Citat:
Ursprungligen postat av
lyktstolpe
Eftersom det är så mycket skottlossningar i våra tre storstadsområden tänkte jag om det inte går att samla alla dessa händelser i tre separata subforum. Stockholm, Göteborg och malmöområdet.
Det är ofta förvirrande då det emellanåt är skottlossning flera gånger i veckan.
Detta för att få bättre koll och inte blanda ihop de olika dåden samt kan man få bättre bild på om det är samma gäng som slåss mot varandra.
Vad tycks?
Jag har läst den ursprungliga trådstarten, med vilken din trådstart är sammanfogad, men vill bara påpeka att jag endast svarar på ditt förslag i det här inlägget. Jag svarar som användare och kan spontant inte se något behov av en sådan uppdelning av flera anledningar:
a) När en tråd om ett brott startas är det ofta så att det initialt inte är klarlagt vilka parter som är inblandade, om det är gängrelaterat eller exakt vad som har hänt. Detta innebär att moderatorerna i ABOK, som troligtvis redan har fullt upp, skulle få ägna mycket av sin tid åt att - om det eventuellt klarläggs att skottlossningen är gängrelaterad och vilka gäng som är inblandade - flytta sådana trådar från huvudforumet till något av dina föreslagna subforum. Eftersom många trådar i ABOK tenderar att bli överbelamrade med inlägg och moderatorerna i vissa fall omöjligen kan ha dessa under uppsikt hela tiden, så innebär ditt förslag ett ökat ansvar från användare att rapportera när en tråd är ''redo'' att flyttas från huvudforumet till något av de geografiska subforumen. Du lägger stort fokus på gängperspektivet och motiverar ditt förslag med detta, men skall enbart frågor som rör skottlossningar mellan organiserade kriminella gäng flyttas till subforumen eller samtliga skottlossningar?
b) Om det är gängaspekten av skottlossningarna som är intressanta, så finns det ett forum avsett specifikt för organiserad brottslighet.