2017-05-22, 23:12
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
En märklig sak här är att gärningsmannen så enkelt verkar ha funnit nyckeln till kassaskåpet. Sune har inte, vad jag kan minnas från domar och FUP, berättat var nyckeln finns.

Gärningsmannen frågar, enligt Sune, endast: "Vars är kassaskåpet?"

Linna har endast varit i brödernas hus en gång. Det var när han och Bertil levererade kassaskåpet.

Märkligt vore om de redan då hade den slutliga förvaringen av nyckeln till kassaskåpet klar. Detta i samband med att okända personer levererar in skåpet.

Att gärningsmannen endast ställer frågan ovan tyder på att den personen redan vet vars nyckeln finns.

Och både Linna och Bertil vet vars kassaskåpet finns då de levererade det. Även om skåpet inte var lika tungt som Spårpodden uppger (440 kg), så var det så pass tungt att bröderna knappast flyttat runt det.

Man kan ju tycka att Polisen borde ha ställt den frågan genom FUP, om nyckeln alltså..
Citera
2017-05-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Man kan ju tycka att Polisen borde ha ställt den frågan genom FUP, om nyckeln alltså..

Absolut. Men som Mantilla visat tidigare visste Nils uppenbarligen om att ett handskrivet brev kommit in till Polisen ang att Nils skulle få del av ett ev skadestånd om han ändrade sitt vittnesmål. Detta trots att Polisen aldrig nämnt att brevet var handskrivet. Skulle vara intressant att se vissa till Nils släktingars handstil...

Klantigt av Polisen att missa också detta.

Dock är nivån på förhören i denna nya FUP mycket mer ifrågasättande och professionella.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-22 kl. 23:28.
Citera
2017-05-22, 23:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, du har gjort en poäng av att man inte har registrerat någon aktivitet från Linnas mobiltelefon under vissa tidsperioder. Du säger att "Han har stängt av den på e.m. den 13/4". Med detta vill du antyda att Linna har velat göra sig onåbar just under en sk. avvärjningsresa den 13/4 samt just under ett rånmord den 14/4. Tittar man i de telefonlistor du hänvisar till så får man en lite annan bild:
Påskafton lördag den 10 april
Kaj mobil har ingen aktivitet denna dag

Påskdagen söndag den 11 april

Annandag påsk måndag den 12 april

(aktbil.131, s.94)

Jag tror att det finns enklare förklaringar än så till att han inte hade kontakt med mobilnätet ibland. En ingenjör med lokalkännedom har (utöver Linnas egen förklaring att batteriet var dåligt) förklarat för oss att det här också kan bero på den dåliga täckningen i Norrbotten:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Du missar poängen med samtalslistorna, men positivt att du läst dem. (Ett tips är att läsa orginal-listan i FUP för där ger Tele2 alla samtal till/från (bara) Linnas tfn fr.o.m. 19/3 till den 15/4, inklusive mast-id):

- Det stämmer att inga samtal kopplas till Linnas mobil 10-12/4.
- Poängen är att inga samtal misslyckas att kopplas till Linnas mobiltelefon under 13 dygn före morddagen. Det är 21 lyckade försök i rad. 19 av dessa sker via A9AC Älvsbyn vilket betyder att Linna är hemma i Visträsk.
- Den 14/4 misslyckas 8 försök i rad att nå Linnas mobil. Alla i Visträsk om vi skall tro Linna. Under resan mot Iggesund (efter Linnas egna tre försök att nå Nils) har vi ytterligare 3 misslyckade försök att koppla upp sig mot Linnas tfn.
- Om telefonens dåliga batteri och laddare var orsaken så borde rimligen något enda av de 21 uppkopplingarna 1-13/4 ha misslyckats, men nej.
- Låt oss gå vidare till tiden efter mordet: torsdag 15/4 08:09 kopplar Linnas tfn upp i Iggesund när han ringer Nils igen. Därefter kopplas under samma dag 16 samtal upp till denna telefon med påstått kasst batteri och defekt bil-laddare. Detta sker medan Linna kör söderut till Örebro och sedan färdas vidare mot Stockholm. Ett samtalsförsök 16:56 kan ha misslyckats för det står ej nåbar, men den anteckningen kan ev. vara ett misstag för vi har ett mast-id, A283 Riksby.

Även inräknat samtalsförsöket 16:56 så är det uppenbart att Linnas mobiltelefon fungerar utmärkt att ringa till både före tisdag e.m.13/3 och efter att Linna använt den i Iggesund 08:09 den 15/4. Detta gäller både när han är i Visträsk och i bilen. Under tiden däremellan har vi däremot 11 misslyckade försök att koppla upp sig mot Linnas tfn, 8 i Visträsk den 14/4 och 3 i bil på E4 Skellefteå-Iggesund.
Förklaringen till detta är enkel: Linna har tfn avstängd förutom när han försöker nå Nils 23:14 den 14/4. Varför har han det?.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-22 kl. 23:34.
Citera
2017-05-22, 23:49
Medlem
Draifoss avatar
Om någon kan förklara på ett begripligt sätt hur något i dessa samtalslistor skulle kunna anses vara besvärande för Kaj Linna så är det väl intressant. Tills dess betraktar jag det där som jämförbart med statistikövningarna i Göran Lambertz söndagsbetraktelser. Det känns faktiskt lite som att det egentliga syftet kan vara att avleda uppmärksamheten från den massiva avsaknaden av bevisning som mot Linna.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-22 kl. 23:55.
Citera
2017-05-22, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
En märklig sak här är att gärningsmannen så enkelt verkar ha funnit nyckeln till kassaskåpet. Sune har inte, vad jag kan minnas från domar och FUP, berättat var nyckeln finns.

