Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Linna är fälld för mord genom huvudvittet Nils berättelse, plus stort antal indicier som antingen visar på hans bristande trovärdighet eller faktiskt starkt pekar på hans inblandning.
De för honom mest besvärande indicierna är enligt undertecknad dels att han skjuter upp resan söderut först en vecka sedan ytterligare ett dygn, dels att han med perfekt precision saknar alibi för avvärjningsresan och rånmordet. I det läget är det för mig mycket väsentligt om hans tfn bara
fungerade dåligt eller om han faktiskt stängt av den. Om du läser samtalslistan i FUP med mastuppkopplingar före, under och efter nämda tidsperiod, så kan du bilda dig en egen uppfattning om det. Min slutsats är solklar.
(för Draifos skull kan jag förtydliga att "stänga av" här används i en vidare betydelse innefattande alla tänkbara åtgärder att göra tfn onåbar, inklusive hinkar med vatten och aluminiumfolie.)
Jag har läst och förstått samtalslistan i FUP.
Jag personligen tror inte heller att mobilen saknade täckning hela den tiden, även om det inte kan uteslutas.
För mig känns inte uppskutandet av resan
så konstigt dock, han är en person som reser mkt hit och dit mellan diverse boenden och har inte riktigt någon fast punkt.
Även här har han kommit med en enligt mig vettig förklaring, nämligen att han ville få klart med boendet i Stockholm som ägdes av huvudvittnet.
Här är det enligt Kaj huvudvittnet som velar och inte kan ge något rakt svar och linna förskjuter därför resan söderut.
Sen kan man ju undra varför huvudvittnet inte kan svara på det, passar det inte in i hans plan att kaj reser iväg tidigare?
(Endast vilda spekulationer)
Linna har heller aldrig påstått att han saknat täckning, utan bara att han har ett dåligt/oladdat batteri, vilket för mig inte alls låter jättekonstigt..
Men alla spekulationer hit och dit är just det, spekulationer. Har inga problem med vare sig dina, Draifos eller andras argument och synpunkter, så länge vi håller oss till sakliga argument och lägger ner personliga påhopp som bara smutsar ner tråden oavsett vilket håll dom kastas...