2017-05-22, 12:56
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Nej. Du måste tänka på att han är den som haft mest med bröderna att göra när han har pressat de på pengar i samband med kassaskåpsförsäljningen. Finns ju vittnesmål där Sune redogör för hur Bertil skickar dit sin "advokat" Nils för att slutföra en affär. Haha, alltså fatta att se den mannen presentera sig som advokat. Jag skulle aldrig sluta garva.

Jag kan nästan se framför mig hur bröderna pratar om "däringa stockholmsadvokata" (utgår att dom pratade pitmål), jag kan dock inte pitmålet men har liten inblick efter 10 år som "pitbo" som mest..... Pitmålet är dock fortfarande en levande dialekt däruppe, det är främst i byarna utanför "stan" hos den äldre befolkningen man hittar den.
Citera
2017-05-22, 13:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
Har det framkommit exakt vad "Nils" visste som bara någon med insyn i utredningen kunnat veta?
Det där är en bra fråga. Jag vet inte exakt, men det skall ha varit något om att parkera på Kalahattens parkering och sedan gå i skare/skoterspår till gården. Också att gubben i ladugården skulle angripas via typ en "lucka", och att han sedan skulle just "tejpas". Skulle vara kul om någon vet mer exakt, och vilka växlar man kan dra på det.

Jag har varit lite inne på att han också skulle kunna ha fått de här uppgifterna från t.ex. tidningar eller TV, men jag vet inte om det hade kommit ut ännu när "Nils" berättade om de här sakerna för polisen. Det skulle väl också kunna vara något han har hört från t.ex. någon bekant med insyn i utredningen, eller t.ex. från någon granne till bröderna.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 13:20.
Citera
2017-05-22, 13:10
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
För att underlätta allt hobbydetektivande och utan att sätta igång en reprisdebatt med 100 poster fram och tillbaka, går det att veta att Kaj haft telefonen avslagen mellan de här kritiska tidpunkterna? Alltså mellan den påstådda "avvärjningsresan" och till tidpunkten efter mordtillfället?
Kan man inte belägga det så är det enligt mig lönlöst att tro att Kaj ens var med på resan och
i så fall ligger det närmare till hands och tro att det är far och son som är där.

Nej det går in att veta huruvida Kaj:s telefon blev avsiktligt avslagen

Comviq samt GSM900 i Norrbottens inland var då "inte bra".
Har skrivit om detta tidigare, enkelt utryckt fick många vara noggranna med placeringen av sin telefon och bättre blev det inte av ett Comviq / Tele 2 abonnemang.

Antar att det räckte med att telefonen låg i bilens handskfack så förlorade den koppling till mast, eller låg dåligt till i huset dvs ej nära fönstret, så var livet då
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-22 kl. 13:54.
Citera
2017-05-22, 13:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
För att underlätta allt hobbydetektivande och utan att sätta igång en reprisdebatt med 100 poster fram och tillbaka, går det att veta att Kaj haft telefonen avslagen mellan de här kritiska tidpunkterna? Alltså mellan den påstådda "avvärjningsresan" och till tidpunkten efter mordtillfället?
Kan man inte belägga det så är det enligt mig lönlöst att tro att Kaj ens var med på resan och
i så fall ligger det närmare till hands och tro att det är far och son som är där.
Det finns såvitt jag vet ingen registrerad uppgift av att Linnas tfn kopplas ner från nätet. Oklart om sådan information någonsin lagras, så i den meningen kan man säga att det inte går att veta. Men:
- vad vi vet är att 8 försök i rad den 14/4 misslyckas med att koppla upp sig mot Linnas tfn i bostaden i Visträsk.
- Under de tidigare 13 dygnen lyckas i stället 21 uppkopplingar i rad mot hans tfn, varav 19 via masten 'A9AC Älvsbyn' som täcker hans bostad i Visträsk.
- Linna ringer själv inga samtal från mobilen fr.o.m. tisdag e.m. till onsdag kväll 23:14 när han söker Nils 3 ggr.

