Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-10, 20:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
- Ingen har såvitt jag vet påstått att Bertil med säkerhet inte kommer genom gluggen, även om han inte var lika smal som Nils. Det är 115 kg Nils som vi kan vara säkra på inte kunde ha kommit igenom. Titta på fotona i FUP.
- Bertil har alibi genom 4 olika tfn-samtal med Nils under kvällen.
- Bertil har också ett samtal till sin far kl 22:21, vilket nära nog gör det omöjligt för honom att avsluta rånmordet i Kalamark strax efter 21 och köra tillbaka till Luleå. Det samtal är inte fejk. Det finns i tfn-listorna.

Jag tror att du har hakat upp dig på en uppgift i TR (?) om ett samtal 21:21 mellan Bertil och hans far. Jag tror det kan vara ett tryckfel.
Komplettering:
Bertils hemtelefon kopplar upp mot Nils mobil kl. 21:05. Då kan inte Bertil vara hemma om han är GM. Detsamma gäller samtalet 18:55-19:27 som rings från Bertils hemtelefon till Nils mobil i Arvidsjaur. Om det hade varit ett enda långt samtal så hade man kunnat tänka sig att Bertil helt enkelt lagt av luren, men så enkelt är det inte.

Om Bertil skall vara GM så krävs det dels att Nils ljuger, dels att han haft en medhjälpare (eller okänd teknisk anordning) som kopplat upp hans telefon vid åtminstone dessa två tillfällen. Den rimliga slutsatsen är att han faktiskt har alibi och att polisen gjorde rätt i att släppa honom och titta efter en nna GM.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-10 kl. 21:09.
Citera
2017-05-10, 20:48
Medlem
Draifoss avatar
Kan allt det här svamlet om andras alibin i själva verket vara ett försök att avleda uppmärksamheten från den totala avsaknaden av bevis mot Kaj Linna?
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-10 kl. 21:00.
Citera
2017-05-10, 20:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Du bemöter inte många omständigheter alls. Kul att du helt objektivt och ödmjukt konstaterar att "...den som läser materialet opartiskt...". Det finns ju inte några bevis mot Linna. Att HD medgav resning är inte en slump, det var 3:e gången gillt men första gången de tog in FU-protokollet. Den som läser detta får svårt att hävda Linnas skuld. Det är inga duvungar som gör bedömningen i HD.

Intressant är varför Nils ändrar sin berättelse efter så många år, tycker inte du det och funderar på varför.

Bäst är, tycker jag, att det sker en prövning i HovR, det kommer bli spel mot öppet mål.

En sak i taget, bäste Law. Vi har talat Bertils alibi och det är lika bra nu som tidigare. Bertil som alt. GM är långt ifrån rimligt tvivel. Hurudvida han ville klä av sig spelar ingen roll om han har alibi eller hur?
(Jag är f.ö. öppen för att han kanske kunde komma igenom gluggen, så där är vi inte oeniga).

Vad gäller tfn-listorna så har det varit ett j-a tjat om fejkade listor fram och tillbaka. Jag vill här säga ett par saker:
- den absoluta majoriteten, ev. alla, av de som skriver inlägg efter inlägg om detta har inte bemödat sig att själva läsa materialet.
- det är mycket osannolikt att rätten eller försvaret vildeleddes om Bertils samtal till sin far kl 22:21 (inte 21:21 som det står i domen.
Dessa två påståenden grundar jag på följande:
- den Analys av Telefonlistor i form av en ppt (motsv.) i liggande format, rimligen framtagen för presentation i rätten, som jag läst skriver 22:21, liksom tfn-listan i FUP.
- Bertils telefon är uppkopplad med Nils mobil mellan 21:05 och 22:17. TR/HR och försvaret kan inte alla ha missat att ett samtal 21:21 skulle krocka med detta.
Slutsats: feltryck i domen.

