet (dvs om Linna kommit hem då eller inte).

Alla är ju överens om att Linna och Nils möttes vid OK i Älvsbyn kvällen den 13/4 så jag greppar inte betydelsen av festen och tfn-samtalet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-22 kl. 14:35.
Citera
2017-05-22, 14:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är det någon som har koll på betydelsen av festen i Älvsbyn på e.m. den 13/4 som Linna deltog i?
NK rapporterar om detaljer kring ett tfn-samtal till EK kl 16:25 och att det tvistas om vem som ringde det samtalet (dvs om Linna kommit hem då eller inte).

Alla är ju överens om att Linna och Nils möttes vid OK i Älvsbyn kvällen den 13/4 så jag greppar inte betydelsen av festen och tfn-samtalet.
Du tycks gärna vilja finna belägg för att Linna skall ha ljugit om någonting, vad det än är. Han kanske inte alls är den där lögnaren du och 'Sommarsemestern' vill framställa honom som? Har du ens övervägt möjligheten att kanske allting han säger faktiskt är sant:
http://kris.a.se/2017/01/fallet-kaj-...len-i-sverige/
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 15:15.
Citera
2017-05-22, 15:14
Medlem
Tycker dock att det är bra att nån vill finna belägg för det. Jag söker också, annars skulle det här bli ensidigt. Jag har dock inte funnit några som helst belägg än, och där tycker vi olika.
Linna har sagt att hans mobil hade slut ström, så varför då tjata om huruvida han stängt av den medvetet eller ej...

Jag väljer att tro på linnas berättelse eftersom jag inte tycker nånting pekar starkt/ bevisar motsatsen!
Citera
2017-05-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-.
Tycker dock att det är bra att nån vill finna belägg för det. Jag söker också, annars skulle det här bli ensidigt. Jag har dock inte funnit några som helst belägg än, och där tycker vi olika.
Linna har sagt att hans mobil hade slut ström, så varför då tjata om huruvida han stängt av den medvetet eller ej...

Jag väljer att tro på linnas berättelse eftersom jag inte tycker nånting pekar starkt/ bevisar motsatsen!

Jag fortsätter att försöka hålla mig neutral, tyvärr blir jag dock mer och mer nyfiken på Nils inblandning.

En grej som faktiskt skiljer Kaj och Nils är att vi VET 100% säkert att Nils ljuger. Det vet vi inte med Kaj, mycket talar emot hans berättelse men det "kan" ju faktiskt stämma.

Jag hade precis som allas vår
GW funderat mer på huvudvittnet än på den misstänkta (utan att för den delen släppa kaj) kanske precis det som Åklagare Göransson gör också med tanke på att han driver det här rakt emot en friande dom. På ett väldigt konstigt sätt.

En hund är begraven på åklagarsidan.
Citera
2017-05-22, 15:59
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara sällsynt att seriösa användare tror att Linna är inblandad i brottet, och därför var det lite omväxlande att läsa ditt inlägg här, där du skriver att det är troligt att Linna på något sätt är inblandad. Kan du förklara lite hur du tänker?
För många tillfälligheter, dom går säkert att förklara men Kaj har ju valt att inte säga ett smack så frågetecken finns.
Sen om det är vetskap om brottet eller medskyldig på nåt sätt vet ingen (förutom inblandade), men det är lite för mycket tillfälligheter och dåliga förklaringar (eller ingen förklaring alls) för att jag ska vara bekväm.

Men det är min personliga åsikt, vad gäller åtalet så har jag i snart 14 år varit övertygad om Kaj:s oskuld, det är inte han som begått mordet/rånet, men alla samtal med nils o.s.v. gör att jag tror att Kaj har nåt finger med i spelet. Men det fingret kan vara väldigt litet, vetskap kanske....
Citera
2017-05-22, 16:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-.

Linna är fälld för mord genom huvudvittet Nils berättelse, plus stort antal indicier som antingen visar på hans bristande trovärdighet eller faktiskt starkt pekar på hans inblandning.

De för honom mest besvärande indicierna är enligt undertecknad dels att han skjuter upp resan söderut först en vecka sedan ytterligare ett dygn, dels att han med perfekt precision saknar alibi för avvärjningsresan och rånmordet. I det läget är det för mig mycket väsentligt om hans tfn bara
fungerade dåligt eller om han faktiskt stängt av den. Om du läser samtalslistan i FUP med mastuppkopplingar före, under och efter nämda tidsperiod, så kan du bilda dig en egen uppfattning om det. Min slutsats är solklar.