Min slutsats är att Linna ljuger om tfn. Han har stängt av den på e.m. den 13/4 och slår på den vid 23-tiden den 14/4. Du måste dra din egen slutsats.
Citera
2017-05-22, 13:34
Medlem
Diavlos avatar
Antar oxo att man idag får ut klart mer mastinformation än man fick ut då
Citera
2017-05-22, 13:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolbord
Håller med, fast jag vill ändra "troligt" till "inte alls otroligt" vad gäller Kaj.
Tycker "troligt" låter väl hårt, men inblandad eller nån form av vetskap är "högst troligt" men även omöjligt att bevisa och därför ska Linna gå fri.
Det verkar vara sällsynt att seriösa användare tror att Linna är inblandad i brottet, och därför var det lite omväxlande att läsa ditt inlägg här, där du skriver att det är troligt att Linna på något sätt är inblandad. Kan du förklara lite hur du tänker?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 13:47.
Citera
2017-05-22, 14:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns såvitt jag vet ingen registrerad uppgift av att Linnas tfn kopplas ner från nätet. Oklart om sådan information någonsin lagras, så i den meningen kan man säga att det inte går att veta. Men:
- vad vi vet är att 8 försök i rad den 14/4 misslyckas med att koppla upp sig mot Linnas tfn i bostaden i Visträsk.
- Under de tidigare 13 dygnen lyckas i stället 21 uppkopplingar i rad mot hans tfn, varav 19 via masten 'A9AC Älvsbyn' som täcker hans bostad i Visträsk.
- Linna ringer själv inga samtal från mobilen fr.o.m. tisdag e.m. till onsdag kväll 23:14 när han söker Nils 3 ggr.

Min slutsats är att Linna ljuger om tfn. Han har stängt av den på e.m. den 13/4 och slår på den vid 23-tiden den 14/4. Du måste dra din egen slutsats.
Jag frågade dig igår just hur du kan du veta att Kaj Linna stängde av sin mobiltelefon på eftermiddagen den 13/4, men du kunde inte svara på det då. Vet du det nu?
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-05-22, 14:02
Medlem
Diavlos avatar
Förhören hitintills påvisar ju att Kaj Linna var en rätt hygglig kille, och det Kaj oxo har sagt stämmer i stort, måste vara genant för Åklagaren
Citera
2017-05-22, 14:04
Medlem
Diavlos avatar
Har också frågat/efterlyst listan där man kan se där

- telefonen stängs av
- telefonen sätts på
- telefonen stängs av pgr av dåligt batteri

eller för den delen alla avbrott mot masternas uppkopplingar till telefonen

vars finns den listan? den vill jag ha
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-22 kl. 14:14.
Citera
2017-05-22, 14:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Förhören hitintills påvisar ju att Kaj Linna var en rätt hygglig kille, och det Kaj oxo har sagt stämmer i stort, måste vara genant för Åklagaren
Jo, det handlar väl bara om att rädda ansiktet nu. Om man tittar i aktbil.131 så motsvarar det väl i princip en doktorsavhandling över telefonsamtal inom den s.k. "gärningsmannakretsen", med en massa tabeller och märkliga diagram. Skulle tro att åklagaren försöker visa på någon oklarhet där för att få Linna att framstå som misstänkt på något sätt, men att "bevisen inte riktigt räckte till". Att göra en pudel vore väl egentligen bättre, men åklagarväsendet kanske inte har någon bra mediakonsult. Man verkar bara ha den här lokale presstalesmannen:
”Kaj Linna är skyldig”
"– Man får nog ansluta sig till det som tingsrätten har sagt, att mördaren finns inom den här kretsen. Sedan har man kunnat utesluta vissa personer genom alibin och att de inte ryms inom det här hålet i ladugården. Så man kan inte komma till någon annan slutsats än att Kaj Linna är skyldig, tycker jag, säger Marko Tuhkanen."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nna-ar-skyldig
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 14:34.
Citera
2017-05-22, 14:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag frågade dig igår just hur du kan du veta att Kaj Linna stängde av sin mobiltelefon på eftermiddagen den 13/4, men du kunde inte svara på det då. Vet du det nu?
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Det är märkligt att du väljer att citera ett inlägg där detta framgår.
Vi kan inte veta om Linna stängde av tfn på e.m. den 13/4. Han kan ha lagt den i plastpåse i en hink med vatten som han bar med sig. Eller så lindade han in den i aluminium-folie och stoppade den i fickan. Eller så stängde han av den.

Vad vi vet är att han såg till att den inte kopplade upp mot några mobilmaster mellan tisdag e.m. 13/4 och 23-tiden den 14/4. 8 inkommande samtal i rad misslyckas under den 14/4 när Linna enligt egen uppgift är hemma hela dagen. Eftersom tfn fungerat utmärkt och kopplat upp mot inkommande samtal 21 ggr i rad (varav 19 till Visträsk via A9AC Älvsbyn) under 13 dygn dessförrinnan är slutsatsen enkel: Linna hade inte problem med batteri eller laddare, Linna har stängt av tfn, eller om du så vill, sett till att den inte kan nås. Det är helt egalt. Ljuger gör han.
Citera
2017-05-22, 14:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min slutsats är att Linna ljuger om tfn. Han har stängt av den på e.m. den 13/4
Citat:
Det är märkligt att du väljer att citera ett inlägg där detta framgår.
Vi kan inte veta om Linna stängde av tfn på e.m. den 13/4.
Tack.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in