Till sist: Jag är mycket intresserad av varför Nils ändrar sin berättelse. Men de som verkligen skall fundera över det är de som hävdar att han med okänd medhjälpare är GM. Varför i h-e skulle han ändra sin berättelse i så fall? Hade han inte medverkat i Spår så hade Linna firat pension på anstalt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-10 kl. 21:08.
Citera
2017-05-10, 21:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kanske allt det här svamlet om andras alibin i själva verket vara ett försök att avleda uppmärksamheten från den totala avsaknaden av bevis mot Kaj Linna?
Nej, Bertil och Nils alibin är centrala. Du begriper det inte, eller låtsas som du inte begriper.

- Nils berättar för polisen om Linnas planer på en stöt i Kalamark.
- Nils har med detaljer som bara GM elller någon som talat med GM kan veta.
- Bertil (och Nils far) bekräftar att Nils berättat om Linnas planer innan mordet.
- Nils berättar hur han i flera dagar försökt övertala Linna att avstå rånet.

I det här läget har vi indicier mot Linna, men inget som kan fälla honom. Men, om vi lägger till:

- Nils har alibi
- Bertil har alibi
- Linna har inget alibi öht utan har tvärtom tfn avstängd under mordkvällen till 23:45 när han ringer Nils det första han gör.
+ en uppsjö av underliga omständigheter, bortförklaringar och osannolika händelser listade i en mängd inlägg tidigare,

då har vi en indiciekedja mot Linna som räckte för en enig TR och en enig HR. Eftersom Nils nu svajat så betänkligt är det troligt att den nya HR kommer till en annan bedömning.

Att tala indiciekedja och logik med dig är nu som att diskutera en impressionisttavla med en färgblind, men någon annan kanske kan se hur papperstunna dina inlägg är.
Citera
2017-05-10, 21:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
- Bertil (och Nils far) bekräftar att Nils berättat om Linnas planer innan mordet.

Bra, nu har du fått ihop tre punkter i indiciekedjan:
Punkt 3 i den muntliga bevisningen, "Nils" säger att Linna säger att han är gärningsmannen.

Punkt 4 i den muntliga bevisningen, "Nils pappa" säger att "Nils" säger att Linna säger att han är gärningsmannen.

Punkt 5 i den muntliga bevisningen, "Bertil" säger att "Nils" säger att Linna säger att han är gärningsmannen.

Citat:
Att tala indiciekedja och logik med dig är nu som att diskutera en impressionisttavla med en färgblind, men någon annan kanske kan se hur papperstunna dina inlägg är.

Ett impressionistiskt åtal bemöts nog enklast med krass realism.
Realism är överlag benämning på något som utgår från verkligheten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Realism
Senast redigerad av Draifos 2017-05-10 kl. 21:52.
Citera
2017-05-10, 21:57
Medlem
Citat:
Nej, Bertil och Nils alibin är centrala. Du begriper det inte, eller låtsas som du inte begriper.

I det här läget har vi indicier mot Linna, men inget som kan fälla honom. Men, om vi lägger till:

- Nils har alibi
- Bertil har alibi
- Linna har inget alibi öht utan har tvärtom tfn avstängd under mordkvällen till 23:45 när han ringer Nils det första han gör.
+ en uppsjö av underliga omständigheter, bortförklaringar och osannolika händelser listade i en mängd inlägg tidigare,

då har vi en indiciekedja mot Linna som räckte för en enig TR och en enig HR. Eftersom Nils nu svajat så betänkligt är det troligt att den nya HR kommer till en annan bedömning.

En usel biased polisutredning, usla domstolar som litar blint på polis och åklagare.
En indiciekedja utan något som binder Linna till mordplatsen baserad på hörsägen till 3/4, vittne som ger falskt alibi. Om Nils verkligen hört detta hade han rimligen gått till polisen.

Vi får hoppas att rättsläget klarnar något efter en ny rättegång, det kan inte räcka att X säger att Y gjort detta och berättat det för Z och Å. Helt utan stödbevisning.