(för Draifos skull kan jag förtydliga att "stänga av" här används i en vidare betydelse innefattande alla tänkbara åtgärder att göra tfn onåbar, inklusive hinkar med vatten och aluminiumfolie.)
Citera
2017-05-22, 17:48
Medlem
Mantillas avatar
Man börjar undra vad tusan det är som gör att så många norrlänningar -även i periferin- i den här affären har så vansinnigt svårt att hålla isär begreppen!? I dagens livefeed påstår Kuriren följande:
Citat:
Men grannen såg ju en man som kröp in i ladugårdsluckan.
- Att det skulle vara någonting annat är gärningsmannen har jag svårt att se, säger Jens Göransson.
En teori är att angreppet på Sune Lindberg kan ha skett från ladugårdens övervåning innan det brutala överfallet spillde ut på gården.
Om detta är ett regionalt vanligt fenomen i Norrland så kan man ju lägga ned nu och flytta hela rättsapparaten söderut, som varit på tal tidigare i tråden!
Citera
2017-05-22, 17:57
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Poängen blir alltså att om Rahman friades trots alla DE indicierna så behöver Kaj inte oroa sig alls över den här domen.

Skuldfrågan är naturligtvis en annan.
Det skulle man kunna säga, ja. Men inte pga Rahman-fallet i sig, den enda kopplingen till det är att rätten i det resningsmålet tog sitt förnuft tillfånga och tillämpade gällande bestämmelser korrekt.
Citera
2017-05-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Det skulle man kunna säga, ja. Men inte pga Rahman-fallet i sig, den enda kopplingen till det är att rätten i det resningsmålet tog sitt förnuft tillfånga och tillämpade gällande bestämmelser korrekt.

Fast resningsmålen är så få och de som dömer har garanterat full insyn i tidigare resningsdomar.

Det påverkar kanske inte mycket men nog skulle det vara bra konstigt om Rahman frias i sin resning och Kajs får sitt straff fastställt.

Allt detta i samma land och under samma rättsapparat.

Men allt annat än en friande dom är omöjligt just nu, kommer åklagaren med ny bevisning kan det såklart ändra sig men det blev jubreaninng av en anledning och målet är mycket tunnare nu än senast (för tunt då med)
Citera
2017-05-22, 20:46
Medlem
Citat:
Linna är fälld för mord genom huvudvittet Nils berättelse, plus stort antal indicier som antingen visar på hans bristande trovärdighet eller faktiskt starkt pekar på hans inblandning.

De för honom mest besvärande indicierna är enligt undertecknad dels att han skjuter upp resan söderut först en vecka sedan ytterligare ett dygn, dels att han med perfekt precision saknar alibi för avvärjningsresan och rånmordet. I det läget är det för mig mycket väsentligt om hans tfn bara
fungerade dåligt eller om han faktiskt stängt av den. Om du läser samtalslistan i FUP med mastuppkopplingar före, under och efter nämda tidsperiod, så kan du bilda dig en egen uppfattning om det. Min slutsats är solklar.

(för Draifos skull kan jag förtydliga att "stänga av" här används i en vidare betydelse innefattande alla tänkbara åtgärder att göra tfn onåbar, inklusive hinkar med vatten och aluminiumfolie.)

Jag har läst och förstått samtalslistan i FUP.
Jag personligen tror inte heller att mobilen saknade täckning hela den tiden, även om det inte kan uteslutas.

För mig känns inte uppskutandet av resan
så konstigt dock, han är en person som reser mkt hit och dit mellan diverse boenden och har inte riktigt någon fast punkt.
Även här har han kommit med en enligt mig vettig förklaring, nämligen att han ville få klart med boendet i Stockholm som ägdes av huvudvittnet.
Här är det enligt Kaj huvudvittnet som velar och inte kan ge något rakt svar och linna förskjuter därför resan söderut.

Sen kan man ju undra varför huvudvittnet inte kan svara på det, passar det inte in i hans plan att kaj reser iväg tidigare?
(Endast vilda spekulationer)

Linna har heller aldrig påstått att han saknat täckning, utan bara att han har ett dåligt/oladdat batteri, vilket för mig inte alls låter jättekonstigt..