Linna har endast varit i brödernas hus en gång. Det var när han och Bertil levererade kassaskåpet.

Märkligt vore om de redan då hade den slutliga förvaringen av nyckeln till kassaskåpet klar. Detta i samband med att okända personer levererar in skåpet.

Att gärningsmannen endast ställer frågan ovan tyder på att den personen redan vet vars nyckeln finns.

Och både Linna och Bertil vet vars kassaskåpet finns då de levererade det. Även om skåpet inte var lika tungt som Spårpodden uppger (440 kg), så var det så pass tungt att bröderna knappast flyttat runt det.
Det du säger om kassaskåpet gäller alla GM som har varit hos bröderna och sett skåpet. Jag tycker inte vi kan räkna bort möjligheten att GM frågar var skåpet är för "syns skull", dvs för att inte avslöja att han varit där förut.

Vad gäller nyckeln så har jag fått intrycket att GM tvingat av Sune informationen. Förhören med Sune var inte så tydliga, och jag kan minnas fel.
Citera
2017-05-22, 23:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om någon kan förklara på ett begripligt sätt hur något i dessa samtalslistor skulle kunna anses vara besvärande för Kaj Linna så är det väl intressant. Tills dess betraktar jag det där som jämförbart med statistikövningarna i Göran Lambertz söndagsbetraktelser.
Det besvärande att Linna sett till att hans mobil inte kopplar upp, och därmed kan geografiskt bestämmas, från tisdag e.m. 13/4 till onsdag 23:14 14/4.

Väldigt besvärande om man pekas ut av en god vän som GM i ett rånmord.
Citera
2017-05-23, 00:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det besvärande att Linna sett till att hans mobil inte kopplar upp, och därmed kan geografiskt bestämmas, från tisdag e.m. 13/4 till onsdag 23:14 14/4.

Väldigt besvärande om man pekas ut av en god vän som GM i ett rånmord.
Det var väl precis det här jag bemötte i mitt inlägg för ett par timmar sedan:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-23 kl. 01:00.
Citera
2017-05-23, 00:03
Medlem
Diavlos avatar
Jag hittade nyckeln, den var i en pappkartong i ett hörnskåp nära kassaskåpet, är beskrivet med bild/text
Det var alltså rätt enkelt, inbrottstjuven gjorde så att säga rent hus på stället
Citera
2017-05-23, 00:03
Medlem
Citat:

Gärningsmannen frågade efter nycklar.

Citat:
Han har på kvällen 14:e april 2004 legat i sin säng när en för honom okänd man kommit in i sovrummet och beordrat honom att ta fram nycklarna till två kassaskåp. När Sune Lindberg vägrade att göra detta tilldelades han ett kraftigt slag med en träpåk som träffade Sune i pannan.

Nycklarna hittades uppenbarligen. De var inte särskilt väl gömda.
Citera
2017-05-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi kan inte veta om Linna stängde av tfn på e.m. den 13/4. Han kan ha lagt den i plastpåse i en hink med vatten som han bar med sig. Eller så lindade han in den i aluminium-folie och stoppade den i fickan. Eller så stängde han av den.

Nja, teleoperatören borde väl ändå kunna skilja mellan om mobilen 'stängts av' för att senare 'slås på' eller om den 'förlorat täckning' för att sedan efter några timmar 'återfå täckning'?

Jag trodde iaf att mobiler alltid skickade 'hejdå' till nätet när de 'stängs av' normalt?
Citera
2017-05-23, 00:36
Medlem
Mantillas avatar
Barbro et. al, läs nu detta och lägg sedan på luren...

Efter dussintals inlägg om Kajs avstängda/ej nåbara telefon 13-14/4 2004 kan det vara på sin plats med lite upplysning om rättstillämpning.

I svensk straffrätt (faktiskt i hela EU) tillämpas s.k. oskyldighetspresumtion, vilket innebär att den tilltalade är att betrakta som oskyldig tills motsatsen har bevisats och fastställts i dom. Därför bär åkl. bevisbördan, och den tilltalade har ingen skyldighet att aktivt bidra till denna, t.ex. genom förklaringar om varför hans telefon förefaller onåbar under viss tid.
Åkl. kan alltså inte -i syfte att bevisa något- lägga en sådan förklaringsbörda på den tilltalade, annat än i undantagsfall då domstolen kan ålägga en sådan, och något sådant föreligger inte här.
Citera
2017-05-23, 00:45
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Nja, teleoperatören borde väl ändå kunna skilja mellan om mobilen 'stängts av' för att senare 'slås på' eller om den 'förlorat täckning' för att sedan efter några timmar 'återfå täckning'?

Jag trodde iaf att mobiler alltid skickade 'hejdå' till nätet när de 'stängs av' normalt?

Det här var före "smartphone"-tiden, alltså 13 år sedan
all utrustning var lite annorlunda tekniken går framåt

ursäkta kunde inte hålla mig
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-23 kl. 00:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in