I den dimma och halka som var den 14:e med sikt nedåt 500 m, tror jag det är omöjligt att köra fr Vistträsk efter Linnas samtal 18:12 för att hinna fram och råna och dräpa. Om samtalet avslutas 18:12 är det väl normalt att det tar 5 min innan färden i bilen skulle ha påbörjats. Sedan 65 min enlig polisen i dagsljus och bättre före och bil. Ett bilbyte till en vit bil. Och sedan en språngamarsch i skaresnö. Svårt att hinna. Och spåren i snön stämmer inte med Linnas skostorlek. Men Linna ska inte behöva ett alibi han har inte någon förklaringsbörda: är endast en narkotikamissbrukande person som vittnar om något (bevisvärde om domstolarna vetat om =0).
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-10 kl. 22:00.
Citera
2017-05-10, 22:28
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
En usel biased polisutredning, usla domstolar som litar blint på polis och åklagare.
En indiciekedja utan något som binder Linna till mordplatsen baserad på hörsägen till 3/4, vittne som ger falskt alibi. Om Nils verkligen hört detta hade han rimligen gått till polisen.

Vi får hoppas att rättsläget klarnar något efter en ny rättegång, det kan inte räcka att X säger att Y gjort detta och berättat det för Z och Å. Helt utan stödbevisning.

I den dimma och halka som var den 14:e med sikt nedåt 500 m, tror jag det är omöjligt att köra fr Vistträsk efter Linnas samtal 18:12 för att hinna fram och råna och dräpa. Om samtalet avslutas 18:12 är det väl normalt att det tar 5 min innan färden i bilen skulle ha påbörjats. Sedan 65 min enlig polisen i dagsljus och bättre före och bil. Ett bilbyte till en vit bil. Och sedan en språngamarsch i skaresnö. Svårt att hinna. Och spåren i snön stämmer inte med Linnas skostorlek. Men Linna ska inte behöva ett alibi han har inte någon förklaringsbörda: är endast en narkotikamissbrukande person som vittnar om något (bevisvärde om domstolarna vetat om =0).

Jag har testkört på 57 min, lita på mig. Samma före som 14/4 2004,jag skulle t.o.m hinna ta en kopp kaffe.

Men det tjänar inget att hålla på och munhuggas i denna tråd om sånt som redan är utrett, alla som läst igenom FUP och har någrlunda kännedom om personerna i fråga förstår ganska snabbt att huvudspåret blir Kaj

Det finns inga konstigheter med fejkade lisor från polis och åklagare för att skydda nån, det är inte som i filmen jägarna denna gång.
Men polisen gjorde säkert några misstag som Kaj nu tagit tillvara på.

Visst, man ska inte döma ngn om man inte är 100%, och det gör jag inte heller.
Jag skulle bli superglad om dom hittade en helt annan GM.
Citera
2017-05-10, 22:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Vad gäller körsträcka + för promenad via virkesupplaget så skall Linna grej det på 1h28min (18:12 till 19:40). Beroende på vilken väg man väljer är det c:a 75-90 km och min bedömning är att det bör ha kunnat köras på 60-65min. Jag hävdar att den rimliga vägen är riksvägen via Piteå och då spelar väglag och sikt mindre roll. Det lämnar 23-28 minuter till att ta sig in i bilen, ev. Byta till vit bil samt att gå till ladan. Tveklöst är det tight för Linna, men alibi är det inte.

Vad menar du med falskt alibi? Du menar inte Bertils pappa hoppas jag. Läs i så fall tfn-listorna och visa vad som är fel med samtalet 22:21 från Bertil ang. travet.

Skostorleken och spåren är utredda. Ytterligare en vandringssägen. En tekniker gjorde ett "dubbel-fel" med tabellvärdena. Spåren stämmer med Linna (och en massa andra såklart),

En sak att minnas är att Linna hade goda skäl att snabba på om han är GM. Dels blev det mörkt vid 8-tiden och han ville säkert slippa gå i snön i mörker, dels utfordrade Roger djuren på kvällen och Linna behövde vara i ladan då. Det är alltså inte konstigt, utan snarare högst logiskt, om Linnas ankomst till ladan ligger i den undre kanten av vad som var möjligt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-10 kl. 22:37.
Citera
2017-05-10, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag har testkört på 57 min, lita på mig. Samma före som 14/4 2004,jag skulle t.o.m hinna ta en kopp kaffe.