Men alla spekulationer hit och dit är just det, spekulationer. Har inga problem med vare sig dina, Draifos eller andras argument och synpunkter, så länge vi håller oss till sakliga argument och lägger ner personliga påhopp som bara smutsar ner tråden oavsett vilket håll dom kastas...
Citera
2017-05-22, 21:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att Linna är fälld på huvudvittnet Nils berättelse stämmer. Att det dessutom skulle finnas indicier som visar på Kaj Linnas "bristande trovärdighet" eller "faktiskt starkt pekar på hans inblandning" stämmer dock inte. Det har gjorts flera försök att konstruera listor över de här indicierna, men alla försök har resulterat i så pass märkliga listor att de har blivit lite pinsamma att länka till. I själva verket tycks det helt saknas indicier:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Citat:
De för honom mest besvärande indicierna är enligt undertecknad dels att han skjuter upp resan söderut först en vecka sedan ytterligare ett dygn, dels att han med perfekt precision saknar alibi för avvärjningsresan och rånmordet. I det läget är det för mig mycket väsentligt om hans tfn bara fungerade dåligt eller om han faktiskt stängt av den.
Om han sköt upp resan en vecka har han säkert kunnat lämna en bra förklaring. Det brukar alltid finnas rimliga förklaringar till de föreslagna "indicierna". Just i det här fallet kände jag inte till det här med att resan skall ha flyttats fram en vecka, men det framgår säkert av förhören. Att avresan flyttades fram från den 13/4 till den 14/4 tycker jag att han har förklarat på ett fullt trovärdigt sätt. Om jag minns rätt så insåg han i Älvsbyn(?) att han att han hade glömt att ta med sig några nycklar han skulle ha med till någon, och som hade skickats till honom med posten (det här har säkert kunna bekräftas). Han åkte då hem och hittade nycklarna i postlådan, och bestämde sig sedan för att åka söderut nästa dag i stället.

Du brukar också göra ett nummer av att kvällen för hans avresa sammanfaller med kvällen för rånet, och du menar att det här inte kan vara en slump. Du menar att det här på något sätt skall vara besvärande för Linna. Den tanke jag får är tvärtom att någon annan kan ha velat anpassa tidpunkten för rånet för att stämma in med Linnas avresa. Som tingsrätten skriver i domen kan man ju inte utesluta att någon har försökt sätta dit Linna för rånet, för att skydda sig själv eller någon annan. Kanske rånet först var planerat att utföras den 13/4, men sedan sköts upp då Linna sköt upp sin resa? Det skulle ju i så fall också kunna förklara varför de andra gubbarna ville stämma träff med Linna i Älvsbyn, dvs. för att se till att han kom iväg så att rånet kunde synkroniseras med hans bilresa (inkl. avsaknad av alibi). Dessutom skulle en sådan synkronisering kunna ge intryck av att Linna "flydde" efter rånet.

Citat:
Om du läser samtalslistan i FUP med mastuppkopplingar före, under och efter nämda tidsperiod, så kan du bilda dig en egen uppfattning om det. Min slutsats är solklar.
Ja, du har gjort en poäng av att man inte har registrerat någon aktivitet från Linnas mobiltelefon under vissa tidsperioder. Du säger att "Han har stängt av den på e.m. den 13/4". Med detta vill du antyda att Linna har velat göra sig onåbar just under en sk. avvärjningsresa den 13/4 samt just under ett rånmord den 14/4. Tittar man i de telefonlistor du hänvisar till så får man en lite annan bild:
Påskafton lördag den 10 april
Kaj mobil har ingen aktivitet denna dag

Påskdagen söndag den 11 april

Annandag påsk måndag den 12 april

(aktbil.131, s.94)
Citat:
Jag tror att det finns enklare förklaringar än så till att han inte hade kontakt med mobilnätet ibland. En ingenjör med lokalkännedom har (utöver Linnas egen förklaring att batteriet var dåligt) förklarat för oss att det här också kan bero på den dåliga täckningen i Norrbotten:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 21:35.
Citera
2017-05-22, 23:02
Medlem
En märklig sak här är att gärningsmannen så enkelt verkar ha funnit nyckeln till kassaskåpet. Sune har inte, vad jag kan minnas från domar och FUP, berättat var nyckeln finns.

Gärningsmannen frågar, enligt Sune, endast: "Vars är kassaskåpet?"

Linna har endast varit i brödernas hus en gång. Det var när han och Bertil levererade kassaskåpet.

Märkligt vore om de redan då hade den slutliga förvaringen av nyckeln till kassaskåpet klar. Detta i samband med att okända personer levererar in skåpet.

Att gärningsmannen endast ställer frågan ovan tyder på att den personen redan vet vars nyckeln finns.

Och både Linna och Bertil vet vars kassaskåpet finns då de levererade det. Även om skåpet inte var lika tungt som Spårpodden uppger (440 kg), så var det så pass tungt att bröderna knappast flyttat runt det.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-22 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in