Men det tjänar inget att hålla på och munhuggas i denna tråd om sånt som redan är utrett, alla som läst igenom FUP och har någrlunda kännedom om personerna i fråga förstår ganska snabbt att huvudspåret blir Kaj

Det finns inga konstigheter med fejkade lisor från polis och åklagare för att skydda nån, det är inte som i filmen jägarna denna gång.
Men polisen gjorde säkert några misstag som Kaj nu tagit tillvara på.

Visst, man ska inte döma ngn om man inte är 100%, och det gör jag inte heller.
Jag skulle bli superglad om dom hittade en helt annan GM.
Jag tror alla önskar att polisen hade säkrat mer bevis. Men de kan trots allt bara spela med de kort de har. Teknikerna hittade inte ett enda vettigt spår på BP. Vittnena i Kalamark var mestadels värdelösa (som ishackar-grannen EL som går hem och struntar i att kolla upp vem som kröp in i brödernas lada 19:40 på kvällen). Vittnet TF såg en vit bil men inget reg.nummer.

De som sågar utredningen borde ta sig en funderare på vad exakt polisen/åklagaren skulle gjort i detta spaningsmord?
Man har ett (1) huvudvittne och en mängd omständigheter runt mordet och från de uppgifterna har man lagt fram ett åtal som räckte för enig fällande dom i TR och HR. På vilket sätt är det en usel utredning som så många här hävdat?
Citera
2017-05-10, 23:12
Medlem
Citat:

Vad menar du med falskt alibi? Du menar inte Bertils pappa hoppas jag. Läs i så fall tfn-listorna och visa vad som är fel med samtalet 22:21 från Bertil ang. travet.

Fr tingsrättsdomen sid 20: "X.X. (Bertils far) har bekräfttat sonen Bertils uppgifter om täta telefonkontakter dem emellan under kvällen den 14 april i samband med travspel".

Ett telefonsamtal 22.21=täta telefonkontakter?
Citera
2017-05-10, 23:19
Medlem
EbonLundins avatar
Som några skriver i tråden, det måste väl bevisas att Linna begått brottet. Det hela verkar vara en riktigt svulstig, illaluktande soppa av alibin hit och dit,ändrade vittnesmål, telefonlistor m.m.

Hade Linna tillgång till en vit bil? Det måste väl ändå ha utretts om han hade tillgång till en sådan?
Citera
2017-05-10, 23:31
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Jag tror alla önskar att polisen hade säkrat mer bevis. Men de kan trots allt bara spela med de kort de har. Teknikerna hittade inte ett enda vettigt spår på BP. Vittnena i Kalamark var mestadels värdelösa (som ishackar-grannen EL som går hem och struntar i att kolla upp vem som kröp in i brödernas lada 19:40 på kvällen). Vittnet TF såg en vit bil men inget reg.nummer.

De som sågar utredningen borde ta sig en funderare på vad exakt polisen/åklagaren skulle gjort i detta spaningsmord?
Man har ett (1) huvudvittne och en mängd omständigheter runt mordet och från de uppgifterna har man lagt fram ett åtal som räckte för enig fällande dom i TR och HR. På vilket sätt är det en usel utredning som så många här hävdat?

Det är ju så att om en lögn sägs tillräckligt många gånger så blir den till slut sann.
Speciellt när det basuneras ut i kända medier
Nä jag kan ju inte hitta nåt annat fel än att man tycker att Nils borde utretts mer på djupet ang medhjälp.
Sen är det ju lätt att vara efterklok

Nä lulepolisen är det inget större fel på tycker jag.

Tänk på att Palmes mördare fortfarande går fri
Ett mord mitt i centrala s-holm en fredag kväll, det kallar jag amatörmässigt art inte få fast mördaren.
Hade det hänt i Luleå så hade Palmes mördare varit fast för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in